ما را دنبال کنید
کوبش خودرو | دلایل کوبش ماشین
کوبش خودرو یکی از آزاردهنده ترین مشکلات خودرو است که باعث سلب آسایش سرنشینان خودرو میشود

کوبش خودرو | دلایل کوبش ماشین  

کوبش خودرو یکی از آزاردهنده ترین مشکلات خودرو است که باعث سلب آسایش سرنشینان خودرو میشود . مهمترین علت این مشکل ، وجود خرابی و اختلال در جلوبندی خودرو است. زیرا این جلوبندی خودرو است که از انتقال ضربات ، صدا و کوبش به درون کابین جلوگیری میکند در این مقاله از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد به بررسی دلایل این مشکل و راه های رفع کوبش ماشین ناشی از خرابی جلوبندی اتومبیل را میپردازیم، تا انتها همراهمان باشید.

کوبش خودرو

دلایل کوبش ماشین 

از رایج ترین علل کوبش ماشین ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه مقاله به بررسی آن ها میپردازیم :

  • کوتاهی فاق لاستیک

  • خرابی در کمک فنر ها

  • میزان نبودن باد تایر

  • خرابی سایر قطعات جلوبندی


کوتاهی فاق لاستیک

فاق لاستیک عبارتند از نسبت ارتفاع لاستیک به پهنای آن، با کاهش یافتن ارتفاع دیواره یا کاهش نسبت ابعادی یک لاستیک ، به علت افزایش سطح تماس آن با زمین ، در شعاع چرخش کمتر، منجر میشود فرمان پذیری و چسبندگی اتومبیل علی الخصوص در سر دورها افزایش یابد.

باید توجه داشت کاهش نسبت ابعاد یک لاستیک به معنای کاهش راحتی سواری خودرو خواهد بود و احتمال مواجه شدن با کوبش خودرو ، بیشتر میشود. لاستیک های با دیواره بلندتر، سواری نرم تری به ارمغان می آورند.خودروسازان برای حل این مشکل ، غالبا به بهبود و اعمال تغییرات گوناگون در سیستم تعلیق خودرو و شاسی آن دست میزنند.

خرابی کمک فنر، عاملی برای کوبش خودرو

یکی از مهمترین اجزای سیستم تعلیق اتومبیل، کمک فنرها هستند. فنر های موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربات و تکان های ناشی از ناهمواری سطح جاده را جذب کرده ومانع آسیب رساندن به بدنه اصلی خودرو میشود.

بازویی درون کمک فنرها تعبیه شده است که نیرو ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد میکند و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری میکند. بنابراین بایستی گفت کمک فنرها نقش مهمی در ایمنی خودرو داشته و موجب پایداری خودرو در هنگام رانندگی میشود.

وظیفه کمک فنرها ، کاهش لرزش خودرو در مسیرهای ناهموار میباشد. بنابراین عملکرد کمک فنرها تاثیر مستقیمی بر کیفیت رانندگی ما و همچنین طول عمر سایر قطعات خودرو مانند چرخ ها ، فنرها ، بلبرینگ ها ، جعبه فرمان ، گیربکس و دیفرانسیل دارد و چنانچه این قطعه دچار خرابی و فرسودگی شود ، سواری نرمی نخواهیم داشت و با مشکل کوبش خودرو مواجه میشویم.

اختلال در سایر قطعات جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو به قسمت جلو و زیرین خودرو گفته میشود و از مهمترین قسمت های یک اتومبیل میباشد که سلامت کلیه قطعات آن در سلامت کلی خودرو تاثیر بسزایی دارد. مراقبت و نگهداری جلوبندی سالم منجر میشود کنترل خودرو آسانتر شود.

هنگامی که جلوبندی اتومبیل خراب باشد و مشکلی در قطعات آن وجود داشته باشد ، تعلیق خودرو در حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار به درستی صورت نگرفته و در نتیجه برای خودرو مشکلاتی مانند کوبش ماشین پیش می آید.

میزان نبودن باد تایر ها

نامیزانی باد لاستیک ها ، بیش از حد پربار یا کم بار بودن آن ها، هرکدام به دلایل مختلفی و از جهات متفاوتی ، مشکلاتی به همراه دارد که در زیر به چندین مورد آن میپردازیم:

        اگر فشار باد در لاستیک ها ، بالا باشد :

  • باریک شدن سطح تماس لاستیک و جاده ، کاهش قابللیت های لاستیک و پایداری آن

  • زدودن آرامش و راحتی در ماشین و کوبش خودرو

  • ساییدگی بیش از حد قسمت میانی

  • نابود شدن قابلیت جذب نیروهای وارد از جاده به لایه های میانی لاستیک تان و افزایش آسیب پذیری آن ها

  • تمایل زیاد به جداشدن لایه های لاستیکی در زمان گرم شدن لاستیک ، به علت تجمع نیرو در مرکز عاج ها

        اگر فشار باد در لاستیک ها ، کم باشد :

  • افزایش مصرف سوخت به علت زیاد شدن سطح تماس لاستیک با جاده

  • سفت شدن یا انحراف فرمان به یک سمت در هنگام کم باد بودن چرخ هتی جلو

  • ساییدگی بیشتر قسمت بیرونی عاج ها

  • بروز خطر جدی با بالارفتن بیش از اندازه دمای لاستیک در زمان حرکت به علت تغییر شکل زیاد در ناحیه تماس لاستیک با جاده و افزایش احتمال جداشدن لایه ها

چگونه اقدام به رفع کوبش خودرو نماییم ؟

  • تعویض تایر

  • استفاده از ضربه گیر کمک فنر

  • تنظیم مناسب باد تایرها

  • بررسی و آچارکشی جلوبندی در فواصل مشخص

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

کوبش خودرو | دلایل کوبش ماشین
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 27 آذر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
گیرپاژ موتور چیست و شرح عوامل آن
این اصطلاح در میان تعمیرکاران خودرو بسیار رایج بوده و گیرپاژ به معنی سوختن موتور خودرو است این اتفاق هنگامی رخ میدهد دمای موتور بالا رفته و سیلندر ها خنک نشود.