ما را دنبال کنید
علت شیشه کردن لنت ترمز چیست؟
شاید بارها از زبان مکانیک های خودرو یا حتی رانندگان عبارت شیشه کردن لنت ترمز را شنیده اید. و شما نیز کنجکاوی شدید که بدانید شیشه کردن چیست و چرا این نقص رخ می دهد.

شیشه کردن لنت ترمز

شاید بارها از زبان مکانیک های خودرو یا حتی رانندگان عبارت شیشه کردن لنت ترمز را شنیده اید. و شما نیز کنجکاوی شدید که بدانید شیشه کردن چیست و چرا این نقص رخ می دهد. اما باید بدانید که این نقص یکی از چند عامل اصلی کم اثر شدن ترمز یا به اصطلاح بریدن ترمز حین رانندگی، کریستالیزه شدن لنت هاست، که آن را اصطلاحاً آینه شدن یا شیشه کردن لنت ترمز می گویند. با این حال ما در ادامه این مقاله سعی کرده ایم اطلاعات بیشتری را در این مورد به شما ارائه دهیم.

شیشه کردن لنت ترمز


علت شیشه کردن لنت ترمز

سطح ساینده (گوشت) لنت ترمز که قرار است با دیسک اصطکاک ایجاد کند تا سرعت خودرو را کاسته و نهایتاً آن را متوقف کند، ترکیبی است از مواد رزینی با مواد آلی (فی المثل پودر استخوان و امثال آن)، که در بعضی از انواع لنت ترمز مقداری پودر مذاب فلز هم روی این ترکیب هم جوشانی (سینتر) شده، و یا به جای سینتر کردن فلز با آن، آن را با سرامیک پوشش داده اند.

حال اگر بخواهیم خیلی ساده علت شیشه کردن لنت ترمز را توضیح دهیم باید گفت که، گرمای بیش از حد باعث ذوب و در هم آمیختن این مواد رزینی با مواد سایشی سطح لنت ترمز شده، که این اتفاق باعث تبدیل شدن سطح اصطکاکی لنت ترمز به سطحی صیقلی و شیشه‌ای می شود، که نتیجتاً به جای ایجاد اصطکاک با دیسک ترمز، بر روی آن لغزیده و طبعا توان کاستن از سرعت خودرو را از دست می دهد.

علاوه بر این عوامل ذوب شدن بر سطح لنت، مقداری از مواد رزینی هم تبخیر شده، و این بخار با مقداری از روغن ترمز که بخشی از آن هم در اثر گرمای بیش از حد بخار شده در هم آمیخته، و این ترکیب تبخیری نیز خود حائلی بین سطح دیسک، و سطح لغزنده شده ی لنت ترمز می شود.

عوامل موثر بر شیشه کردن لنت ترمز

برای تشخیص علت شیشه کردن لنت ترمز چند سناریو را که سبب گرمای بیش از حد در دیسک و لنت می شود را می توان در نظر گرفت. یکی از این سناریو ها این است که خودرو در یک مسیر سرازیری طولانی و با وزن و بار زیاد در حال حرکت است، و راننده به جای دنده کم کردن، با نیش ترمز گرفتن های ممتد قصد کم کردن از سرعت خودرو را دارد، و یا اینکه شیب سرازیری به قدری زیاد است که دنده سنگین هم آن طور که باید جواب نداده، و ناچار است با ترمز گرفتن دائم سرعت را تحت کنترل نگه دارد. و یا سطح آدرنالین خون راننده بالاست، هوس کورس گذاشتن با این و آنش گرفته، و در سرعت بالا، با ترمز زدن‌ های زیاد سعی در کنترل خودرو دارد.

البته یکی دیگر از سناریوهای احتمالی هم می‌ تواند این باشد که سایز لنت ترمز برای کولیس ترمز کمی بزرگ است، یا تعویض لنت با دقت کافی صورت نگرفته، در نتیجه کولیس برای لنت بیش از حد کیپ است، و لنت حتی بدون ترمز گرفتن هم تا اندازه ای با دیسک درگیر است، نتیجتاً گرمای بیش از حد ایجاد شده، و به شیشه کردن لنت ترمز، و ترمز بریدن منتهی خواهد شد.

تشخیص شیشه کردن لنت ترمز

طی چند گام ساده می‌ توانید دریابید که آیا از دست رفتن توان ترمز به علت شیشه کردن لنت هاست یا خیر.

قدم اول:  بازدید بصری و لمسی لنت ها. با کشیدن انگشت بر روی لنت ها، می‌توان دریافت که آیا شیشه کردن لنت ترمز مشکل ماست، یا خیر. چنانچه سطح لنت ها براق و شیشه‌ای شده باشد، یعنی که حدسمان درست بوده. این را هم با چشم و هم از طریق لمس می‌توان دریافت.

