ما را دنبال کنید
روغن گیربکس اتوماتیک و مشخصات آن که تا بحال نمیدانستید
روغن گیربکس اتوماتیک یا واسکازین مایعی تیره رنگ است که در بین قطعات متحرک خودرو قرار گرفته و از ایجاد اصطکاک بین آن ها جلوگیری می کند.

روغن گیربکس اتوماتیک چه ویژگی هایی دارد و چه زمانی باید تعویض شود؟  


روغن گیربکس اتوماتیک یا واسکازین مایعی تیره رنگ است که در بین قطعات متحرک خودرو قرار گرفته و از ایجاد اصطکاک بین آن ها جلوگیری می کند. روغن دنده اتوماتیک علاوه بر روان کاری، قدرت را از اویل پمپ به کلاچ منتقل می نماید. این روغن در خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده آنها در گیربکس های دستی معمول نیست. در ادامه مطلب شما را با انواع این روغن ها، ویژگی ها و زمان مناسب تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آشنا می کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

روغن گیربکس اتوماتیک

 

انواع روغن گیربکس  

 

روغن هیدرولیک : MTF  
روغن هیدرولیک MTF مخفف Manual Transmission fluid است که برای برای سیستم گیربکس دستی طراحی و تولید شده است.


روغن هیدرولیک ATF:
این روغن هیدرولیک مخصوص گیربکس های اتوماتیک طراحی و تولید شده و مخفف

Automatic Transimission fluid است.

 

کاربرد روغن گیربکس اتوماتیک  

روغن گیربکس اتومات که از نوع روغن هیدرولیک ATF است، در خودروهای دنده اتومات یا اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کاربردهای زیر است:

- انتقال قدرت موتور توسط مبدل گشتاور

- روانکاری دنده ها و یاتاقان ها

- کنترل دما به وسیله انتقال حرارت

- روانکاری تمامی سطوح اصطکاک

- محافظت از فلزات در مقابل خوردگی

- کنترل تورم آب بندی ها

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم در مورد تعویض روغن گیربکس

 

ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک  

روغن دنده اتوماتیک با توجه به نوع کارکردی که دارد دارای ویژگی های مختلفی است که عبارت است از:
 

ویسکوزیته پایین: روغن گیربکس های اتوماتیک رقیق تر از روغن گیربکس های دستی است و غلظت زیادی ندارد. در واقع ویسکوزیته یا گرانروی این روغن پایین تر است و همین ویژگی باعث شده که روغن این نوع گیربکس مرغوب تر بوده و به خوبی می تواند قدرت را به کلاچ منتقل کند.

 

مقاومت بالا نسبت به دما: مقاومت بالا نسبت به دما یکی دیگر از ویژگی های نشان دهنده کیفیت بالای روغن های گیربکس اتوماتیک به شمار می رود. همان طور که می دانید یکی از وظایف روغن گیربکس خنک کردن است. بنابراین هر چه روغن گیربکس قدرت خنک کنندگی بالایی داشته باشد، کیفیت بالاتری نیز دارد. وجود این روغن از داغ شدن گیربکس جلوگیری کرده و مانع از انتقال دما می شود.

 

آب گریزی: قدرت آبگریزی روغن گیربکس یعنی قابلیت تفکیک روغن از آب. در صورتی که روغن گیربکس بتواند به خوبی آب را تفکیک کند عمر کارکرد گیربکس را افزایش می دهد. ایجاد حباب و کف در روغن گیربکس از انتقال قدرت در سیستم گیربکس جلوگیری کرده و بازدهی روغن را پایین می آورد.

 

پایداری در برابر سائیدگی و خوردگی: گیربکس های اتوماتیک معمولا از جنس چدن، آلومینیوم، فولاد و ... تولید می شوند به همین دلیل روغن گیربکس اتومات می بایست در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد. در صورت مرغوب بودن روغن گیربکس می تواند از خوردگی و سایش انواع فلز جلوگیری کند.
 

همچنین روغن گیربکس مرغوب باید دارای ویژگی هایی همچون ضد اکسیداسیون، خاصیت ضد زنگ و یا کنترل رسوبات باشد.

 

سنتتیک یا مینرال؟

از دیگر ویژگی های روغن گیربکس که باید مورد توجه قرار گیرد، سنتتیک یا مینرال بودن این روغن می باشد. روغن گیربکس به دو صورت مینرال و سنتتیک تولید می شود. روغن گیربکس سنتتیک مقاومت بالایی در برابر حرارت و دما دارند و دارای قیمت بالاتری می باشند. البته لازم به ذکر است که تبدیل روغن گیربکس از مینرال به سنتتیک امکان پذیر نبوده و تغییری در بازدهی گیربکس ایجاد نمی کند. بنابراین بهتر است از انجام این کار منصرف شوید.

 

تفاوت روغن دنده اتوماتیک با دستی

به صورت خیلی ساده و مختصر می توان گفت که تفاوت اصلی روغن گیربکس دستی و اتوماتیک در این است که روغن گیربکس دستی تنها برای گیربکس های دستی و روغن گیربکس دنده اتوماتیک برای گیربکس های اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد. این تفاوت در ظاهر ساده است ولی برای درک بهتر تفاوت این دو با یکدیگر باید با این دو گیربکس به خوبی آشنایی داشته باشید.

