ما را دنبال کنید
دلایل و نشانه های چوب شدن پدال ترمز
سفت شدن متناوب یا اصطلاحاً چوب شدن پدال ترمز به این معنی است که وقتی می خواهید ترمز بگیرید، پدال سفت است، و هر بار که پدال را می گیرید سفت تر شده، تا تدریجا به جایی می‌رسد که انگار پایتان را به دیوار فشار می دهید و پدال اصلاً پایین نمی رود.

چوب شدن پدال ترمز

سفت شدن متناوب یا اصطلاحاً چوب شدن پدال ترمز به این معنی است که وقتی می خواهید ترمز بگیرید، پدال سفت است، و هر بار که پدال را می گیرید سفت تر شده، تا تدریجا به جایی می‌رسد که انگار پایتان را به دیوار فشار می دهید و پدال اصلاً پایین نمی رود. بعد از مدتی که پدال دوباره به کار افتاد، همچنان سفت است و باز تدریجا سفت و سفت تر می‌شود تا دوباره کاملاً غیر قابل فشردن شود. و این اتفاق نوبت به نوبت، تکرار می شود. اما برای خیلی از مردم سوال است که  علت چوب شدن پدال ترمز چیست و چرا این اتفاق تکرار می شود. ما در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد می‌خواهیم ببینیم علت چیست. همچنین عوامل احتمالی را سعی کرده ایم طبق ترتیب توالی از ساده به پیچیده و از ارزان به گران به خط کنیم، تا در همان نگاه اول هول نکنید.


علت چوب شدن پدال ترمز

در این قسمت به بعضی از مهم ترین عواملی که سبب چوب شدن پدال ترمز می شود اشاره می کنیم:

    لجن گرفتن روغن ترمز

روغن ترمز یک مایع هیگروسکوپیک است؛ این واژه دهن پرکن به این معنی است که روغن،  آب را به خودش جذب می کند. این امر گاهی باعث می‌شود که در طول زمان رطوبت آب با استفاده از آلودگی‌های پیرامون مثل گرد و خاک و براده فلز و غیره، باعث لجن گرفتن سیستم ترمز شوند، و این لجن به نوبه خود شرایطی را پدید می‌آورد شبیه اینکه بوستر ترمز دچار مشکل شده باشد. پس بهتر است اول به سراغ چک کردن مخزن روغن ترمز، و در صورت لزوم تخلیه آن از سیستم ترمز و جایگزین کردنش با روغن ترمز نو برویم، تا چنانچه مشکل جدی تری در کار نبود، بیهوده هزینه زیادی را انجام ندهیم.

    تمام شدن لنت های ترمز

تمام شدن لنت ترمز معمولاً با ضعیف شدن ترمز، و بخصوص با سر و صدای ساییده شدن بدنه ی لنت به دیسک ترمز همراه است، اما بعضا باعث چوب شدن پدال ترمز هم ممکن است بشود. پس در وهله دوم به سراغ کنترل لنت های ترمز می رویم. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد لنت ترمز کسب کنید می توانید به مقاله ای که با این مضمون در سایت یازرگانی راد قرار گرفته است مراجعه کنید.

مقاله لنت ترمز

    بروز اشکال در کولیس های ترمز

کولیس های ترمز، لنت های ترمز شما را کنترل می کنند. آنها باید به نرمی حرکت کرده تا لنت ها را درگیر و بر روی دیسک ترمز قرار دهند، تا حرکت ماشین شما کند شود یا آن را متوقف کنند.

گاهی اوقات این کولیس ها یا پیچ های آنها جرم گرفته و گیر می کنند، و یا اینکه می شکنند. با اینکه علائم اصلی مشکلات کولیس با ناهنجاری های فرمان خودرو، بوی خفیف سوختگی و احساس کشیده شدن خودرو به طرفین در حین ترمز گرفتن بروز می کنند، اما می توانند بر روی پدال ترمز نیز تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال اگر کولیس گیر کرده باشد، نمی تواند لنت ترمز را آزاد کرده و آن را روی دیسک قرار دهد. این ممکن است باعث شود پدال ترمز شما سفت شده و به چوب شدن پدال ترمز منتهی شود.

