ما را دنبال کنید
لنت ترمز پراید و ویژگی های که باید داشته باشد
در این مقاله با یکی از مهم ترین اجزای سیستم ترمز پراید یعنی لنت ترمز پراید، زمان تعویض آن ها، انواع سیستم های ترمز و ... که به بالا بردن ایمنی خودرو شما کمک می کند، آشنا خواهید شد.

لنت ترمز پراید

خودرو شما پراید است و می خواهید از سیستم ترمز های آن آگاه شوید و ایمنی خودروی خود را افزایش دهید؟  در این مقاله با یکی از مهم ترین اجزای سیستم ترمز پراید یعنی لنت ترمز پراید، زمان تعویض آن ها، انواع سیستم های ترمز و ... که به بالا بردن ایمنی خودرو شما کمک می کند، آشنا خواهید شد.


لنت ترمز پراید

خرید لنت ترمز پراید

همانطور که مشخص است، ترمز پراید یکی مهم ترین اجزای سازنده این ماشین هستند. بسته به مدل این خودرو، سیستم ترمز های آن می تواند یا دیسکی باشد یا کاسه ای باشد. استفاده از سیستم ترمز های کاسه ای به طور کلی در وسیله های خاصی به کار می رود و معمولاً فقط در محور عقب خودروها استفاده می شوند. با این حال نوع سیستم به هر شکلی که باشد لازم است فرد از لنت ترمز پراید که کیفیت بسیار بالایی داشته باشد استفاده کند. خرید لنت ترمز پراید با توجه به حجم زیادی از مارک ها بیشر مواقع سخت می شود. ولی ما به شما امکان می دهیم با مراجعه به صفحه خرید لنت ترمز این مشکل را حل کرده و بهترین مارک ها را با کمترین قیمت خریداری کنید.
تمامی لنت های که در لینک بالا قرار داده ایم از برندهای معروف هستند و شما می توانید با کمترین قیمت ممکن آنها را خریداری کنید. همچنین در لینک زیر به طور مستقیم شما می توانید به لیست تمامی محصولات لنت و سیستم ترمز پراید در سایت بازرگانی راد دست پیدا کنید.

خرید لنت ترمز پراید

چه زمانی باید لنت ترمز پراید عوض شود؟

به طور کلی ، توصیه می شود لنت های ترمز خودرو خود را سالی دو بار از نظر سایش بررسی کنید. این عمل نیز می تواند در هنگام تعویض چرخ ها در یک لاستیک فروشی نیز اتفاق بیافتد. اما حد سایش لنت ترمز به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم تر از همه ، سبک رانندگی و کیفیت مواد به کار رفته در ساخت لنت، در این امر تأثیرگذار است.  به عنوان یک قاعده کلی ، لنت های ترمز باید بعد از حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر رانندگی تعویض شوند.

علائم نیاز به تعویض لنت ترمز

علاوه بر سایش طبیعی لنت ترمز پراید، مونتاژ نادرست اجزای منفرد یا کولیس ترمز می تواند از عمر لنت های ترمز کم کند و تعویض آن ها را ضروری کند.

علائم لنت های ساییده شده:

·        نشانگر سایش لنت ترمز در صفحه کلیومتر خودرو روشن می شود.

·        ضخامت لنت های ترمز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

·        هنگام رانندگی صداهای لنت های ترمز را می شنوید.

لطفا توجه داشته باشید که علائم ذکر شده لزوماً همه با هم اتفاق نمی افتند. حتی یکی از علائم ذکر شده می تواند در مورد لنت های ترمز با کیفیت پایین تر باشد. توجه داشته باشید که اگر علیرغم فرسودگی لنت های ترمز به استفاده از وسیله نقلیه ادامه دهید ، ممکن است آسیب بیشتری به دیسک ترمز و کولیس ترمز وارد شود که این امر منجر به هزینه های اضافی می شود و در بدترین حالت ممکن است خطری جدی برای سلامتی سرنشینان وسیله ی نقلیه به شمار رود.
همچنین اگر لنت های شما شیشه می کنند شا می توانید در مقاله علت شیشه کردن لنت ترمز پراید دلایل و راه حل های رفع آن را بیابید.

تعویض لنت ترمز پراید

لنت های ترمز فرسوده یا لعاب دار باید همیشه با قطعات یدکی جدید تأیید شده توسط سازنده، تعویض شوند. استفاده از قطعات خودروی دست دوم گزینه ی مناسبی نیست.

از آنجا که وضعیت لنت ترمز پراید در هنگام ترمز، تأثیرات خود را نشان می دهد، همیشه باید آن ها را بر اساس هر محور تعویض کرد. علاوه بر این ، هر زمان که دیسک های ترمز تعویض می شوند ، باید لنت ترمز نیز تعویض شود.

اگر پوشش های لنت ترمز فقط اندکی ساییده شده باشند، استفاده از آن ها بعد از تعویض دیسک ترمز همچنان امکان پذیر است ، به شرطی که این پوشش هنوز به اندازه کافی ضخیم باشد. در نتیجه لازم نیست لنت ها کاملاً تعویض شوند. زمان تعویض لنت ترمز پراید می تواند بسته به مدل و میزان استفاده از خودرو متفاوت باشد. با این حال به طور کلی می توان گفت که بعد از حدود 50 هزار کلیومتر رانندگی، باید لنت ها ترمز را تعویض کرد.

در روند تعویض لنت های ترمز پس از محکم شدن کولیس ترمز ، می توان آن را دوباره تنظیم کرد. سپس باید سطح تماس دیسک با پوشش لنت های ترمز تنظیم شود. در مرحله بعدی ، لنت های ترمز جدید نصب می شوند و می توان کولیس ترمز را مجددا در جای خود پیچ کرد.

در آخر ، پدال ترمز باید چندین بار فشار داده شود تا پیستون کولیس ترمز دوباره روی آستر قرار بگیرد. در آخرین مرحله ، یک درایو تست یا تست ترمز در هنگام رانندگی انجام می شود.  همانند  تعویض دیسک های ترمز  و  تعویض روغن ترمز ، لنت های ترمز نیز به دلایل ایمنی باید توسط کارگاه اتومبیل تعویض شوند. علاوه بر این ، برای تغییر لنت ترمز پراید در محور عقب اغلب ابزار خاصی لازم است

آیا میخواهید بدانید چرا لنت ها سوت می کشند. پس مقاله دلایل اصلی سوت زدن لنت ترمز را مطالعه کنید

تعویض لنت ها چه هزینه ای دارد؟

هزینه های تعویض لنت ترمز پراید به کیفیت لنت ترمز خریداری شده و سازنده آن بستگی دارد همچنین قیمت به  طور متوسط شامل مواد ، دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده است.  تعویض لنت ترمز یکی از تعمیراتی است که بیشتر در کارگاه انجام می شود زمان لازم برای هر محور حدود 45 تا 90 دقیقه می باشد.

آیا خودتان می توانید لنت ترمز یا دیسک ترمز را تعویض کنید؟

سازندگان خودرو و تعمیرکاران با تجربه به طور کلی در این مورد توصیه می کنند بالاخره ممکن است ایمنی شما در معرض خطر است. چنین کارهایی بهتر است توسط یک متخصص با دانش مناسب و ابزار خاص انجام شود.

در تعمیر و نگهداری سهل انگارانه ممکن است چه اتفاقی بیافتد؟

اگر لنت ترمز به موقع تعویض نشوند ، عملکرد ترمز به طرز چشمگیری کاهش می یابد - مسافت ترمز گاهی اوقات می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد . علاوه بر این ، به محض فشار پدال و فشرده شدن لنت بر روی دیسک ترمز ، دیسک های ترمز آسیب می بینند؛ به علاوه ، وسیله نقلیه هنگام ترمز می تواند در یک جهت کشیده شود.

سر و صدا و زنگ زدگی - آیا این خطرناک است؟

سر و صدا اغلب پس از مدت ها بی تحرکی خودرو و استفاده نکردن از آن ایجاد می شود . اگر این موارد حتی پس از ترمزهای مکرر نیز ادامه داشته باشند ، می تواند نشان دهنده یک جز فرسوده در سیستم ترمز  خودرو شما باشد؛ دقیقاً مانند لرزش های فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن و فشردن پدال ترمز. در این هنگام می توانید از یک متخصص ، مانند یک مکانیک استاد ، راهنمایی بخواهید.

همچنین اگر از ترمز دیسکی به اندازه کافی استفاده نشود ، می تواند زنگ بزند و آسیب ببیند ، بنابراین تعویض زود هنگام آن ضروری می شود.