 

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چه زمانی است؟

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به مسافت طی شده خودرو بستگی دارد. همان طور که می دانید روغن گیربکس پس از مدتی استفاده آلوده شده و نمی تواند مانند سابق از اصطکاک بین قطعات گیربکس جلوگیری کند. بنابراین پس از مدتی استفاده از این روغن می بایست آن را تعویض کرد. معمولا این زمان بین 50 تا 150 هزار کیلومتر بوده و با توجه به جنس و کیفیت روغن، تعیین می شود. البته هر چه تعویض روغن سریع تر صورت گیرد، تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید : روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

 

 

نشانه های تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

حرارت یکی از دلایلی است که باعث جلو افتادن زمان تعویض روغن گیربکس می شود و کیفیت آن را کاهش می دهد. همچنین دلایل متعدد دیگری وجود دارد که سبب می گردد زمان تعویض روغن گیربکس سریع تر فرا برسد. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه های زیر می توانید تشخیص بدهید که بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چه زمانی است؟

 

- دشواری تعویض دنده در حین حرکت

- خارج شدن دنده در در حین حرکت

- شنیدن صدای قرچ و قروچ در گیربکس

 

قیمت روغن گیربکس اتوماتیک

برخی از افراد اهمیت بسیاری به خودرو خود به خصوص گیربکس می دهند. به همین دلیل بهترین روغن گیربکس اتومات را از معتبرترین برند خریداری می کنند. در نتیجه کیفیت و شرکت تولید کننده روغن گیربکس دو فاکتور مهم برای تغییر قیمت روغن گیربکس می باشند.

با توجه به تاثیر کیفیت روغن گیربکس بر روی کارکرد این قطعه، بهتر است کمی هزینه بیشتری کرده و روغنی باکیفیت تر و مرغوب تری را خریداری کنید. جهت اطلاع از قیمت انواع روغن گیربکس تنها کافیست با نمایندگان فروش بازرگانی راد تماس حاصل نمایید.

 

علائم فساد روغن گیربکس اتومات چیست؟ 

خرابی و فساد روغن گیربکس می تواند آسیب های جدی را به گیربکس شما وارد کند به همین دلیل در هنگام استفاده از این روغن باید علائم و نشانه های فساد این روغن را مورد بررسی قرار دهید.
 

 تغییر رنگ:
روغن گیربکس سالم شفاف و بدون کدری است. بنابراین برای تست سلامت روغن گیربکس مقداری از آن را بر روی انگشت خود ریخته و رنگ آن را بررسی کنید
 

وجود ناخالصی:
وجود براده و یا هر گونه ناخالصی در روغن گیربکس باعث می شود که مجرای روغن مسدود شده و روغن در قطعات گیربکس پخش نشود. مات شدن رنگ گیربکس می تواند نشانه فساد روغن گیربکس باشد.

شیری رنگ شدن:
در صورتی که روغن گیربکس دنده اتومات با آب مخلوط شده باشد، شیری رنگ می شود. به هیچ عنوان نباید این روغن را در داخل گیربکس خود بریزید زیرا وجود آب در روغن گیربکس باعث سر خوردن دنده بر روی هم شده و تعویض دنده را با مشکل مواجه می کند.

 

عدم تعویض به موقع روغن گیربکس چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

با آگاهی از مشکلات ناشی از عدم تعویض به موقع روغن گیربکس می توانید به ضرورت و اهمیت تعویض روغن گیربکس پی ببرید. بی توجهی به این موضوع می تواند مشکلات زیر را به وجود بیاورد:
 

- آسیب رسیدن به یاتاقان ها و چرخ دنده ها

- داغی بیش از حد روغن گیربکس و استشمام بوی سوختگی

- به وجود آمدن سر و صدا در قسمت گیربکس در حالت خلاصی

- دشواری در تعویض دنده

 

خرید روغن گیربکس اتوماتیک

بهترین روغن گیربکس اتوماتیک را برای گیربکس های اتوماتیک انتخاب کرد چون نقش مهمی در کارکرد خودرو برعهده دارند. دقت داشته باشید که هنگام خرید روغن گیربکس اتوماتیک تمامی ویژگی های گفته شده را به صورت کامل در بر گیرد تا هیچ آسیبی به گیربکس خودرو شما وارد نکند.

در صورت کاهش سطح روغن گیربکس خودرو بهتر است همان روغن با همان مارک را به آن اضافه کنید زیرا هر کدام از شرکت های تولید کننده روغن از مواد خاصی برای ساخت این محصول استفاده می کنند. به طور کلی می توان گفت که مارک های متفرقه ممکن است به گیربکس خودروی شما آسیب برساند. در نتیجه برای خرید روغن گیربکس اتوماتیک برای خودروی دنده اتومات خود به مراکز معتبر مراجعه کنید. بازرگانی راد ارائه کننده بهترین روغن گیربکس اتوماتیک در ایران است و این محصول را به صورت مستقیم به دست مشتریان می رساند.

 
روغن گیربکس اتوماتیک و مشخصات آن که تا بحال نمیدانستید
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 08 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 | مشخصات و ویژگی ها
روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 در دو نوع مینرال و سنتتیک تولید و به بازار عرضه می شود. فرآیند تولید این دو روغن گیربکس با یکدیگر تفاوت دارد