ما را دنبال کنید
مشخصات یک لنت ترمز خوب چیست؟
با توجه به تنوع موجود در بازار لوازم یدکی، گزینه های متعددی برای انتخاب دارید، که چه بسا سردرگم کننده باشد و یافتن مشخصات لنت ترمز خوب شاید سخت باشد..

مشخصات لنت ترمز خوب

با توجه به تنوع موجود در بازار لوازم یدکی، گزینه های متعددی برای انتخاب دارید، که چه بسا سردرگم کننده باشد و یافتن مشخصات لنت ترمز خوب شاید سخت باشدممکن است هزینه و مقرون به صرفه بودن اولویت اول شما باشد، و یا ممکن است قدرت توقف بیشتر شرط اول شما باشدبیشتر توضیحات دیگری که در نوشته‌های گوناگون خواهید خواند یا از این و آن خواهید شنید، گرچه هیچکدام نادرست نیست، اما گاهی اوقات یک ویژگی می تواند بیش از آنچه لازم است مورد توجه قرار گرفته باشد

در تحلیل و تصمیم نهایی خود، انتخاب شما تا حد زیادی به این بستگی خواهد داشت که آیا به دنبال لنت ترمز برای ماشین خانواده (و رانندگی عیالواریهستید، یا اینکه از خودرو بیشتر از وسیله ایاب و ذهاب اهل منزل انتظار داشته و می خواهید آن را بدوانید؛ جایی که توانایی ترمز های سخت در شرایط مختلف آب و هوایی مورد نیاز است. بنابراین لازم است قبل از خرید لنت مشخصات لنت ترمز خوب را بشناسید. در نتیجه ما در این مقاله به دنبال این هستیم که مشخصات لنت ترمز خوب را برای شما معرفی کنیم.
مشخصات لنت ترمز خوب

برخی از مهم ترین مشخصات لنت ترمز خوب

در اینجا به بعضی از مهم ترین مشخصات لنت ترمز خوب اشاره می کنیم:

    پخته شدگی لنت ترمز (Scorching) : 

این متدی است که حین فرایند قالب گیری روی برخی از لنت های ترمز اعمال می شودبسیاری از رانندگان ممکن است به اسکورچ شده بودن یا نبودن لنت ترمز توجه نکنند، اما برای رانندگانی که دائم مجبور به توقف و حرکت مجدد اند، مثل رانندگان تاکسی، وانت ها و ون های حمل و تحویل کالا، خودروهای اداری و سرویس ها و این مشخصه لنت ترمز می تواند مقرون به صرفه تمام شود.

    برچسب OE

از دیگر مشخصات لنت ترمز خوب داشتن برچسب  OEاست. تولید کننده ها از این برچسب برای اینکه عنوان کنند محصولشان به خوبی قطعات اصلی است، فراوان استفاده می کنندحروف OE مخفف عبارت original equipment به معنی لوازم  اصلی هستندبنابراین نباید گول هر محصولی را که با این برچسب مشخص شده بخورید، اما البته اگر تولید کننده برندی صاحب نام و شناخته شده است، وجود این برچسب هم می تواند قوت قلبی برای اعتماد به آن باشد. خلاصه اینکه داشتن این برچسب برای تولید کننده شرط است، نه دعاوی درج شده روی بسته بندی محصول.

    لنت ترمز چندلایه:

وقتی چندلایگی لنت ترمز از وجنات لایه ها، رخ ها و پخ های آن ببارد، قطعاً قیافه تأثیر زیادی بر مرغوبیت آن دارد؛ معنای آن این است که این لنت ترمز به خوبی لنت ترمز اورجینال داخل کولیس فیت می شود. این البته فی‌ نفسه چیز خوبی است، گو اینکه غیر از همین یکی، تقریباً تمایز دیگری بین آنها با سایر لنت ها نمی‌توان قائل شد، مگر برای خریدان که بر اساس بودجه خرید کرده، و متأسفانه یا خوشبختانه لنت ترمزهای چند لایه را به دلیل قیمت بیشترشان غالباً پس می زنند.

    لنت ترمز برند :

 برند های شاخص و معتبر که احتمالاً شما نیز با آنها آشنایی داشته، و یا که می توانید در مقاله بهترین برندهای لنت ترمز با تعدادی از آنها آشنا خواهید شوید، تقریباً همیشه محصولی با کیفیت بالا تولید می کنند. این لنت های ترمز ماندگاری بیشتری داشته و قدرت توقف بهتری نیز ارائه می دهند. اما برند های ارزان قیمت نیز در حد کفایت کار خود را انجام می دهند. هیچ اظهار نظری در مورد نا ایمن بودن این لنت های ترمز وجود ندارد. در شرایط یک ترمز اضطراری، آنها نیز کار را به انجام می رسانند، ولی به هر حال شما هر چقدر پول بدهی، همان قدر هم آش می خورید، و مستحضرید که ارزان بودن معمولا چندان بی علت و حکمت هم نیست.

