ما را دنبال کنید
آیا لنت ترمز تاریخ انقضاء دارد
تاریخ انقضاء لنت ترمز به عوامل مختلفی از جمله مواد لنت ، شرایط رانندگی ، نوع و بار خودرو و سبک رانندگی شخصی بستگی دارد. در اینجا برخی از این عوامل را بررسی خواهیم کرد

تاریخ انقضاء لنت ترمز چقدر است ؟

هنگامی که ترمز می گیرید ، مایع هیدرولیک حرکت پدال ترمز را به نیروی رو به پایین بسیاری قوی تبدیل می کند که وسیله نقلیه شما را متوقف می کند. ترمزهای شما باید محکم و قابل اطمینان باشند ، زیرا مسافت های کوتاه ترمز می تواند در مواقعی که کودک یا یک حیوان به طور ناگهانی در مقابل شما ظاهر شود به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد .

لنت های ترمز اجزایی هستند که در هنگام فشردن پدال ترمز ، روتورهای ترمز را لمس می کنند و اصطکاک و فشار را به چرخدنده ها وارد می کنند تا چرخش چرخ ها کندتر شود. لنت ترمز نیز مانند هر وسیله یا قطعه مصرفی دیگری تاریخ انقضاء دارد.  از آنجا که با هر بار فشار دادن پدال ترمز ، مواد لنت ترمز مصرف می شود ، برای همیشه دوام نخواهند داشت. بنابراین برای هر راننده ای لازم است از اینکه تاریخ انقضاء لنت ترمز چه زمانی است ؟ متوسط عمر مفید آن چقدر است و چه عواملی بر طول عمر آن موثر است ، اطلاع کافی کسب کند . ولی به طور کلی تاریخ انقضاء لنت ترمز به عوامل بسیاری بستگی دارد که در این مقاله قصد داریم به طور کامل و مفصل به آن بپردازیم.

لنت ترمز

لنت ترمز چگونه فرسوده می شود ؟

قبل از صحبت در مورد تاریخ انقضا لنت ترمز ابتدا باید بدانیم که لنت ترمز چگونه فرسوده می شود. از آنجا که لنت های ترمز با تماس با روتورهای متحرک روی چرخ ها به کاهش سرعت خودرو کمک می کنند ، اصطکاک زیادی را تجربه می کنند و در نتیجه مواد لنت طی این واکنش ها کاهش می یابند و در انتها کاملا از بین می روند. همچنین طی عمل ترمزگیری اصطکاک باعث گرم شدن ترمزها نیز می شود و با گذشت زمان منجر به شکستن و یا خرابی لنت ترمز خواهد شد . در واقع گذشت زمان و البته تعدد ترمز کردن سبب فرسودگی و تمام شدن لنت ترمز می شود. البته در مقاله علائم و نشانه های تمام شدن لنت ترمز به طور کامل در این رابطه صحبت کرده ایم و در صورتی که در این مورد نیاز به اطلاعت کاملی دارید می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

اما آیا لنت ترمز واقعا تاریخ انقضا دارد؟ خب اگر مایل هستید این مورد را بدانید ادامه مقاله را دنبال کنید.

چرا لنت ترمز تاریخ انقضاء دارد

به عبارتی می توان گفت هر چیزی تاریخ انقضا دارد و لنت ترمز نیز از این قاعده مستثنا نیست. لنت ترمز یکی از وسایل مصرفی است، زیرا در حین استفاده فرسوده می شود. اگرچه فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند تعیین کند چه مدت از لنت های ترمز می توان با اطمینان روی وسیله نقلیه شما استفاده کرد اما به هر حال تاریخ انقضاء لنت ترمز به طور متوسط مشخص است و توصیه می شود سیستم ترمز خودرو را هر ۲۰ هزار کیلومتر چک کرد .

 تاریخ انقضاء لنت ترمز می تواند متفاوت باشد و به عوامل زیادی بستگی دارد به عنوان مثال متوسط عمر لنت های جلو بین ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر است و این در حالی است که لنت های عقب می توانند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز دوام بیاورند‌.

عوامل موثر بر تاریخ انقضاء لنت ترمز

تاریخ انقضاء لنت ترمز به عوامل مختلفی از جمله مواد لنت ، شرایط رانندگی ، نوع و بار خودرو و سبک رانندگی شخصی بستگی دارد. در اینجا برخی از این عوامل را بررسی خواهیم کرد :

·         هنگام رانندگی در مکان هایی که نیاز به ترمز شدید دارند ، مانند جاده های کوهستانی یا مکان هایی که توقف زیادی دارند ، مانند یک شهر یا راه بندان ، ترمزها سریعتر فرسوده شده و تاریخ انقضاء آنها زودتر سر می رسد، زیرا اصطکاک و گرمای بیشتری  را تجربه می کنند.

·         اتومبیل های بزرگتر و سنگین تر معمولاً دارای ترمز شدید و محکم تری هستند زیرا برای کاهش سرعت و متوقف کردن کار با این شدت حرکت به کمک بیشتری نیاز دارند. وسایلی مانند تریلر که انتظار می رود بار زیادی را تحمل کنند تا حدودی همان عمر لنت ترمز خودرو های سبک را دارند اما ماشین های سواری که اغلب برای حمل بارهای سنگین استفاده می شوند ، تاریخ انقضاء لنت خودرو خیلی زودتر سر می رسد.

·         رانندگانی که از هر دو پا را برای فشردن پدال ترمز استفاده می کنند یا تمایل دارند با پای چپ خود بر روی ترمزها فشار وارد کنند منجر به سایش سریعتر مواد لنت ترمز می شود.

