ما را دنبال کنید
انواع استارت خودرو که باید بشناسیم
در این مقاله می خواهیم با انواع استارت خودرو،  تفاوت عملکرد آنها، و اینکه چرا باید یکی را به جای دیگری انتخاب نمود آشنا شویم. در ضمن برای بهتر شدن استنباط تصورمان، به عکس کالبد شکافی شده ی هر یک از این انواع استارت خودرو هم نگاهی خواهیم انداخت.

 آشنایی با انواع استارت خودرو

هر راننده ای بی شک با حتی برای یکبار هم که شده با استارت خودرو به مشکل برخورده است. و با خود فکر کرده است که از کدام نوع استارت استفاده کنیم که بهترین عملکرد و  کمترین خرابی را داشته باشد. این نوشته برای برخی از رانندگان و کسانی که به طور تخصصی با استارت خودرو آشنایی ندارند ممکن است بسیار کارامد باشد. چرا که ممکن است از فروشنده قطعات یدکی بودید یقیناَ نام انواع استارت خودروPMGR ،PLGR ، وOSGR به گوشتان خورده باشد

بنابراین ما در این مقاله می خواهیم با انواع مختلف استارت،  تفاوت عملکرد آنها، و اینکه چرا باید یکی را به جای دیگری انتخاب نمود آشنا شویمدر ضمن برای بهتر شدن استنباط تصورمان، به عکس کالبد شکافی شده ی هر یک از این انواعاستارت خودرو هم نگاهی خواهیم انداخت. البته قبل از مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله چگونگی و نحوه عملکرد استارت خودرو را مطالعه نمایید تا درک بهتری از انواع استارت خودرو داشته باشید.

استارت خودرو

چه نوعی از استارت خودرو را بخریم

هر خودرویی استارت مختص خود را دارد و بایستی که متناسب با مدل ماشینی که داریم استارت مدل نظر خود را خریداری کنیم. علاوه بر این مارک ها و برند های مختلفی از انواع استارت خودرو وجود دارد. در این بین در بیشتر مواقع خرید یک استارت خوب واقعا سخت می شود. اما فرد در چنین شرایطی باید بهترین برند استارت خودرو را در معتبرترین فروشگاه های لوازم یدکی تهیه کند.  در این زمینه شما می توانید با مراجعه به صفحه لیست قیمت و مشخصات استارت های فروشگاه بازرگانی راد، خریدی مطمعن و همچنین ارزان را داشته باشید.

لیست قیمت و مشخصات استارت های فروشگاه بازرگانی راد 

انوع استارت خودرو کدام اند؟

انواع مختلفی از استارت خودرو وجود دارد که در اینجا به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

استارت درایو مستقیم DD

استارت درایو مستقیم یا هدایت مستقیم یکی از انواع استارت خودرو می باشد. این نوع استارت فاقد چرخ دنده کاهنده (دنده مقلّلاست. این نوع استارت هنوز هم پر تعداد ترین، و در حال حاضر قدیمی ترین نوع استارت است، گو اینکه تعدادی از خودرو سازها بتدریج در حال منسوخ کردن استفاده از آن هستنداز فن آوری ساده‌ تری بهره برده، و بالطبع قیمت آن هم ارزان‌ تر از انواع دیگر استارت است که از چرخ دنده کاهش دنده برخوردارندبرغم اینکه در مدل ها و سایزها و با طراحی های ساخت متفاوت برای خودرو های گوناگون عرضه می شود، اما ویژگی همه استارت های درایو مستقیم استفاده از سولنوئید (شیر برق) است

هنگام باز کردن سوییچ، سولنوئید توسط مدار کنترل از باتری برق دریافت کرده، اهرم آن آرمیچر را به حرکت در آورده، و آن نیز چرخ دهنده پینیون به سمت بیرون میراند تا با فلایویل درگیر شده و موتور خودرو را روشن کنددر این مرحله است که شما کلید را رها می‌کنید و فنر سوییچ آنرا برخواهد گرداند تا پینیون استارت از درگیری با فلایویل خارج شود.

