ما را دنبال کنید
لنت ترمز خودرو
لنت ترمز مهم ترین قطعه در سیستم ایمنی هر خودرو است، بنابراین درک آن بسیار حیاتی است. سیستم ترمز وسیله نقلیه متشکل از یک جفت لنت ترمز، یک دیسک و یک کولیس (کوپل) ترمز برای هر چرخ است.

خرید لنت بر اساس برندها

آسیا لنت

خرید لنت های شرکت آسیا با ارزان ترین قیمت ممکن در بازار

لنت گلد

خرید لنت های شرکت گلد با ارزان ترین قیمت ممکن در بازار

 لنت پارس

خرید لنت های شرکت پارس با ارزان ترین قیمت ممکن در بازار

همراه با گارانتی و ضمانت

تکستار

خرید لنت های شرکت تکستار با ارزان ترین قیمت ممکن در بازار

آفورتیس

خرید لنت های شرکت آفورتیس با ارزان ترین قیمت ممکن در بازار

سایر برند های معروف

خرید سایر برندهای معروف لنت با ارزان ترین قیمت ممکن در بازار

خرید لنت بر اساس خودرو

لنت ترمز پراید

خرید لنت ترمز پراید با کمترین قیمت ممکن

لنت ترمز پژو 405

خرید لنت ترمز پژو 405 با کمترین قیمت ممکن

لنت ترمز سمند

خرید لنت ترمز سمند با کمترین قیمت ممکن

فروشگاه بازرگانی راد

لنت ترمز پژو پارس

خرید لنت ترمز پژو پارس با کمترین قیمت ممکن

لنت ترمز پژو 206

خرید لنت ترمز پژو 206 با کمترین قیمت ممکن

لنت تمامی خودروها

خرید لنت ترمز تمامی خودرو ها با کمترین قیمت ممکن

لنت ترمز خودرو

لنت ترمز مهم ترین قطعه در سیستم ایمنی هر خودروی است، بنابراین درک آن بسیار حیاتی است. سیستم ترمز وسیله نقلیه متشکل از یک جفت لنت ترمز، یک دیسک و یک کولیس (کوپل) ترمز برای هر چرخ است. لنت ها که از موادی دارای خاصیت اصطکاک بالا  ساخته شده اند، داخل کولیس ترمز که دو طرف دیسک را در آغوش خود می گیرد سوار می شوند، تا در فاصله‌ای نزدیک برای لمس دیسک در سریعترین زمان ممکن قرار داشته باشند. با فشار دادن پدال ترمز، روغن ترمز موجود در کولیس لنت ها را به سمت دو طرف دیسک در حال چرخش هل می دهد. این منجر به اصطکاک بین لنت ها و دیسک شده، سرعت خودرو را کم نموده و در نهایت آن را متوقف می کند.

وقتی به تعداد دفعات انجام این عمل ساده در هر روز، هفته، ماه و سال فکر کنید در خواهید یافت که  تعجب آور نیست لنت های ترمز دچار فرسودگی تدریجی می شوند، و بنابراین باید پس از مدتی تعویض شوند. ولی این تنها مقدمه ای کوتاه در مورد لنت ترمز است. بنابراین در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی را در مورد انواع لنت ترمز ، عمر آنها ، بهترین برند و هر آن چیز دیگری که لازم است شما در این باره بدانید را ارائه دهیم.

سازمان یار• تصویری با یک عنوان
لنت ترمز

انواع لنت ترمز

 نوع لنت هایی که برای سیستم ترمز وسیله نقلیه استفاده می شوند از نظر جنس لنت ترمز به انواع مختلفی تقسیم شده اند که در اینجا به بعضی از انواع لنت ترمز اشاره می کنیم:

       لنت ترمز ارگانیک (ساخته شده از مواد آلی):
عموما ارزانترین، و به لحاظ عمر نیز، کم دوام ترین نوع لنت هستند.

