ما را دنبال کنید
دلایل اصلی سوت زدن لنت ترمز چیست؟
سوت زدن لنت ترمز در واقع نشانه ی وجود یک اشکال در سیستم ترمز خودرو است. در حقیقت اگر یاد بگیرید که بین نوع صدا تفاوت قائل شوید ، می توانید دلیل آن را حتی قبل از مراجعه به سرویس اتومبیل حدس بزنید.

سوت زدن لنت ترمز چیست

سوت زدن لنت ترمز در واقع نشانه ی وجود یک اشکال در سیستم ترمز خودرو است. در حقیقت اگر یاد بگیرید که بین نوع صدا تفاوت قائل شوید ، می توانید دلیل آن را حتی قبل از مراجعه به سرویس اتومبیل حدس بزنید. برای درک مکانیسم های وقوع چنین سیگنال هایی ، باید ساختار و سیستم خودرو را درک کنید. بنابراین باید در مورد سیستم ترمز خودروها بیشتر بدانیم.

دلایل اصلی سوت زدن لنت ترمز

سیستم ترمز خودرو

قسمتهای اصلی فعال کننده مکانیزم ترمز پس از اینکه راننده پدال را فشار داد، دیسک (یا درام) ، لنت ها و پیستون است. دیسک به توپی چرخ متصل است و بنابراین به وسیله آن می چرخد. در کناره های آن لنت هایی قرار دارد که در لحظه ترمز با فشار دادن پیستون ، مقاومت در برابر حرکت ایجاد می شود. در هر زمان، حداقل هشت قسمت در یک سیستم دیسک وجود دارد که  درگیر عمل ترمزگیری هستند و هرکدام از آنها می تواند باعث سوت زدن لنت ترمز و یا ایجاد صدای جیر جیر شود. اما واقعا کدام یک از این اجز سبب این صداها می شوند. برای درک این مهم ادامه مقاله را دنبال کنید.

10 دلیل اصلی سوت زدن لنت ترمز

دلیل اصلی سوت زدن لنت ترمز

هنگامی که لنت ها به دیسک ترمز فشار وارد می کنند ، خودرو را متوقف می کنند و ممکن است آنها لرزش پیدا کنند. و این شرایط و آکوستیک ایجاد شده توسط قوس های چرخ صدای ترمز را تقویت می کند و چنان بلند می شود که شنیده می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق ، برخی از تولیدکنندگان لنت را با پدهای ویژه و از طریق فرآیند رزونانس (نوعی ساختار مولکولی) تکمیل می کنند. روش دیگر این است که یک یا دو شکاف با عرض 2 تا 4 میلی متر بر روی سطح لنت ایجاد می کنند. به این ترتیب منطقه ای که با دیسک در تماس است کاهش می یابد  و تشدید صدا نیز کمتر می شود. اگر دلیل سوت زدن لنت ترمز این عامل باشد نیازی به نگرانی و مراجعه سریع به مکانیک نیست. اما غیر از این دو مورد عوامل دیگری نیز وجود دارد که سبب صدا در لنت ها می شود که در ادامه این متن به آنها می پردازیم.

1.       لنت های جدید

در کارخانه ، لنت ها با یک لایه محافظ خاص که یک نوع ناخالصی است، پوشانده شده اند ، که این لایه می تواند باعث سوت زدن و ایجاد صدای جیر جیر شود و تا زمانی که کاملا از بین نرود این مشکل حل نخواهد شد. اما برای کاهش زمان پاک شدن این ناخالصی، به چندین ترمز اضطراری نیاز است ، یعنی باید حداقل سرعت 100 کیلومتر در ساعت را توسعه داده و ناگهان خودرو را متوقف کرد . در این حالت رعایت نکات ایمنی ضروری است. اگر مشخص شد که دلیل صدای جیر جیر دقیقاً اصطکاک بر روی دیسک های پد های جدید است ، مداخله متخصصان مرکز خدمات نیازی نیست. و بعد از مدتی این نقص بر طرف می شود. در این راستا  همچنین شما می توانید با مراجعه به مقاله لنت های ترمز خودرو اطلاعات کاملی را در مورد جدیدترین لنت های تولیدی و هر آنچه که در این ارتباط باید بدانید را به دست آورید. 
بعضی مواقع پیش میاید که لنت ها بعد از تعویض آینه می کنند اگر می خواهید با دلایل این مشکل آشنا شوید حتما مقاله علت شیشه کردن لنت ترمز را مطالعه نمایید.