  استارت دنده سیاره ای یا PLGR

استارت های دنده سیاره ای یکی از انواع استارت خودرو هستند که دارای آهنربای دائمی اند. که در حال جایگزینی استارت های درایو مستقیم هستند

این نوع استارت نیرو را بین شفت پینیون و آرمیچر منتقل می کنداین کار به آرمیچر امکان میدهد که با سرعت و گشتاور بیشتری بچرخد.

استارت PLGR با نیت ایجاد کاهش دنده طراحی شده. منظور از ایجاد کاهش دنده این است که وقتی دو چرخ دنده با هم درگیرند، سرعت چرخ دنده ی به حرکت درآمده، کمتر از سرعت چرخ دنده به حرکت درآورنده باشداین موضوع باعث نیاز کمتر به نیروی برق باتری برای استارت می شودیعنی به کلام ساده، استارت های دارای چرخ دنده کاهنده که PLGR هم یکی از آنهاست، با باتری های ضعیف‌ تر هم از کار نخواهند افتاد، ضمن اینکه فشار کمتری به باتری می آورند

این سامانه شامل یک چرخ دنده خورشیدی است که بر روی انتهای آرمیچر تعبیه شدهبالای این چرخ دنده خورشیدی هم، یک چرخ دنده حلقه ای قرار دارد که با انتقال حرکت سه چرخ دنده حامل سیاره ای درون خود به چرخ دنده خورشیدی، به مقدار زیادی فرایند کاهش دنده را که در بالا به آن اشاره شد، پدید می آورد.


استارت مگنت دائمی کاهش دنده ای یا PMGR

یکی دیگر از انواع استارت خودرو استارت مگنت دائمی کاهش دنده ای یا PMGR می باشد. خصوصیات مورد نظری که به طراحی و تولید استارت های PMGR انجامید شامل این موارد استوزن کمتر، ساخت راحت تر، و تولید حرارت کمتر

در استارت PMGR بجای سیم پیچ های میدانی، از چهار یا شش آهنربای دائمی استفاده شدهاین استارت بوسیله یک سولنوئید (شیر برق) 12 ولت فعال می‌شود که سه ترمینال تعبیه شده بر روی آن، اجازه کاهش نیاز به جریان برق دریافتی از باتری را فراهم می کننداز آنجا که سیم پیچ میدانی در این نوع استارت وجود ندارد، کموتاتور و زغال ها (جاروبک هامستقیماً جریان برق را به آرمیچر میرسانند.

در کار با استارت این نوع استارت باید احتیاط بیشتری به خرج داد، زیرا بخصوص آهن رباهای دائمی شکننده و آسیب پذیرند.

استارت مگنت دائمی درایو مستقیم یا PMDD

این نوع استارت شباهت زیادی به همان استارت هدایت مستقیم داردتفاوت عمده ی آنها این است که به جای سیم پیچ های میدانی، از اهنربای دائمی استفاده می کنند.

 

استارت خمیده کاهش دنده ای یا OSGR

این نوع از انوع استارت خودرو برای ایجاد سرعت زیاد در روشن کردن خودرو و نیاز کم به جریان برق باتری طراحی شدهسبک تر و دارای ابعاد کوچکتر از بقیه استارت هاست، که این مسئله نصب و سوارا کردن آنرا آسان‌ تر می کند.

این نوع استارت همچنین باعث افزایش گشتاور اعمال شده بر روی فلایویل و میل لنگ شده، که استفاده از آنرا بخصوص در خودروهای دو دیفرانسیل چهار چرخ  متحرک بسیار متداول کردهاستارت OSGR بعلت وزن سبک و نیروی گشتاور بالایی که تولید می کند، در بین خودروهایی که سرعت برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است کاربرد زیادی پیدا کرده.