·         وسایل نقلیه با کارایی بالا به لنت ترمز با کیفیت بهتر احتیاج دارند، زیرا اغلب سرعت ماشین از حد مجاز عبور کرده و به سرعت شتاب می گیرند. رانندگانی که مرتباً از ماشین های خود در پیست یا اتو کراس  استفاده می کنند، حتی ممکن است  مجبور شوند که پس از یک یا دو فعالیت ، لنت ها را تعویض کنند ، زیرا لنت های خیابانی معمولاً به گونه ای طراحی نشده اند که به این ترتیب برای توقف های سخت تکراری استفاده شوند.

·         رانندگانی که با فاصله خیلی نزدیک از وسایل نقلیه دیگر رانندگی می کنند نسبت به رانندگان با حوصله بیشتر، سرعت بالای فرسودگی لنت ترمز را تجربه می کنند. عدم رعایت فاصله مناسب موجب می شود که آنها زمان کمتری برای نشان دادن واکنش داشته باشند ، در نتیجه تعداد ترمزها بیشتر و شدیدتر می شود. ترمز نرم و سازگار باعث افزایش عمر لنت می شود. همچنین  با این کار سایر اجزای سیستم ترمز شما از پارگی و خرابی در امان می مانند.

·         جنس لنت ها نیز در طول عمر و تاریخ انقضاء آنها موثر است.  لنت های سرامیکی عموماً بیشترین تاریخ انقضاء را دارند. در جایگاه دوم لنت های نیمه فلزی قرار دارند و لنت های ارگانیک معمولاً کمترین زمان و تاریخ انقضاء را دارند.

چگونه بفهمیم که تاریخ انقضا لنت ترمز به سر رسیده است؟

توصیه می شود در هر بار تعویض روغن ، لنت ترمز را بررسی کنید ، زیرا تاریخ انقضاء لنت ترمز می تواند بسیار متفاوت باشد. همچنین دفترچه راهنمای سرویس وسیله نقلیه خود را برای فواصل توصیه شده تعویض بررسی کنید. همیشه بهتر است قبل از مشاهده علائم ، لنت های ترمز خود را تعویض کنید تا طول عمر سایر اجزا مانند روتور و کولیس افزایش یابد.

لنت های ترمز باعث اتلاف حرارت زیادی می شوند. هنگامی که لنت ها فرسوده می شوند ، نمی توانند گرمای زیادی را تحمل کنند و بیشتر در معرض تغییر رنگ ترمز قرار می گیرند. به دلیل اصطکاک لنت های ترمز ، روتورها معمولاً به مرور زمان فرسوده می شوند. البته تاریخ انقضاء آنها از لنت ها بیشتر است زیرا قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند ، می توانند چندین بار تعمیر شده و دوباره کار کنند .

علائم نشان دهنده به سر رسیدن تاریخ انقضاء لنت ترمز

اگر علائم زیر را مشاهده کردید به این معنا است که تاریخ انقضاء لنت ترمز خودروی شما تمام شده است و باید بلافاصله آنها را  تعویض کنید.

1 صدای سوت یا جیر جیر

ترمزها در هوای مرطوب اغلب سوت می کشند ، اما اگر در هر هوایی صدای آنها را می شنوید ، لنت ها را بررسی کنید. برخی از لنت های ترمز دارای یک قسمت دندانه ای فلزی در قسمت داخلی هستند که هنگام چرخش صداهای عجیبی مانند جیرجیر ایجاد می کند تا به راننده هشدار دهد که زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است.

2 - لنت ترمز نازک

لنت ها را می توان از بیرون بین پره های چرخ مشاهده کرد. اگر ضخامت آنها کمتر از یک چهارم اینچ است ، آنها را بررسی کنید. بسیاری از تولیدکنندگان اتومبیل توصیه می کنند زمانی که ضخامت لنت به 0.1 اینچ رسید آنها را تعویض کنید ، اما بهتر است که زودتر از آن تعویض شوند .

3 - چراغ نشانگر

بعضی از اتومبیل های مدرن در صورت وجود ایراد در سیستم ترمز ، چراغ هشدار دارند و می توانند زمان تمام شدن تاریخ انقضاء لنت ترمز را تشخیص دهند.

4- پدال لرزاننده یا نرم ترمز

اگر هنگام فشردن پدال ترمز نرم است و یا دچار لرزش می شود، ممکن است لنت ها تمام شده و نیاز به تعویض داشته باشند. البته اگر پدال ترمز شما متخلخل است یا خیلی راحت پایین می رود ، اطمینان حاصل کنید که روغن ترمز کافی دارید.

5- صدای سنگ زنی یا برخورد فلز هنگام ترمز

به محض فرسودگی کامل و تمام شدن تاریخ انقضاء لنت ترمز ، صدای تماس فلز با فلز بین روتور و کولیس را می شنوید که در این حالت به سرعت هر دو این اجزا فرسوده می شوند.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, حسین میخک 10 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
علائم و نشانه های که تمام شدن لنت ترمز را هشدار می دهند
برای آنکه زمان دقیق تعویض لنت ها را بدانیم لازم است تا به علائم تمام شدن لنت ترمز توجه داشته باشیم . صدای جیر جیر ، خزش ، صدای خش خش ، صدای سوت لنت و هر گونه صدای غیرضروری و ناآشنا در هنگام ترمز زدن از علائم تمام شدن لنت ترمز خودروی شماست.