ما را دنبال کنید
مشخصات کلی دینام پراید و همه چیز در مورد آن
دینام پراید قطعه ای است واقع در جلوی موتور که با شارژ کردن متوالی باتری برق را به تمامی قطعات خودرو رسانده و بدین طریق می تواند حرکت کردن خودرو را میسر کند.

مشخصات کلی دینام پراید

بازرگانی راد قصد دارد در این مقاله به یکی از باارزش ترین قطعه در سیستم برق رسانی پراید یعنی دینام پراید بپردازد. دینام پراید قطعه ای است واقع در جلوی موتور که با شارژ کردن متوالی باتری برق را به تمامی قطعات خودرو رسانده و بدین طریق می تواند حرکت کردن خودرو را میسر کند. این قطعه دارای قدرت های ماندگاری است و باید با خودروی شما سازگاری داشته باشد. بدیهی است که هر چه کیفیت دینام شما بالاتر باشد، برق رسانی در خودرو بهتر صورت می گیرد و کارکرد خودرو نیز بهبود می یابد. با مطالعه این مقاله به صورت کامل با دینام آشنا خواهید شد. بنابراین پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.


دینام پراید چیست؟

خودروی پراید از قطعات مختلفی تشکیل شده که هر یک نقشی را در خودرو ایفا می کنند. دینام پراید نیز وظیفه برق رسانی در خودرو را برعهده دارد و در صورتی که به خوبی از پس وظایف خود برنیاید، خودرو متوقف شده و نمی تواند به خوبی کار کند. در اصل دینام خودرو همانند یک ژنراتور عمل کرده و بدین صورت بسیار حائز اهمیت است. دینام خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده که تسمه دینام  یکی از این قطعات است که به موتور خودرو متصل بوده و انرژی مورد نیاز برای تبدیلات را فراهم می کند.


وظیفه دینام پراید چیست؟

به صورت خیلی خلاصه می توان گفت که دینام خودرو وظیفه برق رسانی خودرو را برعهده دارد. تبدیدل انرژی مکانیکی به الکتریکی توسط دینام صورت می گیرد. دینام برای این که بتواند این تبدیل را انجام دهد باید انرژی مورد نیاز را از موتور خودرو دریافت کند. برای این کار از تسمه دینام استفاده خواهد کرد. بنابراین طبیعی است در صورتی که دینام خراب شود خودرو از کار می افتد.

اجزای دینام پراید

دینام پراید از قطعات مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر می باشد:

پوسته دینام

پوسته در واقع پوششی آلومینیومی است که به غیر از قرقره، سایر اجزای دینام را در خود جای می دهد. معمولا این قطعه از جنس آلومینوم ساخته می شود زیرا آلومینیوم حرارت را به خوبی و به سرعت منتقل می کند و از این رو دینام در زمان کارکرد گرمای بسیاری را نخواهد داشت.

استاتور دینام

استاتورها شامل مجموعه سیم پیچ و هسته شده که جریان برق در این دو قطعه ایجاد می شود. استاتور به بالشتک نیز شهرت دارد برای به وجود آوردن جریان برق مورد استفاده قرار می گیرد. سیم پیچ ها و هسته توسط عایق از یکدیگر جدا شده اند به همین دلیل هیچ اتصالی بین این دو قطعه وجود ندارد.

روتور

در داخل دینام خودرو بخشی متحرک و چرخان وجود دارد که به آن روتور یا آرمیچر می گویند. اصلی ترین وظیفه آرمیچرها ایجاد جریان مغنایسی است. برای این که روتور بچرخد، به قرقره دینام وصل شده و بر روی سطحی آهنی قرار می گیرد. برق مورد نیاز برای ایجاد میدان مغناطیسی از طرف باتری خودرو تامین می شود.

دیود

همان طور که می دانید جریان برق خروجی موجود در دینام ها از نوع متناوب است و از آن جایی که برای شارژ شدن باتری نیاز به جریان برق مستقیم می باشد، از قطعه ای به نام دیود استفاده می شود. این قطعه جریان برق متناوب را دریافت کرده و پس از تبدیل آن به برق مستقیم آن را به باتری منتقل می کند.

آفتامات

همان طور که در بالا در خصوص وظایف آرمیچر و روتور صحبت کردیم، جریان برق از باتری وارد سیم پیچ های دینام می شود. در صورت مناسب نبودن جریان ورودی دینام، برق خارج شده توسط استاتور نیز مناسب نخواهد بود. به همین دلیل برای دینام قطعه ای به نام آفتامات طراحی کرده اند تا با کنترل جریان ورودی باعث بهبود کیفیت خروجی دینام شود.

