ما را دنبال کنید
علت کشش خودرو به یک سمت چیست؟
کشیدن فرمان به یک سمت، فقط باعث مشکل در رانندگی و تعادل خودرو نمیشود، بلکه باعث آسیب زدن به قطعات جلوبندی خودرو شده و با دیدن چنین مشکلی ، میتوان از بروز عیب های جدی تری در خودرو جلوگیری کرد .

علت کشش خودرو به یک سمت 

یکی از مشکلات فنی خودرو ، کشیدن خودرو به یک سمت می باشد و همواره کاربران از ما میپرسند که چرا خودرو ما به یک طرف کشیده میشود. این مشکل به علت این که تحت عوامل زیادی رخ میدهد ، هم اکنون تبدیل به معضلات بزرگ در رانندگی به شمار می آید. کشش خودرو به یک سمت میتواند شامل چندین دلیل باشد اما در حالت کلی اولین دلیل که بر ذهن کارشناسان میآید ، مشکلات در جلوبندی خودرو است 

علت کشش خودرو به یک سمت

کشیدن فرمان چیست؟

یکی از مشکلات عمده که در سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو پیش میآید چرخش فرمان به یک سمت میباشد کشیدن فرمان در هنگام رانندگی ، با رها کردن فرمان صورت گرفته که فرمان با کمی شل گرفتن به سمت خاصی جهت پیدا کرده و کشیده می شود. 

کشیدن خودرو به یک سمت منجر به چه مشکلاتی میشود؟

کشیدن فرمان به یک سمت، فقط باعث مشکل در رانندگی و تعادل خودرو نمیشود، بلکه باعث آسیب زدن به قطعات جلوبندی خودرو شده و با دیدن چنین مشکلی ، میتوان از بروز عیب های جدی تری در خودرو جلوگیری کرد .

رفع مشکل کشش ماشین به یک سمت 

رانندگی در هنگام کشش خودرو به یک سمت ، باعث میشود حواس شما پرت شده و از رانندگی خسته شوید و نتوانید خودروتان را در مسیری مستقیم حرکت دهید. دلایل زیادی برای کشیدن خودرو به یک طرف وجود دارد ولی قبل از این که به بررسی این دلایل بپردازیم ، نیاز است زمان کشیدن خودرو به یک سمت را بدانیم :

  آیا در طول تردد به طور مداوم به یک سمت کشیده میشود؟

آیا فقط در هنگام گرفتن ترمز به یک سمت کشیده میشود؟

  آیا در هنگام شتاب گرفتن به یک سمت کشیده میشود؟

آیا پس از نصب لاستیک های جدید به یک سمت کشیده میشود؟

آیا در هنگام کشش خودرو تان به یک سمت فرمان نیز میلرزد؟

با آگاهی این که چه موقع خودرو شما به سمت راست یا چپ حرکت میکند ، میتوان علل احتمالی را بررسی نمود و راه حل مناسب و کارآمد را بکار گرفت.

 

کشش خودرو به یک سمت 

رایج ترین دلیل برای کشش مداوم خودرو به یک سمت در هنگام رانندگی ، فشار ناهموار تایر و تراز نامناسب چرخ ها است.

فشار نامناسب تایر 

رفع کشش ماشین به یک سمت ، میتواند به کمک اقدام ساده ای مانند قرار دادن هوای بیشتر در لاستیک یا بیرون آوردن مقداری هوا از آن برطرف شود. تایر هایی که بیش از حد باد میشوند یا بسیار کم باد میباشند، میتوانند نحوه کج شدن خودرو شما را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه در تراز خودرو تاثیر بگذارند.

چنانچه متوجه شدید خودرو شما به یک سمت کشیده میشود اولین اقدامی که بایستی انجام دهید این است که فشار باد لاستیک تان را بررسی نموده و چنانچه  فشار باد تایرتان مشکلی نداشت و خودرو تان به سمت چپ یا راست انحراف داشت برای عیب یابی این مشکل ، بایستی جویای علت دیگری باشیم.

تراز نامناسب چرخ ها 

یکی دیگر از رایج ترین دلایل کشیده شدن ماشین به یک طرف ، تراز نامناسب چرخ هاست. در این حالت هنگام آزاد کردن فرمان ماشین در یک جهت منحرف شده و بعید است فرمان به حالت عادی خود برگردد. چنانچه تراز نامناسب چرخ سبب کشش خودرو به یک سمت باشد ، اگر لاستیک های خود را بررسی کنید ، متوجه ساییدگی ناهموار آج میشوید.

بهم خوردن تراز چرخ ها، غالبا به علت رد شدن از چاله یا برخورد با حاشیه جاده ها رخ میدهد.

کشش خودرو به یک سمت در هنگام ترمزگیری 

کشش خودرو به یک سمت در هنگام ترمزگیری


اگر کشش فقط در هنگام ترمز گیری اتفاق بیفتد نشان دهنده این است که در سیستم ترمز مشکلی پیش آمده است این مسئله بخاطر گیرکردن کولیس ترمزگیر یا فرسودگی قطعات سیستم تعلیق بروز پیدا میکند.

