ما را دنبال کنید
قیمت دینام پراید و عوامل موثر بر قیمت گذاری آن
برای اینکه بتوانید مناسبترین قیمت برای دینام پراید اختصاص دهید ابتدا بایستی این قطعه را به خوبی بشناسید تا خریدی مطمئن و با کیفیت داشته باشید.

قیمت دینام پراید

قیمت دینام پراید به عوامل مختلفی بستگی دارد برای این که بتوانید مناسب ترین قیمت را تشخیص دهید ابتدا باید با این قطعه آشنا شوید. دینام پراید یا همان ژنراتور در اصل یک تولید کننده انرژی برق در خودرو است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و بدین وسیله برق رسانی خودرو را انجام می دهد. دینام یکی از اصلی ترین قطعات خودرو است که بدون وجود آن شاید خودرو روشن شود ولی نمی تواند حرکت کند و سریع خاموش می گردد زیرا امکان شارژ باتری خودرو وجود ندارد. دینام ها نیز مانند هر قطعات دیگری دارای عمر مفیدی هستند و مراقبت و نگهداری از آن ها می تواند این عمر را افزایش دهد.

قیمت دینام پراید
دینام پراید چیست؟

دینام قطعه ای در جلوی موتور است که به موتور و باتری وصل بوده و فرایند برق رسانی را انجام می دهد. دینام پراید از اجزای مختلفی همچون آفتامات، آرمیچر، روتور، استاتور، دیود، پوسته، تسمه دینام و ... تشکیل شده است که هر یک از این قطعات با یکدیگر به صورت هماهنگ کار می کنند تا برق باتری به اندازه و به صورت صحیح به سایر قطعات برسد. دینام ها نقش بسیار پر رنگی را در خودرو ایفا می کنند و سلامت آن اهمیت بسیاری دارد.

وظیفه دینام پراید چیست؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظیفه دینام پراید شارژ مجدد باتری است. باتری خودرو در طول حرکت و روشن بودن خودرو به صورت مرتب برق ریانی را به تمامی قطعات انجام می دهد. ولی از آن جا که باتری خود قادر به برق رسانی نیست، از قطعه ای به نام دینام استفاده می کند. دینام پراید به صورت مرتب باتری را شارژ می کند تا برق رسانی با مشکل مواجه نشود. با این توصیف نتیجه می گیریم که در صورت خرابی دینام پراید باتری تخلیه شده و نمی تواند برق قطعات خودرو را تامین کند و از این رو خودرو قادر به حرکت نیست.

خرید دینام پراید

با توجه به توضیحات بالا متوجه شدید که دینام در کارکرد خودروی پراید نقش بسیاری دارد. بنابراین برای این که کیفیت برق رسانی خودروی خود را افزایش دهید بهتر است دینام مرغوب و باکیفیت خریداری کنید. قیمت دینام پراید بر روی برخی از افراد تاثیر گذاشته و برای این که هزینه های خرید این قطعه را کاهش دهند از دینام های ارزان قیمت استفاده می کنند. این دینام ها پس از مدتی کارکرد خود را از دست می دهند و شما مجبورید مجدد دینام جدیدی را جایگزین کنید. بنابراین با خرید دینام اصل و باکیفیت در هزینه های خود صرفه جویی نمایید. بازرگانی راد یکی از معتبرترین مراکز خرید بهترین و باکیفیت ترین دینام های موجود در بازار است و می تواند این محصول را همراه با گارانتی در اختیار شما قرار دهد. جهت سفارش تنها کافیست تماس بگیرید.

اجزای دینام پراید

دینام پراید از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که کیفیت این قطعات قیمت دینام پراید را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله این قطعات عبارت است از:

    استاتور:

  استاتور که به آن بالشتک نیز می گویند، یکی از اصلی ترین قطعات دینام به شمار می رود. این قطعه از سیم پیچ و هسته تشکیل شده و در قسمت بیرونی دینام قرار گرفته است. در مرکز بالشتک ها روتور در حال چرخش است و رد شدن خطوط مغناطیسی آرمیچر از مابین سیم پیچ های بالشتک ها زمینه حرکت الکترون ها در این سیم پیچ ها و نهایتا ایجاد خروجی بالشتک ها را فراهم می کند.

    آرمیچر : 

 آرمیچر یا روتور در مرکز دینام قرار دارد و در حال چرخش می باشد. مجموعه ای از سیم پیچ های آرمیچر به صورت منظم حول این محور پیچیده شده است و وظیفه تولید نیروی معناطیسی دینام را برعهده دارد. در نتیجه می توان نتیجه گرفت که توان الکتریکی ایجاد شده در بالشتک ها به میزان نیروی معناطیسی آرمیچر بستگی دارد. به همین دلیل آفتامات دینام به صورت مرتب خروجی آرمیچر را کنترل می کند.