     لنت های با درصد پایین فلز:
 نسبتاً پر سر و صدا بوده، اما طول عمر کمی بیشتر از لنت آلی دارند.

    لنت های نیمه فلزی:
در ساخت لنت های نیمه فلزی از ذرات فلزی ذوب شده مانند مس و برنز به همراه غیر فلزی مواد استفاده می شود. اگرچه ترمز با این نوع لنت عملکرد عالی داشته و طول عمر خود آن‌ها نیز بالا است، اما درعوض  ممکن است سریعتر از لنت های دیگر باعث فرسایش دیسک ترمز شوند، که قیمت بسیار بالاتری از لنت دارد

     لنت ترمز سرامیکی :
 
ماندگاری بالایی نسبت به سایر انواع لنت داشته و در برابر سایش مقاومت بیشتری دارنداشکال آنها این است که قیمتشان نسبت به بقیه گرانتر است

 

ماندگاری لنت ترمز

برای دانستن اینکه چه عوامل بر روی ماندگاری لنت ترمز تأثیر می گذارد باید عوامل زیر را در نظر بگیرید تا به شما متوجه شوید که لنت خودرو چه مدت می تواند دوام آورد. ولی با این حال مواردی وجود دارد که به راحتی می توانید متوجه آن شوید.

برای مثال نقاط و جایی های که رانندگی می‌ کنید، اگر بخش زیادی از رانندگی شما در بزرگراه یا جاده باشد، احتمالاً متوجه این مطلب شده‌اید که لنت  شما حین رانندگی در سفرهای بین شهری استهلاک کمتری نسبت به  زمانی که در داخل شهرهای و در سفرهای کوتاهتر رانندگی می کنید دارد. دلیلش این است که سفرهای درون شهری نیاز به توقف بیشتری پشت چراغ های راهنمایی ، دوربرگردان ها و تقاطع ها دارند؛ بنابراین ترمزهای شما بسیار بیشتر از زمانی که در بزرگراه ها حرکت می کنید مورد استفاده قرار می گیرند.

وزن وسیله نقلیه، عامل دیگر در فرسایش لنت ترمز، وزنی است که به طور مداوم توسط وسیله نقلیه حمل می شود. به عنوان مثال، چهار یا پنج مسافر، پر بودن صندوق عقب، یدک کشیدن و غیره.

وسیله نقلیه ای که توسط یک خانوار 5 نفره استفاده می شود بدیهی است سنگین تر از خودرویی است، که توسط یک زن و شوهر  تنها استفاده می شود. بنابراین متوقف کردن یک خودرو با تعداد سرنشین بالاتر در همان زمان نیاز به فشار بیشتری دارد برای توقف و این فشار بالا طبعا بر روی لنت های ترمز وارد می شود.

یک دست لنت چند کیلومتر زیر پای شما دوام می‌آورد؟

ممکن است برای خیلی از مردم سوال باشد که یک دست لنت ترمز چند کیلومتر دوام می آورد. همانطور که در بالا هم عرض شد، بر اساس نوع جاده ای که در آن تردد می کنید، نوع  لنت مورد استفاده تا سبک زندگی و تعداد اعضای خانواده، و شکل رانندگی شما، طول عمر لنت ترمز می‌تواند متغیر باشد. اما به هرحال هرچه در هر کیلومتر رانندگی، تعداد دفعات بیشتری از ترمز بگیرید، لنت ترمز هم سریعتر فرسوده می شود.

با این حال یادآوری این نکته شاید خالی از فایده نباشد که معمولاً لنت چرخ های جلو سریعتر از لنت چرخ های عقب فرسوده می شوند، زیرا هنگام ترمز گرفتن چرخ های جلوی  بار بیشتری را تحمل می کنند. علاوه بر این نوع لنت استفاده شده نیز بسیار مهم است. و زمانی که شما از لنت های بی کیفیت استفاده می کنید طبیعتا زود تر عمر آنها تمام می شود. به همین خاطر سعی کنید از بهترین برندهای لنت ترمز استفاده کنید. علاوه بر این تهیه کردن لنت از مراکز معتبر نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین خاطر اگر قصد خرید لنت ترمز را دارید ما به شما فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد را پیشنهاد می دهیم چرا که در این فروشگاه انواعی از بهترین لنت های ایرانی و خارجی وجود دارد که شما می توانید آنها را خریداری کنید.

