ما را دنبال کنید
گیرپاژ موتور چیست و شرح عوامل آن
این اصطلاح در میان تعمیرکاران خودرو بسیار رایج بوده و گیرپاژ به معنی سوختن موتور خودرو است این اتفاق هنگامی رخ میدهد دمای موتور بالا رفته و سیلندر ها خنک نشود.

گیرپاژ موتور 


قفل شدن موتور خودرو یا به عبارتی دیگر ، چسبیدن یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها از جمله مشکلاتیست که به ندرت برای خودروها پیش میآید. ولی با این وجود ، چنانچه نتوانید سریعتر آن را تشخیص دهید و رفع نکنید ، منجر به سوختن موتور خودرو شده و هزینه بسیار سنگینی بر دوش شما خواهد گذاشت.

در این مقاله از گروه آی تی بازرگانی راد تمامی علائم و علت های گیرپاژ خودرو را خواهیم پرداخت تا انتها همراهمان باشید.

گیرپاژ موتور

گیرپاژ چیست ؟

گیرپاژ یا گیرپاچ به معنای قفل کردن موتور خودرو میباشد و این کلمه در تعمیرگاه ها و مکانیکی ها به وفور استفاده میشود. در کل اصطلاح گیرپاژ به معنای سوختن موتور ، به قفل کردن قطعات موتور در یکدیگر به دلیل بالارفتن گرمای موتور میباشد. جهت جلوگیری از انبساط پیستون بایستی سیلندر ، گرمای حاصل از احتراق را به سرعت عبور داده و خنک شود. چنانچه بنا به دلایلی سیلندر خنک نشود دمای بالای سیلندر باعث انبساط شدید پیستون شده و منجر میشود پیستون داخل سیلندر گیرپاژ کند و از حرکت بایستد و باعث وارد شدن آسیب های جدی به پیستون، شاتون ، میل لنگ و سیلندر شود.


چجوری تشخیص دهیم موتور خودرو شما قفل شده است؟

شما با یک آزمایش ساده میتوانید تشخیص دهید موتور خودرو شما گیرپاژ کرده است یا خیر. برای این کار چنانچه اتومبیل شما دارای دنده دستی است، آن را روی دنده 5 قرار داده و ماشین را هل دهید ، چنانچه ماشین شما حرکت کرد یعنی خودرو شما قفل نشده است و اگر نتوانستید آن را هل دهید ، بایستی بدانید موتور خودرو شما سوخته است.


دلایل قفل شدن موتور خودرو 

قفل شدن پیستون در سیلندر ، علت قفل شدن موتور است. بدین شکل میتوانید یک تصور صحیح از این قضیه داشته باشید این اتفاق هنگامی رخ میدهد به شرایطی نیاز دارد  که در زیر برای شما بیان میکنیم.

دلایل قفل شدن موتور خودرو

    پایین آمدن سطح روغن موتور خودرو 

در بدترین حالت میتوان گفت به دلیل پایین آمدن سطح روغن در کارتل یا شل شدن روغن به علت دیر تعویض کردن آن اتفاق می افتد. پیستون به علت خشک کار کردن ، شدیدا داغ کرده و شاتون در داخل رینگ پیستون گیر میکند و به علت فشاری که به شاتون وارد میشود، شاتون کج شده و به سیلندر برخورد میکند و منجر به ترک برداشتن سیلندر میشود و بایستی در این حالت سیلندر ، رینگ ، شاتون و میل لنگ و یاتاقان ها همگی تعویض شوند. این مسئله هنگامی است که موتور در سرعت بالا باشد و شاتون به میزان زیاد کج شود.

اما اگر سرعت پایین باشد ، میزان کج شدن شاتون کمتر خواهد بود . با این وجود برخورد های شاتون با سیلندر ، باعث ایجاد صدا در موتور شما شده و قدرت موتور شدیدا افت میکند ، حالتی را نیز شاتون زدگی موتور میگویند در چنین حالتی پیستون و شاتون بایستی تعویض نمایید و سیلندر را به تراشکاری ببرید.


