ما را دنبال کنید
روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 | مشخصات و ویژگی ها
روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 در دو نوع مینرال و سنتتیک تولید و به بازار عرضه می شود. فرآیند تولید این دو روغن گیربکس با یکدیگر تفاوت دارد

روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

 روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

امروز میخواهیم برای شما کاربران عزیز به معرفی روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 بپردازیم، قبل از آن به توضیح مختصری در مورد گیربکس های اتوماتیک میپردازیم ... با ما همراه باشید...

گیربکس های اتوماتیک یکی از باکیفیت ترین نوع گیربکس ها هستند که برای کارکرد بهتر نیاز به مایعی به نام روغن دارند. این قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده که برخی ثابت و برخی متحرک می باشد. قطعات متحرک خودرو از جنس فلز ساخته می شوند و برای این که با سایر قطعات فلزی دیگر در تماس بوده و اصطکاکی در بین آن ها ایجاد نشود، از روغن استفاده می کنند.


تفاوت میان روغن گیربکس اتوماتیک با روغن گیربکس دستی

روغن گیربکس ها در دو نوع گیربکس های دستی و گیربکس های اتوماتیک طراحی و تولید می شوند. روغن هیدرولیک گیربکس های دستی با نام MTF و روغن گیربکس های اتوماتیک با نام ATF شهرت دارد. روغن به کار رفته در گیربکس های دستی با روغن موجود در گیربکس های اتوماتیک متفاوت است. روغن گیربکس های دستی تنها وظیفه روانسازی بین قطعات را برعهده دارند ولی روغن دنده اتوماتیک نه تنها روانکاری بین قطعات را انجام می دهد، بلکه باعث انتقال قدرت از پمپ روغن به کلاچ می شود.

****** بیشتر بخوانید :نکات مهم در مورد تعویض روغن گیربکس

وظایف روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

روغن های ATF به کار رفته در گیربکس های اتوماتیک عملکردهای متفاوتی دارد که به شرح زیر می باشد:

  • انتقال قدرت موتور به وسیله مبدل گشتاور

  • روانکاری دنده ها و یاتاقان ها

  • کنترل دما به وسیله انتقال حرارت

  • روانکاری تمامی سطوح اصطکاک

  • محافظت از سطوح فلزات در مقابل خوردگی

  • کنترل اصطکاک ایجاد شده توسط حرارت در صفحه کلاچ ها

  • کنترل تورم آب بندها

معرفی روغن گیربکس اتوماتیک مینرال یا سنتتیک

روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 در دو نوع مینرال و سنتتیک تولید و به بازار عرضه می شود. فرآیند تولید این دو روغن گیربکس با یکدیگر تفاوت دارد. روغن گیربکس سنتتیک مقاومت بالایی در برابر فشار و دمای بالا داشته و از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که تغییر روغن از مینرال به سنتتیک نه تنها بازدهی گیربکس های خودرو را بالا نمی برد، بلکه امکان دارد موجب خرابی سیستم نیز گردد. برای گیربکس خودروهای قدیمی بهتر است از روغن گیربکس مینرال استفاده شود، ولی در صورتی که گیربکس خودروی شما از نوع CVT است، باید حتما از روغن گیربکس نوع سنتتیک به کار برده شود.

****** بیشتر بخوانید : معرفی کلی گیربکس خودرو


ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

روغن گیربکس های اتوماتیک دارای ویژگی های خاصی هستند که به شرح زیر است:

ویسکوزیته یا گرانروی: روغن گیربکس های اتوماتیک 405 برعکس گیربکس های دستی رقیق تر بوده و غلظت بالایی ندارند. به عبارتی ویسکوزیته یا گرانروی این روغن ها در سطح پایینی می باشد. در صورتی که ویسکوزیته روغن گیربکس در حد مطلوبی قرار داشته باشد، قدرت به صورت کامل به کلاچ انتقال داده می شود.

مقاوم نسبت به گرما: گیربکس ها در هنگام کارکرد حرارت بالایی تولید می کنند. یکی از وظایف روغن گیربکس کاهش دمای گیربکس ها می باشد. بنابراین یکی از ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 مقامت بالا نسبت به گرما است. در واقع روغن گیربکس ها نوعی خنک کننده به شمار می رود.

خاصیت ضدکف: یکی از دیگر ویژگی های روغن گیربکس های اتوماتیک خاصیت ضدحباب و یا ضدکف آن می باشد. بالا بودن کف روغن گیربکس بازدهی آن را کاهش می دهد. بنابراین در هنگام خرید روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 باید آن را تست کنید که کف نکند.

مقاوم در برابر فشار و خوردگی: مقاومت بالای روغن گیربکس اتوماتیک در برابر فشار و خوردگی یکی از مهم ترین مزایای این قطعه به شمار می رود. این روغن ها باید از ایجاد اصطکاک بین قطعات فلزی گیربکس جلوگیری کرده و عمر این قطعه را افزایش دهند.

****** بیشتر بخوانید :خرید ارزان گیربکس خودرو


هزینه روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 قیمت های متفاوتی دارد به همین دلیل برآورد قیمت دقیق این روغن ها مقدور نیست. در بالا ویژگی های مهم روغن گیربکس را عنوان کردیم، بنابراین بهتر است در هنگام خرید روغن گیربکس ها به کیفیت روغن گیربکس توجه کرده و سپس قیمت را لحاظ کنید. جهت اطلاع از قیمت روز روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 با شماره های درج شده در سایت بازرگانی راد تماس بگیرید تا لیست قیمت انواع روغن گیربکس اتوماتیک برای شما ارسال شود.