عمر لنت ترمز چقدر است؟

هیچ قانون جامع و مانعی در مورد طول عمر لنت ترمز وجود ندارد.  ولی به طور معمول یک دست لنت می تواند چیزی بین 50،000 تا 120،000 کیلومتر، یا بلکه هم بیشتر دوام بیاورد. اما بی شک عامل اصلی طول عمر لنت ها، نحوه رانندگی  و طرز استفاده شما از وسیله نقلیه است. با این حال شما باید از لنت مرغوب و با کیفیت نیز استفاده کنید. که در ادامه این مقاله مهمترین مشخصات یک لنت ترمز خوب را  عنوان خواهیم کرد.

سازمان یار• تصویری با یک عنوان
عمر لنت ترمز

مشخصات لنت ترمز خوب

از آن جایی که لنت ترمز یکی از حساس ترین و با اهمیت ترین قطعات در خودرو بشمار می رود و وظیفه ی اصلی آن حفظ جان و ایمنی شما و بقیه ی افراد است، هنگامی که رو به فرسودگی است و نیاز به تعویض دارد در انتخاب لنت جدید باید دقت زیادی به خرج داده شود. پس باید سعی کنید از بهترین لنت ترمز در معتبرترین فروشگاه قطعات خودرو آن را تهیه کنید. چرا که  لنت نامرغوب علاوه بر این که می تواند موجب خسارات مالی زیادی به بار بیاورد سبب به خطر افتادن جان انسان ها نیز می شود.  

در ساخت یک لنت ترمز نامرغوب برای این که ارزان تر تولید و به بازار وارد شود از آهن و یا فولاد استفاده می شود. از آنجایی که فولاد و آهن هر دو رسانای گرما هستند و به سرعت داغ می شوند، وقتی که اتومبیل در مسیر های سرازیری و شیب دار قرار می گیرد و راننده ناچار است مدام ترمز بگیرد این لنت ها به سرعت داغ شده و بوی بسیار نامطبوعی از آن ها ساطع می شود که ممکن است شما هم برای یک بار آن را تجربه کرده باشید. این داغی و تولید گرما نه تنها بوی نامطبوعی به همراه دارد بلکه باعث می شود که روغن ترمز نیز جوش بیاورد و پشت سیلندر ترمز باقی بماند که این اتفاق در نهایت به تصادف می انجامد.  

خب حالا که درباره ی مضرات لنت های نامرغوب صحبت شده و می دانید که این لنت ها چه خساراتی را ایجاد می کنند پس بایستی به دنبال تهیه یک لنت ترمز باشید که کیفیت بالایی داشته باشد. اما یک لنت ترمز باکیفیت چه مشخصاتی دارد و از چه طریقی می توانیم آن را تشخیص دهیم، سوالاتی هستند که در زیر به آنها جواب خواهیم داد.

·         لنت های مرغوب باید در هر شرایط آب و هوایی قابلیت ترمزگیری خوبی داشته باشند. شاید شما با اتومبیلی که همیشه در بزرگراه ها با آن رانندگی می کنید به سفر رفته و برای چند روزی مجبور به رانندگی در آب و هوای کوهستانی باشید، در این صورت لنت ها باید قادر به ترمزگیری مناسب در شرایط جدید باشند.

·         لنت های خوب و سالم باید کاملا بی سر و صدا باشند

·         یک لنت خوب به سیستم دیسک ترمز و ترمز آسیب نمی رساند در حالی که یک لنت نامرغوب به علت داغ شدن سریع و جوش آوردن روغن ترمز تمام سیستم ترمز را درگیر کرده و به آن خسارت وارد میکند.

