ما را دنبال کنید
معرفی انواع چراغ های خودرو
در این مقاله از قسمت آی تی بازرگانی راد ، به معرفی انواع چراغ خودرو میپردازیم ... با ما همراه باشید.

چراغ های خودرویی (معرفی)


خودرو ها دارای چراغ های مختلفی میباشند که هرکدام از آن ها کاربرد و وظیفه خاصی داشته و جزو ضروریات وسیله نقلیه شما میباشند. در این مقاله از قسمت آی تی بازرگانی راد ، به معرفی انواع چراغ خودرو میپردازیم ... با ما همراه باشید.

چراغ های خودرویی
 

معرفی چراغ جلو خودرو و کاربرد های آن 

پیشرفت روز افزون و چشمگیر تکنولوژی در صنعت خودروسازی، منجر به ساخت سریع و به روز قطعات خودرو شد. سیستم روشنایی وسایل نقلیه از این امر مستثنی نبوده و از بدو ورود تا به حال دچار تغییرات اساسی شده است. هر کدام از چراغ های خودرو به منظور خاصی در بدنه خودرو تعبیه شده است. چراغ جلو خودرو علاوه بر افزایش ایمنی وسیله نقلیه خود، به زیباسازی خودرو نیز کمک شایانی میکند.
چراغ جلو خودرو
مهم ترین دلیل نیاز خودرو ها به چراغ جلو، ایجاد نور کافی در اماکن تاریک و علی الخصوص در شب میباشد. در طراحی چراغ های جلو وسایل نقلیه، از استاندارد های خاصی پیروی میشود. بایستی گفت نور چراغ خودرو بایستی به گونه ای باشد که دید رانندگان روبرو را دچار اختلال نکند. چراغ های جلو خودرو از دو قسمت " کاسه و عدسی " تشکیل شده است.

چراغ جلو ماشین

کاسه چراغ به شکل کروی شکل طراحی شده است و سطح آن را بخاطر انعکاس نور لامپ، جیوه اندود میکنند. لامپ هم در مرکز کاسه چراغ نصب شده و برای ثابت ماندن آن از گیره های حلقه ای شکل یا فنر استفاده میشود.

عدسی ( لنز چراغ ) بر روی کاسه چراغ قرار میگیرد و به وسیله چسب مخصوصی با کاسه یکپارچه میشوند تا جلوی ورود گرد و غبار را به داخل چراغ بگیرد.

چراغ جلو خودرو و کاربردهای آن

 در مورد طراحی چراغ های جلو میتوان گفت نحوه طراحی آن هیچ استاندارد خاصی ندارد و متناسب با شکل و شمایل هر خودرو ای طراحی شده اند. بدان معنا که هر کمپانی برای خودش طراحی منحصر به فردی دارد اما در نهایت سعی میکند طراحی های خوبی در مورد چراغ ها داشته باشند و در صدد جذاب تر دیده شدن خودرو باشند. زیرا اولین برخورد و مواجهه هر کسی با اتومبیل، از طریق ناحیه جلو ماشین اتفاق می افتد و یک چراغ بزرگ با طراحی نامناسب، میتواند باعث سرکوفت ذوق ماشین بازان شود.


معرفی چراغ خطر خودرو و کاربرد های آن 


چراغ خطر خودرو

خودرو سازان در راستای طراحی سیستم های روشنایی خودرو، چراغ های خطر نیز ساخته اند. چراغ های خطر قرار است در شرایط خاص مانند بارندگی، نور کم، تاریکی، مه، تغییر در حالت های حرکت خودرو و ... به دیگران این پیام را انتقال دهند که این خودرو در این موقعیت حضور دارد. این قطعه جزو یکی از قطعات یدکی مهم و ضروری در هر خودرو ای میباشد. چراغ های خطر بر روی بدنه و عقب خودرو نصب میشوند.

در هر سمت اتومبیل یکی از آن ها نصب میشود. در برخی مدل از چراغ های خطر، کاسه چراغ مستقل داشته و در برخی مدل های دیگر، با چراغ ترمز یک جا واقع شده است. این موضوع دیگه در اختیار سازنده است که چه مدلی را مناسب طراحی اتومبیلش میداند. طلق مورد استفاده در این چراغ ها قرمز رنگ است. اگر در طراحی آن طلق بی رنگ بکار برده شود، سعی میکند حبابی قرمز رنگ دور چراغ ها طراحی کنند تا نوری قرمز رنگ بگیرند.
وظیفه چراغ خطر خودرو در عقب اتومبیل، آگاهی به خودروهای عقبی و کناری از وضعیت خودرو است که هنگام ترمز گرفتن یا تغییر جهت دادن خودرو ، به کمک این چراغ ها ، به آنها هشدار داده میشود. ( هنگامی که راننده اقدام به ترمز گرفتن و تغییر جهت در هنگام حرکت میکند ، چراغ خطر روشن میشود.
چراغ خطر اتومبیل
جنس چراغ خطر خودرو از پلاستیک شفاف رنگی میباشد ، که برحسب محل قرار گرفتن، رنگ آن متفاوت است . هرکدام از رنگ های بکار رفته شده در چراغ خطر عقب نشان دهننده عملکرد خاصی در خودرو است. چراغ خطر عقب ، در قسمت عقب خودرو ، سمت راست یعنی شاگرد قرار میگیرد.



