ما را دنبال کنید
مشخصات کلی دینام پژو 206 و همه چیز در مورد آن
دینام پژو 206 یکی از اصلی ترین قطعات موجود در این خودرو به شمار می رود. عدم وجود دینام در خودرو به منزله عدم توانایی خودرو در حرکت تلقی می شود

مشخصات کلی دینام پژو 206

دینام پژو 206 یکی از اصلی ترین قطعات موجود در این خودرو به شمار می رود. عدم وجود دینام در خودرو به منزله عدم توانایی خودرو در حرکت تلقی می شود و از این رو باید با ارائه راهکارهایی مفید، از خرابی آن جلوگیری کنید. در صورتی که با قطعه مهمی به نام دینام آشنایی ندارید و نمی دانید وظیفه این قطعه چیست و چه عواملی باعث خرابی آن می شود، توصیه می کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

دینام پژو 206


دینام پژو 206 چیست؟

دینام پژو 206 همانند یک ژنراتور عمل کرده و با تولید برق، باتری را شارژ می کند و اجازه تخلیه شدن به آن را نمی دهد. در واقع باتری خودرو تنها هنگام استارت می تواند برق رسانی را انجام دهد و برای روشن ماندن و حرکت نیاز به شارژ مجدد دارد. مادامی که خودرو روشن بوده و کار می کند باید این شارژ به مکرر صورت گیرد. دینام خودرو برای دریافت انرژی خود برای انجام تبدیل انرژی، از موتور کمک می گیرد. وظیفه دریافت انرژی موتور برعهده قطعه مهمی در دینام به نام تسمه است.

اجزای مهم دینام 206

دینام پژو 206 از قطعات متعددی تشکیل شده که عبارت است از:

  • مجموعه ای از سیم پیج ها به نام استاتور

  • سیم پیچی متحرک به نام روتور

  • آفتامات یا همان رگلاتور

  • دیود یا یک سو کننده ولتاژ

  • تعدادی جاروبک

تمامی قطعات بالا برای محافظت در یک پوشش آلومینیومی قرار می گیرند و به دینام برای انجام صحیح برق رسانی کمک می کنند.

استاتور

بالشتک یا استاتور اصلی ترین اجزای دینام است که از سیم پیچ و هسته تشکیل شده و عملکردی استاندارد دارد. سیم پیچ های استاتور مجموعه ای از حلقه سیم پیچ است که در بین شیارهای هسته استاتور قرار می گیرد. قطر و نوع سیم پیچ ها در هر یک از دینام های خودرو متفاوت می باشد. هسته دینام نیز دارای عایق خاصی است که از طریق خار یا پرچ مخصوص بر روی هم واقع می شوند و ساختار هسته اصلی دینام را تشکیل می دهند.

آرمیچر

روتور یا آرمیچر قطعه ای مغناطیسی است که از یک پوسته پنجه ای مانند آهنی و یک محور اصلی فولادی تشکیل شده و در مرکز بالشتک حول محور خود می چرخد. معمولا آرمیچر یک دسته سیم پیچ دارد که به صورت منظم بر روی قالب نازکی پلاستیکی و حول محور اصلی آرمیچر پیچیده شده است. هسته ای آهنی چند تکه و یا یک تکه دور سیم پیچ آرمیچر را در بر گرفته اند. آرمیچر دینام وظیفه تامین نیروی مغناطیسی موجود در دینام را برعهده دارد.

آفتامات

آفتامات دینام که همان رگلاتور است، وظیفه کنترل کردن جریان الکتریکی آرمیچر را برعهده دارد. این قطعه ابعاد زیادی ندارد ولی به صورت مستقیم بر روی خروجی دینام تاثیرگذار است. آفتامات ها باید به صورت دوره ای بررسی شوند زیرا شل و یا سفت شدن این قطعه می تواند کارکرد دینام را با اختلال مواجه کند.

بیشتر بخوانید : ارزان ترین قیمت خرید دینام خودرو


نحوه کار دینام پژو 206

نحوه کار دینام پژو 206 بدین صورت است که این قطعه با استفاده از تسمه دینام به موتور خودرو متصل شده و نیروی مورد نیاز خود را دریافت می کند و این نیرو را تبدیل به نیروی الکتریکی کرده و از این طریق برق رسانی را به سایر قطعات خودرو انجام می دهد. در صورتی که هر یک از قطعات دینام نتوانند به صورت صحیح کار کنند در وظایف دینام اختلال ایجاد می شود. دینام ها هر کدام دارای قدرت خروجی خاصی هستند که این قدرت باید بر اساس خودروی شما تعیین شود.

