ما را دنبال کنید
مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو چیست؟
زمانی که تایر خودرو را با گاز نیتروژن پر میکنیم به سختی پیش میآید که به مرور زمان فشار باد تایر کاهش یابد زیرا نیتروژن به سختی میتواند از آن خارج شود.

استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو 

استفاده از نیتروژن در تایر خودرو به جای هوا ، روز به روز در حال افزایش میباشد و افراد بیشتری به استفاده از باد نیتروژن بجای باد معمولی رو میآورند. لازم به ذکر است باد نیتروژن چیز جدیدی نبوده و سال هاست که در لاستیک هواپیما ها، خودروهای ارتشی و ... استفاده میکنند. فراموش نکنید استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودروها نیز همانند هر چیز دیگری دارای مزایا و معایبی میباشد که در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی آن ها میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید.

استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو

 مزایای بکارگیری از گاز نیتروژن در تایرهای خودرویی

استفاده از گاز نیتروژن در تایرهای خودرویی روز به روز در حال افزایش است و رانندگان بیشتری به مرور زمان ترغیب به استفاده از این گاز میشوند. نکات مثبت استفاده از گاز نیتروژن به شرح زیر است:

افزایش طول عمر لاستیک

به علت سرد بودن دائم تایر با این گاز ، عمر لاستیک ها تا 40 درصد افزایش میابد. 


نرم شدن کمک های ماشین 

به علت نرم شدن لاستیک دائما جلوبندی سالم میماند و باعث استهلاک کم کمک ها و سالم ماندن اتاق خودرو میشود و حدودا تا 70 درصد چرخ ها بالانس میشود.


تنظیم باد همیشگی تایر ها

در نظر داشته باشید مولکول های نیتروژن درشت تر از هوا میباشد و گاز نیتروژن هیچ وقت از هوای گرم و سرد تاثیر نگرفته و همیشه ثابت میباشد.


کاهش مصرف سوخت 

از آنجا که اصطکاک لاستیک با زمین به علت گاز نیتروژن کم میشود ، کاهش مصرف سوخت از 10 درصد تا 15 درصد را به دنبال دارد.


ترمزگیری عالی در سرعت های بالا 

به علت نرمی بیش از حد این لاستیک ها با باد نیتروژن، ترمزگیری خودرو را تا 30 درصد افزایش می یابد.


مناسب برای رینگ های اسپرت 

کلیه کوبیدن و خشکی این نوع رینگ ها تا صد در صد برطرف میشود.


بیشتر بخوانید : بهترین برندهای لاستیک های ایرانی کدامند؟


 معایب بکارگیری از گاز نیتروژن در تایرهای خودرویی


همانگونه که گفته شد هر چیزی در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی میباشد که گاز نیتروژن در تایر خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست . معایب استفاده از گاز نیتروژن به شرح زیر است:


هزینه بیشتر باد نیتروژن 

هزینه باد کردن تایرهای خودرو با گاز نیتروژن بسیار بیشتر از باد معمولی است


سرویس و نگهداری 

نیتروژن اتم های بزرگتری دارد و خروج آن ها از مولکول های تایر خودرو دشوار است اما باد نیتروژن هم در عرض چند ماه تخلیه میشود . این فرآیند هنگامی که هوا سرد است سرعت بیشتری به خود گرفته نتیجتا توصیه میشود در فصل پاییز و زمستان حتما فشار هوا لاستیک هایی که با باد نیتروژن باد شده اند را کنترل نمایید و در صورت کاهش فشار ، اتومبیل تان را به آپاراتی های مجهز به کپسول نیتروژن ببرید.


دسترسی کم به باد نیتروژن 

باد نیتروژن را در هر جایی نمیتوان به راحتی پیدا کرد و این خود نیز از محدودیت هایی است که در جلوی راه طرفداران استفاده از نیتروژن وجود دارد. مشکل اصلی علی الخصوص در ایران این است که چنانچه شما لاستیک های خود را با باد نیتروژن پر کنید ، بالاخره پس از مدتی به تنطیم باد احتیاج دارید. ممکن است هر تعمیرگاهی این باد را نداشته ولی باد معمولی در هر تعمیرگاهی قابل دسترس است.


نتیجه گیری 

استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو

درمجموع میتوان گفت، نمیتوان برای همه خودروها یک نسخه واحد پیچید و برای همه خودروها استفاده از نیتروژن را توصیه نمود. از طرف دیگر بایستی گفت که هرچقدر نیتروژن لاستیک های شما خالص باشد باز هم نمیتوانید صد درصد لاستیک ها را با نیتروژن باد کنید در این میان، کاهش مصرف سوخت در خودروهایی که لاستیک های آن با نیتروژن باد شده چندان محسوس نخواهد بود . در نتیجه پیشنهاد میشود چنانچه به فکر صرفه جویی در مصرف خودرو و کاهش استهلاک تایرهایتان هستید بجای استفاده از نیتروژن میتوانید با زیر نظر گرفتن فشار های لاستیک هایی که با اکسیژن بادکرده اید از یک طرف عمر تایرها را بیشتر نموده و از طرف دیگر درسرهای باد کردن لاستیک خودرو با نیتروژن را تحمل نکنید.


مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو چیست؟
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 21 بهمن 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
راهنمای بلبرینگ ها ( شماره فنی + موارد مصرف )
در بازار برای خرید بلبرینگ خودرو سعی میکنند نام بلبرینگ ماشینی یا بلبرینگ خودرویی را بگویند تا شماره فنی بلبرینگ آن را بیابند