ما را دنبال کنید
اثرات سوراخ شدن اگزوز خودرو
چنانچه اگزوز دچار آسیب دیدگی شود ، بر چندین عملکرد خودرو مانند آلایندگی ، صدا ، شتاب و قدرت موتور تاثیر منفی میگذارد.

اثرات سوراخ شدن اگزوز خودرو 


اگزوز از جمله قطعاتیست که در تمامی وسایل نقلیه موجود میباشند که وظیفه آن خروج دود حاصل از واکنش های شیمیایی درون موتور میباشد. این از سه بخش اتصال به موتور ، میانی ، انتهایی ساخته میشود که در این میان کاتالیست به علت نیاز به دمای 800 درجه سانتی گراد در قسمت اول تعبیه میگردد و بخش های دوم و سوم در کاهش دما و صدای خروجی موثر میباشند و میتواند برای کاهش خروج گازهای خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت ، تاثیر بسیاری داشته باشد.

وظیفه اگزوز خودرو 

اگزوز خودرو

  • هدایت گازهای خروجی از موتور خودرو به بیرون 

  • کاهش صدای ایجاد شده ناشی از حرکت سوپاپ ها در موتور و عمل احتراق

چنانچه اگزوز خودرو وجود نداشته باشد اتومبیل ما هرچه قدر هم که نرم کار کند ، باز هم صداهای ناهنجار و نا خوشایندی تولید میکنند که منجر میشود خیلی زود از رانندگی خسته شویم و برای دیگران هم مزاحمت هایی ایجاد کنیم به همین دلیل ، از نشانه های پارگی و سوراخ شدن اگزوز ، همین تغییر سرو صدای وسیله نقلیه میباشد که خیلی شایع است. از وظایف دیگر اگزوز ، کاهش میزان آلودگی خروجی از موتور خودرو میباشد که غالبا این امر با استفاده از قطعه ای به نام کاتالیست در اگزوز خودرو انجام میشود.

به طور کلی اگزوز ها ، سه وظیفه اصلی را بر عهده دارند:

  • کاهش سر و صدا

  • کاهش آلایندگی

  • کاهش دما

چنانچه اگزوز دچار آسیب دیدگی شود ، بر چندین عملکرد خودرو مانند آلایندگی ، صدا ، شتاب و قدرت موتور تاثیر منفی میگذارد.

سوراخ شدن اگزوز خودرو 

سوراخ شدن اگزوز خودرو ، دو تاثیر قابل ملاحظه ای در خودروها دارد. اولین تاثیر آن ، افزایش آلودگی صوتی خودرو میباشد که متوانید سریعا متوجه آن شوید.از دیگر تاثیرات آن که احتمالا غیر قابل پیشبینی است ، افزایش مصرف سوخت میباشد. سوراخ شدن اگزوز ، منجر به افزایش آلایندگی و مصرف سوخت خودرو به میزان کم میشود که در بلند مدت میتواند باعث شود تا شما پول بیشتری برای سوخت بپردازید.

علائم خرابی اگزوز خودرو

بیشترین علائم خرابی اگزوز شامل پارگی ، شکستگی و سوراخ شدگی در آن میباشد. از آنجا که اگزوز ، مسیری نسبتا طولانی از موتور تا انتهای خودرو طی میکند، نتیجتا به همان نسبت بیشتر در معرض فرسودگی قرار میگیرد ، اگزوز ها معمولا در زیر خودرو نصب شده و بسیار نزدیک به سطح زمین میباشند ، به همین علت ، عبور اتومبیل از مسیر های ناهموار و تردد در مسیر های پرآب منجر میشود این قطعه آسیب ببیند.

همچنین آب و هوای مرطوب هم میتواند نقش بسیاری در فرسودگی این قطعه داشته باشد به همین دلیل در نواحی که آب و هوای آن مرطوب و شرجی است ، این قطعه خیلی زود تر از حالت ( طول عمر عادی ) خراب خواهد شد. فرسودگی اگزوز متوجه میشود ، این قطعه با ضربه کوچکی نیز دچار شکستگی یا پارگی شود که نهایتا منجر به عدم عملکرد صحیح خودرو خواهد شد.

به صورت کلی علائم خرابی اگزوز در خودرو ، میتوان موارد زیر اشاره کرد:

  • شنیده شدن صدای ناهنجار و نسبتا بلند از خودرو

  • کاهش میزان قدرت خودرو

  • افزایش میزان مصرف سوخت خودرو

  • افزایش غلظت آلاینده ها در خروجی اگزوز

زمان تعویض اگزوز خودرو 

به صورت کلی عمر مفید اگزوز بین 4 الی 5 سال بوده و حداکثر مسافتی که با آن پیموده میشود رقمی بین 80 الی 150 هزار کیلومتر میباشد. به این نکته توجه داشته باشید، کاتالیست اگزوز ، نقش مهمی در کاهش عمر این قطعه داشته و به سبب گرفته شدن توری های آن ، پس از مدتی استفاده ، بایستی آن را تعویض نمود. چنانچه در شرایط آب و هوایی یا جاده ای که در بالا ذکر شد از خودروتان استفاده نمایید ، عمر مفید این قطعه کمتر شده و در برخی شرایط حتی به دوسال هم خواهد رسید.

اثرات سوراخ شدن اگزوز خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 20 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
سیستم جرقه زنی دلکو چیست و چه وظایفی دارد؟
دلکو ، به طور کلی توزیع کننده برق بین شمع ها در سیستم جرقه زنی محسوب میشود