در مورد انتخاب متریالی که لنت ترمز از آن ساخته شده، کارشناسان می گویند اگرچه مشکلی در تغییر از فرضاً سرامیک به نیمه فلزی وجود ندارد، با این حال آنها معمولاً توصیه می کنند که از همان نوعی که فابریک روی وسیله نقلیه شما نصب شده بوده، استفاده کنید.

    مدل و سال تولید خودرو:

 بدیهی است شما باید لنت های ترمز متناسب با وسیله نقلیه خود را پیدا کنید، اما مردم گاهی اوقات فراموش می کنند که دانستن مدل و سال تولید دقیق خودرو گاه بسیار حیاتی است. بسته به سازنده خودرو، همه چیز می تواند به سرعت تغییر کند. وسیله یدکی متناسب با مدل 1395 لزوماً مناسب خودرو مدل 96 یا 94 نیست. پس دادن جنس خریداری شده اگر ناممکن و نا امید کننده هم نباشد دستکم اینکه کار قشنگی نیست بنابراین قبل از خرید مشخصات لنت ترمز خوب و مشخصات خودرو را به دقت بررسی کنید. تصور نمی‌ رود که خود خودرو ها هم نسبت به سال تولدشان حساسیت داشته باشند، ولی شاید بعضی صاحبان خودرو این حساسیت را در مورد  اتومبیلشان پیدا کرده باشند؟

    متریال لنت ترمز :

یکی دیگر از مشخصات لنت ترمز خوب این است که لنت ترمز از چه ماده‌ای ساخته شده است. که معمولا در سه دسته اصلی  مواد آلی (ارگانیک)، سرامیک یا نیمه فلزی ساخته می شوند. در ادامه مقاله به بررسی مشخصات لنت ترمز خوب در هر یک از این سه دسته پرداخته ایم.

مشخصات لنت ترمز خوب ارگانیک

لنت ترمز ارگانیک را اغلب لنت ترمز غیر آزبست ارگانیک یاNAO  نیز می نامند. این لنت ها در اصل به عنوان جایگزینی برای لنت آزبست ابداع شدند، زیرا استفاده از آزبست مطلوبیت خود را از دست داده بودلنت  ترمز ارگانیک از نوعی پلاستیک به نام Kevlar، کائوچو (لاستیک)، الیاف، شیشه و کربن ساخته می شود.

اکثر اتومبیل های جدید مجهز به لنت ترمز ارگانیک هستند زیرا یکی از کم هزینه ترین لنت های ترمز موجود در بازار است و هنگام ساخت خودرو به صرفه جویی در هزینه‌های تولید کمک می کندالبته وسایل نقلیه جدید گران قیمت تر از انواع دیگری از لنت ترمز استفاده می کنند.

    مزیت های لنت ترمز ارگانیک

همان طور که اشاره شد، از مشخصات لنت ترمز خوب ارگانیک مقرون به صرفه بودن و قیمت پایین‌ تر آن است. اگر از وسیله نقلیه خود عمدتا برای ایاب و ذهاب روزانه و رفع امور روزمره و آیند و روند به محله های اطراف می کنید، این نوع لنت های ترمز برایتان به خوبی کار می کندلنت های ترمز ارگانیک برای وسایل نقلیه معمولی و رانندگانی که فقط به محل کار و فروشگاه خود رفت و آمد می کنند بسیار مناسب هستند.

لنت های ترمز ارگانیک بی سر و صدا بوده و به خوبی با دیسک ترمز شما سازگارندموقع ایجاد اصطکاک برای کم کردن سرعت و متوقف نمودن خودرو، گرمای زیادی تولید نکرده ندارد و برای دیسک ترمز فرسایش کمتری ببار می آورند.

    ضعف های لنت های ترمز ارگانیک

چند ایراد به لنت ترمز ارگانیک وارد می شوداول اینکه توان متوقف کردن آن کمتر از لنت های دیگر بوده، و طبعا برای رانندگانی که به دفعات متعدد به سفرهای جاده ای رفته، و به رانندگی در سرعت های بالا و شرایط سخت و ترمزهای شدید عادت دارند، کارایی لازم را ارائه نمی دهند.

لنت ترمز ارگانیک اگرچه قیمتش نسبت به سایر لنت ها کمتر است، اما در عین حال زودتر از لنت های دیگر هم فرسوده می شود.

