ما را دنبال کنید
معرفی کامل دینام خودرو
دینام جز اصلی اجزای سیستم شارژ خودرو است. همه اتومبیل ها دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی از هیبریدها دارای دینام هستند.

معرفی کامل دینام خودرو

 

 معرفی کامل دینام خودرو


دینام خودرو نوعی ژنراتور الکتریکی است که برای تولید برق خودرو استفاده می‌شود،  در اتومبیل‌های مدرن برای شارژ باتری و تأمین انرژی سیستم الکتریکی هنگام کارکردن موتور استفاده می‌شود. دینام جز اصلی اجزای سیستم شارژ خودرو است. همه‌ی اتومبیل‌ها دارای موتور احتراق داخلی به‌جز برخی از هیبریدها دارای دینام هستند. تا دهه 1960 خودروها از ژنراتورهای دینامو DC با سوئیچ استفاده می‌کردند که به‌تدریج دینام  جای آن را گرفت.

این انرژی، برق را برای مواردی مانند احتراق، رادیو، تهویه مطبوع، شیشه‌های برق و سایر سیستم‌های الکتریکی موجود در خودرو شما تأمین می‌کند. این وسیله  تنظیم‌کننده ولتاژ شارژ باتری ماشین است و در جلوی ماشین قرار دارد.  امروزه خودروها  اکثراً با  قطعاتی  مانند  یک تسمه مشترک که  به آن متصل می‌شوند انرژی مکانیکی را از موتور دریافت می‌کنند.  با توجه به تغییرات زمان و  پیشرفت‌های آن دینام‌ها نیز  با ورود قطعات الکترونیکی که به  (دیود مقاومت و ترانزیستور) مربوط می‌شود سبب تغییر نام دینام به آلترناتور شده‌اند.

دینام چه‌کاری انجام می‌دهد؟

دینام انرژی را از میل‌لنگ به برق مفید تبدیل می‌کند که می‌تواند سیستم‌های الکتریکی وسایل نقلیه شمارا تأمین کند و همچنین به شارژ مجدد باتری خودرو کمک کند. دینام از یک قرقره مس، معروف به سیم‌پیچ و آهن‌ربا معروف به برس تشکیل‌شده است. برس را روی یک محور می‌چرخند و باسیم پیچ که یک‌بار الکتریکی تولید می‌کنند مسواک می‌زنند. خنک‌سازی برای کارایی دینام ضروری است. دینام‌های مدرن دارای فن خنک‌کننده در داخل محفظه آلومینیوم هستند. این فن‌ها با استفاده از نیروی مکانیکی شفاف رو تور در حال چرخش، به همان روش کار می‌کند.

بیشتر بخوانید : مشخصات کلی دینام پژو 206

کمربند دینام چه‌کاری انجام می‌دهد؟

 تسمه دینام متصل به موتور، دینام را تغذیه می‌کند و سپس انرژی مکانیکی را به برق تبدیل می‌کند. این برق تا زمانی که برای استفاده در سیستم الکتریکی اتومبیل موردنیاز باشد در باتری اتومبیل ذخیره می‌شود.


راه‌های ساده برای آزمایش دینام:

      ماشین را در زمین هموار پارک کنید تا کار با آن راحت‌تر شود.

       موتور را خاموش‌کنید.

       برای جلوگیری از حرکت اتومبیل جلوی لاستیک عقب راننده را بگیرید.

       عینک ایمنی خود را بگذارید.

       تسمه محرک موتور را بررسی کنید.

       به موتور گوش دهید.

      چراغ جلو را روشن کنید و آن‌ها را روی نوربالا قرار دهید.

    ماشین را روشن کنید و  بگذارید با دورکاری عادی کار کند سپس در صورت هر گونه ناهماهنگی این قسمت را بررسی کنید.

نشانه‌های خراب شدن یک دینام:

یک دینام بد تأمین انرژی کافی به سیستم‌های الکتریکی خودرو شمارا متوقف می‌کند. اولین علامتی که مشاهده می‌کنید روشن شدن چراغ هشدار موتور چک است. البته این می‌تواند علامت بسیاری از مسائل مختلف باشد، بنابراین چندین نشانه که با مشکل دینام روبه‌رو است بررسی می‌کنیم، دومین علامت رایج دینام بد؛ کم‌نور شدن چراغ‌های جلوی شما خواهد بود. اگر چراغ‌های جلوی شما آن‌طور که باید روشن نیستند ممکن است دینام بدی داشته باشید اما ممکن است این مسئله مربوط به خود چراغ‌های جلو یا سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما باشد.