قیمت دینام پژو 206

دینام پژو 206 باید از نوع پرقدرت انتخاب شود به همین دلیل قیمت در این دینام ها مطرح نیست. برای این که محصول خریداری شده عمر طولانی و کارکرد استاندارد و صحیحی داشته باشد می بایست از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در نتیجه می توان گفت که قیمت دینام پژو به کیفیت آن بستگی دارد. جهت استعلام قیمت انواع دینام خودرو و دریافت لیست قیمت با بازرگانی راد تماس حاصل نمایید.

خرید دینام پژو 206

در هنگام خرید دینام ها باید به اصل و تقلبی بودن آن توجه کنید. دینام های ارزان قیمت و تقلبی پس از مدتی کارکرد، نمی توانند به خوبی باتری را شارژ کنند و همین امر باعث می شود که شما مجبور باشید دینام خودرو خود را تعویض نمایید. بنابراین برای جلوگیری از هزینه مجدد بهتر است در همان ابتدای کار دینام باکیفیت خریداری کنید. بازرگانی راد ارائه کننده باکیفیت ترین و اورجینال ترین دینام های موجود در بازار است و می تواند کیفیت و ماندگاری دینام ها را تضمین کند. جهت سفارش بهترین دینام با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

دلایل خرابی دینام پژو 206

با توجه به این که حرکت خودرو مستلزم برق رسانی مداوم است، با خرابی دینام خودرو از حرکت ایستاده و دیگر قادر به حرکت نخواهد بود. در صورتی که هر یک از قطعات دینام بسوزد و یا خراب شود، دینام از کار می افتد. بنابراین می توان موارد زیر را را از جمله رایج ترین دلایل خرابی دینام خودرو دانست:

اتمام دینام زغال که با تعویض زغال به راحتی می توان مجددا نیرو را به دینام بازگرداند.

سوختن هر یک از سیم پیچ های دینام که در این صورت در برخی موارد با تعویض سیم پیچ ها مشکل قابل حل است.

نهایتا خرابی آفتامات که به صورت کلی دینام را از کار می اندازد.

بیشتر بخوانید : معرفی کامل دینام خودرو


علائم خرابی دینام پژو 206

توجه داشته باشید که خودرو خرابی خود را با علائم مختلفی نشان می دهد تا بتوانید پیش از بروز مشکلات جدی تر مانع از آن شوید. بنابراین شما باید با هر یک از علائم خرابی دینام آشنایی داشته باشید تا با پیگیری آن ها از خرابی بیشتر این قطعه جلوگیری کرده و پیش از این که از کار بیفتد آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

از جمله علائم خرابی دینام می توان به روشن شدن چراغ باتری موجود در جلوی فرمان، کم و یا زیاد شدن نور خودرو، شارژ نشدن باتری و یا به اصطلاح خوابیدن باتری، صدای جیرجیر در کاپوت و شل شدن و ترک و یا پارگی تسمه دینام اشاره کرد. در صورتی که هر یک از این علائم را در خودروی خود مشاهده کردید بهتر است خودروی خود را به یک تعمیرکار نشان دهید.

پیشگیری از خرابی دینام پژو 206

تعمیرکاران خودرو همواره توصیه می کنند پیش از این که خودرو خراب شود، از آن جلوگیری کنید. با این کار هزینه های تعمیرات خودرو کاهش پیدا می کند. از جمله روش های پیشگیری از خرابی دینام عبارت است از:

همان طور که می دانید دینام ها به کولر خودرو متصل هستند. بنابراین با کاهش درجه سرمای کولر و همچنین خاموش کردن آن در مواقع غیرضروری می توانید از بروز خرابی در دینام جلوگیری کنید.

وضعیت تسمه دینام ها را به صورت مرتب ارزیابی کنید و در صورتی که شل و یا سفت بود، آن را به خوبی تنظیم نمایید.

در مواقع غیرضروری از روشن کردن چراغ های خودرو اجتناب کنید.

در صورت مدت زمان توقف خودرو و روشن بودن آن بهتر است با فشردن پدال گاز کمی دور موتور خودروی خود را افزایش دهید تا بدین وسیله دینام کار کند و به مرور کیفیت خود را از دست ندهد.

 منبع : گروه آی تی بازرگانی راد  

مشخصات کلی دینام پژو 206 و همه چیز در مورد آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 31 شهریور 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
مشخصات کلی دینام پراید و همه چیز در مورد آن
دینام پراید قطعه ای است واقع در جلوی موتور که با شارژ کردن متوالی باتری برق را به تمامی قطعات خودرو رسانده و بدین طریق می تواند حرکت کردن خودرو را میسر کند.