ما را دنبال کنید
مشخصات کلی دینام پیکان و همه چیز در مورد آن
دینام پیکان قطعه ای بسیار کاربردی در خودرو است که متشکل از قطعات مختلفی همچون روتور، دیود، آرمیچر، پولی، زغال و جازغالی می باشد.

مشخصات کلی دینام پیکان 

اگر به خوبی با دینام خودرو و نحوه کارکرد آن آشنا نیستید باید این قطعه را به صورت کامل بشناسید. در این مقاله از قسمت آی تی بازرگانی راد درمورد معرفی دینام پیکان و کارکرد آن توضیح میدهیم . دینام پیکان قطعه ای استوانه شکل و مهم است که کارکردی اساسی دارد. در صورتی که به خوبی به قسمت جلویی موتور خودرو دقت کنید متوجه می شوید که قطعه ای قرار دارد که به موتور و باتری متصل بوده و نقش برق رسانی به قطعات را ایفا می کند. این قطعه همان دینام است و باید به خوبی از آن مراقبت کرد.

دینام پیکان

بیشتر بخوانید : ارزان ترین قیمت خرید دینام خودرو

دینام پیکان چیست؟

دینام پیکان قطعه ای بسیار کاربردی در خودرو است که تشکیل شده از قطعات مختلفی همچون روتور، دیود، آرمیچر، پولی، زغال و جازغالی می باشد. اجزای دینام در داخل پوسته ای آلومینیومی قرار دارد تا در برابر حرارت و ضربه مقاوم باشند. با توجه به این که قیمت دینام ها بالا است، باید به خوبی از آن نگهداری کنید. در ادامه بیشتر در خصوص راه های پیشگیری از خرابی دینام ها صحبت می کنیم.

دینام پیکان چه کاری در خودرو انجام می دهد؟

به صورت کلی می توان گفت که دینام خودرو وظیفه دارد به خوبی باتری خودرو را شارژ کند تا برق مورد نیاز برای سایر قطعات خودرو تامین گردد. وظیفه دینام این است که انرژی مکانیکی را به وسیله تسمه دینام از موتور خودرو دریافت کرده و با استفاده از اجزای داخلی خود آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و بدین وسیله جریان برق مستقیم به باتری وارد نمایند. در نتیجه مادامی که خودرو روشن است این تبدیل انرژی صورت گرفته و باتری شارژ می شود. در صورت خرابی هر یک از اجزای دینام در کارکرد تمامی قطعات دینام مشکل ایجاد شده و نمی تواند برق رسانی را به صورت صحیح انجام دهد و نیاز به تعویض دارد.

قطعات دینام پیکان

برای این که بهتر با دینام آشنا شوید باید اجزای مختلف این قطعه را بشناسید. دینام پیکان از قطعات مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر می باشد:

روتور

روتور دینام از یک هسته و تعدادی سیم پیچ ساخته شده است. میدان مغناطیسی ایجاد شده در اطراف هسته توسط کنتاکت ایجاد می شود. این قطعه چرخان بوده و به قرقره دینام متصل است. روتور با چرخش خود می تواند زمینه را برای تولید نیرو فراهم کند. بنابراین می توان این قطعه را در دینام خودرو مهم شمرد.

استاتور

در اطراف روتور مجموعه ای سیم پیچ ها قرار دارد که به آن استاتور می گویند. این قطعه ثابت بوده و بر روی پوسته دینام قرار دارد. هنگامی که روتور به چرخش در می آید، میدان مغناطیسی روتور به وسیله سیم پیچ های استاتور رد شده و در سیم پیچ جریان الکتریکی به وجود خواهد آمد.

دیود خروجی

دیودها در یک جهت جریان را عبور می دهند. در واقع همان طور که می دانید باتری نیاز به جریان برق مستقیم دارد. بنابراین دیودها جریان برق متناوب را دریافت کرده و پس از تبدیل آن به جریان برق مستقیم آن را به باتری خودرو می رساند. در نتیجه دیودها مسئولیت تبدیل جریان برق را برعهده دارد.

آفتامات

آفتامات یکی از قطعات مهم دینام پیکان به شمار می رود. در صورتی که برق ورودی خودرو مناسب نباشد، قطعا خروجی مناسبی نیز نخواهد داشت. بنابراین می توان گفت که اصلی ترین وظیفه آفتامات ها کنترل برق خروجی دینام می باشد. در نتیجه آفتامات ناظر جریان خروجی برق در دینام است.

