ما را دنبال کنید
معرفی انواع فیلترهای خودرویی
از قطعات ارزان قیمتی که در عملکرد و سلامت خودرو نقش مهمی دارد، فیلتر خودرو میباشد فیلترهای خودرویی بایستی در زمان مشخصی تعویض شوند تا بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند.

انواع فیلترهای خودرویی

فیلترهای خودرویی قطعات ارزان قیمتی میباشند که نقش مهمی در عملکرد و سلامت خودرویی ایفا میکنند، فیلترهای خودرویی بایستی در زمان معینی تعویض شوند تا بتوانند نقش خود را به درستی انجام دهند. عدم توجه به موقع به تعویض یا تمیز کردن فیلترها ، به خودرو آسیب جدی وارد میکند و به همین منظور لازم است ، بایستی اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید.

فیلترهای خودرویی

فیلترهای خودرویی 

بعضی از فیلترهای خودرویی وظیفه تمیز کردن هوای ورودی به کابین و موتور را دارند در حالی که سایر فیلترها موظفند مایعات ورودی به موتور خودرو را تمیز نمایند. شما میتوانید فیلتر هوا را نیز تمیز کنید اما این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه بایستی نسبت به تعویض فیلتر روغن اقدام نمایید. توصیه ما به شما این است که فیلترهای خودرویی را طبق یک برنامه مشخص تعویض نمایید. هنگامی که فیلتر ها را تمیز میکنید درواقع به افزایش طول عمرشان کمک میکنید در حالیکه تمامی فیلترها بایستی نهایتا تعویض شوند زیرا تمیز کردن فیلتر ها منجر به کاهش کارآیی و راندمان آن ها میشود.

انواع فیلتر های خودرویی 

چندین نوع فیلتر در خودرو ها مورد استفاده قرار میگیرد ولی 4 فیلتر اصلی به نام های فیلتر کابین ، فیلتر روغن و فیلتر سوخت و فیلتر هوا وجود دارد. تک تک این فیلتر ها وظایفی برعهده دارند که از آن ها میتوان به تسهیل نمودن فرآیند حرکت و فعال سازی  جریان و گرفتن ناخالصی هایی مانند گرد و غبار و آلودگی های موجود در هوا و کثیفی موجود در روغن موتور و یا ناخالصی های موجود در سوخت اشاره نمود. در صورت عدم تعویض به موقع فیلترهای خودرو ، این فیلترها به درستی کار نمیکند و نهایتا در کارکرد مکانیک تاثیر گذار است. به یاد داشته باشید هنگامی که فیلترهای خودرو را تعویض میکنید، کارآمد تر میشود.

فیلتر کابین 

فیلتر کابین

وظیفه اصلی فیلتر کابین این است که هوای ورودی به فضای داخلی خودرو از طریق سیستم گرمایش و تهویه هوا تمیز میشود و مانع از ورود گرد و غبار و سایر موارد ناخوشایند به داخل کابین می شود. وظیفه فیلتر کابین فعال شده با کربن اینست که گاز های خروجی و بوی آن را نیز پالایش میکند.چنانچه آلرژی دارید و یا دارای مشکلات تنفسی هستید ، داشتن هوای تمیز در خودرو، امری بسیار مهمی است . به طور خلاصه، جریان های خوب از طریق فیلتر هوا عبور میکند. به همین علت بایستی تعمیر و نگهداری معمول آن انجام شود. غالبا در هر ۱۵۰۰۰ – ۲۵۰۰۰ کیلومتر، این نوع فیلتر بایستی جایگزین شود. اما با توجه به وسیله نقلیه و محیط رانندگی تان ، این مقدار میتواند کم یا زیاد باشد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا

فیلتر هوا از مواد سلولوزی، متان و اسفنج ساخته شده و فیلتر هوا در ورودی هوا به محفظه موتور قرار گرفته است تا هوای وارد شده به موتور را تمیز نماید و اجازه ندهد ، ذرات گرد و غبار وارد موتور شود. فیلتر ها بایستی در زمان های معینی تعویض شوند و این زمان با توجه به محیط جغرافیایی و بالا و پایین بودن آلاینده ها متفاوت است و آلاینده ها روی عمر آن ها تاثیر میگذارند.

هنگامی که فیلتر هواتی خودرو دچار مشکل میشود با علائمی که در ادامه میآیند مشخص میشود. این علائم عبارتند از :

  • روشن شدن چراغ چک خودرو

  • پایین آمدن سرعت اتومبیل

  • افزایش مصرف سوخت

این علائم ، نشان دهنده کثیف بودن فیلتر هواست و بایستی نسبت به تعویض و تمیز کردن آن اقدام کرد. زمان تعویض فیلتر هوا به موقعیت جغرافیایی که در آن رانندگی میکنید ارتباط مستقیم دارد و از آنجا که فیلتر هوا جزو قطعات مصرفی خودرو بشمار میرود بهتر است هر 5000 کیلومتر تعویض شود البته توصیه میشود تا رسیدن به 5000 کیلومتر این قطعه دوباره تمیز شود. 

