ما را دنبال کنید
نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان
زنجیر چرخ جزو وسایل مهم و ضروری برای هر خودرویی در فصل زمستان است و به همین دلیل همه افراد بایستی از نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ آگاهی کامل داشته باشند.

نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان

شما مسلما نمیتوانید در روزهای برفی و یخبندان ، بدون بستن زنجیر چرخ ، راهی جاده ها بشوید. گاهی اوقات نیز برای رفت و آمد داخل شهر به علت برف و یخبندان ، به زنجیر چرخ نیاز پیدا میکنید. چنانچه اهل مسافرت هستید و تا پایان زمستان و حتی در هنگام تعطیلات نوروزی زنجیر چرخ خود را در صندوق عقب خودرو تان و در جای خشک نگهداری کنید. احتمالا تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی ممکن است شمارا غافلگیر کرده و به زنجیر چرخ نیاز پیدا کنید. اگر اولین بار است که قصد استفاده از زنجیر چرخ را دارید ، در این قسمت از مقاله های گروه آی تی بازرگانی راد به آموزش نحوه بستن زنجیر چرخ میپردازیم ... تا انتها همراه باشید.

نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان

اقدامات لازم قبل از بستن زنجیر چرخ 

این دوکار را حتما بایستی قبل از بستن زنجیر انجام دهید :

هنگامی که میخواهید زنجیر چرخ را ببندید ، احتمالا به علت گل و لای یا برف ، چرخ خودروتان کثیف شده است در آن حالت نباید بلافاصله زنجیر چرخ را بگذارید و قبل از آن بایستی مراحل زیر را انجام دهید:

1 ) قبل از سفر، بستن زنجیر چرخ را تمرین نمایید:  توصیه میشود از مزایای خشک بودن چرخ استفاده نمایید که راحت ترین راه جهت بستن زنجیر چرخ میباشد و بستن آن را تمرین کنید.

2 ) از بسته بندی های مخصوص خودرو برای روزهای برفی کمک بگیرید: به عنوان مثال دستکش گرم، لایه های ضد آب و سایر آیتم های روز برفی را در خودروتان داشته باشید.


معرفی انواع زنجیر چرخ های خودرویی :

زنجیر چرخ جزو وسایل مهم و ضروری برای هر خودرویی در فصل زمستان است و به همین دلیل همه افراد بایستی از نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ آگاهی کامل داشته باشند.

زنجیر چرخ ژله ای 

زنجیر چرخ ژله ای

این نوع زنجیر چرخ ساخته شده از پلی یورتان ایتالیایی میباشد و مناسب برای خودروهای با رینگ اسپورت است . این محصول برای خودروهای جدید و مدل بالا توصیه میشود.


زنجیر چرخ قفل دار

زنجیر چرخ قفل دار

این نوع زنجیر چرخ با دارا بودن قفل ، قابلیت انعطاف پذیری برای سایزهای مختلف تایر را به عهده داشته و به راحتی روی تایر سفت شده و در تمامی خودروها از جمله پراید و پژو و سمند و l90  و ... با رینگ اسپورت و ساده کاربرد دارد.


زنجیر چرخ اسپورتی 

زنجیر چرخ اسپورتی

این نوع زنجیر چرخ به علت طراحی آن، بر روی تمامی خودروهای دارای رینگ اسپورت قابل استفاده میباشد و نصب آن آسان بوده و مشکلات و سختی هایی که در نصب زنجیر چرخ معمولی میباشد را نداشته و به راننده اجازه میدهد پس از عبور از جاده های برفی و یخی نیز به آسانی زنجیر چرخ را باز کرده و به مسیر خود ادامه دهد.

زنجیر چرخ ساده 

زنجیر چرخ ساده

این نوع زنجیر چرخ مناسب خودروهای با رینگ ساده و اسپورت میباشد و برای انواع خودروهای سواری کاربرد داشته و جهت سفت کردن زنجیر ، روی تایر نیازمند یک فنر یا طناب میباشد.

