ما را دنبال کنید
شناخت اجزا استارت خودرو
هر راننده ای باید دستگاه استارت خودرو را بشناسد. به همین خاطر ما در این مقاله به طور کامل یک راهنما از اجزا استارت خودرو را در اختیار شما قرار می دهیم.

اجزا استارت خودرو

ممکن است برای شما یا هر راننده دیگری پیش آماده است که استارت ماشینش خراب شود. و نیاز داشته باشید که جهت تعمیر آن را به یک تعمیرگاه ببرید. ولی شما باید قبل از اینکه آن را تعمیر کنید، ساختار و کلیه قطعات اجزا استارت خودرو را بشناسید. چرا که عدم شناخت سبب هزینه های اضافی یا خرید قطعات غیرضرروی می شود که تعمیر کار جهت فروش قطعات خود را به شما تحمیل می کند علاوه بر این ، این قطعه یکی از آسیب پذیرترین عناصر خودرو است. بنابراین هر راننده ای باید دستگاه استارت خودرو را بشناسد. به همین خاطر ما در این مقاله به طور کامل یک راهنما از اجزا استارت خودرو را در اختیار شما قرار می دهیم.

استارت پژو 206 امکو

خرید قطعات استارت خودرو

همان طور که در ابتدای مقاله هم عنوان کردیم عدم شناخت اجزا استارت خودرو سبب می شود که به شما هزینه های زیادی تحمیل شود و برخی از  تعمیرکاران قطعات مختلف استارت را حتی بدون کوچکترین مشکلی تعویض کنند. اما بعضی اوقات شما می خواهید که خودتان قطعه مورد نظر استارت را تهیه کنید، ولی با این وجود نمی دانید که از کجا قطعات استارت خودرو را خریداری کنید که فروشگاه معتبری باشد. چون که خیلی از این قطعات بدل و غیر استاندارد هستند. ولی ما برای راحتی کار شما و جهت اینکه هزینه اضافی به شما تحمیل نشود لیستی مارک ها و برند های معتبر را در در صفحه قطعات استارت خودرو قرار داده ایم که شما می توانید آنها را خریداری کنید.
لیست قیمت و خرید قطعات خودرو در فروشگاه بازرگانی راد

قطعات اصلی استارت خودرو

استارت خودرو دارای قطعات مختلفی است که هر کدام وظیفه و نقش مختلفی را در این قطعه ایفا می کنند. که شناخت آنها ضروری است. با این حال جهت اینکه آشنایی کاملی با نوع عملکرد این قطعات داشته باشید لازم است که حتما مقاله چگونگی و نحوه عملکرد استارت خودرو را  مطالعه کنید.
بعضی از مهم ترین قطعات استارت خودرو عبارت اند از:

    سلونویید

از بیرون که به استارت نگاه کنید، اجزا استارت خودرو از دو بخش عمده تشکیل شدهبخش بزرگ‌ تر، موتور استارت، و بخش کوچکتر که شبیه یک شیء لوله ای (استوانه ایاست و بر روی موتور استار قرار گرفته، و به آن سلونویید یا شیر برق می گوییموظیفه اصلی سلونویید استارت به حرکت در آوردن دنده پینیون استارت و رساندن ولتاژ برق از باتری به موتور استارت است.

خود سلونویید در اساس از دو سیم پیچ تشکیل شدهسیم پیچ محرک که کار آن هل دادن یک پیستون یا توپی است، که خود این توپی هم چرخ دنده پینیون را رو به بیرون هل می دهد.

سیم پیچ دوم، سیم پیچ نگهدارنده است. کار سیم پیچ نگهدارنده که در جلوی سیم پیچ  محرک قرار گرفته، مقاومت در برابر حرکت کششی آن، و اتصال جریان برق از باتری به موتور استارت است.

    پلانجر سلونویید

پلانجر یا توپی سلونویید که از قطعات استارت خودرو است چیزی شبیه یک پیستون است که در انتهای سیم پیچ محرک قرار گرفتهبه عبارت دیگر این قطعه فقط به عنوان میله اتصال عمل می کند. پلانجر از آلیاژ محکمی ساخته شده، زیرا نیرویی که سیم پیچ محرک به آن وارد می‌کند از قدرت زیادی برخوردار است.