·         لنت خوب و مرغوب باید بتواند در هر مسیری به خوبی و به نرمی ترمز بگیرد.

·         شیشه کردن لنت مختص جنس نا مرغوب است

·         جنس مرغوب سبب چوب کردن لنت ترمز نمی شود

·         استحکام و ماندگاری بالا داشته و استاندارد باشد.

حال که فهمیدیم یک لنت ترمز مرغوب و با کیفیت چه مشخصاتی دارد در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه این لنت ترمز را تشخیص دهید.

 چگونه بفهمیم یک لنت ترمز مرغوب است؟

معمولا موارد مختلفی وجود دارد که فرد می تواند بفهمد که لنت ترمز مرغوب چه ویژگی های را دارد که بعضی از این موارد به شرح زیر هستند:

صفحات فلزی یا غیر فلزی در پشت لنت: این صفحات در لنت به کاهش صدا کمک می کنند و جلوی تولید سر و صدا را می گیرند، یک لنت مرغوب باید این صفحات را دارا باشد.

شیار روی لنت ها برای باقی نماندن گرد و غبار روی لنت ، سازنده ها روی آن یک شیار ایجاد می کنند. این شیار همچنین با ایجاد جریان هوا روی آن به خنک شدن لنت ها نیز کمک می کنند و با خنک ماندن لنت ها ترمز گیری راحت تر شده و از جوش آوردن روغن ترمز و ایجاد بوی نامطبوع نیز جلوگیری می شود.

اخطار فرسودگی لنت در اکثر لنت ها یک فلز نرم به کار گذاشته می شود که با فرسودگی و اتمام لنت با آن برخورد و از خود صدا تولید می کند و به راننده اخطار می دهد که عمر لنت ترمز رو به اتمام است. در خودروهای جدید تر بدین منظور از از یک سنسور استفاده می شود که کارش آلارم زدن به هنگام ترمز گرفتن در زمان اتمام لنت است.

زمان تعویض لنت ترمز

هرگز لنت ترمز هایی را که باید تعویض شوند نادیده نگیرید. بعضی از وسایل نقلیه امروزی مجهز به سنسور سایش هستند تا تشخیص دهد که لنت ترمز جلو یا عقب کی به طور جدی مستهلک شده است. با این حال علائم دیگری که نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز و تمام شدن لنت است، نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. که در اینجا به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

چراغ اخطار لنت ترمز:  برخی از خودروهای جدیدتر دارای چراغ هشدار پایان عمر مفید لنت ترمز بر روی صفحه نمایش داشبورد هستند. این واضح ترین نشانه نیاز به تعویض لنت است که در صفحه نمایش اتومبیل نشان داده می شود که لنت تقریباً فرسوده است و باید تعویض شود.

با این حال تمامی خودروها به سنسورهای لنت ترمز مجهز نمی باشند. اگر خودرو شما فاقد آن است، باید مطمئن شوید که لنت ها توسط یک کارشناس زبده مرتباً معاینه و بررسی می شوند. کارشناس سرویس های خدمات خودرو وضعیت لنت ترمز را ارزیابی می کنند، اما در سایر مواقع، خود فرد بایستی گوش به زنگ بوده و به دنبال علائم احتمالی ذکر شده در زیر باشید.

صدای جیغ بلند ترمز:  اگر هنگام ترمز گرفتن صدای جیغ از آن بلند می شود، این یک علامت هشدار دهنده واقعی است که به لنت های ترمز جدید نیاز دارید، یا دست کم لنت های موجود نیاز به بازدید دارند.

اگر صدایی که می‌شنوید شبیه صدای ساییده شدن دو قطعه فلز بر هم یا شبیه صدای سنگ آهنگری است، به احتمال زیاد لنت های ترمز کاملاً فرسوده شده اند. اگر این اتفاق رخ داد، نباید با وسیله نقلیه رانندگی کرده و ترتیب بررسی و تعویض ترمزها را در اسرع وقت بدهید.