    کیفیت پایین روغن موتور 

بخشی از قطعات موتور به مرور زمان به علت فرسودگی دچار مشکل شده و بایستی آن را تعویض کرد ، قسمت هایی مثل پیستون ، یاتاقان ، سوپاگ جزو این دسته از قطعات میباشند. درصورتیکه بتوانید به خوبی از موتور مراقبت نمایید شاتون ها هیچ وقت نیازی به تعویض پیدا نمیکند در چنین شرایطی روغن موتور بی کیفیت علت قفل شدن موتور بوده و اگر بخواهید از اتومبیل خود به خوبی مراقبت نمایید بهتر است از روغن موتور های استاندارد استفاده نمایید تا در اثر مرور زمان شاتون آسیب نبیند.


    کاهش سطح آب رادیاتور خودرو

خودرو ها و موتور سیکلت هایی که دارای رادیاتور آب میباشند بایستی مرتبا آب آن را چک نمایید تا موتور بدون آب داغ نکند. چنانچه این نکات را رعایت نمایید میتوانید از گیرپاژ موتور وسیله نقلیه تان جلوگیری کرده ؛ البته سالم نگهداشتن موتور ، فقط مشروط به کمبود آب و روغن نیست و دلایل دیگری نیز دارد.


    روان کاری نامناسب 

از شایع ترین علل سوختن و قفل شدن موتور ناشی از عدم روانکاری موتور به صورت مناسب است که خرج های ناشی از آن به مراتب بیشتر از حالات دیگر است. این عیب از زیر موتور رخ میدهد و شروع آن از یاتاقان هاست.

کمبود روغن و روانکاری نادرست یاتاقان ها منجر به نابودی لایه نازک روغن بین آن ها میشود و نهایتا با ایجاد اصطکاک بیش از حد در قسمت تماس با شاتون ها ادامه پیدا میکند. به چنین اتفاقی ، یاتاقان زدن میگویند و راننده باید به سرعت ، خودرو را خاموش کرده و در غیر این صورت ادامه بد عمل کردن شاتون ، علت قفل شدن موتور شده و هزینه های سنگینی برای موتور به دنبال دارد.


علائم گیرپاژ موتور 

موارد زیر میتواند از علائم گیرپاژ موتور ( قفل شدن موتور ) یا نشانه های سوختن موتور خودرو باشد.

    روشن شدن چراغ چک هشدار 

از مهمترین دلایلی که منجر به گیرپاژ موتور میشود عدم روغن کاری صحیح سیلندر میباشند. چراغ روغن را اگر در صفحه کیلومتر مشاهده کرده باشید ، گواه این مسئله است. پیستون و رینگ های دور آن داخل سیلندر حرکت میکند اما اگر روغن مابین آن ها نباشد، مطمئنا در کسری از ثانیه در اثر اصطکاک و گرمای ناشی از آن پیستون درون سیلندر گیر کرده و قفل میشود.


    یک دود سفید مایل به آبی از اگزوز خارج میشود. 

با خرابی رینگ های روغنی ، این مایع به بخش احتراق رفته و در آنجا میسوزد و بعد از آن ، از مسیر اگزوز به خارج از موتور هدایت میشود که در برخی مواقع به رنگ آبیست ، با مشاهده چنین عیبی سریعا آن را برطرف کنید تا باعث سوختن موتور نشود.


    یاتاقان زدن موتور 

چنانچه یاتاقان ها درگیر شوند ، میتوانند موجب گیرپاژ موتور شوند. از همین رو در صورتی که متوجه چنین مشکلی شدید بایستی سریعا آن را برطرف نمایید


چه عواملی زمینه قفل شدن موتور را فراهم میکند


  • اگر دور موتور در هنگام رانندگی بالا باشد

  • عدم تعویض به موقع روغن موتور

  • چنانچه در موتور نشتی روغن باشد

  • روشن شدن چراغ چک یا روغن و ....

  • خرابی در رادیاتور و سیستم خنک کننده آن

  • بیش از اندازه به داخل موتور آب برود


سخن آخر 


بایستی به خوبی مراقب باشید که موتور خودروتان دچار گیرپاژ نشود ، علت قفل شدن موتور نیز، هر چیزی که باشد شما میتوانید با توقف و خاموشی اتومبیل آن را بررسی نمایید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

گیرپاژ موتور چیست و شرح عوامل آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 25 آذر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
سرویس دوره ای خودرو و اهمیت آن
سرویس دوره ای خودرو یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش عمر مفید قطعات خودرو و کاهش هزینه های نگهداری به حساب می آید. برخلاف آنچه تصور میشود انجام ندادن به موقع این سرویس ها ، آسیب های فراوانی به تمامی قسمت های خودرو میرساند