ما را دنبال کنید
ساده ترین راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز
راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز به رانندگان کمک می کند با تشخیص زمان مناسب تعویض لنت ها رانندگی ایمن و مطمئن را تجربه کنند .

راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز

تمام شدن لنت های سیستم ترمز اتومبیل به شدت استفاده از آنها، سبک رانندگی صاحب ماشین، شرایط عملکرد خودرو ، وجود سیستم ABS  و حتی نوع انتقال نیرو بستگی دارد . با تمام این دلایل چه زود لنت تمام شود چه دیر افراد باید حتما تشخیص دهند که لنت ترمز تمام شده است یا در حال تمام شدن است. چرا که عدم درک این موضوع موجب خسارت های زیادی به خودرو و حتی جان و مال رانندگان می شود.  راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز به رانندگان کمک می کند با تشخیص زمان مناسب تعویض لنت ها رانندگی ایمن و مطمئن را تجربه کنند .

تعویض به موقع لنت ها و در نتیجه عملکرد درست و به موقع ترمز ها از آن جهت اهمیت بسیار بالایی دارد که در حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودرو یک سیستم بسیار حیاتی است.  بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به شما راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز را خواهیم گفت. البته قبل از بحث در این مورد اشاره ای کوتاه به تعریف لنت ترمز و نحوه  عملکرد آن خواهیم داشت تا شما بیش از پیش به اهمیت لنت ترمز در خودرو پی ببرید.

راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز

لنت ترمز چیست ؟

لنت های ترمز اتومبیل به طور کلی مواد مصرفی هستند و سایش تدریجی آنها روندی طبیعی و عادی است. هنگام فشار دادن پدال ترمز ، سطح کار آنها به دیسک ترمز (یا درام) فشار داده می شود ، در نتیجه این اثر از دیسک ، قسمت اصطکاک لنت گرم می شود و پاک می شود ، در واقع برای این منظور در نظر گرفته شده بود . راننده خودرو باید با علائم خرابی لنت ترمز و زمان اتمام لنت آشنایی کامل داشته باشد تا از ایجاد خسارات جانی و مالی به خود و سایرین جلوگیری کند . لنت های خراب منجر به افزایش مسافت ترمز گیری می شود که در نتیجه می تواند منجر به تصادف شود . جهت اینکه بیشتر با مکانیسم کار لنت ترمز آشنا شوید به لینک زیر مراجعه کنید و مقاله جامع و کاملی که در این رابطه نگارش شده است را مطالعه فرمایید.

لینک مقاله لنت ترمز  

7 راه مهم برای تشخیص تمام شدن لنت ترمز

 در اینجا برخی از راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز را ذکر می کنیم:

۱-ترمز ماشین به درستی عمل نکند و به اصطلاح ماشین کشیده شود

زمانی که برای متوقف کردن ماشین در حال حرکت از ترمز استفاده شود اگر ترمز خودرو به موقع جواب ندهد ، یا اینکه مجبور به فشار زیاد پدال ترمز شویم و یا زمانی که ترمز می گیریم خودرو به سمتی کشیده شود لنت ترمز شما باید تعویض شود.

۲-لرزش هنگام ترمز

با ساییدگی ناهموار لنت یا دیسک در هنگام ترمز سخت ، ممکن است لرزش ایجاد شود که هم مستقیماً روی پدال ترمز و هم کل بدنه خودرو احساس می شود در واقع اینطور به نظر می آید که خودرو از روی دست اندازها رد می شود . در این حالت لازم است که نه تنها لنت ترمز ، بلکه دیسک های ترمز نیز تعویض شود.

۳-صداهای سوت یا جیر جیر

صداهای سوت یا جیر جیر هنگام ترمز گرفتن یکی از واضح ترین و مشخص ترین راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز است . سه دلیل برای جیر جیر و یا سوت زدن لنت هنگام ترمز وجود دارد. اولین دلیل به اصطلاح جیر جیر است ، که شاخصی از تمام شدن لنت ها است . مورد دوم  بی کیفیت بودن لایه اصطکاک لنت ها با دیسک است. مورد سوم مشکلات مربوط به عملکرد سیستم ترمز است . در صورتی که صدای جیر جیر نشانه تمام شدن لنت ها باشد حتما باید لنت ها تعویض شوند . در صورتی که می خواهید به طور تخصصی و مفصل با دلیل سوت کشیدن لنت ترمز آشنا شوید به لینک زیر مراجعه کنید.

 دلایل سوت زدن لنت خودرو  

۴-لرزش پدال ترمز

اگر زمان ترمز گرفتن پدال ترمز شروع به لرزش و ضربه زدن کند به این معناست که لنت ترمز تمام شده است و زمان تعویض آن فرا رسیده است .

۵-نامتناسب بودن عملکرد فشار وارد شده به پدال با ترمز

علاوه بر این دلایل که در بالا ذکر شد نحوه عملکرد پدال با ترمز از مشکلات این سیستم است . اگر برای متوقف کردن ماشین باید پای خود را روی پدال به شدت فشار دهید این امر به این معنا است که لنت ترمز شما فرسوده شده است و یا مشکل از سیستم هیدرولیک ترمز است . مشکل در سیستم هیدرولیک ترمز به این معناست که در روغن ترمز هوا وجود دارد و یا دچار نشستی است .

۶- نشانگر روی صفحه که تمام شدن لنت ها را هشدار می دهد

یکی از ساده ترین راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز روشن شدن چراغ چک بر روی مانیتور ماشین است. البته بسیاری از اتومبیل های مدرن به جای نشانگرهای صفحه ای ، به سیستم پایش الکترونیکی پد مجهز هستند . بنابراین ، در حداقل سایش مجاز ، چراغ سایش پد روی داشبورد روشن می شود. عملکرد سیستم بر اساس استفاده از سنسوری است که با لمس دیسک شروع به اعلام تماس می کند.

نشانگر سایش لنت وقتی وضعیت لنت داخلی نیاز به تعویض داشته باشد ، روشن می شود ، اگرچه به طور کلی می توان بیش از صد کیلومتر را با آنها با وجود روشن شدن سنسور طی کرد. ولی بهتر است که خودتان به صورت بصری لنت ها را مشاهده کنید. بنابراین ، برای اطمینان از اینکه ساییدگی لنت ها در واقع چقدر است ، همیشه باید چرخ را برداشته و با خط کش اندازه گیری کنید .

۷-کاهش عملکرد ترمز

 با فرسودگی لنت ها ، ترمز کارایی کمتری پیدا می کند . به طور خاص ، فاصله ترمز افزایش می یابد . با این حال ، توجه به این واقعیت آسان نیست .

همچنین ، شما همیشه باید سطح روغن ترمز ماشین را در سیستم کنترل کنید . اگر مقدار آن در مخزن انبساط کافی نباشد ، دو گزینه احتمالی پیش روی راننده است. اولین مورد  احتمال نشت وجود دارد و برای رفع مشکل لازم است به دنبال مکانی در محل نشت TAS باشید . گزینه دوم سایش قابل توجه لنت ترمز است . با فرسودن لنت ها در محرک ( کولیس ) ، برای بیرون زدن پیستون کار ، مایعات بیشتری لازم است تا لنت را به دیسک منتقل کنید . بنابراین ، سطح مایع در مخزن کاهش می یابد .

دلایل تمام شدن لنت ترمز
تمام شدن لنت ترمز

در کنار بررسی راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز ذکر دلایل آن نیز اهمیت بسیار بالایی دارد . لنت ترمز در واقع به دلایل مختلفی فرسوده می شود که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:

    کیفیت مواد پوشش اصطکاک

این پارامتر فقط به تولید کننده لنت ترمز و استفاده آنها از فناوری های تولید بستگی دارد. به عنوان یک قاعده ، لنت های ارزان زود فرسوده می شوند . بنابراین شما باید هنگام خرید لنت ترمز به موارد مهمی مانند برند لنت و فروشگاهی که از آن خرید را انجام می دهید، توجه کنید. در همین راستا ما به شما توصیه می کنیم که جهت خرید بهترین برندهای لنت ایرانی ئ خارجی به فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد مراجعه نمایید.

    سبک رانندگی

 سبک رانندگی شامل فرکانس و شدت ترمز است. کاملاً طبیعی است که با ترمزهای مکرر و تیز ، سایش لنت ها سریعتر اتفاق می افتد پس لنت ترمز به مرور زمان تمام می شود .

    شرایط کارکرد ماشین

 شرایط آسان برای کارکرد ماشین، راندن آن در مسیرهای شهری است. و بالعکس ، به عنوان مثال ، هنگام رانندگی در جاده های خارج از شهر ، جایی که شن و ماسه ، گرد و غبار و آب زیادی وجود دارد ، نیاز به تعویض لنت ها بیشتر می شود .

    قابلیت سرویس دهی سیستم ترمز

یکنواختی و شدت سایش آستر های اصطکاک به قابلیت کارکرد سیلندر های کار ، کولیس های راهنما ، کیفیت روغن ترمز و وضعیت دیسک های ترمز بستگی دارد . به عنوان مثال ، هنگامی که سیلندر های ترمز کج شده اند یا راهنما های کولیس اسیدی می شوند ، ساییدگی ناهموار لنت ترمز  یا دیسک ها رخ می دهد. البته خود این علائم از راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز است.

    وجود سیستم ABS

اگر ماشین به سیستم ترمز ضد قفل مجهز باشد ، لنت ها کمتر فرسوده می شوند . این امر با این واقعیت توضیح داده می شود که سیستم ترمز ضد قفل نیرویی را که فشار لنت بر دیسک ترمز وارد می کند ، بهینه می کند .

    سفتی لنت ها

 لنت های ترمز نرم زودتر فرسوده می شوند ، اما آسیب کمتری به دیسک ترمز وارد می کنند . برعکس ، ماده اصطکاک سخت پد مدت طولانی فرسوده می شود ، اما دیسک ترمز را "می کشد". بنابراین تولید کننده لنت ها اغلب چندین سری از لنت را وارد بازار می کنند. که میزان سختی و سایش آنها متفاوت است.

همچنین ، هنگام کارکردن ماشین در حالت بارگیری ، یعنی هنگام حمل بارهای سنگین یا هنگام یدک کشیدن تریلی که به سیستم ترمز خود مجهز نیست ، لنت ها زودتر فرسوده می شوند

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, حسین میخک 10 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
دلایل اصلی سوت زدن لنت ترمز چیست؟
سوت زدن لنت ترمز در واقع نشانه ی وجود یک اشکال در سیستم ترمز خودرو است. در حقیقت اگر یاد بگیرید که بین نوع صدا تفاوت قائل شوید ، می توانید دلیل آن را حتی قبل از مراجعه به سرویس اتومبیل حدس بزنید.