ما را دنبال کنید
گیربکس اتوماتیک و مشخصات آن که تابحال نمیدانستید
در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد ، سعی داریم با جزئیات نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک آشنا شویم و به بررسی آن بپردازیم.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک با ورود خود به بازار با استقبال بسیاری مواجه شدند و افراد بسیاری تمایل به استفاده از این گیربکس ها پیدا کردند. تعویض دنده در این گیربکس ها به صورت اتوماتیک صورت گرفته و نیازی به تعویض دنده به صورت رایگان نیست. این نوع گیربکس ها امروزه در تمامی خودروهای لوکس و مدرن مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب خودروسازان از این قابلیت برای خودروها استفاده می کنند.

اجزای گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک چیست و چه وظایفی دارد؟

خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که موتور و گیربکس دو قطعه مهم هستند که بدون وجود این دو خودرو قادر به روشن شدن نیست. گیربکس از قطعاتی فلزی تشکیل شده اند و به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می کنند تا خودرو بتواند کار کند. در واقع گیربکس ها واسطی بین موتور خودرو و چرخ ها هستند و با انتقال نیروی موتور به چرخ ها باعث چرخش آن ها و در نتیجه حرکت خودرو می شوند. علاوه بر انتقال قدرت، گیربکس وظایف دیگری نیز برعهده دارد. هنگلامی که شما قصد کاهش و یا افزایش سرعت را دارید، گیربکس ها وارد عمل شده و بدین وسیله شما می توانید بدون آسیب رسیدن به خودرو سرعت آن را کاهش دهید.

نحوه کار گیربکس اتوماتیک

در گیربکس های اتوماتیک تعویض دنده بر اساس دور موتور صورت می گیرد. به عنوان مثال هنگامی که شما قصد دارید از دنده دو به دنده سه بروید، بهتر است که دور موتور خودرو بر روی 40 باشد. ولی در گیربکس های اتوماتیک با قرار گرفتن دور موتور بر روی عدد خاصی، فرمانی برای ایسیو ارسال شده و در این صورت تعویض دنده به صورت اتوماتیک انجام می شود.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک در سه نوع تولید و به بازار عرضه می شوند که عبارت است از:

گیربکس سیاره ای AT

گیربکس های AT برخلاف نوع دستی، برای کاهش و یا افزایش سرعت نیازی به استفاده از کلاچ و دسته دنده ندارند. در این نوع از گیربکس ها فرمان کاهش و یا افزایش سرعت به واحد ایسیو ارسال شده و بدین وسیله سرعت تغییر خواهد کرد. این نوع گیربکس ها بسیار پیشرفته و مدرن هستند و اکثر خودروهای لوکس امروزی از این گیربکس ها استفاده می کنند. در مقابل با توجه به طراحی و ساخت این نوع گیربکس ها، نسبت به مدل های مشابه قیمت بالاتری نیز دارد.

گیربکس CVT

گیربکس های CVT از دیگر گیربکس های اتوماتیک هستند که انتقال سرعت در آن ها به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد. سی وی تی به اختصار یعنی تغییرات منتقل کردن به صورت پیوسته. این نوع گیربکس ها پس از ورود به بازار بسیار مورد توجه خودروسازان و تعمیرکاران قرار گرفته است. گیربکس های CVT اجازه راندمان بالاتر و بهتر را به موتور خواهند داد. در نتیجه موتور خودرو عمر بیشتری می کند.

گیربکس DCT

گیربکس DCT نوعی دیگر از گیربکس های اتوماتیک است که راننده می تواند آن را بر روی حالت اتوماتیک قرار دهد. بسیاری از خودروهای مجهز از این نوع گیربکس ها بهره مند شده اند. گیربکس های DCT کیفیت بسیار بالایی دارند و به خوبی می تواند سرعت خودرو را تحت کنترل قرار دهند.

انواع حالت های گیربکس اتوماتیک

بر روی دنده گیربکس های اتوماتیک علامت های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که هر کدام کاربرد خاصی دارند. از جمله این حالت ها عبارت است از:

حالت D : 

در این حالت خودرو متمایل به سمت جلو می شود. بدین معنا که شما هنگامی که گیربکس را بر روی حالت D قرار می دهید، با برداشتن پا از روی پدال ترمز و قرار دادن پا بر روی پدال گاز، خودرو به آرامی شروع به حرکت کرده و هر چه شما پدال گاز را بیشتر فشار دهید سرعت خودرو افزایش یافته و به صورت اتوماتیک دنده تغییر می کند. همچنین هنگامی که شما پای خود را از روی پدال گاز بردارید و یا بر روی پدال ترمز فشار دهید، سرعت خودرو کاهش می یابد.

