ما را دنبال کنید
چگونگی و نحوه عملکرد استارت خودرو
در این مقاله ما قصد داریم،  نگاهی ساده به استارت خودرو داشته باشیم. همچنین در انتهای این مقاله ، شما خواهید دانست که  استارت  خودرو چیست، چگونه کار می کند، در کجا قرار گرفته و چگونه برای روشن شدن موتور کار می کند

استارت خودرو


 در این مقاله ما قصد داریم،  نگاهی ساده به استارت خودرو داشته باشیم. همچنین در انتهای این مقاله، شما خواهید دانست که  استارت  خودرو چیست، چگونه کار می کند، در کجا قرار گرفته و چگونه برای روشن شدن موتور کار می کند و از کجا بهترین استارت خودرو را تهیه کنید. برای درک بهتر سیستم استارت خودرو ما را تا انتها این مقاله همراهی کنید.

استارت چیست؟

نحوه عملکرد استارت خودرو


در اولین گام برسی نحوه ی عملکرد استارت
خودرو بهتر است اول توضیح دهیم که این قطعه اصلا چیست؟ موتورهای احتراق داخلی مثل موتور خودرو، برای بوجود آوردن جرقه لازم برای احتراق سوخت، از انرژی الکتریکی استفاده می کننداز آنجا که موتور نمی‌تواند خود به تنهایی روشن شود، برای ایجاد اولین جرقه که باعث روشن شدن موتور شود، به استارت نیاز داردبه محض به وجود آوردن این اولین جرقه، کار استارت پایان گرفته، و تا زمان خاموش شدن، موتور برای روشن ماندن باید به نیروی برقی که خود از طریق دینام تولید می کند، متکی باشداز آن لحظه تا موقعی که دوباره بخواهیم موتور را روشن کنیم، استارت مثل روده آپاندیس در بدن آدمیزاد، فقط یک جزء زائد به نظر می رسد، اما نبود همین جزء زاید مساوی است با هرگز روشن نشدن خودرویک چیز زائد به این جاگیری و به این قیمت شاید کمی غیر معقول بنماید، ولی تا به امروز که جایگزین مناسبی برای آن ابداع نشده.

استارت خودرو در کجا قرار می گیرد

در گام بعدی برای آشنایی با نحوه ی عملکرد استارت خودرو محل قرار گیری آن را برسی میکنیم. استارت روی پوسته گیریکس نصب شده، و دنده های آن در کنار دندانه های فلایویل (چزرخ طیّارقرار دارنداستارت از یک موتور الکتریکی نیرومند جریان برق مستقیم، و یک بوبین استوانه ای (سولنوئیدتشکیل شدهبوبین جریان برق مثبت و منفی مستقیم را از باطری، و جریان ارت را هم از بدنه خودرو دریافت می کندموتورخودرو برای روشن شدن به باتری 12 ولت نیاز دارد، به این معنی که باتری باید از نیروی کافی برای تغذیه استارت برخوردار باشددر اغلب مواردی که  استارت کلیک می کند اما شروع به کار نمی کند، مشکل یا از باتری، یا ازخود استارت است.

در صورت خرابی استارت خودرو یا کمبود شارژ باتری، بسیاری از رانندگان از خود فی البداهه خلاقیت به خرج داده و چاره موقت از داخل آستین رو می کننداین خلاقیت بصورت هل دادن خودرو به جلو یا عقب است، که اگرچه  ما این نوع ولخرجی در خلاقیت را به کسی توصیه نمی کنیم، اما به هر حال باعث می‌شود باتری در حد یک بار روشن کردن خودرو، از دینام شارژ بگیرد

خرید استارت خودرو

استارت خودرو

با توجه به مدل ماشینی که ساخته می شود، استارت نیز برای ان طراحی می شود و شما بایستی با توجه به این نکته اقدام به خرید استارت خودرو کنید. اما چیزی که بیشتر از همه این موارد اهمییت دارد این است که شما قطعه اصلی و اورجینال را برای اتوموبیل خود بخرید. چرا که در بازار انواع مختلفی از استارت ها وجود دارد که تشخیص اصل و تقلبی بودن آن سخت است. بنابراین در زمان خرید استارت خودرو حتما به کشور سازنده، قیمت و شرکت های که ان را تولید می کنند توجه کنید. همچنین سعی کنید حتما این قطعه را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. که در این راستا ما به شما فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد را معرفی می کنیم. چرا که نمایندگی معتیر فروش انواع استارت خودرو در کشور ایران است. برای مشاهده لیست انواع استارت خودرو، همراه با قیمت و توضیحات آن ها به صفحه استارت های بازرگانی راد مراجعه نمایید. 
در این فروشگاه ارزان ترین استارات های خودرو موجود می باشد که شما می توانید به راحتی پیدا کنید. تمامی محصولات فروشگاه بازرگانی راد گارانتی دارند و از لحاظ خدمات پس از فروش خیال مشتری را راحت می کند.

 اجزا اصلی استارت خودرو

استارت خودرو دارای اجزای مختلفی است که در این قسمت مقاله به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

    آرمیچر

در برسی اجزا اصلی استارت خودرو ابتدا با برسی آرمیچر که یکی از اصلی ترین قطعات استارت است شروع میکنیمآرمیچر در واقع یک آهنربای الکتریکی است که برای پشتیبانی روی شفت و بالشتک های استارت سوار شدهآرمیچر یک هسته از جنس آهن نرم مورّق است که سیم پیچ درون آن قرار گرفته، و سرهای این سیم پیچ به کموتاتور روی شفت متصل است

    کموتاتور

کموتاتور یک حلقه فلزی شکاف دار و لغزان، و اغلب از جنس مس است که به دو سر سیم‌ پیچ‌ آرمیچر متصل بوده، و در دو سمت آن زغال های استارت قرار دارندبه عبارت دیگر کموتاتور بخشی از شفت در قسمت پشت پوسته استارت است که زغال ها برای انتقال برق روی آن قرار گرفته اندکموتاتور از دو صفحه متصل به محور آرمیچر تشکیل شده، و این صفحه ها محل اتصال برای سر های سیم پیچ آهنربا را فراهم می کنند. کار کموتاتور ایجاد قطب مخالف با قطب بالشتک هاستدر نتیجه ی دفع این قطب های مخالف توسط یکدیگر، آمیچر به حرکت در می آید.

    زغال ها

زغال های استارت که اسم مهندسی تر آنها جاروبک (brushاست، در نحوه ی عملکرد استارت خودرو بسیار تاثیر گذار است.این قطعه  از جنس کربن نرم توأم با درصد اندکی از مس ساخته شده، در انتهای پشت پوسته (محفظهاستارت و بر روی کموتاتور قرار دارند، به اتصال های کموتاتور وصل بوده و برق را برای ایجاد میدان مغناطیسی هدایت می کنند.

    بوبین (سولنوئیداستارت

شامل دو سیم پیچ است که دور یک هسته متحرک پیچیده شده اندبوبین مانند سوییچ کار قطع و وصل جریان الکتریکی عمل کرده، و استارت را به باتری متصل می کند

    توپی استارت

وظیفه آن هل دادن پینیون (چرخ دندانه دارمخروطی استارتبه سمت جلو، برای درگیر شدن با دندانه های فلایویل استتوپی این نیروی هل دادن را از طریق اهرم چنگالی متصل به خود که پینیون را احاطه کرده، اعمال می کند.

    پینیون استارت

پینیون استارت ساختار کوچکی شامل یک چرخ دنده دار و چند فنر استهنگام استارت زدن، پینیون به سمت پوسته گیربکس هل داده شده و با فلایویل درگیر می شودفلایویل (چرخ طیاردر‌واقع منبع تغذیه احتراق موتور استبا چرخش فلایول است که مجاری سوخت و هوا به سمت موتور باز شده و احتراق آغاز شود.

    سیم پیچ های میدان

این قطعه از استارت خودرو به وسیله پیچ به داخل پوسته فیکس شده اندبسته به مدل استارت و ماشین، دو یا چهار سیم پیچ میدان که به صورت سری به هم وصل شده اند، با استفاده از نیروی باتری تبدیل به آهنربای الکتریکی شده، و در اطراف ارمیچر میدانی مغناطیسی بوجود می‌آورند که باعث چرخش آمیچر می شود.

نحوه عملکرد استارت

همانطور که اشاره شد، استارت خودر از دو بخش استوانه ای تشکیل شده؛ یکی بزرگتر، دیگری کوچکتراستوانه بزرگتر بوبین استارت است و استوانه کوچکتر موتور استارت است، شامل آرمیچر و ملحقات آنمیزان هماهنگی این دو بخش، تعیین کننده کیفیت عملکرد استارت است.

