ما را دنبال کنید
مهمترین علائم و نشانه های خرابی لنت ترمز
خرابی لنت ترمز یک مشکل خطرآفرین در تمامی خودروها می باشد که عدم توجه به آن ممکن است به قیمت از دست دادن جان راننده و سرنشینان خودرو تمام شود. بنابراین باید توجه زیادی به این مسئله معطوف شود و در کمترین زمان ممکن رانندگان  به دنبال حل این مشکل باشند.

خرابی لنت ترمز

خرابی لنت ترمز یک مشکل خطرآفرین در تمامی خودروها می باشد که عدم توجه به آن ممکن است به قیمت از دست دادن جان راننده و سرنشینان خودرو تمام شود. بنابراین باید توجه زیادی به این مسئله معطوف شود و در کمترین زمان ممکن رانندگان  به دنبال حل این مشکل باشند. همچنین به عملکرد صحیح ترمز در سیستم ماشین باید توجه ویژه ای شود این موضوع به اندازه ای اهمیت دارد که هر راننده ای باید برای چک کردن سیستم ترمز خودرو روش هایی را بیاموزد. زیرا ترمز در وسیله نقلیه از میزان اهمیت فراوانی بر خورد دار است و سلامت جانی و مالی راننده و سرنشینان را فراهم می آورد .

نشانه های خرابی لنت ترمز

علت خرابی لنت ترمز

لنت ترمز یکی از اجزای اساسی و حساس سیستم ترمز اتومبیل شما است و برای حفظ ایمنی بسیار مهم می‌ باشد و از نظر تعمیر و نگهداری نیز از کمترین مقدار هزینه برخوردار است . همانطور که می دانید لنت ترمز حتما باید به صورت دوره ای تعویض شده و خرابی آن برطرف شود . شرایط جاده ها با سطح بالایی از خرابی و آلودگی ، شکستگی ، رطوبت ، وجود نمک های مختلف و سایر ترکیبات شیمیایی برای آب شدن یخ و برف و بسیاری موارد دیگر تمامی قطعات ماشین آلات را به ویژه در فصل های سرد و بارانی تحت تاثیر قرار می دهند. این موارد در واقع از عامل های اصلی آسیب دیدن سیستم ترمز اتومبیل و خرابی لنت ترمز محسوب می شوند. همچنین شما می توانید با مراجعه به مقاله لنت ترمز خودرو در مجله ما به اطلاعات کاملتری در مورد ویژگی های یک لنت خوب و اینکه از کجا آن را خریداری کنیم دست پیدا می کنید.

اگر ماشین شما در هنگام حرکت به یک طرف کشیده می شود ، ترمز ماشین شما صدایی شبیه به جیر جیر را می دهد و یا اینکه قطره های روغن در کف پارکینگ منزل شما ریخته است اینها همه نشان دهنده ی این است که سیستم ترمز خودرو شما با مشکل رو به رو شده است و زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است .

لنت ترمز در تمام مدت کارکرد خود همواره تحت اصطکاک شدید قرار دارد و بسیار سریع تر از دیسک های ترمز دچار خرابی  می شود . برطرف کردن خرابی لنت ترمز از این جهت بسیار مهم است که نقص آنها می تواند به طور قابل توجهی فاصله توقف اتومبیل را افزایش داده و منجر به تصادف شود . به همین دلیل فهمیدن علل خرابی لنت ترمز و نشانه های آن اهمیت به سزایی دارد که در ادامه این مقاله آنها را بررسی می کنیم.

عوامل موثر در خرابی لنت ترمز

در این قسمت مهم ترین عوامل که سبب خرابی لنت ترمز می شوند را با هم بررسی می کنیم.