اگر چراغ‌های جلو و پنجره برقی شما نیز به‌درستی کار نمی‌کنند این امر ممکن است درنتیجه خالی شدن باتری ممکن است رخ‌داده باشد؛ اما اگر چراغ اخطار شما نیز روشن است احتمال زمان برخی از تعمیرات خودکار دینام رسیده است.  اگر دچار خرابی دینام هستید ممکن است مشکل در تنظیم‌کننده ولتاژ باشد. اگر تجهیزات الکتریکی اتومبیل مانند سیستم صوتی، بخاری‌های صندلی یا سایر وسایل برقی از کار بیفتد یا آمپرهای خودرو نتواند متناوب شوند و ثابت بمانند، باید دینام خودرو در اسرع وقت بررسی کرد تا عملکرد آن تأیید شود.

مطمئن شوید در صورت احساس بوی سوختگی یا سیم داغ، باید احتمال آسیب دیدن دینام را در نظر بگیرید. صدای جلوی ماشین نیز نشانه خرابی دینام است. از دیگر نشانه‌ها می‌توان به تأخیر انداختن خودرو اشاره کرد. وقتی سیستم‌های الکتریکی خراب هستند باید دینام را تعویض کنید. از دیگر علامت‌های رایج برس های کربنی فرسوده؛ حلقه‌های تماس فرسوده و یک تنظیم‌کننده ولتاژ خراب است.  همچنین از بین رفتن زغال دینام که با جایگزینی ممکن است مجدداً مورداستفاده قرار گیرد.

آسیب‌دیدگی در سایه آفتامات دینام که تنظیم‌کننده منبع تغذیه هستند در صورت خرابی دینام کار نمی‌کند. سوختن سیم‌پیچ داخلی دینام که ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. نکته دیگری که در مورد دینام باید بدان توجه داشت بند دینام است ازآنجاکه  اتصال موتور و دینام از طریق تسمه انجام می‌شود، باید گاهی اوقات بررسی شود تا در صورت بروز نقص یا خرابی تسمه تعویض شود. پوسیدگی یکی دیگر از موارد متداول است که می‌تواند منجر به پارگی کمربند و آسیب دیدن خودرو شود. همچنین تاثیرمستقیم در عملکرد تسمه دارد، بنابراین با توجه به اهمیت دینام در تأمین اتومبیل بازرسی دوره‌ای تسمه و جلوگیری از نوسان فیوزها یا سیم‌کشی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید : مشخصات کلی دینام پیکان

اجزای دینام خودرو:

*    مجموعه ثابت سیم‌پیچ به نام استاتور

*    یک سیم‌پیچ برقی متحرک به نام روتور

*    جریان دینام (تنظیم‌کننده)

*    دیود ولتاژ

*    تعدادی برس برای حفظ اتصال برق با موتور

هنگامی‌که شروع به جدا کردن دینام می‌کنیم، یکسو کننده دیود(یا پل یک‌سوساز) تنظیم‌کننده ولتاژ، حلقه‌های لغزش و برس را پیدا می‌کنیم.  عملکرد آن تنظیم‌کننده توانی را که دینام ایجاد و توزیع می‌کند و کنترل خروجی برق باتری است. با باز شدن دینام، یک استوانه بزرگ با قطب‌های مانند انگشتی شکل در اطراف محیط مشخص می‌شود؛ که روتور نام دارد.

یک دینام اساسی از مجموعه‌ای از قطب‌های متناوب قطب انگشت ساخته‌شده است که در اطراف سیم‌پیچ به نام سیم‌پیچ میدان قرار دارند و به دور یک هسته آهنی روی بافت روتور قرار می‌گیرند. ازآنجاکه می‌دانیم قرقره به شافت متصل است. اکنون می‌توانیم نحوه چرخش روتور در داخل استاتور را تجسم کنیم. مجموعه روتور با فضای کافی بین این دو داخل استاتور قرار می‌گیرد، بنابراین روتور می‌تواند بدون برخورد به دیواره استاتور با سرعت زیاد بچرخد. در هر انتهای شافت یک برس و یک حلقه لغزش قرار دارد.

در قسمت پشت دینام چندین ترمینال ( یا نقاط اتصال در یک مدار الکتریکی) خواهید یافت:

·        ترمینال  ولتاژ باتری را حس می‌کند

·        ترمینال IG کلید جرقه‌زنی که تنظیم‌کننده ولتاژ را روشن می‌کند.

·        ترمینال L- مدار را به چراغ هشدار می‌بندد.