بارزگانی راد ارائه دهنده بهترین برندهای استارت در ایران

 جهت خرید محصولات این شرکت شما می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.


                           خرید قطعات استارت خودرو


    درپوش سلونویید

برخلاف اسمش، کار آن فقط ایجاد یک پوشش برای سلونویید نیست، بلکه بعنوان یک واسط و رابط بین جریان برق آمده از باتری و استارت هم عمل می کند

در‌ واقع سه عدد ترمینال روی استارت وجود داردترمینال 50 متصل به سوییچ استارت خودرو است. از طریق این ترمینال موتور استارت دستور فعال یا غیر فعال شدن را دریافت می کندپس از دریافت جریان برق توسط ترمینال 50 سلونویید به کار افتاده و استارت عکس‌العمل نشان می دهد

ترمینال 30 جریان برق را مستقیماً از باتری دریافت می کند. به عبارت دیگر، در ترمینال 30 همیشه جریان برق وجود دارد، چه سوییچ استارت باز یا بسته، و چه خودرو خاموش یا روشن باشد.

سومین ترمینال، ترمینال C است که کار هدایت جریان برق از سلونویید به موتور استارت، و به چرخش در آوردن آنرا به عهداره داردپس یعنی با باز شدن سوییچ و دریافت جریان توسط ترمینال 50، ترمینال C اتصال جریان آمده از ترمینال 30 به موتور استارت را  برقرار می کند.

    سیم پیچ میدان

حالا به  اجزا و قطعات داخلی  استارت خودرو می رویمدر اینجا اجزاء نسبتا زیادی وجود داردابتدا می توان سیم پیچ میدان را دید

اما سیم پیچ میدان چیست؟ سیم پیچ میدان یک سری سیم پیچ مغناطیسی است که برای تولید مغناطیس در اطراف روتور سیم پیچ استفاده می شود. با توجه به اساس کار یک موتور الکتریکی که به یک میدان مغناطیسی در اطراف روتور نیاز دارد ، سیم پیچ میدان این میدان مغناطیسی را تأمین می کند.

اما سیم پیچ میدان یک آهن ربای دائمی نیستسیم پیچ میدان فقط در صورت وجود جریان ورودی از ترمینال 50 میدان مغناطیسی تولید می کند، که این فرآیند را القای الکترومغناطیسی می نامیمسیم پیچ میدان خود از چند جزء دیگر تشکیل شده:

یوغ: محفظه ای است که سیم پیچ در آن قرار دارددر این حالت سیم پیچ درون یوغ قرار دارد.

هسته قطب : یک هسته تخت از جنس آهن است که با دریافت القاء پیچه های سیم مسِی، همان چیزی است تبدیل به آهنربا خواهد شد.

سیم‌های مسی پیچه شده که در جهت خاصی اطراف هسته قطب قرار گرفته اند، تا آنرا تبدیل به آهنربا کننددر یوغ حدود تا واحد هسته قطب وجود دارد که برای به دست آوردن یک مغناطیس قوی، به هم متصل شده اند.

    سیم پیچ آرمیچر

از دیگر قطعات استارت خودرو سیم پیچ آرمیچر است که معمولاً به عنوان یک روتور سیم پیچ یا یک سیم پیچ واقع در اطراف شفت موتور شناخته می شودوظیفه اصلی سیم پیچ آرمیچر نیز به عنوان یک مولد میدان مغناطیسی است تا از طریق ایجاد واکنش با میدان مغناطیسی تولید شده در سیم پیچ میدان، موجب ایجاد حرکت در موتور استارت شود.

    کموتاتور

کموتور از دیگر قطعات استارت خودرو می باشد، که در قسمت جلوی سیم پیچ آرمیچور قرار گرفته، به شکل یک صفحه مسی مسطح گرد است.  و وجود شیارها و بریدگی هایی بر روی آن، به قطعات مساوی تقسیمش کرده استوظیفه کموتاتور اتصال جریان الکتریکی از زغال (جاروبکبه سیم پیچ آرمیچر استچند تکه بودن کموتاتور برای جلوگیری از بروز اتصالی است، زیرا در این فرایند کموتاتور مستقیماً به جریانهای مثبت و منفی متصل می شود.