    سوپاپ روغن ترمز

مقصر بالقوه دیگر در چوب شدن پدال ترمز می‌تواند سوپاپ ترکیبی ترمز، و به طور اخص سوپاپ تغییر فشار در این مجموعه باشد. این سوپاپ گرچه برای موارد ایمنی تعبیه شده، اما در صورتی که در فشار گردش روغن ترمز مشکلی بروز کند، می‌تواند به بانی یک جنگ اعصاب برای شما تبدیل شود. سوپاپ تغییر فشار برای این تعبیه شده که اگر مابین دو بخش پشت و جلوی آن افت فشار در گردش پدید آید، با حرکت کردن خود این افت فشار را تعدیل کند. اما همین امر می تواند باعث شود که روغن ترمز آمده از مخزن اصلی پشت سوپاپ گیر کرده، و از آنجا که روغن ترمز قابل فشرده شدن با فشار پدال توسط پای شما نیست، پدال به شدت سفت شده، و این هم می تواند یک مسبب دیگر برای چوب شدن پدال ترمز باشد.

    کمبود یا نبود نیروی مکش لازم

نبود مکش (خلاء) کافی در سیستم بوستر، شایع ترین دلیل بروز چوب شدن پدال ترمز است. موتور اتومبیل تأمین کننده خلاء نسبی مورد نیاز برای بوستر ترمز است. سیستم ترمز بوستری از دهه 1950 تاکنون در خودروهای بنزینی مورد استفاده است. بوستر نیروی مکشی را که از طریق منیفولد ورودی موتور دریافت می‌کند چند برابر کرده، و به این ترتیب مکانیسم ترمز گیری را برای خودرو تقویت، و برای پای شما آسان می کند.  سیستم ترمز بطور میانگین به حدود 45 سانتیمتر مکعب خلاء در درون محفظه بوستر نیاز دارد. بروز اشکال در هر یک از اجزاء و ملحقات بوستر می‌تواند به افت خلاء یا همان نیروی مکش و نتیجتاً چوب شدن پدال ترمز منجر شود.

اگر به عملکرد بوستر خود شک دارید، توصیه می کنیم اولین چیزی که آن را چک می کنید، شلنگی که از موتور به بوستر می ‌آید باشد.

    خرابی شیلنگ خروجی موتور به بوستر

غیر اصل یا خراب بودن شلنگی که از موتور به بوستر می آید هم می‌تواند باعث چوب شدن پدال ترمز شود. اگر خودرو از صفر کیلومتر دست خودتان بوده، و نسبت به مکانیک هایی هم که آن را سرویس کرده‌اند اطمینان دارید، خب امکان غیر اصلی بودن شلنگ ترمز کمابیش منتفی است، اما اگر اتومبیل را دست دوم خریده اید، این امکان وجود دارد که پس از خراب شدن شلنگ ترمز، آنرا به مکانیک ناوارد یا سهل انگاری سپرده باشند که شلنگ ترمزی غیر از سایز مطابق با شیلنگ ترمز فابریک خودرو شما به آن خورانده باشد. اما به هر حال حتی اگر شلنگ ترمز سایز و مدل اشتباه هم نباشد، مثل هر چیز دیگر یک عمر مفیدی دارد، و هر از چندگاه نیاز به تعویض پیدا می کند. در هر صورت چک کردن شلنگ های ترمز قبل از رفتن به سراغ موارد پر دردسر تر و پر هزینه تر همچنان شرط عقل است.

بعد از اطمینان از سالم بودن شلنگ بوستر، از محکم بودن شلنگ در جای خودش مطمئن شوید. بعد دو مهره ی متصل کننده سیلندر مستر به بوستر را شل کنید. موتور را روشن کرده، و به آرامی پدال ترمز را فشار دهید. گوش دهید که آیا صدای فش فش از آن می شنوید یا خیر. اگر جواب مثبت بود، این صدای نشتی واشر آب بندی جلوی بوستر است، که معمول ترین بخش آن است که خرابی اش درچوب شدن پدال ترمزدخیل است. اگر مشکل از واشر آب بندی جلو هم نبود، می‌تواند خرابی دیافراگم یا بخش دیگری از بوستر در کار باشد، که تشخیص آن پس از باز کردن بوستر توسط مکانیک خبره میسر است.

    نسبت پدال

طول فاصله محور پدال از پد پدال یا اصطلاحاً نسبت پدال دارای فرمول محاسبه خاص خود است، که به هم خوردن حساب و کتاب آن هم می‌تواند به چوب شدن پدال ترمز منجر شود. این مظنون را از این جهت به عنوان آخرین مورد آوردیم که در هر صورت تشخیص هویت آن کار خود شما نیست، و به عهده مکانیک وارد و معتمد شماست.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, حسین میخک 03 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
انتخاب بهترین لنت ترمز پراید
اگر شما صاحب خودروی پراید هستید و در مورد لنت ترمز پراید نیاز به اطلاعاتی دارید، با مطالعه ی این مقاله هر آنچه را که از سیستم ترمز و بهترین لنت ترمز پراید لازم است بدانید، خواهید دانست.