ما را دنبال کنید
آموزش کامل نحوه تعویض لنت ترمز
با توجه به تنوع لنت ها، خودروها و تفاوت‌های شیوه و عادات رانندگی شما، نمی‌شود بر اساس کیلومتر دقیقاً گفت که پس از پیمودن چه مسافتی باید به تعویض لنت ترمز اقدام کنید.

چه موقع باید به تعویض لنت اقدام کرد؟

با توجه به تنوع لنت ها، خودروها و تفاوت‌های شیوه و عادات رانندگی شما، نمی‌شود بر اساس کیلومتر دقیقاً گفت که پس از پیمودن چه مسافتی باید به تعویض لنت ترمز اقدام کنید. در خودروهایی که به حسگر لنت ترمز مجهز هستند، حسگر پس از لاغر شدن بیش از حد لنت به قاب فلزی دیسک ترمز برخورد پیدا کرده، و چراغ هشدار تعویض لنت  ترمز روی نمایشگر داشبورد شما روشن خواهد شد.

در خودروهایی که فاقد حسگر لنت هستند، رایج ترین نشانه‌های اتمام و زمان تعویض لنت ترمز، صدای خراشیدن مکرر بدنه ی فلزی لنت به دیسک، لرزش خودرو به هنگام ترمز گرفتن، از دست دادن روغن ترمز، (در ترمزهای ای بی اس) فعال شدن بدون دلیل آن، و البته کاهش قدرت توقف و افزایش مسافت طی شده قبل از ایست کامل خودرو در هنگام ترمز کردن است.

تعویض لنت ترمز

آیا خودمان می توانیم لنت ترمز را تعویض کنیم؟

معمولاً هرچه خودرو دارای تکنولوژی بالاتری باشد، سیستم ترمز آن هم پیچیده‌ تر و نتیجتاً تعویض لنت ترمز یا سایر قطعات آن هم بغرنج تر است. اما خبر خوب برای آنهایی که از انجام کارهای فنی (ِِDo It Yourself) لذت می برند، و آن‌هایی که به دلایل مالی مایلند لنت ها را خود تعویض کنند، این است که اغلب خودروهای تولید داخل و رایج در بازار، سیستم ترمزشان به آن اندازه پیچیده نیست که تعویض لنت آن‌ها  درد سر ساز باشد. بنابراین ماشین شما در لیست خودروهای داخلی است و همچنین در بین ماشین های فوق پیشرفته خارجی نیست می توانید از طریق این مقاله و پیگیری راهنمایی که انجام داده ایم نحوه تعویض لنت ترمز خودرو را یاد بگیرید.

فرق ترمزهای جلو و عقب از نظر زمان تعویض لنت

قبل از اینکه به نحوه تعویض لنت ترمز بپردازیم بهتر است فرق  سیستم و مکانیسم ترمز جلو و عقب را به خوبی درک کنید. به طور کلی اتومبیل های سواری و عمدتا خودروها دیفرانسیل جلوهستند. در خودرو دیفرانسیل جلو بیشتر فشار وارده بر اثر ترمزگیری روی چرخ های جلو متمرکز است، لذا در آن‌ها عمر لنت های جلو حدوداً نصف عمر مفید لنت های عقب است. به طور کلی از ترمزهای دیسکی در خودروهای تولید ایران برای محور جلو و بر روی چرخ های عقب سیستم ترمز کاسه ای  تعبیه می شود. ترمز دیسکی از ترمز کاسه ای قدرت ترمز بیشتری داشته و البته ضمن گرانتر بودن، استهلاک لنت بیشتری هم دارد. ناگفته نماند که اصولاً در ترمز کاسه ای به جای لنت، کفشک ترمز قرار دارد که از نظر ظاهر و اساس کارکرد شبیه همان لنت بوده، اما به لحاظ مکانیسم عمل متفاوت از لنت است. در صورتی که به دنبال آن هستید که مطالب بیشتر در مورد لنت ترمز بخوانید می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مقاله لنت ترمز  

خب حالا فرق ترمز جلو و عقب را درک کردید بهتر است هرچه زودتر به سراغ مراحل و راهنمایی تعویض لنت ترمز خودرو برویم که در متن زیر به طور مفصل در مورد آن توضیح خواهیم داد

مراحل تعویض لنت خودرو

مراحل تعویض لنت خودرو

در این قسمت مقاله مراحل تعویض لنت ترمز را برای شما شرح خواهیم داد.

     مرحله اول : ایمنی را قبل از هر چیز در نظر بگیرید

خودرو را روی سطحی خشک و صاف (منظور از صاف بودن سطح، فاقد شیب بودن آن است) پارک نموده، ترمز دستی را کشیده، و پشت و جلوی چرخ هایی را که قرار نیست باز شوند را با چند پاره آجر یا تکه سنگ نسبتاً مرتفع مسدود کنید، تا از بابت خطر حرکت ناخواسته و احتمالی خودرو حین انجام کار خاطر‌جمع باشید . حتما از عینک ایمنی و دستکش محافظ استفاده نمایید. عنایت داشته باشید که بسیاری از لنت های ترمز حاوی آزبست بوده،  و حتی در ساخت لنت های فاقد آزبست هم مواد رزینی بکار رفته در آنها برای سلامتی بسیار مضر است، و همه ی لنت های ترمز هم حین ترمز گرفتن های متوالی از خود خاکه (پودر) پس می دهند که حاوی این مواد سمی است، بنابراین ماسک ایمنی هم را به هیچ وجه فراموش نفرمایید. ضمن آنکه روغن ترمز هم حاوی مواد سمی است که ضرورت استفاده از عینک و دستکش ایمنی را مضاعف می کند. هنگام بلند کردن خودرو مراقب باشید. برای پایه های جک از سطح اتکایی محکم و ایمن استفاده کنید. در واقع مرحله اول تعویض لنت ترمز رعایت کلیه موارد و نکات ایمنی است.

