ما را دنبال کنید
زمان تعویض لنت ترمز
هر راننده باید وضعیت سیستم ترمز ماشین خود را درک کرده و زمان تعویض لنت ترمز خود را به درستی ارزیابی کند.

زمان تعویض لنت ترمز

لنت های ترمز عنصر اصلی سیستم ترمز خودرو هستند که به طور فعال با دیسک چرخ تعامل دارند و شتاب ترمز ایجاد می کنند. از لنت ترمز به همراه فیلتر و روغن معمولاً به عنوان "مواد مصرفی" یاد می شود. واقعیت این است که عمر مفید لنت ها نسبتاً کوتاه است و نه تنها توانایی ترمزگیری خودرو بلکه امنیت مسافران نیز به شرایط آنها بستگی دارد. بنابراین ، هر راننده باید وضعیت سیستم ترمز ماشین خود را درک کرده و زمان تعویض لنت ترمز خود را به درستی ارزیابی کند.


زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز یکی از موارد مصرفی است که در طول تعمیر و نگهداری دوره ای نیاز به نظارت مداوم و تعویض منظم دارد. عمر مفید لنت ها کاملاً فردی است و به عوامل زیادی بستگی دارد.

عوامل موثر بر عمر لنت ها 

عوامل مختلفی بر عمر لنت ها تاثیر می گذارند که بعضی از این موارد به شرح زیر هستند:

مدل ماشین و ساخت

شرایطی که ماشین کار می کند : گرد و غبار و خاک  لنت های ترمز را از بین می برد و عمر آنها را کوتاه می کند.

سبک رانندگی

 حرکت سریع و ترمز سخت باعث افزایش سایش در مواد اصطکاک لنت ها می شود.

کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت لنت ها :

هر سازنده ای که به خود احترام می گذارد سعی دارد از مواد اصطکاک مارک مخصوص به خود استفاده کند که می تواند آلیاژهای مختلف ، لاستیک ، سرامیک و سایر راه حل های ابتکاری باشد و تماس محکم با دیسک و افزایش مقاومت در برابر اضافه بار را فراهم می کند.

بنابراین ، اطلاعات ارائه شده به طور متوسط ​​در مورد توانایی کارکرد لنت های ترمز به ما ایده می دهد ، اما سوالاتی در این باره وجود دارد: زمان تعویض لنت ترمز دقیقا چه زمانی است ؟ چه زمانی لنت ترمز عقب را باید تعویض کرد ؟ هیچ کس نمی تواند پاسخ مشخص و جامعی به این سوالات بدهد ، اما می توان توصیه هایی را ارائه داد.

واقعیت این است که اگر راننده عاشق رانندگی سریع و تند باشد ، در این صورت تلاش بیشتری در هنگام ترمز کردن انجام می شود و بنابراین لنت ها بیشتر مصرف می شوند. علاوه بر این ، هنگام رانندگی در هوای بارانی و مرطوب و در جاده های غبارآلود و گل آلود ، سایش لنت ترمز افزایش می یابد.

یک بحث جدی در مورد سوال در مورد زمان تعویض لنت ترمز، کیفیت آنها است. لنت و قطعات یدکی اصلی برای مدت زمان نسبتاً طولانی دوام خواهند آورد و لنت های ارزان و بی کیفیت باید در کمتر از 10 هزار کیلومتر تعویض شوند.

بیشتر بخوانید : تعویض لنت عقب پراید


تقسیم بندی لنت های ترمز اتومبیل 

با توجه به روش عملکرد و ویژگی های طراحی ، لنت های ترمز اتومبیل به دو نوع دیسک و درام تقسیم می شوند.

ترمز دیسک : 

ترمز دیسک که غالبا به آن دیسک ترمز میگویند ، هنگامی که ترمز ها اعمال میشوند، یک کولیس ، لنت ترمز را در مقابل دیسک فشار میدهد.

ترمز درام :

کارآیی ترمز درام به این گونه است هنگامی ک راننده روی پدال ترمز قدم میگذارد ، کفشهای منحنی که داخل درام قرار دارند، به بیرون رفته و داخل درام مالش میکنند و چرخ را کاهش میدهند.

ترمز دیسک کارایی بیشتری دارد ، بنابراین معمولاً روی چرخهای جلو نصب می شوند که تا 70 درصد از قدرت ترمز را تشکیل می دهند.

با این حال ، برخلاف پد درام ، پد دیسک دوام کمتری دارد. طول عمر آنها تقریباً ۲۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر است ، در حالی که درام های عقب قادر به تحمل مسافت 100 هزار کیلومتر هستند. علاوه بر این ، بازده ترمز تا حد زیادی به کیفیت دیسک های ترمز بستگی دارد که طول عمر آن کاملاً طولانی است و می تواند از 50 تا 150 هزار کیلومتر باشد.

با در نظر گرفتن این واقعیت که بار روی لنت های جلو دو تا سه برابر بیشتر از عقب است ، در نتیجه آنها دو تا سه برابر بیشتر از عقب سایش پیدا می کنند. البته توصیه های خاصی برای افزایش طول عمر آنها وجود دارد که توسط سازنده ارائه شده است.

