ما را دنبال کنید
علت خروج آب از اگزوز خودرو
علت خروج آب از اگزوز خودرو را میتوان به مواردی مانند وجود رطوبت در هوا، به وجود آمدن مشکل در سرسیلندر، واشر سرسیلندر و محفظه احتراق میباشد.

علت خروج آب از اگزوز خودرو 

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده باشد که شاهد خروج آب از اگزوز خودرو خود باشید. این اتقاق ، شاید موضوع عادی و ساده به نظر برسد اما میتواند بیانگر مسئله مهمی در سیستم خودروتان باشد، پس نباید هرگز آن را نادیده گرفت. به طور کلی ، چکه کردن آب از اگزوز میتواند دلایل زیادی داشته باشد. این نکته را فراموش نکنید که منظور از خروج آب از اگزوز خودرو ، خروج مقدار زیادی آب به شکل واضح نیست، یعنی خروج آب از اگزوز را میتوان همان چکه کردن آب در نظر گرفت که در برخی موارد همین چکه کردن آب میتواند آسیب های جدی به خودرو وارد نماید و نشانگر خرابی برخی از قطعات موتور خودرو باشد.

علت خروج آب از اگزوز خودرو

علت اصلی خروج آب از اگزوز خودرو 

رطوبت هوا

خروج آب از اگزوز خودرو چنانچه در فصل زمستان اتفاق بیفتد، می تواند مسئله ای عادی باشد که برای تمامی خودرو ها در فصل زمستان رخ میدهد. خروج آب از اگزوز در فصل زمستان بدین علت است که هنگامی که خودرو در حالت خاموش باشد برای مدت زمان چند ساعت ، اگزوز خودرو سرد شده و هنگامی که خودرو روشن میشود در محفظه تولید نیرو خودرو؛ گرما تولید شده و از طریق اگزوز خارج میشود.

هنگامی که گرما از اگزوز سرد خودرو عبور میکند ، به علت رطوبتی که در هوا وجود دارد و همچنین رطوبتی که وارد اگزوز خودرو شده ، عمل میعان ( تبدیل گاز به مایع ) اتفاق افتاده و سبب خروج آب از اگزوز خودرو میگردد ولی بعد از گذشت چند دقیقه این عمل میعات متوقف شده و دیگر آبی از اگزوز خودرو خارج نمیشود.

ایجاد مشکل در سرسیلندر، واشر سرسیلندر و محفظه احتراق 

علت دیگری که میتواند سبب خروج آب از اگزوز خودرو شود، ایجاد مشکل در واشر سرسیلندر، سرسیلندر و محفظه احتراق خودروها میباشد که حتما بایستی به آن رسیدگی شود. هنگامی که واشر سرسیلندر میسوزد ، سبب ورود آب به سرسیلندر خودرو میشود که شدیدا آسیب رسان بوده و حتما بایستی تعویض گردد.

سرسیلندر خودرو در صورتی که دچار شکستگی یا ترک خوردگی باشد ، سبب ورود آب به سرسیلندر خودرو میشود که این موضوع نیز ، باعث خروج آب از اگزوز میشود که حتما بایستی توسط مکانیک حرفه ای بررسی گردد. چنانچه محفظه احتراق خودرو آسیب دیده باشد سبب ورود هوا به محفظه شده و در اثر عمل احتراق ، آب تولید شده و از اگزوز خودرو خارج میشود و بایستی سریعا تعمیر شود. توجه کنید در تمامی این موارد ، بایستی از این موضوع مطمئن شوید که مایع خروجی از اگزوز خودرو ، **آب** بوده و چنانچه بنزین یا روغن باشد ، حتما علت دیگری دارد.

یکی از علت های خروج آب از اگزوز ، ایجاد مشکل در سرسیلندر خودروهاست

تشخیص مایع خروجی از اگزوز خودرو

یکی از مهمترین راه ها برای تشخیص مایع خروجی از اگزوز خودرو، این است که رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو را به دقت مشاهده نماییم. دود سفید خروجی از اگزوز خودرو، نشانگر آب است. دود خاکستری یا آبی ، نشانگر روغن در سیستم احتراق خودرو بوده و دود سیاه رنگ، نشانگر نرسیدن هوا به محفظه احتراق و انجام نشدن عمل احتراق است.

در بیشتر اوقات که دود سفید از لوله اگزوز خودرو بیرون میآید مشکل خاصی پیش نمیآید به دلیل این که دود سفید ، خروجی آب چگالش شده در سیستم اگزوز به وجود میآید و این پدیده اغلب در روز های سرد اتفاق می افتد.

نکات مهم در مورد خروج آب از اگزوز خودرو

تعویض به موقع واشر سرسیلندر به صورت مرتب و هر چند وقت یکبار، به عنوان یک قطعه مصرفی مانند روغن موتور ، فیلتر و تسمه ، پس از طی کردن چند کیلومتر، میتواند از بسیاری از هزینه هایی که در آینده امکان دارد برای شما به وجود بیاید را کاهش داده و از وقوع آن جلوگیری نماید. در صورت جدی نگرفتن این موضوع نیز امکان دارد یکباره خرج شما را چندین برابر کرده و خرابی این قطعه ساده، مشکلات بزرگی برای خودروتان به وجود بیاورد و از عملکرد آن بکاهد.

خروج آب از اگزوز خودرو

جمع بندی 

علت خروج آب از اگزوز خودرو میتواند در شرایطی خاص، یک امر عادی و بی خطر باشد مثلا در فصل زمستان به علت رطوبت ، اما نکته قابل تامل این است که در فصل زمستان آب تنها برای چند دقیقه ( نه بیشتر ) میتواند از اگزوز خارج شود. اما در روزهایی که هوا سرد نیست و شاهد خروج آب از اگزوز هستید احتمال ایجاد مشکل فنی بسیار زیاد بوده و حتما بایستی بررسی شود.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

علت خروج آب از اگزوز خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 04 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
شاتون چیست | وظایف آن و علائم خرابی آن
در داخل پیشرانه خودرو قطعه ای به نام شاتون (connecting rod) وجود دارد که در حقیقت اهرمیست که موتورهای پیستون، حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل مینماید.