حالت N : 

هنگامی که شما گیربکس را بر روی حالت N قرار می دهید، در واقع آن را خلاص کرده اید. شما می توانید در پشت ترافیک، پارک خودرو و ... که قصد حرکت ندارید استفاده کنید.

حالت R : 

حالت R هنگام دنده عقب خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. برای دنده عقب رفتن مانند حرکت رو به جلو باید ابتدا دسته دنده را بر روی حالت R قرار داده و سپس پا را بر روی پدال گاز بفشارید. در این صورت مشاهده خواهید کرد که گیربکس تغییر وضعیت داده و خودرو را رو به عقب حرکت می دهد.

حالت P : 

در گیربکس های اتوماتیک هنگام پارک خودرو و توقف کامل آن برای ثابت نگه داشتن خودرو و جلوگیری از حرکت چرخ ها، ابتدا ترمز دستی را کشیده و خودرو را بر روی حالت P قرار می دهید. در این حالت خودرو بسیار پایدار بوده و هیچ گونه حرکتی نخواهد داشت.

تفاوت گیربکس اتوماتیک با دستی

قطعا تا این جای مقاله پی به تفاوت بین گیربکس های اتوماتیک با گیربکس های دستی برده اید. گیربکس های دستی دارای دسته دنده هستند که برای تغییر سرعت می بایست در دور موتور خاصی، پای را بر روی پدال کلاچ فشرده و دنده را تعویض کنند. در این حالت دو عضو پا و دست همواره درگیر هستند. ولی در گیربکس های اتوماتیک نیازی به درگیری پا و دست نبوده و مراحل تعویض دنده به صورت اتوماتیک توسط خودرو صورت می گیرد. بنابراین رانندگی با گیربکس های اتوماتیک بسیار راحت تر و لذت بخش تر است. با این وجود گیربکس های اتوماتیک قیمت بالاتری نسبت به گیربکس های دستی دارند و خودروهایی که از گیربکس های اتوماتیک بهره برده اند، قیمت بالاتری دارند.

قیمت گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک معمولا از قیمت بالاتری برخوردار هستند ولی بسیاری از افراد برای کاربری راحت خودرو از گیربکس های اتوماتیک استفاده می کنند. قیمت دقیق گیربکس های اتوماتیک بر اساس نوع گیربکس و کیفیت آن ها تعیین می شود. در نتیجه برآورد قیمت دقیق برای گیربکس های اتوماتیک امکان پذیر نیست. برای اطلاع از قیمت گیربکس تنها کافیست با بازرگانی راد تماس حاصل نمایید.

تعمیر و نگهداری گیربکس های اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک حساسیت بالایی دارند و برای این که گیربکس ها ماندگاری بالایی داشته باشند، باید به خوبی از آن ها مراقبت و نگهداری شود. یکی از مهم ترین روش های نگهداری خودرو تعویض به موقع روغن گیربکس می باشد. روغن گیربکس اتوماتیک خودرو مسئول ایجاد روان کاری بین قطعات بوده و با استفاده از آن می توانید از سائیدگی و خوردگی بین قطعات جلوگیری کنید. روغن گیربکس تاثیر بسیاری بر روی کیفیت آن ها دارد ولی برای این که گیربکس به خوبی کار کند و خراب نشود، باید در هنگام خرید روغن گیربکس دقت کرده و به موقع آن را تعویض نمایید.

مزایای گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک مزایای بسیاری دارند که از جمله مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

تعویض دنده اتوماتیک

از مهم ترین مزایای گیربکس های اتوماتیک تعویض دنده خودکار می باشد. این گیربکس ها رانندگی را بسیار شیرین و راحت خواهند کرد و در سفرهای طولانی و در هنگام ترافیک های سنگین شما احساس خستگی کمتری می کنید.

استهلاک کمتر

  در گیربکس های اتوماتیک به دلیل تعویض دنده به موقع و اصولی، کمترین آسیب به گیربکس وارد شده و استهلاک کمتری ایجاد می شود. همچنین با توجه به استفاده کمتر خودرو از کلاچ و ترمز، چرخ ها دیرتر دچار سائیدگی خواهد شد.

عملکرد مناسب در سراشیبی 

 گیربکس های اتوماتیک در سراشیبی بهترین عملکرد را از خود نشان خواهند داد. به عنوان مثال هنگامی که شما در سربالایی ها خودرو را متوقف می کنید و یا ایست می نمایید، به هیچ عنوان خودرو رو به عقب حرکت نخواهد کرد. بنابراین خطرات را به حدافل ترین حالت ممکن می رساند.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

گیربکس اتوماتیک و مشخصات آن که تابحال نمیدانستید
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 03 آبان 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
مشخصات کامل گیربکس اتوماتیک پراید
در این مقاله از بازرگانی راد به معرفی کامل گیربکس اتوماتیک پراید و مشخصات آن میپردازیم ... تا انتها همراه باشید