ما را دنبال کنید
خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن
خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن در همه خودروها ممکن است اتفاق بیفتد به همین علت در چنین شرایطی باید علت این اتفاق را بیابیم.

چرایی خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن

یکی از بدترین اتفاقات در هنگام رانندگی که اصلا انتظار آن را نداریم، خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن است. گاهی اوضاع حتی از این هم بدتر می شود و ماشین بعد از گاز داد نیز خاموش می‌شود. خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن در همه خودروها ممکن است اتفاق بیفتد. به همین علت در چنین شرایطی باید علت این اتفاق را بیابیم. برای پیدا کردن علت بهتر است که همه عوامل ممکن را به صورت مجزا بررسی کرده و پس از آن اگر ممکن بود خودتان مشکل را برطرف کنید. در غیر این صورت بهتر است که از فرد متخصص این کار برای برطرف کردن یا تعویض قطعه کمک بخواهید تا هرچه سریع تر مشکل رفع شود.  اما در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد این مشکل خواهیم پرداخت.

خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن

بررسی دلایل خاموش شدن ماشین

خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن یکی از مشکلاتی است که خیلی زیاد برای رانندگان به وجود می آید بهتر است که رانندگان هرچه سریع تر برای مشکل به وجود آمده راحلی پیدا کنند تا ماشین آن ها آسیب جدی تری ندیده است چرا که در صورت پیگیری نکردن این مشکل ممکن است هزینه های زیادی را ایجاد کند.
بسیاری از رانندگان با شرایطی که ماشین روشن می شود و دو تا سه ثانیه پس از روشن شدن موتور متوقف می شوند ، آشنا هستند. این اتقاق می تواند در شرایط مختلف و برای موتورهایی که با انواع مختلف سوخت کار می کنند بنزین ، گازوئیل ، گاز اتفاق بیفتد. دلایل خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن متفاوت است. نکته اصلی این است که زمانی که ماشین روشن شود و متوقف شود ، نشان می دهد که به تشخیص عمیق نیاز است. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد ، از سوخت بی کیفیت گرفته تا خرابی پیچیده تر به عنوان مثال ، سیم کشی معیوب ، مشکلات شمع ، مشکلات سیستم اگزوز کاتالیزور ، سیستم معیوب کنترل بخار بنزین و سایر موارد که در این مقاله ما به بررسی آنها خواهیم پرداخت چرا که تشخیص به موقع علت این مشکل و رفع آن می تواند از بروز خرابی های شدید تر جلوگیری کند‌‌.

اگر با خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن مواجه شدید لازم است برخی از عواملی را که ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشند در نظر بگیریم عواملی چون:

  • سوخت کافی

  • جرقه در شمع (برای موتورهای احتراق داخلی بنزینی)

  • عملکرد صحیح شاخه های براق (برای موتورهای دیزلی)

عملکرد مناسب سنسورهای ECM و الکترونیکی معمولا این مشکل خیلی ربطی به استارت خودرو ندارد و شما نباید به این قطعه زیاد شک کنید. ولی اگر احساس می کنید که استارت شما هام خراب هست لازم است نحوه و نوع کارکرد و حتی تعمیر آن را بدانید. که در این راستا ما توصیه می کنیم مقاله چگونگی و نحوه عملکرد استارت را مطالعه نمایید.  

دلایلی که موجب خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن می شوند؟

در واقع دلایل زیادی وجود دارد که علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن را نشان دهد. بیایید آن ها را به ترتیب از آسانترین تا سخت ترین معرفی کنیم.

 سوخت کم
این معمول ترین دلیل است. در هنگام پارک طولانی مدت ، بخارهای سوخت (میعانات) از دیواره های مخزن به پایین می ریزند و میزان سوخت تشکیل شده برای روشن شدن موتور کافی است. با این وجود ، به دلیل کمبود بنزین ، موتور به سادگی متوقف می شود.
 
کیفیت پایین سوخت
 متأسفانه ، در پمپ بنزین ها شما اغلب می توانید سوخت کم کیفیت و رقیق شده راببینید . این امر هم در بنزین و هم در گازوئیل صدق می کند. در این حالت ، اگر آب کمی در بنزین یا سوخت دیزل وجود داشته باشد ، می توانید از رطوبت گیرهای مخصوصی استفاده کنید که به حذف آب از سوخت کمک می کند. در غیر این صورت ، سوخت باید تخلیه شود ، فیلترهای سوخت جایگزین شده و با بنزین / دیزل با کیفیت بالا پر می شوند.

برای موتورهای دیزلی ، شرایطی ممکن است به وجود آید که در یخبندان های شدید ، پارافین های سوخت دیزل جامد شوند. آن ها فیلترهای سوخت را مسدود می کنند ، که به نوبه خود منجر به کاهش فشار در سوخت می شود. به منظور کاهش دمای سوخت دیزل ، استفاده از ژل های ویژه برای سوخت دیزلاستفاده می شود.

 دزدگیر ماشین
 برخی از مدل های دزدگیر اتومبیل نه تنها قفل درها و فرمان را مسدود می کنند ، بلکه پس از دو ثانیه کارکردن موتورها را خاموش می کنندو سبب خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن می شوند. بنابراین ، اطمینان از خاموش بودن دزدگیر خودروضروری است.
 