بیشتر بخوانید : تعویض لنت جلو پراید 

لنت های ترمز به طور متوسط چه زمانی باید تعویض شوند ؟

بنابراین ، به طور متوسط ​​، لنت های ترمز با کیفیت پایین و متوسط ​​توصیه می شود که به صورت زیر تعویض شوند:

لنت جلو :  بعد از 10 الی ۱۵ هزار کیلومتر ؛ و لنت عقب بعد از 25الی 40 هزار کیلومتر.

و لنت های با کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر نیز توصیه می شود به شرح زیر تعویض شوند :

لنت های جلو : بعد از 15 ال 20 هزار کیلومتر ؛ لنت های عقب : بعد از 40 الی 60 هزار کیلومتر.

سیستم ترمز درام در اتومبیل های مدرن به ندرت نصب می شود و عمدتا در محور عقب است.

جایگزینی لنت های طبل به طور متوسط ​​بعد از 80  الی 100 هزار کیلومتر انجام می شود.

اینها توصیه های بسیار متوسطی هستند ، اما درعین حال ، ایده هایی از سرویس لنت های ترمز هنگام استفاده از آنها در آب و هوای عادی و شرایط آب و هوایی با رانندگی خیلی ناخوشایند ارائه می دهند. علاوه بر این ، لازم به ذکر است این واقعیت که تعویض لنت ترمز به طور همزمان در یک محور چرخ انجام می شود. یعنی اگر تصمیم دارید لنت ها را تعویض کنید ، بلافاصله جلو و عقب را همزمان عوض می کنیم با این کار توزیع ناهموار نیروهای ترمز روی چرخ ها از بین می رود و هنگام ترمزگیری خودرو به پهلو کشیده نمی شود .

یکی دیگر از نکات مهم این است که بلافاصله پس از تعویض لنت ها ، آنها باید "در داخل" مالش دهند به این معنی که در این فاصله حدود 1الی ۳ کیلومتری ، سیستم ترمز به طور موثر کار نخواهد کرد در واقع لنت ها وقتی موثر کار خواهند کرد که سطح تماس لنت ها و دیسک ترمز حداکثر باشد. اگر بعد از 10 الی 15 کیلومتر همچنان کیفیت پایین ترمز پایدار باشد ، به احتمال زیاد لنت های بی کیفیت خریداری شده اند که باید تعویض شوند.

در پاسخ به سوال: زمان تعویض لنت ترمز کی است ؟" ابتدا لازم است علائمی که توسط آنها میزان محدودیت سایش لنت ها تعیین می شود ، در نظر گرفته شود. دفعات تعویض به سایش یا فرسوده شدن آنها بستگی دارد. با استفاده از علائم غیر مستقیم مختلف می توان حد مجاز سایش لنت ها را تعیین کرد. شما فقط باید آنها را به درستی تفسیر کنید و نادیده نگیرید. علائم سایش لنت ترمز عبارتند از:

افزایش فاصله توقف

یعنی با توجه به فرسودگی مواد اصطکاک تا حد ممکن و تماس لنت با دیسک به دلیل پایه فلزی ، ضریب ترمز نیز کاهش می یابد و باعث افزایش طول ترمز می شود.

نقض صافی در هنگام ترمزگیری

این امر با ساییدگی ناهموار لنت های ترمز و عملکرد نامناسب کولیس که در آن یکی از دیسک ها با شدت بیشتری گیر می شود امکان پذیر است.

کاهش سفتی پدال ترمز و افزایش میزان حرکت آن

اگر پدال ترمز را فشار داده اید ، اما به وضعیت مخالف برنگشته است ، این نشان می دهد که لنت ها کاملاً فرسوده شده اند و به دلیل دمای بالا ، دیسک آن سوخته است.

فرار چرخ در هنگام ترمزگیری

این امر به دلیل از بین رفتن لنت های ترمز ، ایجاد ترک ، تراشه در آنها و ورود ذرات خاک به آنجا است.

ایجاد صدای مانند جغجغه

این علامت سایش هنگامی ظاهر می شود که مواد اصطکاک کاملاً فرسوده شده و ترمز ناشی از پایه فلزی لنت ایجاد شده باشد.

گرد و غبار روی رینگ ها

گرد و غبار نشانه ای از سایش مواد اصطکاک است. گرد و غبار فلزی نشانه سایش دیسک ترمز توسط پایه لنت ترمز فرسوده است.

در صورت بروز چنین علائمی باید به لنت های ترمز و وضعیت آنها توجه کنید. در واقع ، با ساییدگی شدید و پارگی آنها ، ممکن است مشکلات جدی تری به صورت گیر کردن لنت های ترمز و تخریب مجموعه های توپی بوجود آید.

علاوه بر این ، اتومبیل های مدرن به سنسورهای الکترونیکی ویژه ای مجهز هستند که وضعیت لنت ها و میزان فرسایش آنها را نشان می دهد. پس از پاک شدن پوشش تا سطح بحرانی ، چراغ روی صفحه روشن می شود. در سنسورهای مکانیکی ، در چنین شرایطی ، صدای شکاف و جغجغه فلزی شنیده می شود که توسط یک صفحه متصل به پایه لنت ها ساطع می شود ، که در صورت پاک شدن پوشش به حداقل مقدار ، شروع به تماس با دیسک ترمز این نشانه روشنی است که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد 

زمان تعویض لنت ترمز
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 21 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
بهترین روغن گیربکس اتوماتیک ایرانی
در این مقاله به معرفی بهترین روغن گیربکس ایرانی ، کاربرد و ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک میپردازیم... با ما همراه باشید