زغال و جا زغالی

در دینام قطعه ای وجود دارد که الکترون ها را جمع آوری می کند و برای محافظت از این قطعه آن را در محفظه پلاستیکی به نام جا زغالی قرار می دهند. زغال و جازغالی ها دارای مدت زمان کارکرد خاصی هستند و از این رو ممکن است پس از مدتی کارکرد خود را از داده و نیاز به تعویض پیدا کنند. بنابراین در صورتی که در حین رانندگی بوی سوختگی احساس کردید بهتر است زغال دینام را بررسی کنید.

پولی

در واقع پولی یا فولی در دینام همانند فن و پنکه وظیفه خنک کنندگی را برعهده دارد. هنگامی که روتور شروع به کار می کند، پس از مدتی گرمای زیادی ایجاد می نماید. بنابراین پولی همزمان با روشن شدن روتور شروع به کار کرده و اجازه نمی دهد که این قطعه گرمای زیادی را متحمل شود.

قیمت دینام پراید

دینام پراید بازه قیمتی مختلفی دارد زیرا هر شرکتی بر اساس متریال های به کار رفته در ساخت بر روی آن قیمت گذاری می کند. البته نمی توان گفت که دینام های گران تر کیفیت بالاتری دارند. برخی از شرکت ها معتبر با رعایت استانداردهای لازم قیمت گذاری را انجام می دهند و همین امر باعث اختلاف قیمت دینام ها محسوب می شود. برای این که دینام باکیفیت تری داشته باشید باید این قطعه را به صورت اصل و اورجینال تهیه نمایید. بازرگانی راد به دلیل ارائه مستقیم و بدون واسطه دارای ارزان ترین قیمت خرید دینام خودرو میان رقبا و بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو میباشد. انواع دینام های پراید از درب کارخانه قیمت مناسب تری دارند. جهت استعلام قیمت ها کافیست از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با این فروشگاه تماس حاصل نمایید.

خرید دینام پراید

خرید دینام نیاز به شناخت و تخصص دارد. به همین دلیل بازرگانی راد به کاربران عزیز سایت خود پیشنهاد می کند پیش از این که اقدام به خرید این قطعه کنید، با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته تا کارشناسان راد اطلاعات کاملی را در خصوص انواع دینام های مخصوص پراید در اختیار شما قرار دهند و با به کارگیری این راهنمایی ها بتوانید دینام اورجینال و استاندارد خریداری کنید.


وظیفه چراغ دینام

در دینام های امروزی قطعه ای طراحی شده که به صفحه کیلومتر شمار خودرو وصل می شود و هنگامی که خودرو نتواند برق مورد نیاز برای شارژ باتری را تامین کند، این چراغ روشن شده و راننده را از وجود این مشکل مطلع می کند. این چراغ شبیه به باتری خودرو است و در صورت روشن شدن حتما می بایست در کوتاه ترین زمان به یک تعمیرکار نشان دهید.

خرابی دینام خودرو

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودروی خود را استارت می زنید، به محض روشن شدن موتور مجدد خاموش می شود. اصلی ترین دلیل این مشکل می تواند خرابی دینام خودرو باشد زیرا نمی تواند برق را به باتری برساند و از این روبه محض روشن شدن خودرو شارژ باتری تخلیه شده و نمی تواند برق رسانی را بدرستی انجام دهد. این مشکل با تعمیر قابل حل نیست و باید دینام تعویض گردد. ولی علائم دیگری نیز وجود دارد که می تواند نشان دهد که دینام خودروی شما ایراد پیدا کرده است که به شرح زیر می باشد:

استشمام بوی لاستیک سوخته و یا سیم سوخته

شنیدن صدای جیرجیر در قسمت داخل کاپوت

روشن شدن چراغ باتری موجود در صفحه کیلومتر

پوسیدگی، ریش ریش شدن و یا شل شدن تسمه دینام

خوابیدن باتری و عدم شارژ شدن آن

کم و زیاد شدن نور چراغ های خودرو

در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده کردید نسبت به سلامت دینام خودروی خود مشکوک شوید و پیش از خرابی بیشتربه یک تعمیرکار معتبر مراجعه کنید.

منبع : گروه آی تی بازرگانی راد 

مشخصات کلی دینام پراید و همه چیز در مورد آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 30 شهریور 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
ارزان ترین قیمت خرید دینام خودرو
دینام خودرو قیمت های مختلفی دارند ولی بسیاری از افراد به دنبال ارزان ترین قیمت خرید دینام خودرو می باشند.