بررسی چشمی: گاهی اوقات می‌ توان وضعیت لنت ها را به لحاظ  فرسودگی و استهلاک از طریق مشاهده دریافت. بسته به مدل وسیله نقلیه، ممکن است بتوانید بخش بیرونی لنت را از طریق اسپوک ها (پرّه های) چرخ مشاهده کنید. در این حالت بدنه بیرونی لنت به دیسک ترمز چسبیده است. همچنین باید حداقل  3 میلی متر از بدنه لنت باقی مانده و بین دیسک و جداره ی بیرونی لنت حایل باشد. اگر چیزی کمتر از این مشاهده کردید، لنت ترمز را بررسی کنید.

این نوع بازدید را باید هنگام ارائه سرویس اتومبیل به عمل آید، اما توجه داشته باشید که برخی از تعمیرگاه های اهمال کار و مکانیک های سربه هوا ممکن است از چک کردن چرخ شما طفره بروند، بنابراین حتما به یک تعمیرگاه مورد اعتماد مراجعه کنید.

کشیده شدن خودرو به یک سمت: اگر هنگام ترمز کردن، احساس کردید که وسیله نقلیه به یکی از طرفین کشیده می شود، احتمالا نقصی در سیستم ترمز شما وجود دارد. عدم توازن در عملکرد سیستم ترمز می‌ تواند منجر به سایش نامتوازن لنت ترمز شود،  که باید بررسی و برطرف شود.

ارتعاش های بد: اگر هنگام فشار دادن پای خود به روی پدال ترمز احساس کردید که پدال میلرزد، احتمال دارد به دلیل ایجاد گرمای بیش از حد، لنت ها تاب برداشته باشند. همچنین ممکن است دیسک ترمز بیش از حد ساییده یا آسیب دیده باشد. طولانی شدن مدت زمان توقف پس از ترمز گرفتن در هر صورت نشانه ای از وجود یک نقص در سیستم ترمز است، که یکی از دلایل آن می‌ تواند تمام شدن لنت ترمز باشد.

قیمت لنت ترمز

قیمت لنت ترمز به عوامل مختلفی وابسته است، عواملی از جمله جنس، نوع و مدل اتومبیل، شرکت تولید کننده لنت ترمزو فناوری استفاده شده در ساخت لنت و مواردی از این دست که در ادامه متن  به بررسی  بعضی از این موارد می پردازیم.

جنس لنت ترمز، مهم ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت لنت 

جنس لنت ترمز،  قیمت آن را تا چندین برابر تغییر می دهد. در گذشته برای ساخت لنت ترمز از موادی مثل آزبست استفاده می شد که این ماده به فراوانی استخراج می شد به همین دلیل قیمت لنت بسیار کمتر و پایین تر از امروز بود. با گذشت زمان و انجام آزمایش های علمی ثابت شد که آزبست خطر ابتلای انسان به سرطان ریه را همراه دارد و به همین دلیل استفاده از آن برای ساخت لنت متوقف شد و پس از آن شرکت های سازنده لنت شروع به استفاده ی مواد دیگری مثل سرامیک و فلز کردند که طبیعتا این مسئله افزایش قیمت لنت ترمز را به همراه داشت. از آن زمان تا امروز تولیدکننده ها سه دسته لنت ارگانیکی، سرامیکی و فلزی را تولید می کنند که قبلا به توضیح درباره ی هریک پرداختیم.

به طور کلی لنت سرامیکی به دلیل مقاومت بالا و وزن کمتر نسبت به سایر لنت ها از قیمت بالاتری برخوردار است و بیشتر در خودروهای لوکس و گران قیمت از آنها استفاده می شود.

در مقابل لنت های ارگانیکی از قیمت پایین تری برخوردار بوده و غالبا مردم عادی به خرید این نوع لنت ها گرایش دارند.

