ما را دنبال کنید
علل ریپ زدن خودرو در حالات مختلف
از عوامل ریپ زدن خودرو ، عدم سوخت رسانی صحیح میباشد،چنانچه بنزین به اندازه کافی و با غلظت مشخصی به محفظه احتراق نرسد، مشکلات گوناگونی مانند ریپ زدن خودرو اتفاق می افتد.

ریپ زدن خودرو 

همانطور که میدانید یکی از ضروری ترین وسایل نقلیه ، ماشین می باشد که در برخی مواقع دچار عیوب و مشکلاتی میشود یکی از این مشکلات، ریپ زدن خودرو در حال حرکت است که میتوان بدون نیاز به کارشناس و افراد متخصص، آن را رفع کرد.

ریپ زدن خودرو

ریپ زدن خودرو یعنی چه؟

به خاموش و روشن شدن ناشی از وجود عیب و ایراد در هنگام کار موتور خودرو را ریپ زدن میگویند. از اصطلاح ریپ زدن برای توصیف شرایطی استفاده میشود که خودرو در حالات گوناگون رانندگی ، دچار لرزش شده و به صورت غیر طبیعی ، درست کار نکند. ریپ زدن ماشین علت مختلفی دارد که مشکلات مربوط به آن ، غالبا به علت ایراداتیست که در قطعات گوناگون موتور است.


دلایل ریپ زدن خودرو

ریپ زدن خودرو میتواند دارای دلایلی باشد که در زیر به بررسی هر یک از آن ها میپردازیم : 

ریپ زدن خودرو در سرعت های بالا

مشکل در دلکو ها 

امکان دارد دلکوها، کثیف شده یا در جای خود شل شده باشد که از دلایل ریپ زدن خودرو است و در این صورت بایستی آن ها را کاملا تمیز کرد و مجددا محکم نمود.

مشکل در شمع ها

چنانچه پلاتین شمع ها سوخته باشد ، ریپ زدن ماشینتان در سربالایی ها را تجربه خواهید نمود حتی عدم قرار گرفتن پلاتین در جای درست آن نیز باعث ریپ زدن خودرو میشود برای رفع این مشکل، تنها کافیست شمع ها را شسته و پلاتین را تنظیم کنید و مجددا بر روی مدار قرار دهید چنانچه مشکل برطرف نشد، اقدام به تعویض شمع ها نمایید.


کثیف شدن وایرها

کثیفی و گرفتگی وایرها ، می تواند باعث ریپ زدن خودرو در سربالایی میشود.

ریپ زدن خودرو در دور آرام 

زمانی که موتور خودرو در دور آرام ریپ میزند ، ممکن است لوله های مکش نشتی دارد . برای رفع این مشکل، منیفولد و تمام قطعات مرتبط را کنترل نمایید تا نشتی نداشته باشد و بعد از آن تمامی اتصالات را محکم نمایید.

یکی دیگر از علت های ریپ زدن خودرو در دور آرام این است که ممکن است پیچ گاز تنظیم نباشد ، به تنظیم آن تا جایی که دور آرام موتور افزایش پیدا کند و از خاموش شدن موتور خودرو جلوگیری شود، بپردازید.

از دیگر عوامل ریپ زدن خودرو در دور آرام ، این است که احتمال دارد سوراخ هوا دور آرام مسدود است و برای رفع این مشکل ، گرفتگی را باز کنید.

ریپ زدن خودرو در تمام مدت کار کردن موتور 

مشکل در سیستم خنک خنک کننده موتور 

مشکل در سیستم خنک کننده موتور منجر میشود دمای موتور بالا رفته و قادر به ادامه فعالیت عادی خود نباشد.

مشکلات سیستم ترمز 

احتمالا در هنگام رانندگی ، هیچ لرزشی نبینید ولی در هنگام ترمزگیری خودرو دچار ریپ زدن شود. این امر نشان از وجود مشکلاتیست که در سیستم ترمز وجود دارد و بایستی به دقت بررسی گردد. چرا که میتواند خدای ناکرده خسارات جانی در پی داشته باشد.

خروج موتور از تنظیم 

تنظیم نبودن موتور از دیگر عوامل ریپ زدن خودرو بشمار میآید پیشگیری از این ایراد یا برطرف کردن آن ، به سادگی صورت میگیرد و شما میتوانید ریسک ریپ زدن موتور خودرو را از این طریق ، بطور کامل مرتفع سازید.

تنظیم نبودن محور

تنظیم نبودن محور ( اکسل ) یا آسیب دیدن آن میتواند باعث ریپ زدن خودرو شود. به یاد داشته باشید آسیب های موجود بر روی اکسل ، بصورت چشمی قابل رویت نمیباشد و تشخیص آن فقط از عهده یک مکانیک ماهر و با تجربه برمیآید.

مشکل در مسیر بنزین رسانی و گرفتکی پمپ بنزین 

نبود بنزین کافی از دیگر عوامل ریپ زدن خودرو است و احتمال دارد بنزین خودرو شما با آب مخلوط شده باشد . برای رفع این مشکل مخزن بنزین را بطور کامل تخلیه نمایید و مجددا آن را با بنزین خالص پر کنید.

مشکل در سنسور هوای ورودی 

چنانچه سنسور هوای ورودی دچار  مشکل یا ایرادی باشد هوای کافی به سیستم احتراق نرسیده و با مشکل ریپ زدن خودرو ، روبرو خواهیم شد.

کثیفی انژکتور 

انژکتور قطعه دیگریست که در این مواقع بایستی مورد بررسی قرار گیرد. در شرایطی که سوزن انژکتور خراب شده باشد یا انژکتور بیش از اندازه کثیف باشد ریپ زدن خودرو امری طبیعی خواهد بود بنابراین تلاش کنید گاهی اوقات انژکتور را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را تمیز شست و شو دهید.

تنظیم نبودن چرخ ها 

ریپ زدن خودرو را همیشه نباید ناشی از موتور دانست گاهی برخی دیگر از تجهیزات مانند چرخ ها نیز میتواند منشا ریپ زدن خودرو باشد ، عواملی مانند تنظیم نبودن چرخ ها ، ساییدگی بیش از حد آن ها و ... احتمال ریپ زدن خودرو را شدیدا افزایش میدهد.

ریپ زدن خودرو بعد از روشن شدن آن 

چنانچه موتور خودرو درست کار کند هیچ لرزش و صدای غیر عادی ای از آن شنیده نمیشود ولی اگر بعد از روشن شدن ریپ بزند ، دارای یکی از اشکالات زیر است :

اگر بعد از روشن شدن ، خودرو ریپ بزند مشکل ازسیستم برق رسانی خودرو است که حاوی شمع ، وایر شمع و کولر میباشد.

چنانچه به هر دلیلی سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نرسد ، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق ندهد یا سوزن انژکتور در یکی از در یکی از سیلندرها بنزین را درست تزریق نکند ، آن سیلندر کار نمیکند و نقش خود را در چرخه حرکت موتور اجرا نکرده و نهایتا خودرو دچار لرزش و ریپ زدن میگردد.

اگر بعد از روشن شدن ، خودرو ریپ بزند نسبت مخلوط بنزین و هوا مناسب نیست.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

علل ریپ زدن خودرو در حالات مختلف
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 11 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
علت خروج آب از اگزوز خودرو
علت خروج آب از اگزوز خودرو را میتوان به مواردی مانند وجود رطوبت در هوا، به وجود آمدن مشکل در سرسیلندر، واشر سرسیلندر و محفظه احتراق میباشد.