 قدم دوم:  گوش دهید که آیا موقع فشار پدال ترمز با پا، صدای جیر جیر یا صدای جیغ کشیدن از آن‌ ها بلند می‌شود یا خیر. این یکی از معمول ترین نشانه‌های شیشه کردن لنت ترمز در اثر داغ شدن بیش از حد سطح آن است.

قدم سوم: گوش کنید که آیا حتی وقتی پایتان روی پدال ترمز نیست، صدایی شبیه به خراشیدن یا جیغ کشیدن مداوم از ترمز ها به گوشتان می رسد یا خیر . این اصطکاک مداوم به داغ کردن لنت ها منجر می‌شود که به شیشه کردن لنت ترمز منتهی خواهد شد.

 قدم چهارم: قدرت متوقف کردن ترمز هایتان حین رانندگی را، در جایی امن، مثل یک محوطه پارکینگ خلوت، تست کنید. اگر در متوقف کردن خودرو با مشکلی مثل تأخیر در کم کردن سرعت یا لرزش و ارتعاش چرخ ها مواجه هستید، این می‌ تواند نشانه ای از شیشه کردن لنت ترمز باشد.

استفاده مجدد از لنت ترمز  شیشه شده

روش‌ ها و تکنیک های پیشنهادی برای ترمیم و استفاده مجدد از لنت های شیشه کرده تا دلتان بخواهد وجود دارد، اما خودمان را گول نزنیم؛ هیچ لنت ترمز شیشه کرده‌ ای با ایجاد زبری و خراش از طریق شیوه‌های سرهم بندی و وصله پینه کردن، به یک لنت ترمز فابریک و قابل اعتماد که تضمین کننده حفظ جان خود و عزیزانتان، و همچنین سایر مردمی که خودرو شما از کنار یا مقابل آن‌ها عبور می‌کند باشد، نخواهد شد. اگر لنت ترمز شما دچار خوردگی و خرابی شده، یک نفس عمیق کشیده، معقول ترین و معمول ترین راه حل این است که  اقدام به خرید لنت ترمز کنید و آن را با یک دست لنت با کیفیت و کارایی قابل اعتماد تعویض کنید. شما می توانید جهت خرید لنت ترمز با کیفیت به فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد مراجعه کرده و بهترین محصول با کم ترین قیمت بخرید.

پیشگیری از  شیشه کردن لنت ترمز

البته پر واضح است این‌ صحبت های که  در بالا ذکر شد، مربوط به بعد از آن است که شما خودروی ترمز بریده خود را به سلامت متوقف کرده اید. طبیعی است اگر حین راندن در سرازیری و در سرعت بالا در اثر شیشه کردن لنت ترمز، یا به هر دلیل دیگر ترمز برید، باید ابتدا با کم کردن و سنگین کردن دنده، با کمک گرفتن از ترمز دستی و سپس هدایت خودرو به حاشیه جاده، نهایتاً آن را متوقف کنید.

 اما این هم به نوبه خود مربوط به پس از بروز مشکل است. برای علاج واقعه قبل از وقوع مجدد و به عنوان راه حل‌های دراز مدت، باید ببینید علت شیشه کردن لنت ترمز شما چه هست؛ آیا شیشه کردن لنت ترمز مربوط به سبک رانندگی شماست؟ اگر به ترمز زدن بیش از حد تمایل دارید، یا حین مواجهه با موانع هول کرده و با جفت پا به سمت پدال ترمز هجوم می برید، روش رانندگی خود را اصلاح کنید.

 آیا اشکال مکانیکی است؟ عملکرد همه ی قطعات متحرک مرتبط با لنت های ترمز تان (شامل کولیس و متعلقات آن، دیسک و غیره) را چک کنید.

 آیا مشکل از خود لنت های ترمز است؟ اگر به رانندگی با سرعت های بالا و لاجرم ترمز زدن‌های زیاد ناشی از آن علاقه و عادت دارید، و یا به هر دلیل مسیرهایی که در آن‌ها تردد دارید دارای سرازیری های تند و طولانی است، خودروی شما هم اغلب دارای بار و مسافر زیاد و سنگین، باید به فکر جایگزین کردن لنت های فعلی خود با لنت ترمز باکیفیت باشید.


منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد
بازرگانی راد, حسین میخک 03 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
دلایل و نشانه های چوب شدن پدال ترمز
سفت شدن متناوب یا اصطلاحاً چوب شدن پدال ترمز به این معنی است که وقتی می خواهید ترمز بگیرید، پدال سفت است، و هر بار که پدال را می گیرید سفت تر شده، تا تدریجا به جایی می‌رسد که انگار پایتان را به دیوار فشار می دهید و پدال اصلاً پایین نمی رود.