زغال و جا زغالی

زغال ها قطعاتی در دینام هستند که در درون قطعات پلاستیکی به نام جا زغالی قرار دارد. این قطعه وظیفه دارد که الکترون ها را جمع کند بنابراین ممکن است به مرور نیاز به تعویض داشته باشد. در صورتی که در قسمت دینام خودرو بوی سوختگی استشمام کردید، زغال ها را مورد بررسی قرار دهید.

پولی

پولی یا فولی نوعی خنک کننده در خودرو است. هنگامی که روتور شروع به چرخش می کند، گرما و حرارت بسیاری را ایجاد می نماید. بنابراین نیاز به یک خنک کننده دارد. پولی همانند یک پنکه در دینام بوده و همزمان با چرخش روتور این قطعه نیز حرکت خود را از سر می گیرد و بدین وسیله اجازه نمی دهد که حرارت دینام افزایش یابد.

پوسته دینام 

تمامی قطعاتی که در بالا عنوان کردیم، در داخل پوششی به نام پوسته قرار می گیرد. معمولا این پوسته از جنس آلومینوم ساخته می شود زیرا آلومینوم گرما را منتقل می کند و بدین جهت حررات موجود در این قطعات افزایش نخواهد یافت. همچنین پوسته دینام از اجزای دینام در برابر ضربه و رطوبت نیز محافظت می کند.

بیشتر بخوانید : معرفی کامل دینام خودرو

قیمت دینام پیکان

دینام پیکان از اجزای مختلفی ساخته شده است که هر یک از این اجزا از متریال های مختلفی تولید می شود. بنابراین قیمت دینام ها بر اساس کیفیت قطعات اجزای داخلی تعیین می گردد. برای این که دینام خریداری شده برای شما کارکردی طولانی مدت داشته باشد، توصیه می کنیم کمی هزینه بیشتری کرده و این قطعه را از مراکز معتبر تهیه کنید. جهت استعلام قیمت ، باکیفیت ترین و معتبرترین دینام پیکان با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

خرید دینام پیکان

قدرت و میزان کارکرد دینام ها بر اساس نوع خودروی شما تعیین می شود. بنابراین در صورتی که قصد خرید دینام پیکان را دارید باید با کارکرد این قطعه به خوبی آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دینام ها و خرید دینام اصل و اورجینال می توانید با کارشناسان راد تماس بگیرید. این افراد به صورت کامل بر روی کیفیت و کارکرد دینام ها مسلط هستند و می توانند بهترین دینام را در اختیار شما قرار دهند.

خرابی دینام پیکان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نور چراغ خودرویتان در شب کم و یا زیاد می شود، این مشکل یکی از نشانه های واضح خرابی دینام است. در این حالت دینام به صورت کامل نمی تواند برق رسانی را به خودرو انجام دهد و بدین صورت چراغ های خودرو دچار نوسان می شود. این تنها یکی از علائم خرابی دینام ها است. از دیگر علائم خرابی دینام ها عبارت است از:

  • پخش شدن بوی سیم سوخته و یا لاستیک سوخته در خودرو

  • صدای جیر جیر از کاپوت

  • ترک برداشتن، پوسیدگی و یا شل شدن تسمه دینام

  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده

  • کم و یا زیاد شدن نور چراغ خودرو

  • خوابیدن باتری


پیشگیری از خرابی دینام پیکان

همان طور که می دانید دینام ها وظیفه تامین نیروی برق مورد نیاز برای خنک سازی را بر عهده دارند. در واقع دینام پمپ کولر را به چرخش می آورد. بنابراین با کاهش دمای کولر می توانید از خرابی دینام پیکان پیشگیری کنید.

چراغ های خودرو برای روشن شدن از دینام خودرو تغذیه می کند. بنابراین برای این که عمر دینام خود را افزایش دهید، بهتر است چراغ خودرو را در زمان های غیر ضروری خاموش کنید.

از ریختن مستقیم آب بر روی دینام خودرو بپرهیزید زیرا امکان اتصال در سیم پیچی های دینام وجود دارد.

تسمه دینام ها نقش مهمی را در خودرو ایفا می کنند. بنابراین برای این که دینام کارکرد بهتری داشته باشند توصیه می کنیم که به صورت مرتب این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت شل شدن و یا پوسیدگی آن را تعویض نمایید.

در توقف های طولانی مدت با فشردن پا بر روی پدال گاز دور موتور خودروی خود را افزایش دهید.

منبع : گروه آی تی بازرگانی راد 

مشخصات کلی دینام پیکان و همه چیز در مورد آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 01 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
مشخصات کلی دینام پژو 206 و همه چیز در مورد آن
دینام پژو 206 یکی از اصلی ترین قطعات موجود در این خودرو به شمار می رود. عدم وجود دینام در خودرو به منزله عدم توانایی خودرو در حرکت تلقی می شود