مقایسه استارت درایو مستقیم، با استارت های دارای چرخ دنده کاهنده

تا چند سال قبل اکثر خودروهای سبک و سنگین دارای استارت های درایو مستقیم بودند، که هنگام تعویض استارت هم اغلب با همان نوع جایگزین می شدنداما الآن چند سالی است که با اضافه شدن چند گزینه به انواع استارت خودرو ، حق انتخاب بیشتری برای صاحبان خودرو فراهم شدههر یک از این دو نوع کلّی استارت (درایو مستقیم و دنده کاهنده دارحسن و عیب ها و طرفدار ها و منتقدین خود را دارنددر اینجا یک بررسی اجمالی به عمل می آوریم.

    نیروی باطری 

استارت های درایو مستقیم برای چرخاندن موتور خودرو به 50 درصد نیروی باتری بیشتر از استارت های کاهش دنده نیاز دارنداین بدان معنی است که استارت درایو مستقیم برق بیشتری را از باتری می کشد ، به کابلهای باتری بزرگتری نیاز دارد، و سایر اجزاء آن هم برای کار کردن با جریان بالاتری از برق طراحی شده اند.

بارزگانی راد ارائه دهنده بهترین برندهای استارت در ایران

 جهت خرید محصولات این شرکت شما می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

خرید استارت خودرو

    وزن 

 استارت های کاهش دنده نسبت به مدل های درایو مستقیم کوچکتر و سبک ترندهنگام تعویض استارت درایو مستقیم با مدل کاهش دنده، فضای بیشتری در اطراف آن باز خواهد بود، که نصب آن را آسان‌ تر می کند و می تواند مقاومت سولنوئید (شیر برق) را در برابر حرارت بهبود دهد.

    تعمیر و نگهداری

استارت های کاهش دنده تعداد قطعه بالاتری دارند، اما استهلاک داخلی آن‌ها در مقایسه با استارت درایو مستقیم اغلب کمتر است، زیرا آن‌ها بیشتر از بالشتک استفاده می کنند، در حالی که ها در استارت های درایو مستقیم اغلب از بوشبه جای بالشتک استفاده شدهبوشهای خراب و مستهلک شایعترین علت دیر روشن شدن موتور گرم در خودرو هایی است که استارت درایو مستقیم روی آنها سوار است.

    هزینه 

 قیمت انواع استارت خودرو درایو مستقیم حدود 20 درصد کمتر از یک مدل مشابه کاهش دنده است.  اما استارت کاهش دنده ممکن است برای آنچه "استارت نرمنامیده می شود، به  نصب یک سوئیچ مغناطیسی Soft start در مدار برق هم نیاز داشته باشدموقع درگیر شدن دنده پینیون با دنده حلقه ای کاهنده، نیروی زیادی از باتری کشیده میشود، که این سوئیچ مغناطیسی برای وارد نیامدن همان بار اضافی بر باتری مورد نیاز است. این سوییچ و نصب آن طبعا هزینه ای اضافه و علیحده بر خود استارت داشته، و مسلماً باعث می‌شود تفاوت قیمت این دو نوع استارت از آنچه ذکر شد بیشتر باشد.

    سرعت 

به طور کلی استارت های کاهش دنده هنگام به حرکت در آوردن فلایویل از سرعت کمتری برخوردارند تا استارت درایو مستقیماما چون گشتاور آنها بیشتر است، در لحظه TDC (نقطه مرگ بالا) یعنی وقتی که پیستون ها تحت فشار ضربه کمپرس قرار دارند، سرعت بیشتری نسبت به استارت درایو مستقیم دارند، واین دقیقاً همان لجظه ای ایست که بیشترین نیاز به این سرعت وجود دارد. به همین دلیل آنها برای موتورهای دیزلی یا دیگر موتورهای فشار بالا ایده آل هستند.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

انواع استارت خودرو که باید بشناسیم
بازرگانی راد, تیم محتوا 02 تیر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
راه‌های افزایش طول عمر استارت خودرو
اگر به دنبال این هستید که استارت خودرویتان عمر بیشتری داشته باشد این مقاله را دنبال کنید. چرا که در اینجا مهمترین راه هایی که در افزایش طول عمر استارت تأثیر گذار است را مرور کرده ایم.