لنت های فلزی و نیمه فلزی نیز در مقایسه با انواع دیگر، به واسطه ی جنسی که دارند مقاومت بیشتری نسبت به لنت های سرامیکی و استحکام کمتری نسبت به لنت های سرامیکی دارند به همین دلیل قیمت آن ها در محدوده ی میانگین دو لنت سرامیکی و ارگانیکی قرار می گیرد.

بهترین برند های تولید کننده لنت ترمز 

بی شک تمام کسانی که ماشین دارند و زود به زود لنت ترمز را تعویض می کنند به دنبال این هستند تا راهی را پیدا کنند تا از تعویض لنت ترمز به طور مکرر و در فاصله زمانی کوتاه پرهیز کنند. ولی همه آنها بعد از پرس جوهای مختلف به این پاسخ روبرو می شوند که باید از بهترین برندهای لنت ترمز استفاده کنند. اما برای خیلی از افراد شناختن این بهترین برندها سخت یا ناشناخته است که به همین خاطر در اینجا لیستی از بهترین لنت ترمزهای خارجی و داخلی را که در فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد قابل تهیه هستند را به شما معرفی می کنیم:

بهترین لنت ترمز داخلی:

لنت ترمز پارس: پارس یکی از بزرگترین تولید کنندگان لنت ترمز در ایران و خاورمیانه به حساب می آید.

لنت ترمز عظام: شرکت عظام را بی شک همه کسانی که خودرو آنها به تعمیرگاه رفته است را می شناسند و مانند سایر قطعاتی که ارائه می کند، لنت های آن نیز مرغوب هستند

لنت ترمز آسیا لنت: این شرکت در سال 1369 تاسیس شده است و از شرکت های معروف تولید کننده لنت است.

به غیر از این چند برند شما می توانید انواع مختلفی از برندهای لنت ترمز را در فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد مشاهده کنید.


بهترین لنت ترمز خارجی

لنت ترمز تکستار: این برند ساخت کشور آلمان است و تولیدات آن بسیار در بازارهای مختلف از جمله ایران به فروش می رود.

لنت ترمز RALDEC : این لنت ترمز که ساخت کشور چین است نیز از نظر رانندگان کیفیت مطلوبی را ارائه می دهد.

لنت ترمز بندیکس: جنس لنت های این برند از سرامیک است و از نظر طول عمر نیز بسیار با دوام هستند.

برای خرید هر یک از این برند ها شما می توانید به فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد مراجعه کنید و با کمترین قیمت ممکن آنها را خریداری کنید

خرید لنت ترمز

 حال که با انواع لنت ترمز، مشخصات لنت ترمز خوب و بهترین برندهای لنت ترمز آشنا شده اید و اگر قصد خرید لنت ترمز مناسب را دارید ما به شما پیشنهاد می کنیم که به فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد مراجعه کنید و انواع مختلفی از لنت ها را مشاهده و با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر کردیم اقدام به خرید کنید.

بازرگانی راد با توجه به اینکه بیش از 12 سال است که در حوزه تهیه قطعات خودرو فعالیت می کند.  همچنین کسانی که به دنبال خرید عمده لنت ترمز نیز هستند می توانند از خدمات و مزایای این نوع خرید که در فروشگاه نگین تجارت راد ارائه می شود استفاده و با کمترین قیمت ممکن کالای خود را تهیه کنند.

منبع : وبسایت بازرگانی راد 

لنت ترمز خودرو
بازرگانی راد, تیم محتوا 26 اسفند 1399
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
شرکت آسیا لنت
شرکت آسیا لنت همان گونه که از نام آن پیداست در حوزه تولید قطعات خودرو و لنت ماشین فعالیت می کند. این شرکت فعالیت خود را در سال 1369 در شهر سمنان  شروع کرد. اولین تولید های  شرکت آسیا لنت مربوط به انواع لنت کفشکی موتورسیکلت بود