مشخصات کلی چراغ خطر :


1 ) نوردهی مناسب در هنگام رانندگی در شب ( مخصوصا زمان ترمز گیری )

2 ) نصب راحت و آسان

3 ) عدم آب شدگی چراغ خطر بر اثر مجاورت گرمای حاصل از روشن بودن لامپ

4 ) جلوگیری از ورود آب و گرد و غبار

چراغ خطر ال 90

حتما توجه کنید هنگام تعویض این قطعه ، از سالم و بی عیب بودن لامپ چراغ خطر اطمینان حاصل نمایید و در صورت خرابی لامپ ، اقدام به تعویض آن نمایید


معرفی چراغ مه شکن خودرو و کاربرد های آن 


چراغ مه شکن خودرو، از آن دسته چراغ هاییست که با هدف انتشار پرتو هایی با زاویه زیاد نسبت به زمین ساخته و طراحی شده است. اگر میخواهید به تفاوت چراغ های نور بالا و نورپایین با چراغ مه شکن پی ببرید ، کافیست نحوه تابش نور از این دو منبع را باهم مقایسه نمایید. در چراغ های معمولی طراحی به گونه ایست که با تابش زاویه کم، سطح وسیعی از جاده به وسیله نوری که ایجاد شده روشن میشود ، در حالی که هدف از زاویه بالای تابش در چراغ های مه شکن، افزایش دید کلی در یک فاصله محدود است. زیرا در زمان مه غلیظ، شما حتی تا فاصله چند متری خود را نمیتوانید مشاهده کنید.

چراغ مه شکن خودرو
برخلاف تصور عمومی ، رنگ زرد ، رنگ اصلی در چراغ های مه شکن نیست و هیچ اصول و قاعده ای در این خصوص وجود ندارد و شما قادر هستید از میان رنگ های سفید و زرد ، هر کدام را که تمایل دارید برای این نوع چراغ ها انتخاب نمایید. در واقع تنها عامل تاثیرگذار بر عملکرد چراغ های مه شکن، نحوه تابش نور و زاویه تابانده شدن آن به سمت زمین است.

 چراغ مه شکن از لوازم ضروری هر وسیله نقلیه ای می باشد. این چراغ ها کاملاً با چراغ های جلوی معمولی ماشین متفاوت هستند و کاربرد بسیار خاصی دارند. مه شدید ، باران و سایر شرایط آب و هوایی که باعث کاهش دید شما در جاده می شود ، رانندگی را دشوار می کند و در بعضی موارد رانندگی را در این شرایط کاملاً  غیر ممکن می کند. اگر وسیله نقلیه شما به تجهیزات روشنایی مناسب مجهز نباشد ، رانندگی در این شرایط می تواند منجر به شرایط خطرناکی شود ، که به نوبه خود می تواند منجر به تصادفات جدی یا حتی مرگبار شود.
  چراغ مه شکن
چه زمانی بایستی از چراغ های مه شکن استفاده کرد؟


با توجه به این موضوع که چراغ های مه شکن برای شرایط خاص و ویژه ای طراحی شده اند ، استفاده این چراغ ها در شرایط عادی به هیچ وجه توصیه نمیشود. زیرا استفاده از چراغ های مه شکن در شرایط نرمال کاملا بی فایده بوده و بایستی در این شرایط از چراغ های معمولی نوربالا و نورپایین استفاده کنیم.
چراغ های مه شکن، در واقع در شرایطی خاص مانند بالا بودن میزان رطوبت هوا ، وجود گرد و غبار ، وجود مه و برف در هوا بکار می آیند. بدیهی است که استفاده از چراغ مه شکن فقط در هنگام رانندگی با سرعت بسیار پایین مناسب است و علت آن هم ایجاد نور عرضی با فاصله کم روی زمین و در جلو وسیله نقلیه خود است.

معرفی چراغ مه شکن خودرو مکانیسم آن ها به این صورت است که به طور معمول حدود 12 تا 30 اینچ بالاتر از سطح جاده و به سمت پایین زاویه می گیرند تا زمین زیر مه روشن شود.
    

معرفی چراغ راهنما خودرو و کاربرد های آن 

یکی از قسمت های مهم در رانندگی ایمن این است که به رانندگان دیگر در محیط اطراف خود اطلاع دهید که قصد انجام چه کاری دارید؟ استفاده از چراغ راهنماهای خودرو کاری دشوار نیست و در هنگام گردش به چپ یا راست یا تغییر لاین خود میتوان از آن ها استفاده کرد. شما با استفاده از چراغ راهنما با دیگر رانندگان ارتباط برقرار میکنید با این اقدام درست شما، شما و سایر رانندگان را ایمن نگه میدارد و از بروز هر گونه حوادث جلوگیری میکند.
چراغ راهنما خودرو
نحوه استفاده از چراغ راهنما :

از این چراغ ها در شرایط مختلف رانندگی استفاده میشود که در ادامه برای شما کاربران عزیز ، موارد مهم کاربرد آن را اشاره میکنیم :



شماره 1 ) استفاده از چراغ راهنما برای گردش خودرو :


اهرم مربوط به تعیین وضعیت چراغ راهنما در سمت چپ فرمان قرار گرفته است. این اهرم نسبتا دراز بوده و غالبا به رنگ خاکستری و تیره رنگ می باشد. هنگامی که این اهرم به سمت بالا یا پایین حرکت داده میشود، باعث روشن شدن راهنمای چپ یا راست میشود . توصیه میشود راهنما را خیلی زود روشن نکنید ، راهنما را هنگامی روشن کنید که هیچ خیابان یا کوچه دیگری در مسیر حرکت شما وجود نداشته باشد. اگر چراغ راهنمای خود را خیلی زود و قبل از عبور از خیابان یا کوچه فرعی روشن نمایید ممکن است شخصی فکر کند شما در حال گردش به آن خیابان یا کوچه میباشید. این سردرگمی ممکن است خدایی نکرده منجر به تصادف شود.


استفاده از راهنما برای گردش به سمت چپ


برای گردش به سمت چپ ، حدود صد متر مانده به مکانی که قصد گردش دارید ، از چراغ استفاده کنید. مطمئن باشید که در سمت چپ قرار گرفته اید و با دست چپ ، اهرم را به سمت پایین حرکت بدهید.
چراغ راهنما

استفاده از راهنما برای گردش به سمت راست


برای گردش به سمت راست ، همانند روش بالا عمل کرده با این تفاوت اهرم را در این حالت به سمت بالا حرکت دهید. برای گردش به راست در لاین راست قرار بگیرید و چراغ راهنما را با دست چپتان روشن نمایید.

نکته مهم : بعد از گردش به سمت راست یا چپ مطمئن شوید چراغ راهنما خاموش شده باشد.

شماره 2 ) استفاده از چراغ راهنما برای تغییر لاین :

در جاده هایی که دارای دو یا چند لاین مسیر میباشد برای تغییر مسیر از لاین چپ به لاین راست یا بالعکس بایستی حتما از چراغ راهنما استفاده کرد شما بایستی قبل تغییر خطوط حدود پنج ثانیه قبل راهنمای خود را فعال نمایید



شماره 3 ) استفاده از چراغ راهنما برای پارک نمودن یا خروج از پارک :

 به منظور پارک کردن و توقف خودرو در بغل خیابان بایستی از راهنما استفاده کرد. قبل ترک مکان پارکینگ در کنار خیابان بایستی از طریق چراغ راهنما نشان دهید که قصد ادغام در ترافیک را دارید. بعنوان مثال اگر شما در سمت راست خیابان پارک کرده اید و قصد دارید به موازات خودرو خود در سمت چپ به خط بپیوندید، با پایین کشیدن اهرم چراغ راهنمای سمت چپ خود را فعال نمایید.


معرفی راهنما داخل سپر خودرو و کاربرد های آن 

راهنما داخل سپر جزو قطعات یدکی ضروری هر خودرو است این قطعه از متریال با کیفیت و مقاومی ساخته شده است و بدنه و طلق سفید آن از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار میباشد. این چراغ راهنما در داخل سپر خودرو به صورت کاملا فابریک بدون نیاز به هر گونه تغییر در سیم کشی خودرو انجام میشود. شما میتوانید برای این چراغ راهنما از لامپ معمولی یا لامپ LED استفاده نمایید. نصب راهنما داخل سپر ، باعث افزایش ایمنی در خودرو میشود.

راهنما داخل سپر خودرو
وجود چراغ راهنما در خودرو ، به منظور اطلاع دادن به وسایل نقلیه دیگر، در هنگام چرخش به سمت چپ یا راست بکار میرود. به طور کلی چراغ راهنما برای اعلام وضعیت خودرو هنگام تغییر مسیر بکار گرفته میشود. استفاده از چراغ راهنما در هنگام رانندگی برای حفظ جان سرنشینان خودرو و امنیت خودرو امری بسیار ضروری و مهم است.
این چراغ راهنما در قسمت سپر جلو و داخل سپر قرار میگیرد


معرفی چراغ پلیسی خودرو و کاربرد های آن 

به طور کلی ، شنیدن صدا یا دیدن یک نور رنگی در ذهن انسان، احساساتی دا تداعی میکند، این احساسات گاهی احساس امنیت، گاهی احساس مسئولیت یا گاهی میتواند احساس ترس باشد. به همین دلیل در اقصی نقاط شهری از المان های رنگی مختلفی استفاده میشود. طبیعیست که با شنیدن صدای انواع آژیر و دیدن پلیس ، نا خودآگاه یک حس مسئولیتی در ما زنده میشود و بالطبع افرادی که در حال انجام اعمال مجرمانه میباشند دچار ترس میشوند، میتوان گفت فلسفه استفاده از چراغ پلیسی، اعلام هشدار میباشد. احتمالا در طول روز چندین بار شاهد چراغ چشمک زن که به چراغ های پلیسی معروفند باشیم، اگر در حین رانندگی باشیم و رنگ چراغ پلیسی را مشاهده کنیم،سریعا یاد ماشین آمبولانس، ماشین آتش نشانی یا ماشین پلیس می افتیم و بالافاصله رانندگی خود را به نحوی مدیریت میکنیم که بتوانیم هر چه سریعتر ، مسیر را برایسان باز کنیم تا آن ها به کارشان برسند.


چراغ پلیسی خودرو

مشخصات کلی چراغ پلیسی :  


•    کاربرد اصلی این چراغ ها در خودرو های امدادی و شهرداری ها و پلیس و آتش نشانی میباشد.
•    کاربرد دیگر آن به عنوان هشداردهنده در خودرو ها هنگام خرابی در جاده میتوان استفاده کرد.
•    مصرف برق بسیار پایین داشته
•    تغییر حالت های خودکار چشمک زن
 

در کل چراغ پلیسی برای خودرو های امدادی ، پلیسی ، پیست های مسابقات به عنوان خودرو کمکی مورد استفاده قرار میگیرد که در انواع چراغ رو داشبورد ، جلو پنجره و ریموت دار و ... تولید میشود.



معرفی چراغ های هشدار داخل داشبورد و کاربرد های آن 

چراغ هشدار داخل داشبورد
تمامی خودرو ها دارای چند چراغ هشدار دهنده میباشند که بایستی جدی گرفت. همه چیز با خودرو شما در حال حرکت است که ناگهان یک چراغ هشدار دهنده ای روی داشبورد روشن میشود . چراغ های هشدار روی داشبورد به سه رنگ تقسیم بندی میشوند . در زیر به بررسی تک تک آن ها میپردازیم ... با ما همراه باشید.


چراغ هشدار داشبورد ( قرمز رنگ ) :

رنگ قرمز در چراغ هشدار داشبورد میتواند یادآور مسافت پیموده شده باشد یا این که سیستم خاصی مانند ترمز دستی یا کیسه هوا درگیر میباشد، است. رنگ روشنی که نیازمند تعمیر و نگه داری سریع توسط مکانیک دارد.


 چراغ هشدار داشبورد ( زرد یا نارنجی رنگ ) :

به صورت کلی چراغ زرد یا نارنجی رنگ به معنای آن است که سریعا یک قطعه از خودرو بایستی بررسی شود.


چراغ هشدار داشبورد ( سبز یا آبی رنگ ) :

به طور کلی چراغ هشدار داشبورد سبز یا آبی رنگ، به معنای این است که این چراغ به راننده سیستمی فعال را نشان میدهد به عنوان مثال نشان میدهد سیستمی مانند چراغ جلو یا تهویه هوا روشن است.

ضمن تشکر و قدردانی از مطالعه مقاله فوق از بخش آی تی شرکت بازرگانی راد، امیدواریم برای شما مفید واقع باشد و به اندازه کافی موفق شده باشیم که اهمیت استفاده از چراغ ماشین برای برای شما سروران گرامی بیان کنیم.  برای انجام یک خرید خوب و مطمئن، میتوانید به سایت بازرگانی راد به نشانی آدرس "radcm.ir" مراجعه نموده و از محصولات ما با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت استفاده نمایید.

منبع : گروه سئو بازرگانی راد

معرفی انواع چراغ های خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 06 تیر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
نکاتی در مورد خرید یخچال خودرو
در این مقاله در رابطه با یخچال خودرو مطالب جامع و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید یخچال جهت ماشین موردنظرتان باشد