هم چنین یک فیلتر هوای دیگر در کابین وجود دارد تا هوای وارد شده از فن به داخل کابین را تمیز کند. معیوب بودن فیلتر هوای کابین با علائم زیر همراه است:

  • بوی نامطبوع از قسمت دریچه هوا واد خودرو شود

  • شنیده شدن صدای اضافه از فن خودرو

  • جریان ورودی هوا از دریچه ها کاهش پیدا میکند.

    فیلترهای هوا قبل از تعویض ، قابلیت تمیز شدن دارند و میتوان آن را دو یا سه بار تمیز کرد و این اقدام را با پارچه نمناک و دستگاه مکش انجام میشود.

فیلتر روغن 

فیلتر روغن

جنس فیلتر روغن موتور معمولا از سلولوز میباشد. این فیلتر از ورود گرد و غبار ، روغن فاسد و آلوده و ذرات فلزی به اجزای داخلی موتور جلوگیری میکند. چنانچه فیلتر روغن به درستی کار نکند عملکرد اجزای موتور دچار مختل میشود و ممکن است مانع از حرکت خودرو گردد. چنانچه فیلتر روغن مشکل داشته باشد، صداهلی غیر عادی از موتور خودرو شنیده میشود. اگر فیلتر روغن معیوب باشد ، هنگامی که با گیج ( میله اندازه گیری روغن ماشین ) روغن را اندازه گیری میکنید ، در روغن دانه های ریزی مانند شن به رنگ سیاه و سفید مشاهده میشود.

از نشانه های دیگر که معیوب بودن این قطعه مهم را خبر میدهد، روشن شدن چراغ هشدار دهنده روغن است که بهتر است بجای تمیز کردن فیلتر روغن ، آن را تعویض نمایید تا روغن بدون ناخالصی وارد موتور شود. زمان تعویض فیلتر روغن نیز ، به فیلتر روغنی که استفاده میشود بستگی داشته. به عنوان مثال ، هنگامی که از روغن موتور 5000 کیلومتری استفاده میشود بایستی فیلتر روغن را بعد از طی 10 هزار کیلومتر تعویض شود و چنانچه از روغن 20 هزار کیلومتری استفاده شود ؛ بایستی با هر تعویض روغن موتور، فیلتر رووغن نیز تعویض گردد.

فیلتر سوخت 

فیلتر سوخت

هر نوع سوخت برای وارد شدن به موتور خودرو بایستی به منظور رفع ناخالصی ها، از فیلتر عبور کند.  در صورت ناخالص بودن سوخت ، به موتور خودرو آسیب وارد میشود. غالبا در لوله سوخت رسانی فیلتر های سوخت قرار گرفته اند تا از این طریق ، عمل فیلترینگ را انجام دهند. در صورت استارت خودرن موتور و روشن نشدن آن به احتمال زیاد بایستی فیلتر سوخت آن را تعویض کرد.

چنانچه در زمان روشن شدن خودرو با مشکل مواجه شدید به این معناست که فیلتر سوخت خراب شده است. علت خرابی موتور خودرو در حین حرکت یا ریپ زدن در هنگام گاز دادن این است که فیلتر سوخت کثیف شده است. فیلتر سوخت مانند سایر فیلتر های دیگر خودرو برای تعویض زمان مشخصی ندارد و بدین ترتیب با مشاهده هریک از این نشانه ها بایستی فیلتر سوخت را تعویض نمایید. از نشانه های فیلتر سوخت کثیف میتوان به بد کار کردن موتور در حالت درجا اشاره کنیم.

علت اهمیت تعویض فیلتر ها

همانطور که گفته شد فیلترها ، از لوازم مصرفی خودرو محسوب میشوند و پس از مدتی بدرستی عمل نمیکنند و نمیتوانند عمل فیلترینگ را انجام دهند به همین دلیل بایستی تعویض شود. البته لازم به ذکر است زمان تعویض آن به میزان آلایندگی در شهر ها و نوع رانندگی ارتباط دارد. بهتر است بررسی فیلتر ها ، هنگام سرویس دوره ای خودرو مورد بررسی قرار گیرد و این قطعات کوچک و ارزان قیمت ، نقش بسیار مهمی دارند و سلامت موتور خودرو با سلامت آن ها ارتباط مستقیمی داشته و نبایستی به هیچ وجه نسبت به آن بی توجه بود.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

معرفی انواع فیلترهای خودرویی
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 14 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
علل ریپ زدن خودرو در حالات مختلف
از عوامل ریپ زدن خودرو ، عدم سوخت رسانی صحیح میباشد،چنانچه بنزین به اندازه کافی و با غلظت مشخصی به محفظه احتراق نرسد، مشکلات گوناگونی مانند ریپ زدن خودرو اتفاق می افتد.