ما را دنبال کنید
علت خاموش شدن خودرو در حالت های مختلف
ما در  این مقاله از گروه آی تی بازرگانی راد به بررسی عواملی که باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو ختم شوند میپردازیم ... تا انتها همراه باشید

علت خاموش شدن خودرو در حالت های مختلف

آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده که یکباره خودروتان خاموش شود؟ به عنوان مثال بعد از استارت زدن یا زمانی ک در حال حرکت هستید ، به نظر شما چه اتفاقی می افتد که خودرو شما گاهی اوقات خاموش میشود؟ برای اینکه علت این اتفاق ها را بدانیم و در مواقع برخورد با مشکل ، عملکرد بهتری داشته باشیم، بایستی به عواملی که باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو ختم شوند را به خوبی شناسایی کنیم.

ما در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد قصد داریم شما را با دلایل خاموش شدن خودرو و راهکارهای آن آشنا کنیم ... تا انتها همراه باشید.

علت خاموش شدن خودرو در حالت های مختلف


دلایل خاموش شدن خودرو بعد از استارت خوردن آن 


خاموش شدن خودرو پس از استارت زدن آن از جمله دلایل شایعی میباشد که به احتمال زیاد هر راننده ای با آن برخورد داشته است این اتفاق ممکن است به چند دلیل مختلف رخ دهد که شما با شناخت آن ها میتوانید در مواقع ضروری ، به صورت موقتی آن مشکل را حل نمایید . یکی از شایع ترین دلایل خاموش شدن خودرو بعد از استارت ، در هنگام صبح و غالبا در هوای سرد میباشد. این مورد به چند عامل بستگی دارد :

1 ) عملکرد اشتباه مبدل گشتاور 

مبدل گشتاور در خودروهایی که گیربکس آن ها از نوع اتوماتیک است ، نقش کلاچ دستی را ایفا کرده و وظیفه انتقال قدرت را به عهده دارد . چنانچه مبدل گشتاور شکسته و یا سطح انتقال مایعات کم شود، کار مبدل دچار اختلال میگردد به همین علت نمیتواند قدرت را در سرعت های پایین از جمله هنگام استارت زدن خودرو حفظ نماید... تمامی این عوامل نهایتا به خاموش شدن ماشین بعد از استارت ختم میشود.


2 ) خراب بودن پمپ سوخت خودرو 

از دیگر عوامل حاموش شدن خودرو بعد از استارت ، خراب بودن پمپ سوخت میباشد. پمپ سوخت وسیله ایست که مسئولیت انتقال سوخت از مخزن به موتور خودرو را بر عهده داشته و هنگامی که پمپ سوخت خراب باشد فشار سوخت کم شده و جریان سوخت به صورت ناقص به موتور خودرو میرسد.
انتقال نا مناسب سوخت در سرعت های بالا غالبا مشکلی ایجاد نمیکند ، هنگامی که سرعت و دور موتور پایین است ، علی الخصوص هنگام استارت زدن، باعث خاموشی خودرو میشود. عواملی که باعث سوخت نامناسب خودرو میشود، پمپ سوخت خراب و انژکتور سوخت هست، انژکتور سوخت مسئول انتقال سوخت بوده ولی با گذشت زمان کثیف یا مسدود میشود و جریان سوخت را با نقص روبرو میکند.


3 ) حسگر اکسیژن خودرو 

سنسور های اکسیژن در خودرو، میزان اکسیژن وارد شده به جریان سوخت را افزایش داده و مسئول تنظیم نسبت هوا و سوخت است. هنگامی که اکسیژن ورودی به سوخت کم یا زیاد باشد ، موقع استارت زدن و در سرعت های پایین خودرو را دچار مشکل کرده و با خاموش شدن روبرو میکند. به این صورت ک خودرو هنگام روشن شدن دچار خام سوزی شده و موتور نیز خاموش میشود.


4 ) خراب بودن باتری یا سیم کشی های اتومبیل

خرابی باتری یا مشکلی در سیم کشی اتومبیل ، منجر به خاموشی خودرو پس از استارت میشود. چنانچه سیم ها دارای اتصالی یا دچار خوردگی باشند توان باتری کاهش میابد. بدین ترتیب اگر استارت بزنید خودرو نیروی مورد نیاز برای روشن شدن را ندارد.


5 ) خرابی سوئیچ اینرسی ( قطع کن بنزین ) 

سوئیچ اینرسی وسیله ایست در خودرو که با ضربه شدید و محکم فعال میشود این سوییچ به منظور جلوگیری از احتراق خودرو هنگام تصادف های شدید تعبیه شده است. زمانیکه این سوئیچ ها به هر دلیلی فعال شود ، جریان بنزین در اتومبیل قطع شده و به محض استارت زدن خودرو شما خاموش میشود.