    آفتامات : 

 آفتامات که با نام رگلاتور شناخته می شود، جریان مغناطیسی به وجود آمده در آرمیچرها را کنترل می کند. زیرا ولتاژهای ایجاد شده در صورتی که به صورت صحیح و با توان و انرژی نامناسبی به باتری برسد، کارکرد سایر قطعات وابسته را نیز با مشکل مواجه می کند.

    دیود : 

  دیود نیز از دیگر قطعات موجود در دینام است که بر روی قیمت دینام پراید تاثیر می گذارد. دیودها جریان متناوب ایجاد شده را به جریان مستقیم تبدیل می کنند تا برای باتری خودرو مناسب باشد. این قطعه در هنگام کارکرد حرارت بسیاری تولید می کنند به همین خاطر این قطعه بر روی یک صفحه آلومینیومی قرار می گیرد تا این حرارت را منتقل کند.

    زغال و جا زغالی :

زغال ها که با نام جاروبک ها نیز شهرت دارد، الکترون ها را در خود جمع می کند. جا زغالی به جهت محافظت در داخل محفظه ای پلاستیک به نام جازغالی قرار می گیرند و در صورت سوختن این قطعه شما بوی پلاستیک سوخته را استشمام خواهید کرد.

    پولی : 

به دلیل ایجاد گرمای بالا در دینام، از قطعه ای به منظور تهویه هوا و خنک سازی به نام پولی استفاده می کنند. این قطعه همانند پنکه به چرخش می آید و بدین وسیله باعث خنک سازی دینام می شود.

    پوسته :

تمامی اجزای عنوان شده در بالا در داخل محفظه آلومینیومی به نام پوسته قرار دارند. کیفیت پوسته تعیین کننده سلامت اجزای دینام می باشد و از آن جا که در این قطعه حرارت بالایی وجود دارد از جنس آلومینیوم ساخته می شود تا با با انتقال حرارت مانع از ایجاد گرمای بالا در دینام شود.

دلایل خرابی دینام پراید

دلایل بسیاری برای خرابی دینام ها وجود دارد زیرا همان طور که در بالا توضیح دادیم، دینام از اجزای مختلفی تشکیل شده است و چنانچه یکی از این قطعات نتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند، در کار سایر قطعات نیز اختلال ایجاد شده و از این رو حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. با این وجود سه عامل رایج تاثیرگذار بر روی کارکرد دینام به شرح زیر می باشد:

  • تمام شدن زغال دینام

  • سوختن سیم پیچ های موجود در دینام

  • خرابی آفتامات دینام

علائم و نشانه های خرابی دینام پراید

خوشبختانه هنگامی که دینام پراید آسیب می بیند، با نشانه ها و علائمی خود را نشان می دهد تا راننده را متوجه بروز ایراد در این قطعه کند. از جمله این علائم و نشانه ها می توان به چشمک زدن و با نوسان برق چراغ ها، روشن شدن چراغ باتری موجود بر روی کیلومتر شمار، خوابیدن باتری، پوسیدگی و یا پاره شدن تسمه دینام، عدم کارکرد کولر، سفت شدن فرمان، شنیدن صدای جیر جیر، افزایش دور موتور خودرو و عدم توانایی باتری در روشن کردن خودرو اشاره کرد. در صورتی که هر یک از این علائم و نشانه ها را مشاهده کردید، خودروی خود را به یک تعمیرکار نشان دهید تا در صورت بروز مشکل آن را رفع کند.

راه های پیشگیری از خرابی دینام پراید

خراب شدن دینام پراید در برخی موارد هزینه بسیاری برای شما متحمل می شود به همین دلیل برای کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری دینام بهتر است پیش از بروز خرابی از آن پیشگیری کنید. از جمله راهکارهای پیشگیری از خرابی دینام پراید به شرح زیر می باشد:

  • استفاده از باتری های با ظرفیت بالا

  • کاهش درجه حرارت کولر خودرو به جهت کارکرد کمتر فن

  • خاموش کردن چراغ ها در زمان های غیرضروری


منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

قیمت دینام پراید و عوامل موثر بر قیمت گذاری آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 27 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
قیمت گیربکس پراید و عوامل موثر بر قیمت گذاری آن
قیمت گیربکس پراید به کیفیت و ساختار آن بستگی دارد به همین دلیل برای این که قطعه ای باکیفیت تر داشته باشید بهتر است که کمی هزینه بیشتری کرده و این محصول را از مراکز معتبر خریداری کنید