    روش رانندگی

اتومبیل خود را با سرعت زیاد نرانید، که مجبور شوید به طور مکرر با فشار زیاد پدال ترمز را نگه دارید و سعی کنید تا حد امکان از ترمز گرفتن شدید در سرعت های بالا استفاده نکنید ، بلکه به تدریج ماشین خود را متوقف کنید، رانندگی کردن به این روش می تواند باعث جلوگیری از سایش لنت ترمز می شود . شما باید به سبک رانندگی آرام عادت کنید ، همیشه یک فاصله ایمن بین خودرو ی خود و مقابل  را حفظ کنید، تا احتمال تصادفات کاهش یابد و همچنین لنت های ماشین شما زمان بیشتری دوام آورند .

    عملکرد نادرست کولیس

کولیس یا کلیپر ، که یک نگهدارنده لنت ترمز است ، شامل یک یا چند پیستون است که وظیفه فشار دادن لنت به سمت دیسک ترمز را دارند ، اگر کولیس گیر کند ، اصطکاک مستقیم و مداوم با دیسک چرخان ایجاد می شود که باعث می شود لنت ترمز خیلی زود منقضی شود یا اصطلاحا موجب خرابی لنت ترمز می شود . اگر بوی سوختنی از ترمز استشمام می کنید ، احتمال زیاد کولیس باعث ایجاد مشکل شده است .

    قرار دادن لنت های ترمز جدید روی دیسک های خراب

اگر به شما گفته شده که دیسک های ترمز باید تعویض شوند ، باید این کار را انجام دهید. یک دیسک کج یا ساییده از لبه های گرد آن می تواند بر سرعت عملکرد ترمز تأثیر بگذارد و باعث سایش لنت ترمز خودرو شود ، بنابراین تعویض به موقع دیسک ترمز نیز در کنار لنت ترمز نیز برای داشتن رفت و آمدی ایمن بسیار مهم است.

    تنظیم باد لاستیک

شما باید مطابق با توصیه سازنده ، به طور دوره ای باد لاستیک را کنترل کنید ، زیرا اگر باد لاستیک ها بیش از حد مورد نیاز باشد ، سطح تماس بین لاستیک و زمین زیاد می شود. بنابراین هنگام فشار دادن پدال ترمز برای متوقف کردن ماشین ، تلاش بیشتری از سمت شما نیاز است تا ماشین از حرکت بایستد . این عمل باعث خرابی لنت ترمز و مصرف زیاد لنت می شود .

    سنگین بودن بار خودرو

رانندگی با بار زیاد منجر به فرسودگی و خرابی لنت ترمز می شود ، زیرا با فشار دادن پدال ترمز و تحمل وزن زیاد به ماشین ، اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک بیشتر می شود و این امر موجب می شود که لنت ها فشار زیادی را تحمل کنند و بدین ترتیب لنت ترمز به سرعت تمام می شود .

    کیفیت لنت ترمز

کیفیت لنت ترمزی که خریداری می کنید بی شک تاثیر مستقیم در افزایش طول عمر مفید لنت ها و همچنین عملکرد صحیح سیستم ترمز خودرو شما دارد . لنت ترمز های ساخته شده از مواد بی کیفیت معمولاً سریعتر از مواد با کیفیت بالاتر فرسوده می شوند. بنابراین تهیه ی لنت های با کیفیت نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه ها نمی شود بلکه می تواند با خراب شدن مکرر، موجب افزایش هزینه ها نیز به دنبال داشته باشد. پس خیلی مهم است که لنت ترمزی را که خریداری می کنید کیفیت خوبی داشته باشد. در صورتی که به دنبال خرید لنت ترمز با کیفیت هستید به فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد مراجعه کنید.

نشانه های خرابی لنت ترمز

حال که با عوامل و دلایل اصلی خرابی لنت ترمز آشنا شدیم، باید یاد بگیریم که نشانه های این خرابی چیست تا خیلی زود تر مشکل را برطرف کنیم. اگر خودرو ی شما دارای یکی از نشانه های زیر است به این معناست که مشکلی در لنت های ترمز اتومبیل شما به وجود آمده است در این صورت باید مورد بررسی قرار گیرد .

۱. قدرت ترمز گیری از حالت عادی کمتر است .