·        ترمینال B- ترمینال خروجی دینام اصلی(متصل به باتری)

·        ترمینال F- بای پس کامل برای تنظیم‌کننده

چگونه دینام خود را طولانی‌تر کنیم؟

 بیش از 85% دینام‌های تازه نصب‌شده در 30 دقیقه اول خراب می‌شوند زیرا بسیاری از مکانیک‌ها بدون اینکه باتری کاملاً شارژ شود قبل از نصب در ماشین‌آلات قرار می‌گیرد. بنابراین یک متخصص باتجربه را برای بررسی و بازیابی دینام خریداری کنید. اغلب وقتی موتور محافظ مخفی یا سپر از بین می‌رود، دینام زود از کار می‌افتد.

زیرا پاشیده آب از جاده به داخل دینام می‌رود و باعث می‌شود سریع‌تر فرسوده شود. اگر زیر شیلنگ موتور شما خراب است. برای تمیز و خشک نگه‌داشتن محفظه موتور آن را تعویض کنید، همچنین یک مایع خنک‌کننده یا روغن نشت می‌تواند به دینام آسیب برساند. به همین ترتیب اگر مجبورید قسمت موتور را شامپو بزنید. دینام از آب و مواد شوینده محافظت می‌کند.

نحوه کار دینام برای تولید برق چگونه است؟

دینام از یک تنظیم‌کننده ولتاژ و سه جز اصلی تشکیل‌شده است: استاتور، روتور و دیود. وقتی باتری در ابتدا ماشین را روشن می‌کند، کمربند دینام یا تسمه v، قرقره را روی دینام می‌چرخاند و باعث چرخش سریع روتور داخل دینام می‌شود. این روتور، که اساساً یک آهنربا یا گروه آهن‌ربا است، در داخل لانه سیم‌های مسی واقع‌شده است که به آن استاتور گفته می‌شود.

فرایندی که به‌موجب آن الکتریسیته توسط آهن‌ربا در حال چرخش با سرعت فوق‌العاده سریع در امتداد مجموعه‌ای از سیم‌های مسی تولید می‌شود، الکترومغناطیس نامیده می‌شود. برق استفاده‌شده از این طریق از طریق سیم‌های مسی به یک دیود منتقل می‌شود، که برق را از  AC به DC تغییر می‌دهد، جریانی که باتری ماشین از آن استفاده می‌کند. مرحله بعدی در رگلاتور ولتاژ اتفاق می‌افتد یک جز داخلی در دینام‌های مدرن که اساساً یک دروازه‌بان است که اگر ولتاژ از حد مشخصی معمولاً 5/ 14 ولت عبور کند، جریان برق باتری را قطع می‌کند که باعث می‌شود باتری بیش‌ازحد شارژ نشود و سوزانده نشود. با خالی شدن باتری ماشین جریان اجازه می‌یابد تا از دینام به داخل آن برگردد و چرخه ادامه‌دار ادامه می‌یابد.

وسیله نقلیه شما به سنسورهای زیادی مجهز است که با رایانه داخلی خودرو شما ارتباط برقرار می‌کند و هرگونه اعلانی که باید به راننده منتقل شود روی داشبورد خودرو نمایش داده می‌شود، ازجمله مشکلات برق وقتی شروع به کمرنگ شدن دینام می‌کند می‌تواند یک نماد باتری شکل، حروفALT  یا GEN را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید : مشخصات کلی دینام پراید

مزایای استفاده از دینام :

دینام‌ها مزایای زیادی نسبت به ژنراتورهای جریان مستقیم دارند این مزایا عبارت‌اند از:

سبک و ارزان بودن آن نسبت به ژنراتورها است. همچنین  دینام ها به نسبت ژنراتورها می‌تواند شارژ مفید را در سرعت بیکاری تأمین کند، استفاده از حلقه‌های لغزنده در آن ها باعث افزایش طول عمر برس ها می شود.  برس ها در یک دینام فقط جریان تحریک DC را دارند که کسر کوچکی از جریان است که توسط برس های DC حمل می‌شود.

تنظیم‌کننده‌های دینام نسبت به ژنراتورها ساده‌ترند. تنظیم‌کننده‌های ژنراتور برای جدا کردن سیم‌پیچ‌های خروجی (آرماتور) از باتری با سرعت کم به یک رله برش نیاز دارند که جداسازی توسط دیودهای یکسو کننده دینام انجام می‌شود. بیشتر تنظیم‌کننده‌های ژنراتور دارای یک محدودکننده جریان هستند؛ دینام ذاتاً ازنظر جریان محدود است.

 منبع : گروه آی تی شرکت بازرگانی راد    


معرفی کامل دینام خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 03 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
مشخصات کلی دینام پیکان و همه چیز در مورد آن
دینام پیکان قطعه ای بسیار کاربردی در خودرو است که متشکل از قطعات مختلفی همچون روتور، دیود، آرمیچر، پولی، زغال و جازغالی می باشد.