وقتی که کلید را می چرخانید یا دکمه "استارترا فشار می دهید، یک ترمینال الکتریکی به بوبین (سولنوئیدمتصل می شود تا برق 12 ولت مورد نیاز آنرا از باتری ماشین تأمین کندبا باز شدن سوییچ، برق 12 ولت جریان یافته و باعث می شود که توپی بوبین به بیرون حرکت کندتوپی بوبین خود در اصل یک آهن ربا استفعال شدن برق به سیم پیچ های میدان درون آن انرژی القاء میکنددر نتیجه توپی به حرکت در آمده و از طریق اهرم متصل به خود، دنده های پینیون به بیرون فشار می دهد

حرکت رو به بیرون توپی با کمک حلقه ای که در زیر شفت آن قرار دارد، اتصال برق را بین دو ترمینال سوار شده در کناره های آنرا برقرار می کنداین پل الکتریکی با کمک زغال ها، برق باتری را به موتور استارت متصل می کند. در نتیجه، موتور استارت از طریق اصول الکترومغناطیسی به چرخش در می آید

استارت و روشن شدن ماشین

تا اینجا شرح ماوقع در بوبین (سولنوئیدبودحالا ببینیم داخل پوسته خود موتور استارت خودرو چه اتفاق زخ می دهد تا ماشین روشن می شود

یک ماشه کوچک الکتریکی در بوبین یک توپی را به سمت جلو فشار میدهد، که این توپی دنده پینیون را به سمت بیرون می راند.این توپی در ادامه ی خود به موتور الکتریکی شامل آرمیچر متصل می شود،  پیستون و با استفاده از خاصیت الکترومغناطیس آنرا به چرخش در می آورداین حرکت چرخشی سپس به دنده های پینیون منتقل شده و نهایتاً  آن‌ها را با فلایویل درگیر می کندحرکت چرخشی فلایویل بنوبه خود، باعث به حرکت در آمدن موتور و روشن شدن آن می شود.

چندین بالشتک و چرخ دنده داخل سولنوئید و استارت نیز در به حرکت در آمدن توپی، آرمیچر و پینیون، و نهایتاً انتقال این حرکت چرخشی به فلایویل و بعد از آن به موتور خودرو دخیل اندهمانطور که گفته شد، با کار افتادن آرمیچر، توپی از طریق دنده ها و محور چنگالی خود، پینیون را به بیرون فشار میدهددنده های پینیون با دنده های فلایویل متصل به میل لنگ درگیر شده، پیستون ها را برای مکش سوخت و هوا به حرکت در می آورنداین نیروی چرخشی پدید آمده، موتور را روشن کرده و احتراق آغاز خواهد شد. با این حال در بعضی از موارد ممکن است که این فرآیند به خوبی انجام نشود و ماشین روشن نشود که برای آگاهی از این موضوع به شما توصیه می کنیم مقاله علت استارت نخوردن خودرو را مطالعه کنید.

استارت خودرو پس از روشن شدن ماشین

و سرانجام ... آهنربای الکتریکی متوقف می شود و پس از روشن شدن موتور، استارت خودرو از حالت درگیری بیرونمیله توپی به استارت برمی گردد، دنده پینیون را از درگیری با فلایویل خارج می کنداین از آسیبی  چرخش سریع موتور می‌تواند به استارت وارد کند پیشگیری خواهد کرد. اما باید بدانید در صورتی که این چرخه به خوبی عمل نکند ممکن است خودرو خاموش شود یا مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد که شما می توانید جهت آگاهی از آنها مقاله علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن را مطالعه نمایید.

سوییچ استارت دارای فنر برگشت است، به طوری که به محض رها کردن کلید، آن فنر ملحقات استارت را برگشت داده، و دستگاه استارت را خاموش می کندپینیون و میله آن هم دارای فنر برگشت هستنداگر پس از روشن شدن موتور، استارت درگیر بماند ، سرعت چرخش موتور آنقدر سریع استارت را می چرخاند که می تواند آسیب زیادی به آن وارد کند. در بعضی موارد همین نقص سبب دیر عمل کردن استارت خودرومی شود و ماشین دیر روشن می شود . البته این مشکل دلایل مختلفی دارد که ما در مقاله علت طولانی استارت خوردن ماشین به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

منبع :
گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

چگونگی و نحوه عملکرد استارت خودرو
بازرگانی راد, تیم محتوا 31 خرداد 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
نحوه تشخیص لنت ترمز اصلی از تقلبی
لنت از مهمترین قسمتهایی است که کیفیت ترمز به آن بستگی دارد. این قطعه معمولاً هنگامی که اصل نباشد مزایت خود را از دست می دهد به همین دلیل تشخیص لنت ترمز اصلی از تقلبی برای رانندگان بسیار مهم است.