خرید روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

گیربکس اتوماتیک خوردو نقش مهمی را عملکرد خودرو ایفا می کند. در نتیجه در صورتی که روغن گیربکس به صورت صحیح و استاندارد خریداری نشود ممکن است خسارات بسیاری به گیربکس شما وارد شود. در هنگام خرید روغن گیربکس تمامی ویژگی های روغن گیربکس مرغوب عنوان شده در بالا را مورد بررسی قرار دهید تا خودروی شما به صورت مطلوبی کارکرد داشته باشد.

همچنین در صورتی که سطح روغن گیربکس شما کاهش پیدا کرده است، برای افزودن روغن به آن بهتر است از همان برند استفاده کنید. برای این که گیربکس شما به مدت طوانی عمر کند، از روغن های مارک متفرقه استفاده نکنید. جهت خرید باکیفیت ترین و مرغوب ترین روغن گیربکس اتوماتیک 405 با بازرگانی راد تماس گرفته و محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

****** بیشتر بخوانید : بهترین گیربکس خودرو


علائم فساد روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

افت کیفیت و فساد روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 با نشانه های زیر خود را نشان می دهد:

تغییر رنگ: برای تشخیص روغن گیربکس انگشت خود را به مقداری از این روغن آغشته نمایید. در صورتی که روغن قهوه ای تیره و کدر باشد، نشان دهنده فساد روغن است.

شیری رنگ شدن: در صورتی که روغن گیربکس اتوماتیک خودرو متمایل به رنگ شیری دارد، ممکن است با آب مخلوط شده باشد. استفاده از روغن مخلوط شده با آب، تعویض دنده را سخت تر خواهد کرد.

کدر شدن روغن: روغن گیربکس مرغوب و سالم می بایست شفاف باشد. در صورتی که روغن گیربکس کدر به نظر برسد نشان دهنده فساد روغن می باشد. در صورت استفاده از این روغن امکان افت کارکرد گیربکس و نهایت خرابی آن وجود دارد.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

در گیربکس های اتوماتیک نسبت به گیربکس های دستی حرارت بیشتری تولید می شود. به همین دلیل هنگامی که روغن گیربکس خودرو حرارت بالایی ببیند ممکن است پس از مدتی آلوده شده و نیاز به تعویض داشته باشد. همچنین در صورتی که روغن گیربکس در زمان مناسبی تعویض نشود، ممکن است باعث کاهش عملکرد گیربکس ها شده و عمر آن را کوتاه کند. این روغن ها شاید در ظاهر طبیعی بوده و کیفیت مطلوبی داشته باشد، ولی به دلیل وجود ذرات ریز موجود در آن ها نتواند به خوبی به کارکرد خود ادامه دهد.

****** بیشتر بخوانید : راهنمای خرید گیربکس خودرو


زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 به زمان و تاریخ مصرف این روغن ها بستگی ندارد. مهم ترین عامل در تعیین زمان تعویض روغن ها میزان کارکرد خودرو می باشد. بنابراین به راحتی می توان گفت که هر چه شما مسافت بیشتری طی کنید، زمان تعویض روغن گیربکس سریع تر فرا می رسد. همچنین با مشاهده علائم و نشانه های زیر می توانید پی به زمان تعویض روغن گیربکس ببرید:

  • جا نرفتن دنده

  • تعویض سخت دنده ها

  • شنیدن صدای خراشیدگی در گیربکس

  • تاخیر در حرکت پس از تعویض دنده

  • بررسی دوره ای روغن گیربکس

برای افزایش عمر گیربکس ها و بهبود عملکرد آن بهتر است این مایع را به صورت دوره ای مورد بررسی قرار دهید. راه های بسیاری برای تست روغن گیربکس وجود دارد. برای این کار صحیح ترین و استانداردترین روش استفاده از گیج روغن است. بدین صورت که گیج را از جای خود خارج کرده و قسمت آغشته به روغن را در نظر گرفته و با پارچه آن را پاک کنید. سپس مجددا گیج را در داخل مخزن روغن فرو برده و بیرون بکشید و سپس قسمت روغنی شده گیج را با قبلی مقایسه نمایید. در صورتی که کاهش سطح روغن را متوجه شدید، ممکن است روغن دچار نشت شده و باید آن را افزایش دهید.

علاوه بر آن، ممکن است در برخی موارد سطح روغن در حد استانداردی قرار داشته باشد ولی نشانه های زمان تعویض روغن را در آن مشاهده کنید. این اتفاق بدین دلیل است که روغن در ظاهر سالم بوده ولی در واقع فاسد شده است و نیاز به تعویض دارد. در نتیجه شما می توانید با استفاده از روش های بالا، کیفیت روغن گیربکس خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.

منبع : گروه آی تی بازرگانی راد

روغن گیربکس اتوماتیک پژو 405 | مشخصات و ویژگی ها
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 07 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
علت روشن شدن چراغ باتری چه میتواند باشد؟
روشن شدن چراغ باتری یکی از علائمی است که به دلایل متعددی رخ می دهد. در ادامه شما را به صورت کامل با علائم روشنایی چراغ باتری آشنا کرده و به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.