ما را دنبال کنید
علت استارت نخوردن ماشین چیست؟
یکی از مشکلات رایجی که اکثر رانندگان دست کم یک بار با آن رو به رو شده اند استارت نخوردن ماشین می باشد. افراد بسیاری پس از روبرویی با این مشکل به سرعت سراغ باطری خودرو می‌روند.

علت استارت نخوردن ماشین

یکی از مشکلات رایجی که اکثر رانندگان دست کم یک بار با آن رو به رو شده اند استارت نخوردن ماشین می باشد. افراد بسیاری پس از روبرویی با این مشکل به سرعت سراغ باطری خودرو می‌روند. اما استارت نخوردن ماشین می تواند ناشی از دلایل دیگری نیز باشد که هیچ گونه ارتباطی با باطری ماشین ندارد. این مشکلات در فصول سرد سال بیشتر بروز می کند. در ادامه مطلب برای شما دلایل استارت نخوردن ، پیدا کردن مشکل و چگونگی رفع آن را توضیح داده ایم.

نکته قابل توجه آن است که حتما در نظر داشته باشید بین استارت نخوردن  و استارت خوردن اما روشن نشدن ماشین، تفاوت وجود دارد. ممکن است بعد از استارت خوردن هم ماشین روشن نشود و این موضوع هیچ گونه ارتباطی با استارت خودرو نداشته باشد.  در نتیجه لازم است شما دانش کافی را درمورد استارت خودرو به دست آورید که در این زمینه ما به شما توصیه می کنیم حتما مقاله نحوه و چگونگی عملکرد استارت خودرو را مطالعه نمایید.

علت استارت نخوردن ماشین چیست؟


استارت نخوردن ماشین به خاطر مشکلات مربوط به باطری

چندین عامل مرتبط با باطری وجود دارد که سبب استارت نخوردن ماشین می شود که در ادامه متن به آنها اشاره می کنیم:

    باطری خودرو

معمولاً زمانی که خودرو استارت نمی خورد، راننده پیش از هر چیز، حتی پیش از چک کردن خود استارت، به سراغ باطری ماشین می رود. باطری از دسته قطعات مصرفی خودرو می باشد که مانند بسیاری دیگر از قطعات دارای تاریخ مصرف است. طول عمر باطری ماشین معمولا دو سال می باشد که البته توجه داشته باشید که موارد دیگر از جمله شیوه عملکرد دینام نیز در آن موثر است. در صورتی که باطری خودرو خراب شود.  خودرو روشن نخواهد شد اما نباید به صورت خود سرانه اقدام به تعمیر و تعویض آن کنید. پیش از هرچیز به تعمیرگاه مراجعه کنید و اگر تشخیص با خرابی باطری بود اقدام به تعویض آن کنید.


    باطری تاریخ گذشته

از رایج ترین دلایل کار نکردن باطری و استارت نخوردن ماشین، گذشتن تاریخ مصرف و از کار افتادن آن است. در صورتی که تستر دارید می توانید آمپر استارت را چک کنید. به وسیله تستر به راحتی متوجه می شوید که ضعف از باطری است یا خیر. اما در صورتی که به تنهایی قادر به تشخیص این موضوع نیستید ماشین خود را باطری به باطری کنید و در صورتی که خودرو با این روش استارت خورد، باتری ماشین را تعویض کنید و برای اطمینان خاطر اتصالات را جرم گیری و تمیز کنید.

    خوردگی در باطری

استفاده کردن از باطری در مدت زمان طولانی باعث جرم گرفتگی یا خورده شدن اتصالات آن می شود. در این صورت ممکن است ارتباط باطری با سایر قطعات خودرو قطع شود که این امر میتواند به استارت نخوردن ماشین منجر شود. در صورت مشاهده جرم گرفتگی یا خوردگی در اتصالات آن را برطرف کنید و دوباره استارت بزنید‌. در صورتی که مشکل جدی نباشد به همین راحتی رفع می شود.

مشکلات مربوط به استارت

در بعضی از مواقه علت استارت نخوردن ماشین به علت عدم عملکرد صحیح استارت خودرو است. که در ادامه این مقاله از گروه سئو بازرگانی راد به مهم ترین مشکلات مرتبط با استارت اشاره می کنیم:

    استارت ماشین

یکی از مهمترین و کاربردی ترین قطعات به کار رفته در خودرو استارت آن می باشد. این قطعه در روشن شدن ماشین تاثیر بسیار زیادی دارد. استارت خود از قسمت دیگری تشکیل شده که به وسیله آن ها دنده فلایویل خودرو درگیر می‌ شود و آوانس جرقه به وسیله سنسور میل لنگ به کامپیوتر گزارش داده می شود. اجزای تشکیل دهنده استارت شامل زغال استارت، آرمیچر، اتوماتیک، چرخ دنده، دو شاخه، بوش و یک پوسته بیرونی می باشد. هنگامی که راننده اقدام به استارت زدن می کند، برق به وسیله باطری به سر استارت می رسد. در این هنگام زغال برق به آرمیچر می رسد و به وسیله آرمیچر چرخ دنده ها شروع به حرکت میکند و در نهایت خودرو روشن می شود.

