ما را دنبال کنید
علائم و نشانه های که تمام شدن لنت ترمز را هشدار می دهند
برای آنکه زمان دقیق تعویض لنت ها را بدانیم لازم است تا به علائم تمام شدن لنت ترمز توجه داشته باشیم . صدای جیر جیر ، خزش ، صدای خش خش ، صدای سوت لنت و هر گونه صدای غیرضروری و ناآشنا در هنگام ترمز زدن از علائم تمام شدن لنت ترمز خودروی شماست.

علائم تمام شدن لنت ترمز

همه افرادی که با ماشین سروکار دارند و تمامی رانندگان وسایل نقلیه به خوبی می دانند که تعویض به موقع لنت های ترمز خودرو یکی از مهم ترین نکات برای داشتن یک رانندگی ایمن است . برای آنکه زمان دقیق تعویض لنت ها را بدانیم لازم است تا به علائم تمام شدن لنت ترمز توجه داشته باشیم . صدای جیر جیر ، خزش ، صدای خش خش ، صدای سوت لنت و هر گونه صدای غیرضروری و ناآشنا در هنگام ترمز زدن از علائم تمام شدن لنت ترمز خودروی شماست.  در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد ما ضمن توضیح اینکه لنت ترمز چیست و بررسی چگونگی ایجاد سایش در لنت های خودرو ، علائمی که نشان می دهد لنت های ترمز تمام شده است را نیز بررسی خواهیم کرد .

علائم تمام شدن لنت ترمز

لنت ترمز چیست؟

برای بررسی علائم تمام شدن لنت ترمز لازم است ابتدا بدانیم اصلا لنت ترمز چیست. البته قبلا در مقاله لنت ترمز به طور مفصل در این رابطه صحبت کرده ایم. ولی با این حال در این جا نیز به طور خلاصه اطلاعاتی را در مورد لنت ترمز به شما ارائه خواهیم داد.

لنت ترمز یک صفحه فلزی پایه ای است که پد اصطکاک بر روی آن ثابت شده است. یک صفحه با یک آستر، شکل سطح مورد فشار را تکرار می کند - یک دیسک (صفحه اصطکاک مستقیم) یا یک درام (صفحه اصطکاک قوس الکتریکی). لنت  به روش های مختلفی مانند پرچ یا چسب که می تواند فشارهای باورنکردنی آینده را تحمل کند ، روی صفحه محکم می شود. به علاوه ، بعضی از اتومبیل ها امکان نصب سنسور سایش در کفشک را فراهم می کنند.

پوشش اصطکاک شامل سرامیک ، رزین های ویژه ، لاستیک مصنوعی ، الیاف آلی و معدنی ، پرکننده ها و اصلاح کننده ها است. ترکیب مواد اصطکاک کاملاً پیچیده است و هر سازنده لنت ترمز خاص خود را دارد. واقعیت این است که هنگام ترمز ، لنت ها خیلی گرم می شوند و گاهی اوقات به هزار درجه نیز می رسد . در عین حال ، آنها باید با اطمینان خاطر در برابر چنین دمای شدید مقاومت کنند، سقوط نکنند و خواص اصطکاک خود را از دست ندهند.

مهمترین دشمنان لنت ترمز ، گرم شدن بیش از حد ، آب ، روغن و مایعات خورنده (ضد یخ ، روغن ترمز) است شرط اصلی برای راهیابی این پوشش از کارخانه تولید به بازار ، مقاومت در برابر سایش بالا همراه با حداقل ضربه بر دیسک ترمز است. لنت باید بتواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت بالایی داشته باشد و خرد نشود. مسئله این است که در لحظه ترمز ، دیسک ها به معنای واقعی کلمه گرم می شوند. به همین دلیل ، هر سازنده چنین قطعاتی فناوری ساخت خود را مخفی نگه می دارد تا از این طریق بازار بیشتری را در دست بگیرد .

زمان تعویض لنت های ترمز براساس سایش

ترمزهای اتومبیل در حین کار دچار فشارهای شدیدی می شوند که با توجه به وزن خودرو که باید با هر سرعتی متوقف شود ، طبیعی است. بنابراین ، این امر منجر به فرسودگی مکانیکی قطعات سیستم ترمز می شود که در این حالت لنت ها بیشتر از سایر قطعات آسیب می بینند. وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، آنها به دیسک های ترمز فشار داده می شوند. اگر ماشین در حرکت باشد اصطکاک ایجاد می شود که بدون سایش مکانیکی ، عملکرد ترمز غیرممکن است.

طبق توصیه های متخصصین ، لنت های ترمز روی اتومبیل ها باید هر 10 هزار کیلومتر یک بار تعویض شود تا کیفیت ترمزگیری خودرو همیشه در میزان حداکثری خود باشد. لازم به ذکر است که این توصیه ها به طور متوسط ​​ارقام مربوط به چرخه تغییر لنت را نشان می دهد ، در حالی که قسمت مکانیکی ترمزها می تواند برای رانندگان مختلف با به صورت های مختلف در مدت زمان کمتر و یا بیشتری و طی میزان مسافت کمتر و یا بیشتری نیز فرسوده شود. با یک سبک رانندگی آرام ، لنت ها می توانند تا 20 هزار کیلومتر دوام بیاورند ، در حالی که با فشار شدید منظم بر روی پدال ترمز ، آنها پس از 4 الی 5 هزار کیلومتر تا مقادیر بحرانی فرسوده می شوند.

