ما را دنبال کنید
بررسی انواع لنت ترمز و تفاوت های آنها
با توجه به اینکه ممکن است شما در بازار قطعات خودرو با انواع لنت ترمز روبرو شوید و این احتمال وجود دارد که  نسبت به آنها آگاهی و اطلاعات زیادی نداشته باشید، ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع لنت ترمز آشنا کنیم.

انواع لنت ترمز

همانطور که همه می دانید، در هنگام رانندگی توانایی توقف سریع چندین برابر مهم تر از قدرت شتاب گرفتن است که با سلامتی شما و دیگران ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین انتخاب لنت ترمز مناسب اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه در بازار لنت شما با انواعی از آنها روبرو می شوید و ممکن است آگاهی زیادی نسبت به این موضوع نداشته باشید، ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع لنت ترمز آشنا کنیم.

بررسی انواع لنت ترمز و تفاوت های آنها

بررسی انواع لنت ترمز

در متن زیر به بررسی انواع لنت ترمز از نظر جنس، معایب و مزایا آنها پرداخته ایم:

      لنت های غیر فلزی( ارگانیکی)

این نوع لنت ها را که به اختصار NAO  نیزخوانده می شوند (  NAO همان مواد آلی است، چون در ساخت این لنت ها از مواد آلی استفاده می شود) از آن جهت ارگانیک می نامند که در ساخت آن ها از الیاف مس، الیاف آهن و آزبست استفاده نشده و فلز به طور کامل از آن ها حذف می شود و به محیط زیست صدمه ای نمی رسانند.

اما اگر لنت ترمز ارگانیکی از فلز ساخته نمی شوند پس از چه موادی ساخته می شوند؟ در جواب باید گفت از الیاف مصنوعی شیشه یا الیاف آرامیت که از مواد طبیعی هستند و با اتصال به الیاف رزینی در برابر حرارت مقاوم شده و از گرما و حرارت بالا محفوظ می مانند. همچنین برای بالا بردن مقاومت لنت ها در برابر خوردگی از موادی که به اصطلاح پر کننده نامیده می شوند استفاده می شود. پر کاربرد ترین پر کننده در لنت های ارگانیک گرافیت است.

رزین های اتصال دهنده نقش بسیار مهمی در ساختار لنت ها دارند چون اگر از رزین بی کیفیت و نامرغوب در ساخت لنت به عنوان اتصال دهنده استفاده شود، در فشار و دمای بالا به هنگام ترمز گرفتن لنت از هم جدا و متلاشی می شود.

 طول عمر زیاد به دلیل حذف الیاف آهن و مس در ساخت آن ها، از ویژگی های این نوع لنت است چرا که آهن و مس رسانای گرما هستند و با افزایش حرارت بین لنت و دیسک خودرو به سایش بالا و ایجاد گرده هنگام ترمز گیری و حتی جوش آوردن روغن ترمز می انجامد که بوی نامطبوعی را نیز به همراه دارد. به دلیل پایین نگه داشتن حرارت لنت های ارگانیکی از نرم ترین انواع لنت ترمز به شمار می روند و عملکرد بسیار خوبی در پدال ترمز دارند. ضمن این که هنگام ترمز گرفتن از خود هیچ صدایی تولید نمی کنند. برای ماشین های سنگین و صنعتی بیشتر از این مدل لنت استفاده می شود.

 یک مزیت دیگر که می توان به ویژگی های مثبت گفته شده افزود قیمت این لنت ها است که باید گفت نسبت به سایر انواع لنت ترمز ارزان تر بوده و قیمت مناسبی دارد.

اما ایرادی که می توان به این لنت ها وارد کرد این است که با وجود طول عمر بالا نسبت به دیگر انواع لنت ترمز ،کم دوام تر هستند و اگر معمولا در مسیر های پر تردد و یا با سرعت بالا رانندگی می کنید و دائما مجبور به ترمز گرفتن هستید این لنت ها خیلی سریع تمام میشوند.

اگر شما از جنس لنت ترمزتان بی خبرید و مایلید که بدانید لنت ترمز تان از جنس ارگانیک است یا خیر می توانید یک آزمایش ساده با آهن ربا انجام دهید تا آن را تشخیص دهید. اگر آهنربا جذب لنت نشود به این معنی است که لنت ترمز شما از نوع ارگانیک است.

    لنت نیمه متالیک

می توان گفت که بیش از نیمی از خودروهای امروزی به طور استاندارد از لنت های نیمه متالیک استفاده می کنند و این نوع لنت ها از متداول ترین انواع لنت ترمز در خودروهای جاده ای هستند. در ساخت این نوع لنت ها از عناصر فلزی استفاده شده است و به همین دلیل است که اینگونه نامیده می شوند.

در ساخت این نوع لنت از ذرات آهن، استیل و مقدار کمتری گرافیت استفاده شده است که بیش از نیمی از وزن کل لنت را همان آهن و استیل تشکیل میدهند.

دلیل استفاده از گرافیت در این نوع لنت ها انتقال حرارت است. گرافیت به کمک فلز موجود در این نوع، حرارت را به دیسک انتقال داده و باعث خنک ماندن لنت ها می شود و حتی در مواردی از لنت های ارگانیک هم خنک تر می مانند. این طراحی باعث می شود که در دمای بالا یا در هنگام رانندگی در مسیر های پر تردد یا پر پیچ و خم که راننده  مجبور به ترمز گیری بیشتری است، عملکرد خیلی بهتری داشته باشد.  این لنت ها نسبت به لنت های ارگانیک از قیمت بالاتری برخوردارند.