در صورتی که استارت خراب باشد این فرایند با مشکل روبرو شده و برق رسانی مختل می شود و مشکل استارت نخوردن خودرو گاهی از همین جا نشأت می‌ گیرد.  با این حال مشخص کردن مشکل استارت به راحتی انجام نمی گیرد. ولی در صورتی که اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید تشخیص مشکل راحت تر می شود. که در این راستا ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله نحوه عیب یابی استارت خودرو را مطالعه نمایید تا با دیدی بازتر علت استارت نخوردن ماشین و مشکل استارت را مشخص کنید.


    اتصالات خراب در استارت

خوردگی فقط باعث خراب شدن اتصالات مربوط به باطری خودرو نمی شود و می تواند به سایر قطعات الکترونیکی از جمله بخش های مربوط به استارت خودرو نیز صدمه وارد کند. به وسیله‌ی تستر های مخصوص و رعایت کردن نکات ایمنی می توانید به تنهایی این مشکلات را بررسی کنید. همچنین به وسیله باز کردن سوئیچ و بررسی جریان ایجاد شده متوجه می شوید که آیا استارت خودروی شما نیاز به تعویض دارد یا خیر. موارد توضیح داده شده را بررسی کردید اما به نتیجه ای نرسیدید مشکل از جای دیگری می باشد. در ادامه مطلب به سایر عوامل موثر در استارت نخوردن خودرو می پردازیم.

مشکلات مربوط به سوئیچ

بارزترین علت استارت نخوردن ماشین به سبب مشکلات ناشی از سوئیچ:

سوئیچ خودرو

همه ی ما میدانیم که استارت زدن به سوئیچ احتیاج دارید. سوئیچ از دو قطعه کلی شامل مغزی سوئیچ و چند رشته سیم تشکیل شده است. مغزی سوئیچ در سه حالت خاموش، روشن و استارت زدن قرار می گیرد. اگر سوئیچ یا مغزی آن ایراد داشته باشند، خودرو استارت نمی خورد.

درصورتی که از کارکرد باطری خود اطمینان حاصل کردید اما همچنان خودروی شما استارت نمی خورد، ممکن است مشکل از سوئیچ خودروی شما باشد. در این صورت  سوئیچ را در حالت باز قرار دهید اما نه در حالت استارت کامل، درصورتی که چراغ های هشدار دهنده همچنان روشن نشد ایراد از سوئیچ شما می باشد. اما اگر چراغ های هشدار دهنده روشن شد سوئیچ را برای استارت کامل به چرخش در آورید. در این وضعیت در اکثر خودروها چراغ های هشدار دهنده خاموش می شوند. اگر این اتفاق افتاد یعنی سوئیچ خودرو شما سالم می باشد ولی در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد.

مشکلات مربوط به چرخ دنده ها

مهمترین مشکلات مربوط به چرخ دنده ها که منجر به استارت نخوردن ماشین می شوند:

خرابی چرخ دنده ها

یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین می تواند خرابی چرخ دنده ها باشد. خرابی چرخ دنده ها به قدری رایج است  که حتی خود راننده هم به آسانی میتواند به آن پی ببرد. اگر در هنگام استارت زدن صدای نامتعارف قیژ قیژ به گوش برسد، یعنی چرخ دنده استارت به مشکل بر خورده است. شکسته شدن دوشاخه هم مشکلی مشابه خراب شدن چرخ دنده ها به وجود می آورد پس در صورت تعمیر حتماً به دو شاخه ها نیز توجه داشته باشید تا در صورت شکسته شدن آنها را تعویض کنید.

بوش معیوب

خرابی بوش از پیچیده ترین مشکلاتی است که میتواند منجر به استارت نخوردن ماشین شود. برسی و تعمیر این مشکل کار بسیار دشواری است و در صورتی که مشکل از بوش باشد باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.


نتیجه گیری

در صورتی که خودروی شما استارت نخورد هیچ یک از قطعات را به صورت خودسرانه تعویض یا تعمیر نکنید.  ممکن است دلیل استارت نخوردن ماشین اصلا آن قطعه ای که شما فکر می کنید نباشد. به کمک دلایلی که برای شما توضیح دادیم می توانید تا حدودی مشکل استارت نخوردن خودرو را پیدا کنید و با آگاهی به تعمیر گاه مراجعه کنید. اکثر قطعات در روشن شدن خودرو موثر هستند ولی در استارت نخوردن، فقط چهار قطعه اصلی سوئیچ، دینام، باطری و استارت دست دارند.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

علت استارت نخوردن ماشین
چیست؟
بازرگانی راد, تیم محتوا 04 تیر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
مراحل و نحوه عیب یابی استارت خودرو
اگر استارت ایراد داشته باشد، عیب یابی استارت خودرو کار ساده ای است و برای این کار تنها لازم است اطلاعات پایه ای را در این مورد داشته باشید. که ما در این مقاله سعی کرده ایم مراحل و نحوه عیب یابی استارت خودرو را کامل به شما توضیح دهیم.