 مشکلات سیم کشی
برق در تمامی خودروها نقش اساسی در محترق کردن مخلوط هوا و سوخت دارد. به طور خاص ، دلیل روشن شدن و توقف ماشین پس از یک ثانیه ممکن است آسیب ضعیف اتصال توزیع کننده ، سیم پیچ احتراق و / یا مولد موتور باشد. بر این اساس ، برای خلاص شدن از شر این مشکلات ، لازم است گره های مشخص شده تجدید نظر شود. این مشکل به ویژه برای اتومبیل هایی با مسافت پیموده شده زیاد یا برای افرادی که اخیراً تعمیراتی در آنها انجام شده است ، بسیار مهم است. یعنی در طی فرآیند تعمیر ، ممکن است آسیب ببینند. گاهی اوقات پس از شستن موتور با فشار آب این وضعیت رخ می دهد.

مسدود شدن فیلتر هوا
  این شرایط به دلیل عدم تأمین هوای کافی خواهد شد. به همین دلیل ، معلوم می شود که مخلوط سوخت و هوا بیش از حد غنی شده است که منجر به سوختن شمع ها ، سیاه شدن آن ها و مصرف بیش از حد سوخت می شود. با این حال ، در شرایط بحرانی ، وقتی هوا بسیار کم است ، موتور از کار می افتد ، که در واقعیت خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن پس از روشن شدن نشان داده می شود. روش از بین بردن این نقص اسان است شما فقط باید در ورودی هوا را چک کنید و در صورت لزوم فیلتر هوا را تعویض کنید. لطفا توجه داشته باشید که در بسیاری از مدل های اتومبیل ، علاوه بر تعویض مستقیم فیلتر ، تمیزکاری کامل محفظه ی هوا نیز ضروری است ، به خصوص اگر فیلتر در معرض آلودگی باشد.

کمبود هوا
 این دلیل مربوط به خودرویی با کاربراتور است و شروع به کار می کند و سپس متوقف می شود. راه حل مشکل در این مورد تجدیدنظر در خطوط خلا خواهد بود و در صورت تشخیص نشتی باید از بین برود. اگر خط لوله یا شیلنگ آسیب دیده باشد ، بهتر است آنها را تعویض کنید ، زیرا تعمیر اثر طولانی مدت نخواهد داشت.

فشار سوخت کافی نیست
 این دلیل برای همه موتورها مهم است ، اما به خصوص در موتورهای دیزلی آشکار است ، زیرا فشار سوخت برای آن ها بسیار مهم است. به نوبه خود ، فشار ضعیف بنزین می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود - خرابی کامل یا جزئی پمپ سوخت ، آسیب به شیلنگ های سوخت (و اغلب بوی بنزین در کابین وجود دارد) ، فیلترهای سوخت مسدود (چه در باک و چه در نزدیکی پمپ سوخت) ، خرابی تنظیم کننده فشار در خط سوخت. بر این اساس ، برای حل مشکل خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن ، لازم است واحدهای مشخص شده بررسی شده و در صورت لزوم ، آن ها را تعمیر یا جایگزین کنید (فیلترها فقط باید تغییر کنند).


 دمپر هوا به خوبی کار نمی کند
  این مورد در مورد ماشین های کاربراتوری صادق است. وظیفه آن تأمین مقدار هوای مورد نیاز برای ایجاد مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق است. بر این اساس ، اگر هوا کم یا زیاد وارد شود ، یک مخلوط بسیار رقیق یا غنی تشکیل می شود که موتور نمی تواند به صورت دائمی روی آن کار کند. از عملکردهای معمول دمپر هوا می توان به گیر انداختن مکانیسم بازگشت آن اشاره کرد و هم چنین شکستگی یا خرابی کابل درایو آن. در برخی موارد نادرتر ، ممکن است کابل کشیده شود . بررسی عملکرد اهرم دمپر و محور آن مفید خواهد بود. برای انجام این کار ، توصیه می شود واحد مربوطه را از ماشین جدا کرده و آن را بازرسی کنید. در مورد کابل درایو ، بهتر است آن را کاملاً تعویض کنید ، مخصوصاً اگر  به اندازه کافی قدیمی باشد.
 

مشکلات عملکرد نادرست سیستم اگزوز با کاتالیزور
این دستگاه برای خنثی سازی مواد مضر در گازهای خروجی طراحی شده است. با این حال ، اگر درست کار نکند ، شرایطی فراهم می شود که تمام گازها از طریق لوله اگزوز تخلیه نشود . رفع مشكل هنگام روشن شدن اتومبيل و خاموش شدن ماشين بعد از استارت خوردن در اثر كاتاليزور اغلب با حذف آن از سيستم انجام مي شود. گاهی اوقات ، واحد جدیدی به جای یک واحد خراب خریداری می شود ، اما کاتالیزور به دلیل وجود پلاتین در آن بسیار گران است. بنابراین ، بیشتر دارندگان اتومبیل آن را به طور کامل حذف می کنند
 

سخن پایانی 

دانستن علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن می‌تواند شما در رفع این مشکل کمک کند . این اتفاق ممکن است در شرایط مختلفی و با دلایل مختلفی ایجاد شود. اما پتقریبا همه آن‌ها یک سری علت مشترک دارند که با دانستن آن می‌توانید به بررسی مشکل بپردازید تا حدی از هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

منبع : گروه سئو بازرگانی راد 

خاموش شدن ماشین بعد از استارت خوردن
بازرگانی راد, تیم محتوا 09 تیر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
لنت ترمز بدون آزبست و فواید آن برای خودرو
اگر شما مالک خودرو هستید و رانندگی می کنید، در جریان تعویض لنت ترمز حتما نام آزبست و لنت ترمز  بدون آزبست زیاد به گوشتان خورده است