لنت های ترمز فرسوده برای راننده اتومبیل ، مسافران و اطرافیانش خطر بسیار زیادی دارد. در صورت خرابی ترمز به هیچ وجه نباید هیج مسافتی را طی کنید و لنت های فرسوده باید فوراً تعویض شوند. اما چگونه می توان تشخیص داد که لنت های ترمز شما فرسوده است و چه زمانی باید تعویض شوند؟ یا چگونه می توان علائم تمام شدن لنت ترمز را می توان مستقیماً از داخل خودرو در هنگام رانندگی یا با بررسی علائم خارجی تشخیص داد. در ادامه این مقاله به این موارد پرداخته ایم.

علائم تمام شدن لنت ترمز خودرو چیست؟

چندین علامت واضح و مشخص وجود دارد که به راننده می گوید چه زمان باید در مورد تعویض لنت ها فکر کند. برخی از علائم تمام شدن لنت ترمز را در متن زیر بیان کرده ایم.

    صدای متمایز و بالا هنگام ترمزگیری خودرو

صداهایی مانند جیرجیر ، خش خش ، خر خر و یا سوت در لنت ها هنگام گرفتن پدال ترمز زمانی رخ می دهد که لنت ها خیلی فرسوده شده و نیاز به تعویض فوری دارند. این صدا ها توسط سنسور سایش منتشر می شوند که یک صفحه مخصوص است. وقتی مواد اصطکاک لنت ها فرسوده شد ، صفحه شروع به لمس دیسک می کند و سنسور تحریک می شود .

در بعضی از وسایل نقلیه ، سنسور سایش یک تماس فلزی است که در عمق لنت ترمز قرار می گیرد. وقتی پد فرسوده می شود ، تماس با دیسک تماس می گیرد و یک سیگنال نوری را روی صفحه نمایش می دهد. اگر سنسور سایش وجود نداشته باشد ، هنگامی که ضخامت مواد اصطکاک لنت ها به 1-1.5 میلی متر برسد (به استثنای ضخامت پایه فلزی) ، نیاز به تعویض ایجاد می شود .

    کشیده شدن خودرو هنگام ترمز گیری

این که میزان مسافت طی شده هنگام عمل ترمز در خودرو افزایش می یابد یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز است.

اگر مدت طولانی رانندگی کرده باشید قطعا متوجه خواهید شد که وقتی لنت ها فرسوده می شوند ، فاصله ترمز آن افزایش می یابد و باید پدال ترمز بیشتر و بیشتر فشار داده شود تا ماشین شروع توقف کند.

     ضربه زدن و یا لرزش پدال ترمز

هنگامی که پدال ترمز را به شدت فشار می دهید ، احساس می کنید که ترمز ضربه می زند و یا می لرزد ، گویی ماشین بر دست اندازها غلبه می کند. این امر به دلیل این واقعیت است که با پیشرفت کار ، لنت ها به طور ناموزونی فرسوده می شوند. ترک ، تراشه و سوراخ بر روی آنها ایجاد می شود ، که با لمس لنت ها بر روی دیسک های ترمز ، سبب ایجاد لرزش و ضربه زدن به پدال می شود.

اگر علائم به صدا درآمده برای تعیین سایش لنت ترمز کافی نباشد ، می توان بازرسی بصری انجام داد.

نحوه تعیین سایش لنت ترمز توسط علائم خارجی

به رانندگان توصیه می شود هر 2 یا 3 هزار کیلومتر وضعیت لنت های ترمز خود را بررسی کنند. برای بازرسی بصری آنها ، لازم است درپوش چرخ را بردارند و به وجود پلاک بر روی چرخ ها یا به طور مستقیم بر روی لنت های ترمز توجه کنید. برخی از علائم تمام شدن لنت ترمز که توسط عوامل خارجی می توان به آن ها پی برد به شرح زیر اند:

 اگر یک پوشش خاکستری بر روی لنت وجود داشته باشد ، از این علامت می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر پوشش پد فرسوده است. تا زمانی که به طور کامل فرسوده نشود ، سیستم ترمز بدون خرابی آشکار کار خواهد کرد. اگر ذرات فلزی را در یک پوشش خاکستری پیدا کردید ، به این معنی است که پد از کار افتاده است و روند سایش فلز پد آغاز شده است. در چنین شرایطی جایگزینی این جز از سیستم ترمز ضروری است.

ترمز نرم وسیله نقلیه با کارکرد همزمان سیستم ترمز روی همه چرخ ها حاصل می شود.  و لنت ها هم در چرخ های جلو هم عقب به کار برده می شوند و باید نسبت مصرف آن ها در چرخ های جلو و عقب چک شود. لنت هایی که در محور عقب خودرو قرار دارند نسبت به قسمت های جلو کمتر در معرض فرسایش قرار می گیرند و به طور متوسط ​​ 3 بار کمتر باید تعویض شوند. در نتیجه باید تعادل بین آنها حفظ شود .


منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد 

بازرگانی راد, حسین میخک 05 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
مشخصات یک لنت ترمز خوب چیست؟
با توجه به تنوع موجود در بازار لوازم یدکی، گزینه های متعددی برای انتخاب دارید، که چه بسا سردرگم کننده باشد و یافتن مشخصات لنت ترمز خوب شاید سخت باشد..