2.      ناسازگاری مواد پد و دیسک

با وجود این واقعیت که از مواد مشابهی برای تولید لنت استفاده می شود ، هر تولید کننده نسبت مواد تشکیل دهنده را به طور مستقل انتخاب می کند. در مورد دیسک ها نیز وضعیت به همین منوال است. و در نتیجه مواد لایه اصطکاک اول در هنگام ترمز می تواند با چدن دوم مغایرت داشته باشد.

3.     تغییر شکل دادن لنت

خصوصیات فیزیکی لنت ها پس از گرم شدن و خنک شدن شدید تغییر می کند. این بیشتر زمانی رخ می دهد که اتومبیل به مدت طولانی در جاده بوده و ناگهان در یک گودال که داخل آن آب وجود دارد به وجود می آید. یا اگر ماشین برای مدت طولانی در صف برای شستشو و کارواش در گرمای زیاد قرار بگیرد و سپس وارد کارواش شود. طی این شرایط لنت شکل اولیه خود را از دست می دهد و نتیجه آن یک صدای ناخوشایند است که فقط با تعویض لنت ترمز ریشه کن می شود. سوت زدن لنت ترمز اگر به این دلیل باشد نیز نیازی به مداخله فوری ندارد ، اما علت آن فقط با سرویس اتومبیل قابل رفع است.

4.     گرم شدن بیش از حد دیسک

فعالیت مداوم در یک مسافت طولانی با دمای بالا در برخی موارد بر هندسه دیسک تأثیر می گذارد ، حتی اگر دیسک و لنت تحت خنک شدن ناگهانی قرار نگیرد . و هنگامی که شکل تأیید شده اصلی دیسک از دست می رود ، به طور حتم هنگام ترمزگیری با سایر عناصر سیستم ترمز  تماس می گیرد. برای خلاص شدن از سوت زدن ترمز یا حتی صدای جیر جیر در چنین شرایطی باید دیسک ترمز را تعویض کنید. و در این حالت بدون مراجعه فوری به مرکز خدمات و تعمیرگاهی نمی توانید این مشکل را رفع کنید.

5.     عدم روغن کاری سیستم ترمز خودرو

علاوه بر واشر مکانیسم دیسک که به دو یا حتی به هر چهار چرخ متصل است ، در سیستم ترمز به اندازه کافی اجزای مکانیکی وجود دارد که نیاز به روغن کاری دارند. اگر صدای سوت و جیر جیر به صورت همیشگی با اتومبیل همراه است.  یعنی نه تنها در هنگام ترمزگیری شنیده می شود بلکه به صورت مداوم به گوش برسد به احتمال زیاد دلیل این امر این است که کل سیستم مرتبط با عمل ترمزگیری روغن کاری نشده است. به طور کلی ، چنین نقصی بر عملکرد واحدها تأثیر نمی گذارد ، اما می تواند عمر آنها را کوتاه کند ، بنابراین مداخلات فوری به صلاحدید صاحب خودرو باقی می ماند. در صورت وجود سوراخ یا فرصت دیگر برای رسیدن به سیستم ، می توانید قطعات را با روغن فنی مخصوص تیمار کنید.

6.      پد یا دیسک فرسوده

در اکثر لنت ها نشانگرهای مخصوص سایشی (از جنس آلیاژهای فلزی) به کار می رود  و وقتی که در اثر اصطکاک قطعه ساییده می شود ، لنت با دیسک و این نشانگر و سنسور در تماس  قرار می گیرد و موجب سوت زدن لنت ترمز می شود . این سیگنال نشان می دهد که نیاز فوری به تعویض لنت ترمز در یک مرکز خدمات وجود دارد در غیر این صورت ماشین در برابر فشار دادن پدال ترمز واکنش بدتری نشان می دهد و با گذشت زمان کاملاً متوقف می شود. البته اگر شما خودتان نحوه تعویض لنت را بلد باشید  توانید این کار حتی در منزل هم انجام دهید. در صورتی که تمایل به یادگیری نحوه تعویض لنت ترمز هستید می توانید به صفحه و مقاله تعویض لنت ترمز که در وبلاگ سایت بازرگانی راد قرار گرفته است مراجعه کنید.

