ما را دنبال کنید
گیربکس پراید و مشخصات کلی آن
بازرگانی راد مقاله ای را به صورت جامع و کامل در مورد گیربکس پراید به رانندگان ارائه می کند تا با مطالعه آن بتوانند با نحوه کارکرد گیربکس و انواع آن آشنا شوند.

گیربکس پراید

خودرو برای حرکت به یک عامل محرک و تولید کننده نیرو نیاز دارد. خودروها دارای سیستم های محرک مختلفی هستند که گیربکس ها در راس آن ها قرار دارند. گیربکس پراید یکی از اصلی ترین عامل حرکت خودروی پراید است و با استفاده از آن می توان به راحتی نیروی موتور را به سمت چرخ ها هدایت کرد. اهمیت گیربکس در خودرو به اندازه موتور خودرو بوده و در صورت عدم وجود گیربکس پراید قادر به حرکت نیست. بازرگانی راد مقاله ای را به صورت جامع و کامل در مورد گیربکس پراید به رانندگان ارائه می کند تا با مطالعه آن بتوانند با نحوه کارکرد گیربکس و انواع آن آشنا شده و به اهمیت وجود این قطعه در خودرو پی ببرند.

گیربکس پراید

گیربکس پراید چیست؟

گشتاور تولیدی به وسیله موتور می بایست بر اساس نیاز خودرو به چرخ ها انتقال داده شود. گیربکس و یا جعبه دنده وظیفه دارد که قدرت خودرو را تنظیم و کنترل کند. در واقع گیربکس ها به خوبی می توانند قدرت خودرو را در تمامی وضعیت های خودرو هدایت نمایند. گیربکس های پراید از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام کارکرد خاصی را به جهت انجام وظایف گیربکس انجام می دهند. گیربکس ها به سه دسته دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک دسته بندی می شوند که در ادامه توضیحات کاملی را در این خصوص به شما ارائه خواهیم کرد.

گیربکس پراید چه کاری می کند؟

گیربکس های پراید نیروی وارده از سوی موتور را کنترل کرده و آن را به چرخ ها منتقل می کنند. گیربکس ها در واقع واسطی بین موتور و چرخ ها هستند و نیرو را از موتور دریافت کرده و به سمت چرخ ها هدایت می نماید. همچنین گیربکس ها از سرعت های ناخواسته جلوگیری خواهند کرد. بدین صورت که سراشیبی ها که احتمال خروج خودرو از کنترل وجود دارد، با در دست گرفتن خودرو مانع از بروز خطر می شود. از دیگر وظایف گیربکس ها، تنظیم جهت خودرو می باشد. همچنین در حالتی که خودرو در حال توقف است، با آزادسازی گیربکس می توان مانع از انتقال قدرت از موتور به گیربکس شد و در نتیجه خودرو را متوقف کرد.

انواع گیربکس پراید

گیربکس پراید از نظر ساختار و نحوه کار در سه نوع دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید و به بازار عرضه می شود. در ادامه به شرح این سه نوع خواهیم پرداخت.

    گیربکس دستی :

  گیربکس های دستی از مجموعه چرخ دنده های مختلفی تشکیل شده اند. این چرخ دنده ها با گیربکس و موتور درگیر هستند و هنگامی که راننده پای خود را بر روی کلاچ می فشارد، چرخ دنده جدا شده و دنده بر روی چرخ دنده بعدی قرار می گیرد. جعبه دنده های دستی برای تغییر سرعت باید به صورت مداوم از کلاچ و دنده استفاده شود.

    گیربکس اتوماتیک:

گیربکس های اتوماتیک از رایج ترین و مدرن ترین گیربکس های موجود در بازار است که به خوبی می تواند راحتی راننده را تضمین کند. در گیربکس های اتوماتیک تغییر سرعت به صورت خودرکار صورت می گیرد و برای این کار نیازی به استفاده از کلاچ و دنده نیست. بنابراین رانندگی با گیربکس های اتوماتیک بسیار راحت تر از گیربکس های دستی می باشد.

    گیربکس نیمه اتوماتیک:

 این گیربکس ها کاربری راحتی دارد و برای تغییر سرعت می توان از دو حالت اتوماتیک و دستی استفاده نمود. یعنی به دلخواه راننده گیربکس بر روی حالت دستی قرار گرفته و می توان مجدد آن را بر روی حالت دستی گذاشت.

اجزاء گیربکس پراید

گیربکس پراید از اجزاء و قطعات مختلفی تشکیل شده که از جمله مهم ترین قطعات گیربکس به شرح زیر می باشد:

    چرخدنده:

  چرخدنده ها یکی از اصلی ترین قطعات گیربکس است که بدون وجود آن گیربکس قادر به کارکرد نخواهد بود. در واقع برای هر یک از دنده های گیربکس یک عدد چرخ دنده طراحی شده است. بنابراین هر یک از دنده های خودرو دارای یک چرخ دنده می باشد. به عنوان مثال در صورتی که خودرو 6 سرعته باشد، گیربکس دارای 6 چرخدنده است.

