ما را دنبال کنید
پولیش زدن ماشین | نکات مهم در انتخاب نوع پولیش
چنانچه بر روی بدنه خودرو شما خط و خش ایجاد شده شما میتوانید با پولیش زدن اتومبیلتان آن را برطرف کرده و بدنه خودرو را براق تر نمایید

    پولیش زدن ماشین | نکات مهم در انتخاب نوع پولیش


    هر خودرو در طول سالیان که از آن استفاده میشود به علت شرایط طبیعی و محیطی آن ، نحوه استفاده از خودرو و سایر اتفاقات دچار آسیب هایی میشود و بخاطر همین موضوع نیازمند رسیدگی و نگهداری دائمی است . در این میان رنگ و بدنه خودرو جزو آسیب پذیر ترین اجزای خودرو است. زیرا دائما با محیط اطراف در تماس میباشد و عوامل بسیاری مانند شرایط جوی ، خط و خش بدنه بر اثر تماس با اجسام خارجی بر کیفیت آن تاثیر میگذارد. یکی از راه هایی که جهت برطرف این مشکل بکار میرود و میتواند ظاهر جذابی برای خودروتان فراهم نماید استفاده از واکس و پولیش است . بکارگیری صحیح از پولیش ، نتنها خط و خش های سطحی را از بین برده ، بلکه میتواند درخشندگی و شفافیت رنگ اتومبیلتان را به شما بازگرداند.

    پولیش زدن ماشین

    انواع پولیش خودرو و نکات مهم در پولیش کاری 


    این نکته را فراموش نکنید پولیش خودرو معجزه نمیکند اما میتواند رنگ های آسیب دیده را ترمیم نماید با این شرط که برای لایه برداری ، ضخامت رنگ خودرو مناسب باشد و رنگی که در زیر رنگ آسیب دیده وجود دارد نیز رنگ سالم باشد.

     به صورت کلی رنگ خودرو در سه گروه اصلی " صدفی | متالیک | روغنی " قرار میگیرد که این رنگ ها بر روی لایه ای که آن را آستر می نامند پاشیده میشود ، قبل از آن که آستر به عنوان پوشش استفاده شود ، دولایه پوشش روی بدنه فلزی داده میشود .

    لایه اول که اصلی ترین لایه میباشد ، فسفاته نام دارد که در برابر زنگ زدگی از بدنه خودرو محافظت میکند.این لایه را تشبیه به آب رودخانه میکنند که فلز را به گالوانیزه تبدیل میکند.

    لایه دوم که قبل از آستر زدن استفاده میشود لایه ED میباشد که اولین لایه رنگی میباشد که روی بدنه زده میشود و نقش آن ، ایجاد چسبندگی میان لایه های بعدی با فلز را ایفا میکند .

    تفاوت رنگ های خودرو 


    رنگ های خودرو عبارتند از 

    رنگ روغنی یا ساده

    رنگ متالیک

    رنگ صدفی رنگ


    رنگ روغنی 


    لازم به ذکر است بدانید در ابتدا رنگ تمامی خودرو ها به صورت روغنی میباشد این نوع رنگ آمیزی به شکل دو لایه و سه لایه میباشد که در رنگ آمیزی به شکل سه لایه ، لایه اول پرایمر یا آستر میباشد که با یک لایه رنگ که حاوی پیگمنت های پراکنده رنگ آمیزی شده میباشد و نهایتا با یک لایه روکش که کلیر نام دارد پوشیده میشود. این لایه بیرنگ بوده و منجر به درخشندگی و بالا رفتن مقاومت رنگ میشود. فراموش نکنید در برخی مواقع بجای استفاده از لایه کلیر ، ماده سخت کننده ( ایزوسیانات ) را با رنگ آکریلیک ترکیب کرده و رنگ آمیزی خودرو را به صورت یک لایه انجام میدهند. لازم به ذکر است که این ترکیبات ، سختی و چسبندگی رنگ روی بدنه خودرو را افزایش میدهد



    رنگ متالیک 


    رنگ های متالیک در بازار به نام رنگ 54 شناخته میشود که مانند رنگ های روغنی با لایه ای از کلیر میباشد. تفاوت رنگ متالیک با روغنی در پودر فلزی میباشد که به متالیک اضافه میشود این پودر به میزان دو درصد و از فلزی مانند آلومینیوم به رنگ متالیک افزوده میشود. به احتمال زیاد دیده اید که اتومبیل هایی که رنگ متالیک دارند به نسبت سایر خودروها درخشندگی بیشتری داشته و جلوه بیشتری به خودرو میدهد . به علت درخشندگی بیشتر اتومبیل های متالیک و برق فلز ، هر گونه خط و خش زیر روی بدنه خودرو از دور قابل مشاهده نمیباشد.