     لنت های کم متال

این نوع لنت ترمز را شاید بتوان ترکیبی از دو لنت قبلی دانست. در ساخت لنت های کم متال در حدود بیست درصد از فلزهای مثل آهن و استیل استفاده میشود و مابقی که قسمت اعظم آن است را الیاف مواد ارگانیک و گاهی هم الیاف مواد غیر ارگانیک تشکیل می دهد. در این نوع لنت ها گرافیت جایی ندارد و بجای گرافیت از روان کننده های کامپوزیت استفاده می شود. این لنت ترمز ها قابلیت ترمز گیری بسیار خوبی دارند اما صدای زیادی ایجاد کرده و هنگام ترمز گرفتن گرد زیادی بپا می کنند به همین دلیل از لنت های کم متال بیشتر در خودروهای بسیار لوکس استفاده می شود که به دلیل تکنولوژی پیشرفته در این خودروها معمولا سر و صدای زیاد لنت ترمز به گوش نمی رسد.

    لنت سرامیکی

در گذشته کارخانه های سازنده لنت ترمز ها را از ماده ای به نام آزبست می ساختند. آزبست در واقع همان پنبه ی نسوز است که به علت جذب گرما برای جلوگیری از استهلاک گزینه ی بسیار مناسبی بود. اما پس از سال ها مطالعه و آزمایش دانشمندان ثابت کردند که آزبست ماده ای بشدت سرطان زاست و در بلند مدت به سرطان ریه منجر می شود. علت این است که با گذشت زمان و فرسوده شدن لنت های ترمز ساخته شده از آزیست( پنبه نسوزی که در اثر ترمز گرفتن به چرخ ها چسبیده بود) آزاد شده و در هوا پخش می شوند.

پس از آزمون و خطاهای بسیار شرکت های سازنده برای پیدا کردن یک ماده ی جایگزین بی خطر در ساخت لنت، سرانجام در سال 1990 لنت سرامیکی برای اولین بار ساخته شد.

لنت های سرامیکی در ابتدا کمی پر سر و صدا بودند که برای حل این مشکل شرکت های سازنده به استفاده از مواد ارگانیک مصنوعی از جمله الیاف کربن و چند نوع مواد رزینی روی آوردند. به کمک الیاف کربن در لنت های سرامیکی که نخستین بار در ماشین های فرمول یک مسابقه ای آزمایش شد، لنت های ترمز سرامیکی قابلیت انجام وظیفه تا دمای 800 درجه ی سانتی گراد را دارند.

جالب است بدانید که اگرچه این لنت ها سرامیکی نامیده میشوند اما باید گفت که درصد سرامیک بکار رفته در ساختار این نوع لنت ترمز بسیار کم است. از ویژگی های مثبت این نوع لنت ها باید گفت این نوع در هنگام ترمزگیری گرد و خاک بپا نکرده و لاستیک های اتومبیل را تمیز نگه می دارند و به عمر بیشتر آن ها کمک می کنند. این لنت ها به لحاظ هزینه از لنت های نیمه متالیک و ارگانیک گران تر هستند و در واقع میتوان آن ها را جزو گرانترین انواع لنت ترمز بشمار آورد اما با این حال در برابر فرسودگی مقاوم تر بوده و طول عمر بیشتری دارند.

نکته ای که درباره ی این نوع لنت ها باید درنظر گرفت این است که برای رانندگی در شرایط خاص آب و هوایی مثل آب و هوای خیلی سرد ( این لنت ها در دماهای خیلی پایین چندان کارآمد نیستند) و مرطوب انتخاب خیلی مناسبی نیستند.

    لنت های زینتری

این نوع لنت ها از الیاف کامپوزیتی و ذرات استیل ساخته می شوند و بیشتر در خودروهای آفرود و برای مسابقه و یا حتی هواپیماها مناسب هستند. اگر از این نوع لنت ها بر روی خودروهای معمولی استفاده شود قابلیت ترمزگیری بسیار ضعیفی را از خود ارائه می دهند و طول خط ترمزشان افزایش پیدا کرده و به چندین متر فضا تا توقف کامل احتیاج دارند و به دلیل گرمای بالایی که نیاز دارند دیسک های ترمز را می سایند و معمولا عمرشان تنها برای یک بار استفاده و تا پایان یک مسابقه جواب می دهد.

 خرید انواع لنت ترمز

اما شاید شما با خود فکر کنید که از کجا می توان انواع لنت ترمز را تهیه یا حداقل مشاهده کرد. یا قیمت هر کدام برای ماشین من چقدر است. بی شک شما باید در چنین موقعیتی به دنبال فروشگاهی باشید که چنین خدماتی را ارائه دهد و مجموعه بزرگی از لنت ترمزها را در اختیار مشتریان قرار دهد. اگر شما نیز به دنبال فروشگاهی با انواع لنت ترمز هستید می توانید به فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد مراجعه و نسبت به تهیه لنت ترمز مورد نظر خود اقدام کنید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, تیم محتوا، حسین میخک 02 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
بررسی دلایل لاستیک سایی در خودرو
یکی از مهمترین اجزای هر خودرویی ، لاستیک های آن میباشد چنانچه به آن رسیدگی نکنید و مراقب آن نباشید خودروتان خیلی سریع دچار لاستیک سایی میشود.