۲.چراغ ترمز دستی ماشین در حال حرکت روشن می شود .

۳.صدای ضربه در هنگام ترمز گیری به گوش می رسد .

۴.چراغ اخطار لنت ترمز در پشت آمپر روشن می شود ‌.

۵.در زمان ترمز گیری صدای خر خر یا سوت از چرخ ها به گوش می رسد .

۶.فرمان در هنگام ترمز گیری به یک طرف کشیده می شود .

نکاتی مهم در مورد خرابی لنت ترمز

علاوه بر این مواردی که در بالا ذکر کردیم علائم دیگری نیز وجود دارد که باید در مورد لنت ترمز و خرابی آن در نظر بگیرید.

همانطور که گفته شد سیستم ترمز ایمنی راننده و سرنشینان را تضمین می کند. به همین دلیل بررسی سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. لنت های ترمز عنصر اصلی سیستم ترمز هستند که وظیفه ایجاد توانایی توقف به موقع خودرو را بر عهده دارند .  وضعیت لنت ها ، کارایی فرآیند ترمز و قابلیت اطمینان کل سیستم را به عنوان یک کل تعیین می کند. بنابراین ، به محظ تشخیص خرابی لنت ترمز باید  تعویض شوند.

ماندگاری لنت ترمز صرف نظر از مارک اتومبیل و خود لنت ، قطعا همیشگی نیست.  با گذشت زمان ، در حین کار و تحت تأثیر بسیاری از عوامل ، لنت ها فرسوده می شوند.  توجه داشته باشید که مدت زمان نیاز به تعویض کردن لنت های جلو و عقب متفاوت است. با توجه به اینکه در هنگام ترمزگیری ، وزن دستگاه عمدتا به چرخهای جلو منتقل می شود ، لنت های عقب در برابر سایش مقاومت بیشتری دارند. متوسط ​​مسافت پیموده شده ایمن توسط لنت های عقب حدود 40 الی 60 هزار کیلومتر است ، و جلو 20 الی 30 هزار کیلومتر ، اما توجه داشته باشید که همه این داده ها فقط تقریبی است.

رانندگان یک خودرو سخت تر و تهاجمی تر ، مانند رانندگان کامیون ، اغلب بیشتر مجبور به تعویض لنت ترمز می شوند. برای تشخیص خرابی لنت ترمز می توانید ساییدگی و پارگی آنها را با ارزیابی ضخامت اندازه بگیرید. در بیشتر موارد ، تولید کنندگان اطلاعاتی در مورد کمترین ضخامت مجاز لنت ترمز (به طور متوسط ​​2 الی 3 سانتی متر) ارائه می دهند. علائمی مانند کاهش قدرت ترمز ، ایجاد صداهایی مانند جیر جیر و کاهش عملکرد پدال ترمز نیز می تواند خراب و فرسوده بودن این قسمت را نشان دهد.

اکثر اتومبیل های مدرن دارای سنسورهای خاصی هستند که خودشان به موقع زمان تعویض لنت های ترمز را نشان می دهند. با ارزیابی وجود تراشه های فلزی در ترکیب با گرد و غبار ترمز بر روی دیسک های دستگاه نیز می توانید این مشکل را تشخیص دهید. اگر این مشکل به موقع برطرف نشود ، ممکن است نیاز به تعویض دیسک ترمز باشد.

بنابراین ، توصیه می شود به طور منظم وضعیت سیستم ترمز را کنترل کنید ، و آن را تحت بازرسی منظم در یک ایستگاه خدمات قرار دهید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, حسین میخک 10 فروردین 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
راه های تشخیص لنت ترمز خوب از بد
وقتی در تشخیص لنت ترمز خوب از بد واژه خوب را به کار میبریم منظورمان استفاده از بهترین و با کیفیت ترین مواد و طرح و عرضه لنت خوب و مناسب می باشد . اما لنت های با کیفیت و خوب کدامند؟ به منظور رسیدن به پاسخ این پرسش موارد زیر را تا پایان مطالعه کنید.