ما را دنبال کنید
رانندگی ایمن در هوای برفی و روزهای یخبندان
رفتن به سفر در زمستان از تفریحات مورد علاقه اکثر افراد میباشد تا بتوانند از فضای زیبا و دلنشین برفی این فصل به اندازه کافی لذت ببرند اما برای اینکه یک رانندگی ایمنی را تجربه کنیم و دچار مشکل نشویم بایستی نکاتی را رعایت نماییم .

رانندگی ایمن در هوای برفی و یخبندان

در این مقاله به بررسی عواملی خواهیم پرداخت که با رعایت آن ها میتوان یک رانندگی ایمن در هوای برفی و یخبندان داشت و از خطرات و دشواری های مسیر رانندگی در زمستان در امان ماند.

چگونه در هوای برفی رانندگی کنیم

بررسی مسیر 


اولین اقدامی که بایستی قبل از سفر انجام داد بررسی جوی مسیری است که برای مسافت انتخاب میکنیم بایستی از دمای مکان هایی که از آن عبور میکنیم و در مورد ساعات بارش برف و باران اطلاعات کسب کنیم تا آمادگی کامل برای مواجهه با آن ها را داشته باشیم. استفاده از اپلیکیشن های موبایل، تماس با شماره گویا 141 و کسب اطلاع از اخبار هواشناسی ، روش هایی برای افزایش آمادگی قبل از سفر میباشد.

نکاتی که رانندگی در برف باید رعایت نمود

چکاپ اتومبیل برای رانندگی در هوا برفی 


چکاپ خودرو از مهمترین و حیاتی ترین اقداماتیست که حتما بایستی قبل از سفر انجام شود. ابتدا بایستی خودرو را به لاستیک های مناسب مجهز کرده تا چسبندگی خوبی به جاده داشته باشد و بتوان آن ها را به راحتی کنترل کرد. جهت جلوگیری از لغزش باد ، لاستیک ها را تنظیم کرده و نسبت به حالت عادی آن ، کمی باد را کمتر نمایید.

اقدام بعدی بررسی چراغ های خودرویی است تا راننده نور کافی را جهت رانندگی در هنگام بارش برف و هوای مه آلود داشته باشد. استفاده از چراغ مه شکن کمک میکند رانندگان دیگر از وجود خودرو ما مطلع شده و روشنایی بیشتری در مسیر روبرو داشته باشیم.

بررسی سلامت باتری نیز از اصلی ترین نکاتیست که بایستی حتما قبل از سفر چک کرد زیرا در فصل زمستان قدرت باتری کاهش پیدا کرده و شاید در اواسط راه ، باعث از کار افتادن خودرو شود توجه کنید سیستم تهویه ، بخاری ، راهنما و شیشه های خودرو سالم باشد.

رانندگی در برف

به همراه داشتن وسایل ضروری جهت رانندگی در برف 


استفاده از زنجیر چرخ ، رایج ترین ابزار رانندگی ایمن در هوای برفی میباشد.زنجیر چرخ موجب افزایش اصطکاک بین چرخ و جاده شده و از لیز خوردن اتومبیل جلوگیری میکند.

احتمال این که شما در جاده برف و کولاک گیر کنید زیاد است و امکان دارد به ناچارا برای مدرتی در خودرو بمانید پس توصیه میشود اقلامی مانند لباس گرم ، غذا ، چراغ قوه ، پتو ، پاوربانک ، کیت کمک های اولیه ، لاستیک زاپاس ، کیسه شن ، یخ شکن ، شیشه شور و ... در صندوق خودرو خود به همراه داشته باشید.


رانندگی در جاده برفی

اقدامات لازم  برای رانندگی در شرایط برفی و یخ بندان 


  • حتما با دنده سنگین حرکت کنید و به آرامی رانندگی کنید

  • چنانچه خودرو شما در برف متوقف شد ابتدا برف را از زیر و جلو لاستیک ها کنار زده و اگر سطح آسفالت یخ زده بود ، از گونی استفاده نمایید.

  • عمل ترمز گیری را ، سبک انجام داده و مراقب باشید چرخ ها قفل نشود .

  • جهت پیشگیری از لغزش خودرو علی الخصوص در سر پیچ ها ، بایستی پدال گاز و ترمز را رها کرده و خودرو تان را فقط با فرمان هدایت کنید.

  • برای عبور از سربالایی ها ، وزن جلو خودرو را افزایش داده تا بدون نیاز به تعویض دنده ، بتوانید با سرعتی ثابت از سربالایی ها عبور نمایید.

  • فاصله اتومبیل خود با خودروهای رو به رویی بایستی حدودا ده برابر بیشتر از روز های معمولی باشد.

  • تنها در شرایطی میتوانید از چراغ های نور بالا استفاده نمایید که شعاع دیدتان به کمتر از صد متر رسیده باشد

  • حتما در طول جاده به علائم و هشدار ها و محل عبور حیوانات اهلی دقت کنید.

  • چنانچه برف چشمانتان را اذیت کرد توصیه میشود از عینک آفتابی استفاده نمایید.

  • چنانچه جاده دچار مه گرفتگی شد ، خودروتان را در مکانی مناسب متوقف کرده و تا هنگامی که فاصله ایمن از جلو قابل رویت نباشد حرکت نکنید.

  • از انحراف ناگهانی شدیدا خودداری کرده و بی موقع ترمز نکنید .

  • اگر خودرو شما دیفرانسیل عقب بوده از سنگین کردن صندوق عقب پرهیز کرده و دو کیسه شن در عقب قرار دهید تا از لغزش خودرو جلوگیری نمایید.


منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

رانندگی ایمن در هوای برفی و روزهای یخبندان
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 02 آذر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
علل بالا رفتن آمپر آب خودرو و جوش آوردن آن
داغ کردن موتور خودرو و بالا رفتن آمپر آب و جوش آوردن آن از جمله مشکلاتیست که اغلب رانندگان با آن روبرو هستند.