6 ) خالی بودن باک خودرو 

اتومبیل برای حرکت به سوخت و احتراق نیازمند است. بنابراین هر زمانی که باک بنزین شما خالی باشد، اتومبیل شما به هیچ عنوان روشن نمیشود و این مسئله جزو ارزانترین و بی دردسر ترین دلیل خاموشی خودرو پس از استارت است.


7 ) خرابی سوپاپ ها 

تنش های مکانیکی و حرارتی زیادی که در خودرو رخ میدهد منجر به خرابی سوپاپ ها میشود. سوپاپ ها مانند هر قطعه دیگری در خودرو دچار فرسودگی میشود اما گاهی خوردگی این سوپاپ ها باعث خرابی زود هنگام آن میشود . هنگامی ک سوپاپ خودرو با مشکل و نقص روبرو باشد خودرو شما پس از استارت زدن علی الخصوص در صبح های سرد ، روشن نمیشود.


8 ) خراب بودن سنسور فشار هوا 

خرابی سنسور فشار هوا باعث میشود که ECU میزان هوای ورودی را به خوبی تشخیص نداده و در واقع مخلوط درستی از هوا و سوخت در محفظه احتراق به وجود نیاید . با خراب شدن سنسور هوا ، سوخت به میزان کافی به موتور پاشیده نمیشود و خاموش شدن ماشین را پس از استارت به دنبال دارد.


علت خاموش شدن خودرو پس از گاز دادن 


رانندگان اغلب از خاموش شدن خودرو پس از فشار آوردن روی پدال گاز شکایت میکنند این اتفاق را میتوان با بررسی چند مورد ، علت یابی کرد و نقص موجود را برطرف کرد . یکی از مهمترین دلایل خاموش شدن خودرو پس از استارت میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1 ) خرابی در سنسور دریچه گاز 

اولین علت خاموش شدن خودرو پس از گاز دادن ؛ خرابی در سنسور دریچه گاز میباشد که این مشکل باعث شده اتصال میان موتور و گاز ایجاد نشود و خودرو سریعا خاموش شود.


2 ) مشکل در سوخت رسانی ( بنزین رسانی ) 

هر گونه مشکل در رساندن بنزین از طریق پمپ به موتور ، علت خاموشی خودرو بعد از گاز دادن یا استارت زدن میباشد. چنانچه با این مورد روبرو شدید پیشنهاد میشود پمپ بنزین خود را بررسی و درصدد رفع عیب آن شوید.


3 ) قطعی بخش منفی دریچه گاز

قطع شدن بخش منفی دریچه گاز ، منجر به خاموشی خودرو پس از گاز دادن میشود . جهت رفع این مشکل بایستی مسیر قطعی را تا ECU  کنترل نمایید.

علت خاموشی خودرو در دور آرام 


علت خاموشی اتومبیل در هنگام دور آرام از چندین عامل ناشی میشود که دانستن آن کمک شایانی به رفع عیب و خرابی خودرو مینماید.

از مهمترین علت های خاموشی خودرو در دور آرام ، خراب بودن پمپ سوخت میباشد . پمپ سوخت ، سوخت مورد نظر خودرو را از مخزن به موتور انتقال میدهد و در صورا خرابی پمپ سوخت ، سوخت به صورت ناقص به موتور رسیده و این عامل باعث میشود هنگامی که خودرو در دور آرام است به طور ناگهانی خاموش شود.

ایراد در عملکرد گشتاور نیز باعث میشود خودروهایی با گیربکس اتوماتیک در دور آرام ، ناگهان خاموش شوند. در صورت ایجاد هرگونه نقص در گشتاور ، سطح انتقال مایعات به درون مبدل کاهش یافته و نتیجتا نمیتواند در دور آرام و سرعت های پایین قدرت را حفظ نماید. در نتیجه با خاموشی اتومبیل روبرو میشود.

علت خاموشی خودرو در حال حرکت 


بیشتر دلایل خاموش شدن خودرو در موقعیت های مختلف مشترک هستند اما آگاهی درمورد هر یک از آن ها میتواند شما را برای عملکرد بهتر در هنگام مواجهه با خاموش شدن ناگهانی خودرو کمک کند از مهمترین عوامل خاموشی خودرو در حال حرکت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:


1 ) سوختن پمپ بنزین 

اولین و مهمترین دلیل خاموشی خودرو در حال حرکت ، سوختن و خرابی پمپ بنزین میباشد در این حالات سوخت به طور کامل به موتور نرسیده و خاموش شدن خودرو را به دنبال دارد.


2 ) وجود مشکل در جعبه فیوز خودرو 

برق در همه خودرو ها نقش اساسی را در احتراق مخلوط سوخت و هوا ایفا میکند کوچکترین ایراد یا اتصال در جعبه فیوز خودرو میتواند ماشین در حال حرکت را متوقف کند بنابراین بهتر است در مواجه با این عامل ، سیستم جعبه فیوز خودرو بررسی شود.


3 ) ایراد در برق رسانی خودرو 

مشکل در سیستم برق رسانی و باتری خودرو از دیگر عواملیست که ماشین در حال حرکت را خاموش کند برق خودرو از طریق کویل به شمع ها منتقل شده و پس از ایجاد احتراق به حرکت در میآید . هر نوع عملیاتی نظیر سولفاته کردن و خوردگی و شکستگی و .... در کویل ، سیستم برق رسانی را دچار اخلال کرده و اتومبیل در حال حرکت را خاموش مینماید.


4 ) خرابی رله دوبل در خودرو

رله دوبل از قطعات دیگریست که عمل برق رسانی بخ خودرو را انجام داده و دستور کار خود را از ecu دریافت میکند. برق رسانی به پمپ بنزین ، کویل دوبل ؛ انژکتورها و دیگر قطعات برقی خودرو بر عهده رله دوبل بوده و بدین جهت خرابی این قطعه باعث عدم برق رسانی به اجزای خودرو و خاموش شدن آن در حال حرکت میشود.


علت خاموشی خودرو در سربالایی 


خاموشی خودرو در سربالایی تجربه ای دشوار و گاها ترسناک علی الخصوص برای رانندگان تازه کار میباشد ، برای اینکه با این مشکل روبرو نشوید توصیه میشود خرابی قطعاتی که در خاموشی خودرو موثر هستند را برطرف کنید .

1 ) ضعیف بودن یا خرابی پمپ بنزین 

ضعف یا خرابی پمپ بنزین جزو مهمترین عوامل گاز نخوردن در سربالایی است ، کثیفی بیش از حد صافی بنزین هم میتواند ماشین را در سربالایی متوقف کند. بنابراین پیشنهاد میشود هرچند مدت یکبار صافی بنزین و پمپ بنزین را بررسی کرده و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.


2 ) خرابی در فیلتر هوا

فیلتر هوا نقش مهمی در انتقال هوای ورودی به موتور خودرو را ایفا میکند چنانچه فیلتر هوا به هر دلیلی مانند کثیفی  و ... خراب شود ، خودرو شما را در سربالایی متوقف میکند.


3 ) اتمام یا بدون کیفیت بودن روغن موتور 

روغن موتور از جمله عوامل مهمیست که در کارکرد صحیح موتور و حرکت خودرو نقش اساسی دارد هنگامی که سطح روغن موتور کاهش میابد یا روغن موتور کیفیت مورد نیاز را ندارد خودرو با اختلال حرکت در سر بالایی و اصطلاحا گاز نخوردن مواجه میشود. بنابراین توصیه میشود هرچند وقت یکبار روغن موتور را تعویض کرده و روغن های با کیفیت بالا را جایگزین آن نمایید.


4 ) کثیف بودن انژکتور

انژکتور از آن دسته قطعات مهم در کارکرد صحیح خودرو است که در طول زمان کثیف میشود. کثیفی انژکتور باعث ضعف عملکرد خودرو ، گاز نخوردن آن و نتیجتا خاموشی خودرو میشود بدین جهت بهتر است انژکتور خودرو را به شکل حرفه ای و توسط یک مکانیک ماهر بشویید.



5 ) خرابی سنسور گاز 

سنسور گاز از جمله قطعاتی است که حرکت خودرو را تامین کرده و کوچکترین خرابی یا نقص در آن باعث خاموشی خودرو در سربالایی ها میشود.


6 ) معیوبی صفحه و دیسک 

صفحه و دیسک خودرو مانند سایر قطعات خودرو دارای عمر مفید و مشخصی میباشند و معیوب بودن و اتمام دیسک و صفحه ماشین منجر به خاموشی خودرو در سربالایی ها میشود.


7 ) ایراد در کمپرس سرسیلندر

کمپرس سرسیلندر از جمله عوامل موثر بر عملکرد سوپاپ ها و رینگ هاست و اشکال در کمپرس سر سیلندر به نقص عملکرد سوپاپ و رینگ خودرو منجر میشود و نتیجتا خودرو شما در سربالایی خاموش میشود.


علت خاموشی خودرو در هنگام دنده عقب  


گرفتن دنده عقب کار راحتی نبوده و بایستی با دقت و تمرکز انجام میشود یکی از اقدامات در حالت که کار را دشوار کرده خاموشی ناگهانی خودرو در هنگام دنده عقب گرفتن است. چنانچه با این مسئله روبرو شدید بایستی بدانید ک مشکل از کدام قسمت خودرو بوده و از مهمترین دلایل خاموش شدن خودرو هنگام دنده عقب گرفتن موارد زیر است :
1 ) خرابی سوئیچ اینرسی ( قطع کن بنزین ) در هنگام افتادن در دست انداز یا چاله ، از مهمترین علت خاموشی ماشین هنگام دنده عقب گرفتن است.

2 ) شل شدن کانتور برق اصلی زیر داشبود نیز منجر به خاموشی خودرو هنگام دنده عقب گرفتن میشود. این اتفاق مخصوصا هنگام نصب دزدگیر و بی توجهی نصاب ها رخ میدهد.

3 ) اشکال در کانکتور پمپ بنزین در داخل باک خودرو

4 ) اشکال در سوکت بنزین داخل کاپوت خودرو

5 ) ایراد در سنسور اکسیژن

6 ) کثیفی یا وجود اشکال در استپر موتور که غالبا با کاهش سرعت یا افزایش شتاب ماشین رخ میدهد.

7 ) ایراد در اتصال باتری

8 ) پارگی تسمه دینام یا ایجاد اختلال در هرزگرد دینام

9 ) سوختن یا مسدود شدن پمپ بنزین

10 ) مشکل در کارکرد ECU

علت خاموشی خودرو هنگام کولر گرفتن 


با گرم شدن هوا و رسیدن فصل تابستان ، تایم روشن کردن کولر است و بیشترین مشکل رانندگان نیز هنگام روشن کردن کولر ، خاموشی اتومبیل ایجاد میشود . علت این اتفاق را میتوانیم در دو عامل مهم بررسی کنیم .


1 ) مشکل در استوپر 

وظیفه استوپر ارسال هولی بیشتر له داخل موتور در موقع کولر گرفتن است و چنانچه استوپر به هر دلیلی خراب شود میزان هوای ورودی به موتور  کاهش یافته و و نتیجتا به موتور فشار وارد شده و خودرو متوقف میشود.


2 ) سنسور فشار هوای منیفولد

این سنسور میزان هوای ورودی ، جرم هوای ورودی ، دمای هوای ورودی به داخل منیفولد را می سنجد و هنگامی که سنسور هوای منیفولد خراب شود، میزان جرم و دمای هوا به درستی وارد نشده و همین علت نیز از دیگر دلایل مهم خاموشی خودرو هنگام کولر گرفتن میباشد.

علت خاموشی خودرو در حالت درجا زدن 


گاهی اوقات اتفاق می افتد که خودرو شما در حالت درجا ، خاموش میشود این اتفاق دلایل مختلفی دارد که در زیر بررسی کرده ایم :

1 ) خودروهای دنده اتوماتیک دارای قطعه ای به نام مبدل گشتاور میباشند و اگر خطوط انتقال قدرت ایراد پیدا کند خودرو نیز در حالت درجا خاموش میشود.

2 ) کثیفی فیلتر سوخت از عوامل دیگر خاموشی ماشین در حالت درجا میباشد و در این حالت نیز یا بایستی فیلتر سوخت را تعویض کرد و یا با تمیز کردن آن ، درصدد حل مشکل نمود.

3 ) کثیفی انژکتور باعث میشود یا پاشش سوخت انجام نگیرد یا به صورت ناقص انجام شود . سعی کنید جهت جلوگیری از خاموشی خودرو در حالت درجا ، به طور مرتب انژکتور خودرو را به کمک فردی متخصص شست و شو دهید.

4 ) خرابی سنسور هوا نیز باعث انتقال اطلاعات غلط به ECU شده و در نتیجه منجر به خاموش شدن خودرو در حالت درجا میشود

5 ) خرابی سیستم برق رسانی و سیم کشی خودرو نیز ، منجر به ناقص رسیدن برق به خودرو و نهایتا خاموشی خودرو در حالت درجا میشود.

نتیجه گیری :


ضمن مطالعه مقاله فوق امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد . علت خاموشی خودرو را میتوان در حالات گوناگون بررسی نمود . چنانچه از جمله افرادی هستید که مرتبا از خودرو شخصی تان استفاده میکنید بهتر است تمامی علت های خاموشی خودرو را بدانید و برای این که با مشکل خاموشی ناگهانی خودرو روبرو نشوید تمامی این موارد را به خاطر بسپارید  و برای رفع عیب خودروتان اقدام نمایید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد
علت خاموش شدن خودرو در حالت های مختلف
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 26 آبان 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
نحوه بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان
زنجیر چرخ جزو وسایل مهم و ضروری برای هر خودرویی در فصل زمستان است و به همین دلیل همه افراد بایستی از نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ آگاهی کامل داشته باشند.