آموزش بستن زنجیر چرخ 

برای نصب و باز نمودن زنجیر چرخ حتما بایستی مکانی امن در کنار جاده انتخاب نموده و در طول زمان توقف چراغ خطر فلاشر را روشنت نگه دارید . به دلیل تنوع در اندازه تایر ها از مناسب بودن سایز زنجیر چرخ بر روی تایر خودرو خود قبل از سفر اطمینان حاصل نمایید.پیشنهاد میشود حداقل یکبار به صورت آزمایشی اقدام به نصب زنجیر چرخ نمایید. دقت کنید سرعت بالای 40 کیلومتر بر ساعت باعث فرسایش سریع زنجیر چرخ خواهد شد.

مرحله 1 بستن زنجیر چرخ 


نحوه بستن زنجیر چرخ " مرحله یک "

یک رشته زنجیر چرخ را کنار چرخ ( دیفرانسیل ) پس از گرفتن تاب زنجیر به نحوی پهن کنید که نوک یخ شکن ها روی آسفالت قرار گیرد و قفل آن در طرف بیرونی رینگ و قلاب آن به طرف داخل رینگ بیفتد.


 مرحله2 بستن زنجیر چرخ 


نحوه بستن زنجیر چرخ " مرحله دو "

به کمک جک چرخ ماشین را بالا برده و چنانچه فضای کافی برای حرکت خودرو خود دارید ، شما میتوانید بدون استفاده از جک با پهن کردن زنجیر ها (با رعایت نکات مرحله 1 ) در جلو چرخ ها ، خودرو را به روی زنجیر چرخ ها برانید.


مرحله 3 بستن زنجیر چرخ 


نحوه بستن زنجیر چرخ " مرحله سه "

تایر خود را روی زنجیر قرار داده و زنجیر را به سمت داخل بلند کنید.


مرحله 4 بستن زنجیر چرخ 


نحوه بستن زنجیر چرخ " مرحله چهار "

زنجیر را روی لاستیک منظم کرده و به صورتی که شکل اولیه یخ شکن ها حفظ شود.


مرحله 5 بستن زنجیر چرخ 


نحوه بستن زنجیر چرخ " مرحله پنج "

قلاب پشت لاستیک را در حلقه مناسب ببندید ، قفل زنجیر که در قسمت رینگ قرار دارد را از داخل حلقه سر دیگر زنجیر به نحوی رد کنید ( مطابق تصویر 1 )که این حلقه در گودی کمر قفل قرار میگیرد ( مطابق تصویر 2 ) و سپس قفل را به سمت عقب برگردانید ( مطابق تصویر 3 ) که با حلقه مخصوص آن قفل شود ( مطابق تصویر 4 ) قلاب دیگر را نیز از پشت لاستیک کشیده و در حلقه های بعدی قفل نماید.

مراحل بستن زنجیر چرخ خودرویی


مرحله 6 بستن زنجیر چرخ 


نحوه بستن زنجیر چرخ " مرحله شش "

اکنون میتوانید به کمک یک آچار مخصوص ، حلقه های نقاله ای شکل را سفت نمایید تا زنجیر چرخ بر روی لاستیک خودرو محکم شود. جهت ایمنی بیشتر حتما از بست های مخصوص زنجیر چرخ استفاده نمایید . پس از طی مسافت تقریبا 500 متر توقف نموده و زنجیرهای کناری را مجددا محکم میکنیم تا شل نشود . این نکته را دقت کنید هرچه قدر زنجیر چرخ بر روی تایر محکم نصب شود مانع لرزش بیشتر خودرو میشود.


نحوه درآوردن زنجیر چرخ ها 

در یک مکان امن و دور از ترافیک توقف نموده و بست های مخصوص زنجیر چرخ را باز کرده و سپس حلقه های نقاله شکل را با آچار مخصوص باز نمایید و نهایتا قفل های اردکی شکل و قلاب پشتی را باز نمایید.

زنجیرها را به طرف بیرون بکشید تا از تایر جدا شوند. زنجیر چرخ ها را در جعبه مخصوص خودشان قرار دهید و بعد از رسیدن به مقصد ، به تمیز کردن آن ها بپردازید و پس از خشک شدن آن ها به صورت منظم در جعبه خودشان جهت استفاده های بعدی قرار دهید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 24 آبان 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
تفاوت میان تیغه برف پاک کن ژله ای با تیغه برف پاک کن معمولی
در این مقاله از گروه آی تی شرکت بازرگانی راد به بررسی تفاوت بین تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی را مورد ارزیابی قرار میدهیم ... تا انتها همراه باشید.