ما را دنبال کنید
سرویس دوره ای خودرو و اهمیت آن
سرویس دوره ای خودرو یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش عمر مفید قطعات خودرو و کاهش هزینه های نگهداری به حساب می آید. برخلاف آنچه تصور میشود انجام ندادن به موقع این سرویس ها ، آسیب های فراوانی به تمامی قسمت های خودرو میرساند

سرویس دوره ای خودرو 

چنانچه صاحب خودرویی هستید بایستی بدانید با نگهداری مناسب میتوانید عمر ماشین خود را افزایش دهید و از هزینه های احتمالی آن جلوگیری کنید ،بدین جهت که سرویس های دوره ای خودرو ، یک عامل مهم پیشگیری از مشکلات محسوب شده و هدف آن ، جلوگیری از خرابی های احتمالی خودرو میباشد. در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد به بررسی تمامی نکاتی که در مورد سرویس خودرو باید بدانید را برایتان شرح میدهیم ... تا انتها همراهمان باشید.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو چیست؟

اگر جزو افرادی هستید که سلامت خودرو برایتان اهمیت دارد به خوبی با اصطلاح سرویس دوره ای خودرو آشنا میباشید. سرویس دوره ای خودرو مجموعه اقداماتیست که جهت نگهداری از خودرو ملزم به انجام آن خواهید بود تا در دراز مدت بتوانید از آسیب های وارد شده به خودرو تان جلوگیری کنید و از سلامت ماشین مطمئن باشید.

به صورت کلی سرویس منظم خودرو منجر به حصول اطمینان از شرایط مناسب خودرو میشود و باعث رفع مشکلات احتمالی پیش از آن که به خودرو آسیبی برساند میشود. اصول اولیه ای مانند تعویض روغن ، فشار لاستیک ها و انجام کارهای پایه ای که بخشی از سرویس های دوره ای خودرو هستند بشما کمک میکنند قبل از این که خودرو آسیبی جدی ببیند بتوانید از خودرو تان بخوبی مراقبت نمایید در زیر لیستی از سرویس دوره ای قطعات خودرو را برایتان آماده کردیم :


نوع اقلام و لوازم مصرفی خودرو


متوسط زمان لازم برای تعویض و بازبینی


روغن موتور

بین ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ کیلومتر

روغن ترمز

بین ۱ الی ۲ سال

روغن هیدرولیک

بسته به شکل ظاهری و کیفیت روغن تقریبا هر سال

روغن گیربکس

بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر

فیلتر هوا

بسته به شرایط آلودگی هوا تقریبا بین یک الی دو ماه

فیلتر روغن

متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر

فیلتر بنزین

متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر

فیلتر اتاق

هر سال

لنت ترمز

چرخ جلو بین ۲۰ تا ۳۰ هزار و عقب بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر

شمع

بسته به نوع شمع بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر

آب و ضدیخ موجود در رادیاتور

به صورت مرتب بازبینی شود تا سطح آن کم نشود

آب مخزن شستشوی شیشه ها

پس از هر بار خالی شدن

تسمه دینام و پروانه خودرو

در صورت ایجاد پارگی و ترک خوردگی و خشکی

تسمه تایم

متوسط بین ۶۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر

گاز کولر

بین ۲ الی ۵ سال

صفحه کلاچ

متوسط بین ۶۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر

واشر سر سیلندر

متوسط بین ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر

لاستیک

متوسط بین ۷۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر

استپر موتور

متوسط بین ۳۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر

سنسور اکسیژن

هر ۵۰ هزار کیلومتر

باتری

بین ۱ الی ۲ سال

تیغه برف پاکن

هر سال


سرویس یک خودرو چقدر زمان بر است؟

چنانچه قصد تعویض یک روغن و فیلتر ساده دارید زمان سرویس خودرو شما چیزی حدود 10 الی 15 دقیقه انجام میشود. یک سرویس موقت، به زمانی حدود 2 ساعت نیاز دارد این موضوع بستگی به تعداد موارد موجود در چک لیست سرویس خودرو شما دارد برای خدمات کامل خودرو حداقل 3 ساعت بایستی در تعمیرگاه بگذرانید . در کل هرچه سرویس دهی جامع تر و کامل تر باشد زمانی طولانی تر برای تکیل فرآیند آن نیاز است.

سرویس دوره ای خودرو

مزایا و معایب سرویس های دوره ای خودرو 

از مزایای انجام سرویس های دوره ای خودرو این است که نیاز به کارهای اضافی جهت تصمیم گیری در مورد سرویس دهی به کل از بین میرود بدین معنا که شما بخاطر مشغله ای که دارید لیست بالا را بخاطر نسپرده و مثلا ندانید دقیقا چه زمانی باید روغن ماشین را عوض کنید و یا چرا کلیه بخش های قسمت های مکانیکی اتومبیل در زمان خاصی چک شود. . شاید امکان دارد هزینه های اولیه سرویس دوره زیاد به نظر برسد اما این قبیل خدمات، از هزینه های بلند مدت میکاهد. بکارگیری از سرویس های دوره ای خودرو به معنای این است که شما ماشین خود را از نظر سلامت فیزیکی بیمه کرده اید.

از نکات منفی سرویس دوره ای خودرو ، میتوان به انجام فعالیت های غیر ضرروری آن اشاره کرد. تخمین زده میشود تا 30 درصئ کارهای پیشگیرانه جهت سلامت خودرو، بیش از نیاز واقعی انجام میشود . به عنوان مثال ، تست باتری حداکثر برای دوبار در سال آن هم برای افرادی که به طور مداوم با خودرو خود کار میکند ضروریست، اما نمایندگی طرف قرارداد شما امکان دارد بجای دوبار در سال چهاربار در سال برای بازدید دوره ای تعیین کند. این مقدار بیش از حد مجاز بوده و هدف این کار فقط میتواند دریافت هزینه بیشتر شود.

