ما را دنبال کنید
قیمت گیربکس پراید و عوامل موثر بر قیمت گذاری آن
قیمت گیربکس پراید به کیفیت و ساختار آن بستگی دارد به همین دلیل برای این که قطعه ای باکیفیت تر داشته باشید بهتر است که کمی هزینه بیشتری کرده و این محصول را از مراکز معتبر خریداری کنید

قیمت گیربکس پراید

گیربکس پراید یکی از اصلی ترین قطعات موجود در خودرو می باشد. این قطعه در شرکت های معتبر خودروسازی و بر اساس تجربه و تخصص مهندسین بسیار حرفه ای طراحی و تولید می شود به همین دلیل قیمت گیربکس پراید فابریکی این خودرو بالاتر از مشابه آن در بازار است. این شرکت ها در هنگام ساخت به سیستم و سایر قطعات گیربکس نیز توجه می کنند تا محصول تولید شده بتواند به بهترین شکل بر روی خودرو کارایی داشته باشد. امروزه شما شاهد گیربکس های تقلبی در بازار هستید که کیفیت گیربکس های اصل را نداشته و پس از مدتی آسیب می بینند.

بنابراین در هنگام خرید گیربکس بهتر است به اصل و اورجینال بودن آن توجه داشته باشید. یکی از مطمئن ترین روش خرید گیربکس اصل و فابریکی خرید از فروشگاه های معتبر و مجاز است. بازرگانی راد این افتخار را دارد که ضمن ارائه باکیفیت ترین گیربکس، آن ها را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار دهد. این فروشگاه معتبر به جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه گیربکس پراید شما را دعوت به مطالعه این مقاله می نماید.

گیربکس پراید یورو 2 کیلومتر شمار دنده ای شید پارت

گیربکس پراید چیست؟

خودرو برای حرکت به انتقال نیرو نیاز دارد. موتور خودرو مسئول است تا این نیرو را تامین نماید ولی برای رسیدن نیروی موتور به چرخ ها قطعه ای به نام گیربکس مورد استفاده قرار می گیرد. گیربکس ها از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده که هر کدام از این قطعات به روش های مختلفی کار می کنند، تا خودرو به صورت صحیح شروع به حرکت نماید. جعبه دنده یا همان گیربکس اهمیتی در حد موتور خودرو دارد و همواره باید از آن به خوبی مراقبت کرد.

وظیفه گیربکس پراید

نیروی تولید شده به وسیله موتور می بایست به میزان مورد نیاز به چرخ ها وارد شود. وظیفه انتقال نیرو و کنترل آن برعهده گیربکس می باشد. در اصل این گیربکس است که تعیین می کند خودرو با چه سرعتی حرکت نماید. البته گیربکس پراید در کنار این وظیفه اصلی کارهای مهمی از جمله تنظیم جهت خودرو، پیشگیری از سرعت ناخواسته و عدم آسیب به موتور و سایر اجزای خودرو را نیز برعهده دارد. در صورتی که گیربکس در هر یک از این وظایف کوتاهی کند، آسیب هایی جدی به خودرو وارد می گردد به همین دلیل گیربکس پراید یکی از بااهمیت ترین قطعات در خودرو می باشد.

اجزا و قطعات گیربکس پراید

با توجه به عملکرد پیچیده گیربکس پراید، باید این قطعه چندین اجزا داشته باشد تا هر کدام بتوانند در جهت خاصی به کارکرد بهتر و اصولی تر خودرو کمک کنند. در زیر سه قسمت اصلی گیربکس پراید را به صورت مختصر به شما معرفی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که کیفیت و جنس قطعات گیربکس به صورت مستقیم با قیمت این قطعه در ارتباط است. بنابرایت پیش از برآورد قیمت گیربکس پراید باید به جنس اجزای آن توجه داشته باشید.

    چرخ دنده : 

 اصلی ترین و مهم ترین اجزای گیربکس، چرخ دنده ها هستند. گیربکس دارای چندین چرخ دنده است که بر روی هم قرار گرفته و قدرت و نیروی وارد شده از سوی موتور را به صورت کاملا کنترل شده در اختیار چرخ ها قرار می دهد. هر یک از این چرخدنده ها مخصوص دنده خاصی تعیین شده و سرعت خودرو را تنظیم می کنند. در واقع هنگامی که شما خودروی خود را بر روی دنده سه می گذارید، چرخ دنده گیربکس در دنده سه ثابت می شود. این دنده دارای بازه حرکتی خاصی بوده و برای افزایش سرعت باید چرخ دنده را بر روی چهار تنظیم کنید. در صورتی که شما دنده را تعویض نکنید، هر چقدر نیز پای خود را بر روی پدال فشار دهید تنها به موتور خودرو فشار وارد می شود ولی تغییر در سرعت آن ایجاد نخواهد شد. برای ماندگارتر شدن و مقاومت بالای چرخ دنده ها در برابر سائیدگی و خوردگی باید به جنس و کیفیت آن توجه ویژه ای شود. در نتیجه کیفیت و جنس چرخ دنده ها بر روی قیمت گیربکس پراید تاثیرگذار است.

    پوسته گیربکس : 

پوسته از دیگر قطعات گیربکس است که در مقایسه با چرخ دنده ها درجه اهمیت کمتری دارد. این قطعه وظیفه نگهداری یاتاقان ها و چرخ دنده ها بر سر جای خود را برعهده دارد. برای افزایش مقاومت پوسته گیربکس برای ساخت آن از چدن ریخته گری استفاده می کنند. در واقع هر چه کیفیت و مقاومت پوسته در برابر عوامل خارجی همچون ضربه و حرارت بیشتر باشد، ماندگاری گیربکس و در نتیجه قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.

    شافت ورودی : 

  شافت ورودی با نام شافت کلاچ نیز شناخته می شود، این محور به شکل یکپارچه متصل به چرخ دنده ای در قسمت ورودی پسته گیربکس می باشد و به وسیله کلاچ با موتور اتصال برقرار می کند.

    شافت وسط : 

شافت واسط نیروی موجود در محور محرک را به محور متحرک انتقال می دهد. بر روی این شافت ها تعدادی چرخ دنده وجود دارد که با محور یکپارچه بوده و باعث ثابت ماندن نیروی تولید شده توسط موتور می شود.

    شافت خروجی : 

  شافت خروجی که با نام محور اصلی میز معروف است، به واسطه یاتاقان ها و چرخ دنده ها با محور واسط مرتبط شده و نیروی موجود در چرخ دنده را به سوی دیفرانسیل یا میل گاردان هدایت می نماید.


    دسته دنده :

در بیرون سبستم گیربکس اهرمی به نام دسته دنده وجود دارد. در خودروهای امروزی شکل دسته دنده ها تغییر کرده و به صورت اتوماتیک بر روی خودرو نصب می شود. با حرکت این اهرم چرخ دنده در جای مشخص خود قرار می گیرد و راحت تر و اصولی تر نیروی موتور به چرخ ها انتقال داده می شود.

    کاسه نمد : 

همان طور که می دانید گیربکس خودرو برای حرکت بهتر قطعات مرحک نیاز به روان کاری دارد. این روانکاری به وسیله روغن گیربکس صورت می گیرد. حال برای این که روغن به صورت کنترل شده وارد قسمت های متحرک شده و از هرز رفتن آن جلوگیری شود، قطعه ای به نام کاسه نمد مورد استفاده قرار می گیرد. کاسه نمدها از نشت روغن جلوگیری کرده و اجازه ورود آلودگی و گرد و غبار به داخل روغن را نیز نمی دهد.

انواع گیربکس پراید

در بالا شما را با اجزای گیربکس ها آشنا کردیم و توضیح دادیم که هر یک از این قطعات چه وظیفه ای را در خودرو ایفا می کنند. بنابراین به صورت کم و بیش با عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت گیربکس آشنا شدید. در ادامه باید بگوییم که گیربکس پراید به دو صورت دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شود. معمولا گیربکس های اتوماتیک به دلیل کارکرد راحت تر، قیمت بالاتری نیز دارند. در ادامه به توضیح این دو گیربکس می پردازیم.

گیربکس های دستی از قدیمی ترین نوع گیربکس های تولید شده است که میزان سرعت در آن از طریق اهرم دنده موجود در کابین و توسط راننده تنظیم می شود. در مقابل گیربکس های اتوماتیک نوع جدیدی از گیربکس های موجود در بازار است که به دلیل تعویض اتوماتیک دنده، راحتی را برای راننده به ارمغان می آورد. به همین دلیل همواره قیمت گیربکس پراید اتوماتیک نسبت به دستی بیشتر است.

دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت گیربکس پراید

با توجه به عوامل عنوان شده در بالا به خوبی با گیربکس آشنا شدید و متوجه شدید برای این که گیربکس باکیفیت تری داشته باشید باید اجزا و قطعات آن را نیز مورد توجه قرار دهید که این خود لازمه پرداخت مبلغ بیشتری است. از جمله سایر عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت گیربکس پراید عبارت است از:

  • برند گیربکس

  • شرکت تولید کننده

  • جنس و کیفیت گیربکس

  • ساختار آن

  • نوع گیربکس

  • میزان مقاومت این قطعه در برابر ضربه

  • استحکام در برابر سائیدگی و خوردگی

  • مواد اولیه به کار رفته در ساخت

  • کیفیت اجزای گیربکس

نتیجه گیری :


به طور کلی می توان گفت که قیمت گیربکس یکی از ملاک های اصلی رانندگان برای خرید گیربکس می باشد. ولی نکته ای که این میان بیشتر از قیمت باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت و ساختار این قطعه می باشد. بنابراین قیمت گیربکس پراید به نوع گیربکس و جنس و کیفیت آن بستگی دارد. شرکت بازگانی راد ارائه کننده باکیفیت ترین و مناسب ترین گیربکس پراید است و شما می توانید با اطمینان گیربکس مخصوص خودروی خود را با بالاتری کیفیت و پایین تری قیمت از این فروشگاه خریداری کنند. جهت اطلاع از قیمت گیربکس پراید به شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد 

قیمت گیربکس پراید و عوامل موثر بر قیمت گذاری آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 28 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
روغن گیربکس اتوماتیک و مشخصات آن که تا بحال نمیدانستید
روغن گیربکس اتوماتیک یا واسکازین مایعی تیره رنگ است که در بین قطعات متحرک خودرو قرار گرفته و از ایجاد اصطکاک بین آن ها جلوگیری می کند.