    مرحله دوم: سطح روغن ترمز را چک کنید.

مرحله دوم در تعویض لنت ترمز خودرو چک کردن روغن ترمز است. کاپوت را باز کرده و مخزن روغن ترمز را بررسی کنید. اگر پر بود، مقداری از روغن ترمز را با استفاده از فرضاً یک سرنگ یا چیزی شبیه آن خالی کنید. این کار به شما کمک می کند تا هنگام کمپرس پیستون کالیپر (کولیس) ترمز، از سرریز شدن آن پیشگیری نمایید. فراموش نکنید که روغن ترمز برای رنگ ماده ای خورنده است، و در صورتی که روی رنگ خودرو ریخته و پاک نشود، به رنگ آن آسیب خواهد رساند.

    مرحله سوم : خودرو را بالا برده و چرخها را باز کنید

در حالی که چرخ روی زمین و ثابت است  مهره‌های را با آچار چرخ یا آچار بوکس شل کنید. خودرو را با یک جک هیدرولیک بالا بیاورید. یک یا دو پایه جک(خرک) را در نقاط مناسبی از زیر محور قرار داده تا با خیال راحت جک را به آرامی پایین آورده و خودرو روی پایه های جک قرار بگیرد. اکنون مهره‌ها را کاملاً باز کرده و چرخ را بیرون آورید.

    مرحله چهارم: کالیپر را باز کنید

حالا باید بتوانید خیلی راحت به پیچ و مهره های کالیپر دسترسی داشته باشید. کمی چرخاندن فرمان به چپ یا به راست دسترسی به آن را راحت تر می کند. پس از باز کردن کالیپر، آن را با تسمه یا ریسمانی قوی به بدنه اتومبیل ببندید، زیرا به علت وزن نسبتاً زیاد، معلق ماندن طولانی آن به شلنگ ترمز آسیب خواهد رساند.

توضیحات: کالیپر اتومبیل های گوناگون از یکدیگر متفاوت بوده، پس بنابراین مراحل باز کردن آن‌ها نیز از یکدیگر متفاوت است. با این همه اغلب کالیپرهای خودرو های تولید داخل از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده اند. قسمت متحرک (سیلندر ترمز) با دو پیچ به بخش ثابت آن متصل است. با شل كردن یكی از پیچ ها قسمت متحرك را می توان بلند كرد. برای شل شدن پیچ، به دو آچار با نمره مناسب نیاز دارید. با یکی از آچارها مهره داخلی را گرفته،  و با آچار دیگر مهره خارجی آن را باز کنید.

    مرحله پنجم : بیرون آوردن لنت های کهنه

با باز کردن فنرهای نگهدارنده لنت ها می‌توان آن‌ها را بیرون آورده و با لنت نو تعویض کرد. وقتی لنت های کهنه را بیرون آوردید، آنها را از نظر الگوهای سایشی نامتوازن بررسی کنید. سایش نامتوازن لنت می تواند نشانگر چسبیدن لنت یا لنت ها به دلیل کمبود روان کننده،  فرسودگی کالیپر یا متعلقات آن، و یا گریپاژ پیستون کالیپر باشد. توصیه می ‌شود در صورت نامتوازن بودن سایش سطح لنت کهنه، به مکانیک خبره مراجعه نمایید تا علت را دریابد. داخل جعبه برخی از انواع لنت هم بروشوری برای راهنمایی در مورد چرایی سایش نامتوازن آن وجود دارد.

    مرحله ششم: تمیز کردن سطح متحرک دیسک ترمز

آخرین مرحله تعویض لنت ترمز تمیز کردن سطح دیسک و نصب لنت ترمز جدید است. سطح هاب دیسک ترمز را با یک دستمال تمیز نمایید تا گرد و غبار آن از بین برود. گرد گرفتگی به نازکی یک ورق کاغذ می تواند به دل زدن (ضربان) پدال منجر شود.

اکنون می توانید پس از نصب لنت های جدید، از آخر به اول مراحل بستن مجدد همه چیز در جای خودش را آغاز نمایید.

ملاحظات دیگری که باید هنگام تعویض لنت ها به یاد داشته باشید 

همیشه باید لنت ترمز را برای هر دو چرخ در یک محور همزمان و همزمان تعویض کنید، اما لازم نیست همیشه لنت های ترمز هر چهار چرخ را همزمان تعویض کنید.

اگر در هنگام ترمزگیری متوجه تکان یا لرزش بیش از حد شدید، فوراً ترمزهای خود را بررسی کنید. اینها نشانه هایی از سایش ، آسیب دیدگی ، یا نامناسب بودن چرخ ها ، دیک ها یا لنت های ترمز هستند.

آج لاستیک خود را نیز بررسی کنید. لاستیک های شما قسمت مهمی از سیستم ترمز شما هستند. اگر لنت های ترمز خود را تعویض کنید اما آج لاستیک شما صاف شده باشد، خودروی شما فاقد قدرت توقف مورد نیاز در هنگام ترمز گیری خواهد بود


منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, حسین میخک 10 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
بهترین راهنما برای خرید لنت ترمز
لنت ترمز از مهم ترین اجزا در هر اتومبیلی است که وظیفه اش کاهش سرعت و متوقف کردن اتومبیل و حفظ ایمنی راننده و سرنشینان است. بنابراین لازم است است با آگاهی کافی خرید لنت ترمز  را انجام دهیم.