    کاسه نمد:

کاسه نمد یا عایق نشت همان طور که از نامش مشخص است، از نشت و خروج روغن از گیربکس جلوگیری می کند. گیربکس ها برای روان کاری و عدم سائیدگی و خوردگی نیاز به روانکاری دارد و این کار برعهده روغن گیربکس می باشد. برای این که روغن گیربکس هرز نرود و یا گرد و غبار باعث خرابی و فساد روغن نشود، از نشت یاب یا کاسه نمد استفاده می کنند.

    شافت ورودی:

 شافت ورودی یا محور کلاچ، محور محرک گیربکس است که به وسیله کلاچ با موتور خودرو ارتباط برقرار می کند و به شکل یکپارچه به چرخدنده وصل می شود.

    شافت واسط:

شافت واسط نیرو را از محور محرک به سوی محور متحرک منتقل می کند. چرخ دنده های محور محرک با چرخ دنده های محور متحرک درگیر شده و بدین صورت نیرو را از شافت اصلی به سمت شافت خروجی ارسال می نماید.

    شافت خروجی:

شافت خروجی به وسیله یاتاقان ها و چرخدنده ها با شافت واسط مرتبط است و از طریق حرکت این محور با شافت واسط سبب حرکت خودرو می گردد.

    پوسته گیربکس:

 یکی از دیگر بخش های گیربکس که می بایست از بهترین آلیاژ ساخته شوند، پوسته گیربکس است. این پوسته در اصل تمامی محورها و چرخ دنده را در خود جای داده و به همین دلیل باید استحکام و دوام بالایی داشته باشد. بنابراین پوسته گیربکس معمولا از جنس چدن ریخته گری تولید می شوند.

    دسته دنده:

گیربکس های دستی دارای دسته دنده هستند تا بتوان به راحتی با استفاده از آن سرعت خودرو را تنظیم کرد. بنابراین دسته دنده در اختیار راننده قرار دارد و باید به صورت کاملا استاندارد طراحی و تولید شود.

قیمت گیربکس پراید

قیمت گیربکس پراید بر اساس کیفیت و یا دستی و اتوماتیک بودن آن قیمت های مختلفی دارد. گیربکس های اتوماتیک قیمت بالاتری نسبت به گیربکس های دستی دارند و برای خرید این گیربکس ها نیاز به پرداخت هزینه بالاتری است. همچنین کیفیت و ساختار گیربکس ها نیز دو عاملی هستند که بر روی قیمت گیربکس ها تاثیر مستقیمی دارند. با خرید گیربکس پراید به صورت مستقیم و بدون واسطه از بازرگانی راد نه تنها این محصول را با کیفیت اصلی و اورجینال تحویل می گیرید، بلکه هزینه پایین تری نیز پرداخت خواهید کرد.

خرید گیربکس پراید

نوع گیربکس پراید باید بر اساس نوع خودروی شما خریداری شود. همچنین نوع گیربکس خریداری شده باید با ساختار خودروی شما سازگار باشند. با توجه به اهمیت بالای گیربکس پراید بر روی کارکرد این خودرو، می بایست در هنگام خرید این قطعه کیفیت آن را در اولویت کار قرار دهید. بازرگانی راد یکی از مراکز بسیار مطمئن جهت خرید معتبرترین و مستحکم ترین گیربکس های ارائه شده در بازار است که به صورت کاملا استاندارد طراحی شده و می تواند به بهترین شکل بر روی خودروی شما کارکرد داشته باشد. جهت سفارش گیربکس پراید تنها کافیست با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

تعمیر و نگهداری گیربکس پراید

گیربکس پراید برای این که همواره سالم بماند و بتواند به خوبی بر روی خودروی شما کارکرد داشته باشد باید به خوبی از آن نگهداری کرد. برای این که قطعات فلزی گیربکس بر روی یکدیگر سائیده نشوند و از بین نروند، به روانکاری نیاز دارند. روانکاری گیربکس برعهده روغن گیربکس می باشد. بنابراین با تعویض به موقع و استفاده از روغن باکیفیت و مرغوب می توانید مانع از خرابی گیربکس شده و عمر آن را افزایش دهید. برای این کار روغن گیربکس پراید باید به صورت مرتب و دوره ای مورد بررسی قرار گیرد.

خرابی گیربکس پراید

خودروی پراید یکی از ضعیف ترین گیربکس ها را دارد. بنابراین ممکن است به دلایل مختلفی دچار ایراد و خرابی شود. خرابی گیربکس ها با علائم مختلفی خود را نشان می دهد. بنابراین باید هر یک از این علائم و نشانه ها را مورد توجه قرار داده و در صورت مشاهده پیگیر دلیل آن شوید. از جمله این نشانه ها می توان به نشت روغن، شل شدن کلاچ، لرزش خودرو و دیر کار کردن گیربکس اشاره کرد.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

گیربکس پراید و مشخصات کلی آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 03 آبان 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
گیربکس اتوماتیک و مشخصات آن که تابحال نمیدانستید
در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد ، سعی داریم با جزئیات نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک آشنا شویم و به بررسی آن بپردازیم.