زنگ زندگی پس از مدت زمان بسیار کمی حتی در حالت مرطوب ایجاد می شود . اما این امر خطرناک نیست. برخی از ترمزهای شدید معمولاً زنگ های ایجاد شده در دیسک ترمز را هنگام رانندگی باز می کنند. اگر یک پوشش زنگ زده باقی بماند ، این پوشش یک آسیب محسوب می شود و مستلزم تعمیرات می باشد.  اما برای جلوگیری کردن از این امر می توان فضای خشک و محافظت شده مانند گاراژ برای پارک خودرو در نظر گرفت و از وسیله ی نقلیه به طور منظم استفاده کرد.

الزامات و ساختار لنت ترمز پراید

بار اصلی لنت های ترمز همیشه هنگام ترمز گرفتن خودرو بسیار سخت است. این فرآیند با فشار دادن لنت ها به دیسک ترمز ، گرمای زیادی ایجاد می کند.

اگر ماده به کار رفته در لنت ترمز پراید در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کافی نداشته باشد ، گرم شدن بیش از حد  لنت های ترمز منجر به تغییر شکل یا تغییرات ساختاری در ماده آن می شود.  به همین دلیل است که به طور خاص لنت ترمز ازاجزایی است که نباید از نظر کیفیت در سطح پایینی قرار گیرد زیرا سیستم ترمز، سهم قابل توجهی در ایمنی و سلامت رانندگی در شهر و جاده دارد.  در هر صورت ، باید به وجود استاندارد EU "ECE-R 90" توجه شود ، كه معیارهای كیفیت مهمی را برای لنت های ترمز تعریف می كند.  لنت های ترمز را می توان به روش های مختلفی ساخت. عمدتا بین لنت های ترمز فلزی ، غیر فلزی و سرامیکی تمایز قائل می شوند. به طور خاص ، ویژگی های زیر بسته به مواد متفاوت است:

  • رفتار لنت ترمز در برابر گرما

  • ایجاد صدا هنگام ترمزگیری

  • پوشش آن

با این حال ، اکیداً توصیه می شود بهترین و با کیفیت ترین لنت های ترمز را برای خودرو خود خریداری کنید. با استفاده از تجربه های دیگران یا فردی متخصص می توانید دقیقاً متوجه شوید که کدام لنت ترمز برای خودرو شما استاندار بوده و بهترین کارایی را دارد.

مشاهده بهترین لنت ترمز های پراید

آنچه باید با لنت های ترمز روی اتومبیل خود در نظر بگیرید:

هنگام تعویض چرخ ، دو بار در سال ترمزها و لنت ها را چک کنید.

هنگام تعویض دیسک های ترمز ، در صورت امکان لنت های ترمز را تعویض کنید.

مقایسه قیمت و کیفیت را انجام دهید.

تعویض لنت پراید را در یک تعمیرگاه حرفه ای انجام دهید.

و در انتها توصیه می شود برای حفظ سلامت و رانندگی ایمن، به سیستم تمرمز خودرو خود توجه ویژه ای داشته باشید و در صورت ضرورت ( مخصوصا قبل از تصمیم به مسافرت یا طی کردن مسافت طولانی) از سلامت تمام اجزای سیستم ترمز مخصوصا لنت های ترمز اطمینان حاصل نمایید.

دیسک های ترمز و ترمزهای کاسه ای کدام بهتر است؟

در ترمزهای کاسه ای ، آسترهای ترمز از داخل به درام فشار می آورند. به عنوان یک سیستم بسته، حساسیت کمتری نسبت به ترمزهای دیسکی دارد.

عیب: هنگام گرم شدن ، اثر ترمز آن ها کاهش می یابد. بنابراین ، تقریباً فقط در اتومبیل های کوچک و در محور کم بارتر یا در محور عقب نصب می شود.

با ترمز دیسکی ، لنت های ترمز از هر دو طرف روی دیسک ترمز فشار می دهد. از آنجا که دیسک در هیچ محفظه ای قرار ندارد ، مستقیماً در معرض تأثیرات محیطی قرار می گیرد ، اما می تواند گرما را بهتر دور کند و به همین منوال اثر ترمز برای مدت زمان طولانی تقریباً ثابت می ماند.

منبع : بازرگانی راد

لنت ترمز پراید و ویژگی های که باید داشته باشد
بازرگانی راد, تیم محتوا 10 تیر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
معرفی انواع چراغ های خودرو
در این مقاله از قسمت آی تی بازرگانی راد ، به معرفی انواع چراغ خودرو میپردازیم ... با ما همراه باشید.