7.     ورود خاک ، آب یا سنگ به سیستم ترمز خودرو

به دلایل و شرایط مختلف ، ممکن است بین لنت ها و دیسک ، سنگ یا ماسه  قرار بگیرد. و هنگامی که قطعات در هنگام ترمز به همدیگر نزدیک می شوند ، این عناصر با لایه اصطکاک و سطح چدن تماس می گیرند و باعث ایجاد صدای جیر جیر و سوت می شود . در این حالت ، پس از تشخیص علت سوت زدن لنت ترمز ، به منظور شناسایی قطعات آسیب دیده لازم به جدا کردن و تمیز کردن اجزا است .

8.     تغییر شکل سایر قطعات خودرو

قطعات متحرک خودرو می توانند به مرور زمان به دلیل روغن کاری ناکافی یا به دلایل دیگر تغییر شکل می دهند. در چنین شرایطی ،  این قطعات بی شک بر روی سیستم ترمز خودرو تاثیر خواهند گذاشت و اجرا  این مکانیسم به طور ناموزونی فرسوده می شود و در نتیجه لنت های زوجی که به طور نامساوی مصرف خواهند شد. و این عامل سبب ایجاد صدا و سوت زدن لنت ترمز می شود.

9.      لنت های بی کیفیت

بعضی اوقات قطعات حاوی ناخالصی هایی هستند که هنگام ساییده شدن لایه اصطکاک ، دیسک را خراب می کنند. این وضعیت نه تنها با سر و صدا ، بلکه همچنین با افزایش سایش دیگر قطعات همراه است و به علت خطر آفرینی که ممکن است داشته باشد باید با تعویض فوری لنت ها برطرف شود. علاوه بر این شما هنگام انتخاب لنت ترمز ، باید به توصیه های خودروساز و مراکز خدمات رسمی اعتماد کنید به این ترتیب شانس بیشتری برای نصب یک قطعه یدکی با کیفیت بالا وجود دارد که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود. همچنین شما باید لنت ترمز باکیفیت ر از مراکز معتبر خریداری کنید. در همین راستا باید این نکته را ذکر کنیم که فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد با سابقه 15 ساله در زمینه تهیه لنت ترمز و دیگر قطعات خودرو یکی معتبرترین فروشگاه های کشور می باشد که شما می توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری محصول مورد نظر خود را از آن خریداری کنید.

10.   آب

یکی دیگر از دلایل احتمالی صدای سوت زدن لنت ترمز ، آب است. آب علیرغم این واقعیت که نمی تواند به طور مکانیکی در کارکرد قطعات تداخل ایجاد کند ، ولی باعث تغییر شکل دیسک ترمز در زمانی که در دمای بالا قرار دارد، می شود و اگر ماشین به طور مکرر در معرض آب قرار گیرد،  این شرایط می تواند باعث خوردگی سیستم ترمز و لنت شود. یکی از راه های جلوگیری از چنین شرایطی روغن کاری منظم اجزای سیستم ترمز است. و اگر مشکلی از قبل وجود داشته باشد ، مراجعه به مرکز خدمات الزامی است.

نتیجه گیری

در بیشتر موارد ، سوت زدن لنت ترمز و صدای جیر جیر باعث هشدار مشکلاتی می شود که نیاز به مداخله متخصص نیاز دارند. با این حال ، به ندرت مداخله فوری لازم است. ولی به سبب اینکه عدم مراجعه به موقع برای رفع اشکال موجب خسارت دیدن کل سیستم ترمز می شود و به دنبال آن احتمال دارد که خطرات جبران ناپذیری رخ دهد . بنابراین ، برای اطمینان از ایمنی خودرو و خودتان  ، لازم است که به موقع به رفع اشکال در سیستم ترمز خود اقدام کنید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, حسین میخک 10 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
مهمترین علائم و نشانه های خرابی لنت ترمز
خرابی لنت ترمز یک مشکل خطرآفرین در تمامی خودروها می باشد که عدم توجه به آن ممکن است به قیمت از دست دادن جان راننده و سرنشینان خودرو تمام شود. بنابراین باید توجه زیادی به این مسئله معطوف شود و در کمترین زمان ممکن رانندگان  به دنبال حل این مشکل باشند.