    در صورت نداشتن لایه کلیر ، متوجه خواهید شد که رنگ متالیک اصلا درخشندگی نخواهد داشت و درصورت وجود لایه کلیر یا محافظ ، شاهد دوام بالا رنگ های متالیک در مقایسه با رنگ های معمولی خواهید شد .

    علت مقاومت زیاد رنگ های متالیک به نسبت رنگ های معمولی وجود همین لایه کلیر میباشد زیرا هر گونه آسیبی که به بدنه خودرو وارد میشود ابتدا به سطح کلیر رسیده و چون لایه کلیر ضخیم تر از سایر لایه ها میباشد ، در صورت اصابت ضربه ، به کلیر فقط آسیب میرسد و به رنگ اصلی بدنه خودرو آسیبی وارد نمیشود.

    ما نکته قابل توجه این است که این رنگ با گذشت زمان حالت ماتی به خود گرفته و این مات شدن در قسمت هایی که دارای خط و خش است قابل روئت میباشد . این ماتی به علت بازتابش زاویه دار نور از سطح بدنه میباشد.


    رنگ های صدفی 


    رنگ صدفی ( Pearlescent) همانند رنگ های متالیک بوده با این تفاوت که در ساختار آن ها بجای فلز از براده های سرامیک ( Mica ) استفاده میشود . حقیقتا برش های ریز از صفحات میکا تشکیل دهنده این نوع رنگ ها میباشد که همین امر سبب ایجاد بازتاب نوری خاصی شده و بر مبنای نوری که تابیده میشود و جهت نگاه بیننده شاهد تغییر طیف آن خواهید شد. لازم به ذکر است که رنگ های دیگری هم وجود دارد که به صورت سفارشی مورد استفاده قرار میگیرد و اغلب برای اتومبیل های تشریفاتی و تجملاتی کاربرد دارد . این رنگ ها به نسبت سایر رنگ ها از درخشندگی بیشتری برخوردار است.


    انواع آسیب های ایجاد شده بر روی رنگ خودرو 


    جهت پولیش کردن اتومبیلتان چنانچه بتوانید نوع آسیب وارده به بدنه خودرو را شناسایی کنید کمک بهتری برای پولیش کردن آن میکند. لذا در تشخیص این نوع آسیب در تصادف ها ، مشخص کننده میزان خسارت و برآورد هزینه میباشد. در تصادفات جاده ای امکان دارد به بدنه خودروتان آسیب وارد شود و لذا بدنه خودرو نیازمند پولیش و ترمیم است که به طور کلی آسیب های رنگی بر اثر عدم مشاهده رنگ اصلی و شکست نامنظم نور بر روی سطح کار مشخص میشود.

    جهت بررسی نوع آسیب وارده به بدنه خودرو میتوانید عوامل زیر را بررسی نمایید:

    • باقی ماندن رنگ بر روی رنگ
    • سائیدگی رنگ
    • ماتی رنگ
    • خطوط سطحی
    • خطوط عمیق
    • خطوط خیلی عمیق
    • سوختگی
    • تاثیرات شیمیایی

    روش های صحیح پولیش کردن 


    پولیش نوعی ساینده میباشد که به صورت دقیق مانند سمباده عمل میکند و با دانه های بسیار ریز تر از سنباده توانایی دارد فرآیند پرداخت را با ظرافت خاصی انجام دهد . این امر به دلیل مالش مواد پولیشی و اصطکاک دانه های موجود در آن صورت میگیرد که این پروسه نیز در تمامی انواع پولیش های واقعی در دنیا موجود است، با نسبت های کم و زیاد صورت میپذیرد . چنانچه قصد دارید رنگ اتومبیلتان را براق یا ترمیم کنید، در واقع با این اقدامتان ، لایه ای از رنگ خودروتان را از بین میبرید .

    در مواقعی که از یک پولیش فلز به جهت براق کردن استفاده میکنید ، در این پروسه لایه ای از فلز را حذف خواهید کرد و نهایتا سطحی سالم و جدید به وجود خواهد آمد که در زیر لایه رویی بوده و در واقع با این اقدامتان از ضخامتی که لایه رویی دارا میباشد کاسته شده اما به همین مقداری که از کاسته شدن که ضخامت آن کم میشود اما در کیفیت کلی رنگ تاثیری نخواهد داشت.