 

گیر کردن کولیس ترمز

کولیس ها قطعاتی هستند که از سیستم ترمز هیدرولیک نیرو میگیرند و به لنت های ترمز فشار می آوردند تا خودرو متوقف شود. هر چرخ کولیس مخصوص به خود را داشته و اگر یکی از آن ها گیر کند و بچسبد ، وسیله نقلیه به سمت آن کشیده میشود. 

اغلب امکان دارد مشکلی در سیلندر چرخ یا نقص هیدرولیکی وجود داشته باشد. اصطکاک غیر ضروری بر روی ترمز در نتیجه هریک از این عیب ها باعث گرم شدن بسیار زیاد آن میشود و ممکن است بوی سوختنی و همچنین کشش خودرو به یک سمت را مشاهده نمایید. سیستم ترمز مهمترین جز ایمنی خودرو است و بدین علت نیاز است توسط مکانیک حرفه ای بررسی شود.

 

قطعات فرسوده سیستم تعلیق 

چنانچه سیستم ترمز ، مطابق انتظار کار میکند ولی هنگام ترمز گرفتن خودرو به یک سمت کشیده میشود، علت آن، فرسودگی قطعات مربوط به سیستم تعلیق میباشد. مثلا بوش طبق نیاز به تعویض دارد. مشکل در طبق ، امکان دارد هنگام ترمز گیری خودرو حرکت کند و موقعیت چرخ ها را تغییر داده و باعث کشیدن خودرو به یک طرف شود. 

 

کشش خودرو به یک سمت در هنگام شتاب گیری

همانند کشش خودرو به یک سمت در هنگام ترمزگیری، خودرویی که در هنگام شتاب گیری به یک طرف میرود ، ناشی از تراز نامناسب چرخ ها نبوده و این مشکل ، منحصرا نتیجه چیزی به نام هدایت گشتاور میباشد.

هدایت گشتاور 

هدایت گشتاور غالبا بر روی چرخ های جلو خودرو تاثیر میگذارد ، اما امکان دارد منجر به کشش خودرو به یک سمت شود.

تست کنید : خودروتان را درحالت خنثی قرار داده و آن را در جاده ای هموار برانید. چنانچه به یک طرف کشیده نشود تراز چرخ مشکلی نداشته و علت مشکل ممکن است هدایت کننده گشتاور باشد.

دلایل زیادی برای حل مشکل در هدایت گشتاور وجود دارد، از جمله :

·         میل تعادل دارای لرزش بیش از حد باشد.

·         سیبک دارای حرکت بیش از حد باشد و یا در حال خراب شدن باشد.

چنانچه بعد از شتاب گرفتن متوجه شدید خودروتان به یک طرف میکشد ، بهتر است به یک تکنیسین حرفه ای اجازه دهید مشکل را بررسی نماید.

 

کشش خودرو به یک سمت بعد از نصب لاستیک جدید

چنانچه قبلا متوجه کشش خودرو خود به سمت چپ یا راست نشدید اما بعد از نصب تایر های جدید به طور اتفاقی شروع به کشش به سمت های مختلف میکند ، احتمالا لاستیک های جدید دارای آج متفاوت بوده و از کیفیت پایینی برخوردار است.

الگوهای مختلف آج 

هر تایر با الگوی آج خاصی تولید میشود مارک های مختلف و حتی تایر های مختلف از یک مارک دارای الگوهای مختلف آج هستند که از مشخصات سایشی و غلطکی یکسانی برخوردار نیستند. توصیه میشود تایرها را به صورت جفتی تغییر دهید و لاستیک های جدید را روی محور عقب قرار دهید.

کشش خودرو به یک سمت و لرزش فرمان

کشش خودرو به یک سمت و لرزش فرمان

توازن چرخ 

تعادل چرخ ، به معنای توازن چرخ ها نیست جهت اطمینان از توزیع وزن به طور مساوی در کل چرخ ، وزنه های متعادل کوچک متقابل به لبه اضافه میشوند. چرخ نامتعادل باعث لرزش لاستیک میشود و در نتیجه باعث لرزش فرمان میشود . چنانچه وزن یک طرف چرخ ، بیش از حد باشد باعث کشیدن ماشین به آن طرف و تکان دادن فرمان شود.

 

جدا شدن لاستیک

گاهی اوقات لاستیک های بی کیفیت و ضعیف تولید میشود و به نرمی یا در یک خط مستقیم نمیچرخند ، جدا شدن لاستیک ها هنگامی رخ میدهد که هوا کمربندهای فولادی را مجبور به جداسازی از قاب لاستیک کند. به طور معمول میتوانید جدا شدن تایر را سریعا تشخیص دهید زیرا چرخ و فرمان شروع به لرزش میکند . جدا شدن تایر به صورت بالقوه بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث خرابی تایر شود.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

علت کشش خودرو به یک سمت چیست؟
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 29 آذر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
کوبش خودرو | دلایل کوبش ماشین
کوبش خودرو یکی از آزاردهنده ترین مشکلات خودرو است که باعث سلب آسایش سرنشینان خودرو میشود