    اهرم رانش یا شفت محرک

دوباره به سلونوئید، از قطعات استارت خودرو  برمی گردیمدر اینجا یک قطعه چنگال شکل وجود دارد که برای به حرکت درآوردن  دنده پینیون استفاده می شوداین اهرم هم طبعا طبق قاعده اهرم‌ها کار می کند،  یعنی وقتی به انتهای دیگر آن در جهت رو به پایین فشار وارد شود، چرخ دنده را به سمت بالا هل می دهداما چه چیز فشار را وارد می آورد؟ این کار را سیم پیچ محرک از طریق پلانجر (توپیانجام می‌دهدبنابراین اهرم  رانش وقتی توسط پلانجر و در جهت مخالف تحت فشار قرار گرفت، پینیون را هل میدهد تا دنده آن با دنده های فبلایویل درگیر شود.

    زغال ها

زغال ها هم در داخل موتور قرار دارند و از قطعات استارت خودرو هستند که بسیار کارآمد می باشندمعمولاً یا زغال (جاروبکدر درخل هر استارت هست، که نیمی از این تعداد زغال های مثبت، و نیم دیگر زغال های منفی هستندکار زغال فرستادن جریان برق از ترمینال 50 به سیم پیچ آرمیچر است است که در داخل کموتاتور به حرکت چرخشی در می آیدزغال ها از ترکیب کربن و مس ساخته شده، و نسبت به کموتاتور نرم تر هستند تا فرسایش و استهلاک کموتاتور پایین بیایداما در عوض این باعث می‌شود که خود زغال ها زودتر مستهلک شده و جزو قطعات مصرفی محسوب شوندنشانه مستعمل شدن زغال ها این است که استارت بسیار سخت و ضعیف‌تر کار می کند

    کلاچ پینیون استارت

وظیفه کلاچ پینیون که آن هم در داخل موتور استارت قرار دارد و از اجزاء استارت خودرو به حساب می آید، انتقال و همچنین قطع انتقال حرکت چرخش پینیون از شفت استارت به فلایویل است، یعنی در‌واقع پینیون را با فلایویل درگیر و همچنین از آن  خلاص می کنداما چرا باید بخواهیم انتقال حرکت چرخشی پینیون به فلایویل قطع شود؟ به این دلیل که  موتور استارت هنگام کارکرد موتور خودرو به کار خود ادامه ندهدگشتاور و قدرت موتور خودرو به مراتب از موتور استارت بالاتر است، و چنانچه هنگام چرخش فلایویل توسط موتور خودرو، دنده های فلایویل استار همچنان به آن متصل باشند، صدمه زیادی به استارت وارد خواهد شد.

    دنده پینیون استارت

دنده پینیون جزء بعدی از قطعات استارت خودرو که به آن بر میخوریم، شبیه دنده ای است که در انتهای شفت پینیون محرک قرار داردوظیفه  دنده پینیون انتقال حرکت چرخشی تولید شده توسط  موتور استارت  به میل لنگ از طریق فلایویل استقطر دنده پینیون از قطر خود آن بسیار بیشتر است، که بنابراین باعث افزایش نسبت دنده شده و این افزایش نسبت امکان به حرکت در آوردن موتور خودرو و متعلقات سنگین آن توسط موتور کوچکی مثل موتور استارت را فراهم می کند.

    پوسته استارت

در‌ واقع وقتی هنوز استارت را از هم مجزا نکرده ایم، اولین جزیی که به آن بر میخوریم پوسته یا محفظه استارت است، که ما نام آن را در آخرین مرحله ذکر کرده ایموظیفه آن محافظت و در خود جا دادن قطعات استارت خودرو است. البته این پوسته فلزی غیر از محفظه استوانه ای اصلی، شامل پوشش پینیون هم پس از آنکه دنده پینیون برای چرخاندن فلایویل از محفظه اصلی خارج می شود، هست.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

شناخت اجزا استارت خودرو
بازرگانی راد, تیم محتوا 02 تیر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
انواع استارت خودرو که باید بشناسیم
در این مقاله می خواهیم با انواع استارت خودرو،  تفاوت عملکرد آنها، و اینکه چرا باید یکی را به جای دیگری انتخاب نمود آشنا شویم. در ضمن برای بهتر شدن استنباط تصورمان، به عکس کالبد شکافی شده ی هر یک از این انواع استارت خودرو هم نگاهی خواهیم انداخت.