سرویس دوره ای خودرو از  طریق نمایندگی چه مزایایی دارد 

1 ) شما با اطمینان خاطر میدانید قطعات اصلی و اورجینال شرکتی در خودروتان بکار میرود .

2 ) از سالم بودن و نگهداری اصولی خودرو خود اطمینان خواهید داشت.

3 ) شما میدانید در زمان های مشخص و با برنامه از پیش تعیین شده بایستی اتومبیل خود را سرویس کنید ( نگرانی بابت این که چه زمانی ماشینتان را سرویس کنید ، نخواهید داشت. )

4 ) دیگر نیاز به جست و جو برای یافتن تعمیرگاه مجاز و معتبر ندارید و مستقیما میتوانید خودرو خود را به نمایندگی شرکت مورد نظر ببرید.

5 )لیستی از سوابق کتبی از تاریخ خدمات خودرو در نمایندگی ثبت میشود این موضوع در آینده و هنگامی که میخواهید اتومبیل خود را بفروشید، برای خریداران میتواند مهم باشد ( این اقدام نشان دهنده این است که شما سرویس های دوره ای خودرو را انجام داده و ماشین تان سالم است.)

سرویس خودرو

قیمت تخمینی یک سرویس خودرو 
هنگامی که صحبت از سرویس خودرو میشود هیچ استانداردی برای قیمت و هزینه آن وجود ندارد قیمت سرویس یک اتومبیل ممکن است از یک تعمیرگاه به تعمیرگاه بعدی یا از یک شهر به شهر دیگر متفاوت باشد همچنین تعداد و لیست خدماتی که تعمیرگاه خاصی به عنوان سرویس ارائه میدهد با تعمیرگاه دیگر متفاوت است . هر چقدر مراحل زیادی انجام شود و قطعات بیشتری بررسی شوند ، سرویس مورد نظر ، هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت. 

چک لیست سرویس دوره ای خودرو 
امروزه با پیشرفت روز افزون صنعت خودروسازی ، موتورهای خودرو نیز کمی پیچیده تر شده اند ، لیستی از کارهای ساده که برای نگهداری خود انجام دهید تقریبا مشابه با نیم قرن پیش میباشد . در زیر چک لیستی از کارهای مربوط به سرویس دوره ای خودرو میشوند ، شامل موارد زیر میباشند:

چک لیست اصلی ایمنی
کمربند ایمنی  : میزان کشش و سگک کمربند را بررسی کنید .
چراغ های خارجی : لامپ ها را در صورت لزوم جایگزین نمایید.
ترمز دستی : اطمینان حاصل نمایید که میتواند خودرو شما را در شیب نگه دارد.
شیشه و آینه ها : سلامت شیشه و آینه ها را بررسی نمایید.
برف پاک کن : کارکرد و جنس برف پاک کن را بررسی نمایید.
لاستیک : از میزان سایش و فشار باد تایرها اطمینان حاصل نمایید.
بوق : از سالم بودن بوق خودرو اطمینان حاصل نمایید.
مایعات : سطح روغن و دمای خنک کننده موتور را بررسی نمایید.
زاپاس و جک یدکی : نسبت به کامل بودن وسایل زاپاس اطمینان حاصل نمایید.

چک لیست مایعات
روغن موتور
مایع خنک کننده رادیاتور ( آب رادیاتور )
روغن ترمز
روغن کلاچ ( اتومبیل دستی )

روغن گیربکس ( واسکازین )
روغن دیفرانسیل

چک لیست لاستیک 
فشار لاستیک
میزان سایش و خوردگی
تایر یدک ( زاپاس )
جک و ابزارهای جانبی

چک لیست چراغ ها 
چراغ های جلو
نشانگر و چراغ های خطر
چراغ ترمز
چراغ های معکوس
چراغ های پارک و مه شکن

سایر موارد کلی برای بررسی چک لیست سرویس های دوره ای خودرو 
شلنگ های رادیاتور  : نشتی و ترک خوردگی آن را بررسی نمایید
فیلتر هوا موتور : تمیز بودن آن را بررسی نمایید .
باتری : میزان سلامت باتری و طول عمر آن را چک نمائید.
تسمه ها : تمامی تسمه های خودرویی مانند ( تسمه دینام ، تسمه تایم و موارد دیگر ) نباید خیلی شل ، سفت یا اثری از پارگی داشته باشد.
سر و صداهای غیر معمول در موتور خودرو : هر نوع صدای عجیب از موتور بایستی بررسی شود.

نتیجه گیری 
اگر میخواهید اتومبیل شما بدون نقص کار کند و در آینده برای تعمیر و نگهداری آن کمتر هزینه کنید ، تعمیر و نگهداری منظم از خودروتان ، ضمن اطمینان از حفظ ارزش فروش آن ، به بهینه سازی عملکرد و اطمینان از ایمنی و دوام اتومبیل کمک میکند. برخورداری از خدماتی مانند سرویس دوره ای خودرو میتواند به عنوان یک راه پیشگیرانه عمل کند. تنها کاری که بایستی شما انجام دهید ، این است که در زمان های تعیین شده ؛ خودرو را به نمایندگی ببرید تا مورد بررسی قرار گیرد.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

سرویس دوره ای خودرو و اهمیت آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 22 آذر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
چراغ راهنما خودرو | همه چیز در مورد چراغ راهنما خودرویی
در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی نکات مهم که در موقع خرید چراغ راهنمای خودرو باید به آن توجه کرد میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید