ما را دنبال کنید
ترکیدن باتری خودرو و دلایل انفجار آن
انفجار باتری خودرو به ندرت اتفاق می افتد اما در هر صورت تهدیدی برای رانندگان و سلامت خودرو خواهد بود در این مقاله به بررسی دلایل آن و راه های جلوگیری از ترکیدن باتری میپردازیم

ترکیدن باتری خودرو و دلایل انفجار آن


گاهی اوقات شاهد سوانح ناگواری هستیم که ناشی از ترکیدن باتری خودرو رخ داده است . این حوادث میتواند خطرات جدی ای را به همراه داشته باشد و بایستی از وقوع آن جلوگیری کرد . دلایل ترکیدن باتری خودرو به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد و ما در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد میخواهیم به بررسی تک تک آن ها بپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید .



دلایل ترکیدن باتری خودرو 


از اصلی ترین دلایل ترکیدن باتری خودرو ، ایجاد اتصال کوتاه در دوسر قطب های آن است. این امر میتواند به صورت دستی انجام شود که بعضی از تعمیرکاران برای تست قدرت این کار را انجام میدهند که اقدامی بسیار غلط و فوق العاده خطرناک است.

اتصال کوتاه ، اولین دلیل ترکیدن باتری خودرو 

از اصلی ترین دلایل ترکیدن باطری خودرو ، به وجود آمدن اتصال کوتاه میان دو سر قطب های آن است. این امر به صورت دستی انجام میشود. مورد بعدی ، ایجاد اتصال کوتاه در دوسر قطب های باتری توسط استارت سیستم به علت معیوب بودن و کثیفی کلکتور سیم پیچ آن است که این امر نیز با سرویس نمودن استارت و تمیز کردن ذغال های ما بین کلمتور ها برطرف میشود .


شارژ بیش از حد مجاز ، دومین دلیل ترکیدن باتری خودرو

علت دیگری که میتواند باعث به وجود آمدن شرایط ترکیدن باتری شود شارژ بیش از حد مجاز آن است که توسط شارژر یا دینام صورت میگیرد. این امر منجر به جوش آمدن اسید و تصاعد بخار اسید از آن میشود که این بخار قابل انفجار بوده و تجمع آن در باتری این امر را تشدید میکند. لذا سطح ولتاژ شارژ نگهداری باتری که همواره روی آن قرار دارد حائز اهمیت است. لازم به ذکر است همه شارژرها مجهز به سیستمی جهت تنظیم سطح ولتاژ و محدود نمودن جریان شارژ باتری با توجه به مشخصات باتری است.


مسدود شدن دریچه ها و بخار اسید در داخل باتری ها ، سومین دلیل ترکیدن باتری خودرو

همه باتری های اسیدی برای ایجاد شرایط ایمن ، دریچه هایی برای خروج بخارات اسید دارند که چنانچه بنا به هر دلیلی که قبلا اشاره شد ، بخار اسید از آن متصاعد شد ، از طریق روزنه های تعبیه شده خارج میشود و از تجمع بخار در داخل باتری جلوگیری میکند. چنانچه این دریچه ها بنا به هر دلیلی مسدود شدند بخار اسید در داخل باتری جمع شده و شرایط را برای انفجار باتری مهیا میسازد. لذا در هنگام نصب باتری به این نکته توجه کنید و باتری ها را به صورتی در کنار هم قراردهید که این دریچه ها مسدود نشوند.


عدم رعایت اصول سرویس و نگهداری باتری ، چهارمین دلیل ترکیدن باتری خودرو

سرویس و نگهداری باتری و سیستم شارژ آن با توجه به مواردی که قبلا اشاره شد بایستی در دوره های زمانی مناسب به دقت انجام شود. مخصوصا باتری هایی که Sealed نیستند و نیاز دارند تا سطح آب باتری آنها کنترل شود تا لایه های سربی باتری درون آب اسید قرار داشته باشند و قطب های باتری و سرباتری که به آن متصل است تمیز باشند و اصطلاحا سولفاته نباشند. بدیهیست رعایت تمامی این موارد ، عمر مفید باتری را افزایش میدهند.


 عدم کیفیت و مرغوبیت باتری های تولید شده، پنجمین دلیل ترکیدن باتری خودرو


همیشه یکی از موارد حائز اهمیت ، مرغوبیت کالا بوده که بایستی در هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرد ؛ البته لازم به ذکر است مرغوبیت بیشتر ، هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت که در اماکن حساس این هزینه ها به صرفه خواهد بود.

ترکیدن باتری خودرو و دلایل انفجار آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 29 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
رولبرینگ خودرو چیست ؟ | کاربرد ها و وظایف آن
رولبرینگ ها از جمله قطعات خودرویی میباشند که در صنعت و تولید بسیار کاربرد دارد ما در این مقاله به بررسی رولبرینگ و کاربرد و وظایف آن میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید