ما را دنبال کنید
سیم کشی خودرو و آشنایی با اجزای آن
در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد به معرفی قسمت سیم کشی خودرو میپردازیم ... تا انتها همراه باشید.

سیم کشی خودرو و آشنایی با اجزای آن

سیستم برق خودرو یکی از مهمترین بخش ها در سیم کشی خودرو است که وظایف زیادی برعهده دارد. در قسمت های فنی، ایمنی، رفاهی خودروها از قطعات برقی بسیاری استفاده م یشود و این قطعات همگی به وسیله سیستم برقی خودرو وظیفه خود را انجام می دهند. انواع چراغ های خودرویی، راهنما ها و پمپ ها و آمپرها وابسته به سیستم برقی خودرو هستند. بنابراین سیستم برق خودرو در عملکرد تمام بخش های خودرو نقش مهم و حیاتی دارند. 

سیستم برق خودرو از پنج بخش اصلی تشکیل شده است :

·         تولید کننده ( دینام )

·         ذخیره کننده ( باتری )

·         توزیع کننده (سیم کشی خودرو )

·         کنترل کننده ( کلیدها و دکمه ها )

·         مصرف کننده برق ( اجزای برقی خودرو )

در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد به معرفی قسمت سیم کشی خودرو میپردازیم ... تا انتها همراه باشید.

 آشنایی با سیم کشی خودرو و اجزای آن

سیستم سیم کشی اتومبیل و اجزای تشکیل دهنده آن 

سیستم سیم کشی خودرو متشکل از اجزای اصلی سیستم برقی انواع خودروهای مدرن میباشد. با توجه به نوع خودرو و سیستم برقی آن، سیم پیچی خودرو میتواند ساده یا پیچیده باشد. بدین ترتیب ، همه  سیستم برقی خودروها جهت توزیع نیرو تولیدی خود از سیم ها استفاده مینمایند . سیم ها هم برق تولیدی دینام را به تمامی قسمت های برقی میرسانند و آن ها را تغذیه میکنند . لذا بدون حضور فعالیت بی عیب آنها ، برق تولیدی دینام هدر رفته و بلا استفاده میماند و در ضمن اجزای قطعات برقی خودرو نیز کارآیی مطلوب را نخواهند داشت .سیم کشی خودرو که خود شامل بخشی از سیستم برق رسانی خودرو است شامل اجزای زیر  است:

·         سیم ها

·         فیوز ها

·         اتصالات

این اجزا شامل بخش های ثابت سیستم سیم کشی در هر وسیله ای میباشند و حتی میتوان گفت سیم کشی یک ساختمان هم از همین اجزا تشکیل شده است. هرکدام از این اجزا جهت کارآیی مطلوب، بایستی ویژگی های خاص خود را داشته باشند تا دارای طول عمر و دوام و بقای بیشتر در هر وسیله ای داشته باشند.

 

سیم ها

سیم ها در سیستم سیم کشی خودروها علاوه بر انتقال نیروی برق ، وظیفه انتقال اطلاعات سیگنال دریافتی از سنسور برعهده داشته ، به همین دلیل سیم ها در انواع مختلف و با قابلیت های متفاوتی در خودروها بکار میرود. مقاومت هر سیمی، وابسته به مقدار جریانی که از آن عبور میکند ، انتخاب میشود.اگر سیم با مقاومت عبوری از آن تطابق نداشته باشد ، منجر به ذوب شدن زود هنگام آن میشود. بنابراین سیم ها بایستی مقاومت گرمایی لازم را داشته و از کیفیت کافی جهت  مقابله با عوامل مخرب برخوردار باشند. به همین دلیل برای هر سیم ، چند شاخصه مهم در نظر گرفته میشود که این شاخصه ها در انتخاب کارآیی آن تاثیر بسزایی داشته باشد . این شاخص ها شامل :

    طول :

طول سیم با مقاوت آن رابطه مستقیمی دارد. بدین معنی که هرچه طول سیم بیشتر باشد از مقاومت بالاتری برخوردار است. بنابراین سیم های بلند تر به علت طول بیشتری که دارند ، شانس تبادل گرمایی بهتری داشته اما بخاطر مقاومت بیشتر ، شدت جریان مجاز عبوری از آن کاهش میابد.

    جنس:

معمولا سیم های استفاده شده در سیم کشی اتومبیل، از جنس مس میباشد، البته کیفیت این فلز بر میزان مقاومت سیم ها تاثیر مستقیمی داشته بدین ترتیب هرچه کیفیت و خلوص مس بیشتر باشد مقاومت سیم کمتر شده و جریان بیشتری انتقال میابد.

    سایز ( قطر سیم ها ) : 

سایز یا همان قطر سیم با مقاومت آن رابطه عکس داشته بدین معنی که هرچه قطر سیم بیشتر باشد ، مقاومت آن کاهش میابد و برعکس.

نکته مهم و حیاتی در ارتباط با سیم ها در سیم کشی خودرو ، انتخاب سیم مناسب میباشد ، انتخاب سیم مناسب در کاهش اتلاف انرژی تأثیر مستقیمی دارد ، نکته دیگر در مورد روکش سیم ها که غالبا از جنس لاستیک میباشد. گاهی هم تعدادی از سیم را از یک لوله پلاستیکی قابل انعطاف و نرم از جنس پلاستیک یا PVC عبور داده تا از محافظ بیشتر و کامل تری برخوردار باشند.

    رنگ سیم ها : 

طبق یک اصول مشخصی ، از هر رنگ سیم ، برای کار مشخصی در سیستم برق کشی خودروها استفاده میشود تا در هنگام تعویض یا تعمیر قطعات ، بتوان راحت تر سیم هر قطعه را شناسایی کرد . این رنگ ها عبارتند از :

رنگ آبی ( U ) : مخصوص چراغ های بزرگ جلو میباشد که در هنگام نور بالا با راه سفید ( آبی سفید) و نور پایین با راه قرمز ( آبی قرمز) مشخص میشوند.

رنگ قرمز ( R ) : سیم چراغ کوچک جلو ، کوچک عقب و چراغ نمره به این رنگ می باشد.

رنگ زرد (  Y ) : سیم دینام به جعبه فیوز و سیم چراغ شارژ ، به این رنگ میباشد.

رنگ سبز : (  G ) : سیم هایی که از طریق فیوز به مدار باطری و مصرف کننده ها متصل میشوند به این رنگ میباشند.

·         برق اصلی راهنما : سبز

·         راهنما سمت راست : سبز و سفید

·         راهنما سمت چپ : سبز و قرمز

·         چراغ ترمز : سبز و بنفش

·         چراغ دنده عقب : سبز و قهوه ای

رنگ سفید ( W ) : سیم متصل بر کویل، چراغ های اخطار دهنده و چراغ روغن به رنگ سفید میباشد.

رنگ مشکی ( B ) : جهت اتصال بدنه از سیم رنگ مشکی استفاده میشود.

البته لازم به ذکر است که این رنگ ها ثابت نبوده اما تقریبا این قاعده میان تمام خودروسازان ثابت میباشد.

رنگ سیم خودرو ها 

فیوزها 

مهمترین وظیفه فیوزها ، محافظت از سیم هاییست که به آن ها متصل اند. بدین ترتیب وقتی جریانی که از سیم عبور میکند بیشتر از حد مجاز آن باشد ، فیوز پریده و جریان قطع میشود. این کار باعث محافظت از سیم وممانعت از آسیب رساندن به آن میشود. فیوزها در خودرو متشکل از دو تیغه فلزی با یک اتصال پلاستیکی و یک سیم رسانا به هم وصل میشوند. این سیم رسانا از جنس سیم لحیم بوده و مقاومت بالایی ندارد لذا درصورت افزایش جریان  و دما ذوب و اتصال تیغه ها ااز هم قطع میشود و در پی آن قطع شدن جریان را به دنبال دارد . فیوزها در خودرو ها روی پنل مخصوصی سوار میشوند . غالبا خودروها دو پنل فیوز دارند :

·         پنل فیوز نزدیک به موتور

·         پنل فیوز نزدیک به داشبورد

 

بر روی پنل فیوز نزدیک به موتور ، فیوز پمپ بنزین ، فیوز پمپ فن رادیاتور، فیوز ترمز ضد قفل و ECU متصل هستند. پنل پشت داشبورد که نزدیک به زانویی راننده تعبیه شده ، متشکل از فیوز سوئیچ و دیگر قطعات برقی درون کابین میباشد . فیوزها بخاطر اهمیتی که دارند اصولا به صورت دوره ای چک میشوند.

 

اتصالات

اتصالات یا سوکت ها سومین بخش از سیستم سیم کشی خودرو به عنوان وسیله اتصال سیم کشی به مصرف کننده شناخته میشود. بدین معنا که بدون حضور اتصالات یا همان سوکت ها، انتقال جریان به مصرف کننده صورت نمیگیرد. اهمیت دیگر سوکت ها، نقشی است که در هنگام تعمیرات فیوز و سیم کشی ایفا میکنند.بدون وجود اتصالات (سوکت ها) تعمیرات سیم کشی عملا غیر ممکن خواهد بود زیرا تعویض قطعات مصرف کننده که سیم پیچ ها از آن ها عبور میکند یا به آن منتهی میشود بدون اتصالات امکان پذیر نمیباشد.از ویژگی های سوکت مناسب بایستی به ضد آب و ضد زنگ بودن و دارای اتصال مناسب بودن به آن اشاره کرد. سوکت ها دارای چهار جز اصلی میباشند :

·         پوسته

·         پین

·         نگهدارنده پین

·         واشر عایق

 

پوسته سوکت دارای دو قطعه مجزا بوده که توسط گیره اتصال روی بدنه به هم وصل میشود . پوسته که پین و نگهدارنده را در خود جای میدهد دارای خار های مخصوصی میباشند . همچنین شیاری نیز برای سوار شدن واشر روی خود دارد واشر آب بندی از ورود آب به داخل پوسته جلوگیری میکند و پین ها هم محل اتصالات دو سر سیم هستند.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

سیم کشی خودرو و آشنایی با  اجزای آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 06 آبان 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
سیستم خنک کننده خودرو همه چیز در مورد آن
در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد تلاش میکنیم با سیستم خنک کاری خودرو بیشتر آشنا شویم و اجزای سیستم را بهتر بشناسیم. تا انتها همراه باشید