    انواع تقسیم بندی پولیش ها


    تقسیم بندی اصلی پولیش ها ، برمبنای قدرت ساییدگی میباشد و به هر میزانی که این قدرت بالاتر باشد ، پولیش زبرتر و خشن تر میباشد. چنانچه پولیشی بدون هیچ ماده ساینده ای بشما معرفی میشود ، قادرید نام آن را واکس بگذارید. علت نامگذاری بدین دلیل است که پولیش به جهت فرآیند سایندگی آن ماده میشود . در باره انواع پولیش و قبل از استفاده پولیش بایستی آگاهی لازم را از مشخصات فنی آن ها داشته باشید. چنانکه پولیش زبر باشد میتواند مانند سمباده زبر عمل کند و در صورت اشتباه شما میتواند کل رنگ موجود بر روی سطح را از میان ببرد .

    لازم به ذکر است جهت اطلاع نرمی و زبری سنباده میتوانید عدد نوشته شده بر روی پشت سمباده را مطالعه نمایید اما در مورد پولیش نیز این عدد وجود داشته و میتوانید از مقدار دقیق آن اطلاع پیدا کنید.


    نکات مهم در هنگام انتخاب نوع پولیش ها 


    در انتخاب نوع پولیش پیشنهاد میشود از پولیش هایی استفاده نمایید که شامل کمترین میزان مواد چربی مانند سیلیکون و پارافین باشد زیرا این مواد چرب میتواند خط و خش را بپوشاند اما هنگامی که این چربی ها شسته شود مجددا تمامی خط و خش ها قابل رویت میباشد و به همین علت توصیه میشود از پولیش هایی که فاقد ماد چربی هستند استفاده شود تا آسیب ها به صورت کامل حذف شوند.

    به صورت کلی چنانچه بخواهیم در مورد پولیش ها توضیحاتی دهیم بایستی بگوییم که پولیش ها در دو نوع زبر و نرم دسته بندی میشوند که شما بایستی قبل از انجام پولیش هدف خود را مشخص کنید که شما آیا قصد رفع یک خراش عمیق دارید یا برطرف نمودن خراشی جزئی روی بدنه خودروتان ، یا تنها قصد دارید درخشندگی اتومبیلتان را بیشتر کنید.
     

    پولیش زبر

    پولیش زبر دارای خاصیت سایندگی بسیار بالایی میباشد با استفاده کردن پولیش زبر قادر خواهید بود سخت ترین خراش های ایجاد شده روی بدنه را نابود کند. آن دسته از خراش هایی که هنوز به سطح زیر رنگ نرسیده اند. لازم به ذکر است بدانید سطح پوشیده شده بخاطر زبری بالای پولیش به صورت کاملا مات درمیآید.

    دقت کنید پولیش زبر به تنهایی قابل استفاده نبوده وبایستی همراه پولیش نرم مورد استفاده قرار بگیرد. در نظر داشته باشید چنانچه به صورت مکرر از پولیش زبر استفاده نمایید ، سبب ناپایداری و از بین بردن رنگ خودرو میشود.

    پولیش نرم 

    این نوع پولیش از خاصیت ساییدگی ظریفی برخوردار بوده که این خاصیت باعث براق و صافی کلیه خط و خش ایجاد شده روی بدنه میشود. از کاربرد های پولیش نرم جهت تمیز کردن لکه های محیطی مانند قیر، شیره درختان و ... میباشد که با استفاده از این نوع میتوان لکه ها را از بین برد.


    پولیش واکس 

    پولیش واکس حقیقتا نوعی مخلوطی با واکس میباشد که به کمک آن میتوان بدنه خودرو را تمیز تر کرد. پولیش واکس در واقع خصوصیات پولیش نرم را دارد . این نکته صحیح است که واکس ها در گروه پولیش ها قرار نمیگیرد اما در مواردی که سطح رنگ اتومبیل بدون موج و صاف میباشد ، نیاز به پولیش نداشته و از واکس استفاده میشود. این نکته را فراموش نکنید واکس خاصیت پرداخت کاری و خش پردازی ندارد و به علت باقی ماندن چربی ها ایجاد براقی میکند که البته به صورت قطعی و موقت میباشد. 
                                                            
    پولیش زدن ماشین | نکات مهم در انتخاب نوع پولیش
    بازرگانی راد, پرستو پورموسی 28 بهمن 1400
    این پست را به اشتراک بگذار
    برچسب‌ها
    ورود | ثبت نام افزودن نظر
    معرفی کلی انواع موتورهای گازسوز
    در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی انواع موتورهای گازسوز و شرح و توضیحات کامل آن میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید.