ما را دنبال کنید
علت روشن شدن چراغ باتری چه میتواند باشد؟
روشن شدن چراغ باتری یکی از علائمی است که به دلایل متعددی رخ می دهد. در ادامه شما را به صورت کامل با علائم روشنایی چراغ باتری آشنا کرده و به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

روشن شدن چراغ باتری


باطری 66 آمپر 12 ولت کابوک


آیا تا بحال برای شما هم پیش آمده که در حین رانندگی متوجه روشن شدن چراغ باتری اتومبیل خود شده اید؟ در این مواقع چه می کنید؟ برخی از افراد با مشاهده روشن شدن چراغ باطری بسیار نگران می شوند. این چراغ نشان می دهد که در سیستم برق رسانی خودروی شما مشکل به وجود آمده است. بر روی داشبورد خودرو سیستمی هشدار دهنده وجود دارد که شما را از وضعیت خودرو مطلع می کند. بنابراین روشن شدن چراغ باتری یکی از علائمی است که به دلایل متعددی رخ می دهد. در ادامه شما را به صورت کامل با علائم روشنایی چراغ باتری در خودرو آشنا کرده و به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

باطری خودرو چیست؟

باتری خودرو قطعه ای بسیار مهم است که بدون وجود آن خودرو روشن نخواهد شد. این قطعه برق را از دینام دریافت کرده و به سایر قطعات خودرو می رساند. در صورتی که باتری خودرو هر ایرادی که پیدا کند برق رسانی سایر قطعات با مشکل مواجه شده و باید آن را تعویض کرد. در نتیجه می توان گفت که دو فاکتور باتری و دینام یکی از مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ باتری خودرو به شمار می رود.

دلایل روشن شدن چراغ باطری در خودرو

روشن شدن چراغ باطری خودرو دلایل متعددی دارد که در ادامه به صورت کامل در مورد دلایل روشن شدن چراغ باطری صحبت خواهیم کرد:

شل شدن و یا رسوب گرفتن بست های باطری

با بررسی و باز کردن بست های باتری و سر باتری رسوباتی را بر روی سطح فلزی آن مشاهده خواهید کرد. این رسوبات که نارسا نیز می باشد، موجب تداخل شیار جریان در راه جریان می گردد. از این رو سبب اشکال در برق خودرو شده و به دنبال آن چراغ باتری نیز روشن می شود. شل بودن باطری نیز باعث بروز این مشکل خواهد شد. بنابراین تنها با یک بررسی ساده و با رسوب تراشی می توانید به راحتی و در مدت زمانی کوتاه این مشکل را برطرف نمایید.

خرابی دینام خودرو

دینام خودرو اصلی ترین قطعه برای برق رسانی خودرو محسوب می شود. برق موجود در باتری خودرو از طریق دینام تامین می گردد. به همین دلیل دینام نقش بسیار مهمی را در سیستم برق رسانی خودرو برعهده دارد. چنانچه دینام به هر دلیلی آسیب ببیند، باتری شارژ نشده و حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. در این زمان با روشن شدن چراغ باطری می توانید متوجه بروز مشکل در این قسمت شوید.

خرابی تسمه دینام

تسمه دینام انرژی مکانیکی را از موتور گرفته و به دینام می رساند. بنابراین بدیهی است که با پاره شدن و یا خراب شدن تسمه دینام برق به قطعات خودرو نرسیده و چراغ باتری موجود در پشت کیلومتر شمار روشن می شود. تسمه دینام در قسمت جلویی خودرو قرار دارد و با بالا زدن کاپوت می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید. در صورتی که تسمه دینام پاره و یا شل شود با یک نگاه می توانید متوجه شوید و به تخصص بالایی نیاز ندارد. همچنین شما به راحتی می توانید این قطعه را تعویض کنید و نیازی به مراجعه به تعمیرکار حرفه ای نیست.

قطع بست سیستم دینام باطری

اصلی ترین وظیفه دینام این است که پس از روشن شدن خودرو تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی صورت گرفته و بدین طریق باتری شارژ می گردد. در صورتی که اختلالی در مسیر منتقل شدن انرژی الکتریکی تبدیل شده به باطری ایجاد شود، چراغ باتری موجود در کیلومتر شمار روشن شده و می بایست مشکل به وسیله تعمیرکار برطرف شود.

اشکال در اجزای دینام

دینام از اجزای متعددی تشکیل شده است تا برق رسانی را به خودرو انجام دهد. بنابراین خرابی هر یک از این قطعات باعث می شود که برق مورد نیاز برای روشن شدن خودرو تامین نگردد و از این رو چراغ باتری موجود در جلوی فرمان روشن شده و این مشکل را به شما هشدار می دهد.

تمام شدن عمر باطری

باتری های موجود در خودرو هر کدام دارای عمر کارکرد خاصی هستند و در صورتی که عمر این قطعه به پایان رسید، باید آن را تعویض کنید. بنابراین روشن شدن چراغ باطری می تواند به عنوان دلایل اتمام عمر باتری اتفاق بیفتد. در نتیجه باید این قطعه نیز مورد بررسی قرار گیرد.

مصرف بیش از حد مجاز باتری

باتری های خودرو هر کدام دارای استانداردهای مصرف هستند و در صورتی که مصرف انرژی بیش از این حد شود به باتری خودرو فشار وارد شده و ممکن است خراب شود. بنابراین مصرف بیش از حد استاندارد نیز می تواند خرابی باتری را به دنبال داشته باشد. در نتیجه با این کار برق رسانی با مشکل مواجه شده و روشن شدن چراغ باطری را به دنبال دارد.

هنگامی که چراغ باطری روشن شد چه کنیم؟

 روشن شدن چراغ باتری

یکی از سوالاتی که همواره کاربران از ما می پرسند این است که در صورتی که چراغ باتری خودرو روشن شد چه کنیم؟ با توجه به این که روشن شدن چراغ باطری نشان دهنده نقص در این قسمت است، در صورت خرابی باید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. ولی در صورتی که به تعمیرگاه دسترسی ندارید مراحل زیر را طی نمایید:

در مرحله اول تمامی قطعات خودرو که از برق استفاده می کنند همچون برف پاک کن ها، کولر، سیستم صوتی، فن، چراغ و ... را خاموش نمایید.

سپس خودرو را خاموش کرده و کاپوت را بالا بزنید و به صورت دقیق تمامی قسمت های خودرو از جمله باتری و دینام را مورد بررسی قرار دهید. شاید ایراد بسیار پیش پا افتاده باشد و به راحتی بتوانید آن را با چشم و یا با لمس قطعات تشخیص دهید.

در صورتی که ایراد با چشم قابل مشاهده نبود، بست ها و فیوزهای دینام را بررسی نمایید. در صورت مسدود شدن پایه های فیوز با استفاده از برس و یا مسواک آن را به صورت کامل بررسی کنید. همچنین در صورتی که بست ها و فیوزهای موجود در دینام شل شده باشد بهتر است آن ها را سفت کنید.

با بررسی به موقع و اصولی فیوزها از روشن شدن چراغ باتری جلوگیری کنید.

البته شاید در برخی موارد روشن نکردن طولانی مدت خودرو نیز باعث شد که باتری خوابیده و نتواند خودرو را روشن کنید.

منبع : گروه آی تی بازرگانی راد

علت روشن شدن چراغ باتری چه میتواند باشد؟
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 06 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
برای خرید گیربکس خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟
گیربکس خودرو یکی از حیاتی ترین قطعات خودرو است که از اجزای مختلفی تشکیل شده و ساختاری منحصر به فرد دارد.فروشگاه راد تمامی گیربکس های موجود بازار را به شما معرفی می کند تا بتوانید بهترین گیربکس را خریداری کنید