گو اینکه در یک رنج دمای تعریف شده ی خاص، بهترین عملکرد را دارا هستند، اما وقتی بیش از حد داغ شوند، اصطکاک کافی ایجاد نکرده و لاجرم به همان اندازه قبل موثر عمل نمی کنند. آنها همچنین زیاد کمپرس کرده و نتیجتاً وقتی پدال ترمز را می فشارید احساس می کنید کمی زیر پایتان خالی کرده، انگار که دارید خمیر یا اسفنج را می فشارید.

من حیث المجموع لنت ترمز ارگانیک گزینه مقرون به صرفه و بسیار مناسبی برای خودرو خانواده، و آمد و شد های محلی  و روزمره است، اما برای خودرویی که از آن کار کشیده شده و دوانده می شود، انتخابی با کارایی بالا نیست.

مشخصات لنت ترمز خوب نیمه فلزی

این نوع لنت ترمز ترکیبی از مس، فولاد و آهن است که توسط مواد پرکننده معدنی یا آلی به یکدیگر پیوسته و چسبانده شده اندهمچنین نوعی ماده گرافیتی در آن وجود دارد که روان کنندگی را بدون کاهش اثر ترمز فراهم می کندتولید کنندگان ترکیب واقعی محصول خود را مخفی نگه می دارندلنت ترمز نیمه فلزی چه برای عملکرد بالا و چه برای  عملکرد خیابانی  به طور یکسان مناسب است.

مزایای لنت ترمز نیمه فلزی

 بعضی از مهم ترین مشخصات لنت ترمز خوب نیمه فلزی عبارت اند از:

برای ترمزهای سنگین، رانندگانی که در مسافت های طولانی تردد کرده، و رانندگی در سرعت های بالا مناسب است.

-در شرایط محیطی گوناگون کارآمد است.

-گرما را بهتر تحمل کرده و احتمال ترمز بریدن را پایین می آورد.

ماندگاری بیشتری دارد.

معایب لنت ترمز نیمه فلزی:

می تواند پر سر و صدا تر باشد

گرد و غبار ترمز بیشتر است.

قیمت گران تری دارد.

بیشتر باعث فرسایش دیسک ترمز می شود.

مشخصات لنت ترمز خوب سرامیکی

وقتی از سرامیک نام می بریم، ممکن است تصویر گلدان های سفالی یا ظروف غذاخوری به ذهنتان خطور کند، که البته خیلی هم دور نیستیدلنت ترمز سرامیکی در اصل نوعی سفال پخته شده استتاکنون الیاف مس برای افزایش اصطکاک به این لنت ها اضافه می شد، اما این موضوع در حال تغییر استمسائل زیست محیطی منجر به تصویب قوانینی شده که استفاده از مس در تولید لنت ترمز را از سال 2025  به بعد ممنوع می کنددر نتیجه ، بسیاری از تولیدکنندگان از آلیاژهای آلومینیومی به جای مس استفاده می کنند.

مشخصات لنت ترمز سرامیکی

برخی از مهم ترین مشخصات لنت ترمز خوب سرامیکی عبارت اند از:

برای -رانندگی در شهرها، خیابان ها، و آزادراه در شرایط عادی مناسب است.

کم سر و صداست.

خاک ترمز کمتری ایجاد می کند.

فرسایش کمتری برای دیسک ایجاد می کند.

قیمتش مناسب است.

معایب لنت ترمز سرامیکی

در سرما و رطوبت بازدهی آن افت می کند.

برای کامیون های کشنده و یا و یا کامیون ها و وانت هایی که بار سنگین حمل می کنند توصیه نمی شود.

لنت ترمز خوب را از کجا بخریم

حال که با مشخصات لنت ترمز خوب آشنا شدید بی  شک می خواهید بدانید که از کجا این لنت ها را خریداری کنید. بدون هیچ گونه مکثی ما به شما پیشنهاد می دهیم که از فروشگاه های معتبر این لنت ها را می توانید تهیه کنید. و اگر به دنبال یک فروشگاه معتبر جهت خرید لنت ترمز هستید می توانید به سایت اینترنتی بازرگانی راد مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را تهیه کنید. علاوه بر این کارشناسان این فروشگاه اینترنتی به صورت شبانه روزی جهت راهنمایی مشتریان برای انتخاب لنت ترمز مناسب شما در دسترس هستند تا به شما در این راستا کمک کنند.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, حسین میخک 05 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
علت شیشه کردن لنت ترمز چیست؟
شاید بارها از زبان مکانیک های خودرو یا حتی رانندگان عبارت شیشه کردن لنت ترمز را شنیده اید. و شما نیز کنجکاوی شدید که بدانید شیشه کردن چیست و چرا این نقص رخ می دهد.