ما را دنبال کنید
گیربکس خودرو چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
گیربکس ها قطعاتی است که جهت منتقل کردن توان مکانیکی از یک تولید کننده توان به یک مصرف کننده بکار میرود.

گیربکس خودرو چیست؟

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که گیربکس در خودرو چه نقشی دارد؟ آیا می دانید که چرا هر خودرویی باید دارای گیربکس باشد؟ اساسی ترین قطعه موجود در خودرو گیربکس است. گیربکس خودرو می تواند به خوبی نیرو را به چرخ ها منتقل کرده و باعث حرکت خودرو شود. این قطعه اهمیت بسیاری داشته و در انواع مختلفی طراحی و تولید می گردد. گیربکس که در اصلاح به آن جعبه دنده می گویند، وظایفی مهم و اصلی در خودرو برعهده دارند و وجود آن الزام و ضروری است. اهمیت گیربکس در حد موتور خودرو بوده و از این رو خرابی این قطعه می تواند منجر به از کار افتادن خودرو گردد. با ما همراه باشید تا شما را به صورت کامل با گیربکس و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم.

گیربکس خودرو چیست؟

وظایف گیربکس خودرو چیست؟

گیربکس در خودرو یکی از مهم ترین نقش را برعهده دارد. در واقع خودرو برای حرکت و چرخش چرخ ها نیاز به عامل متحرک و نیروی منتقل کننده دارد. گیربکس ها نیروی موتور را به سمت چرخ ها هدایت می کند و بدین وسیله باعث حرکت خودرو می شود. این که خودرو در چه سرعتی و با چه شتابی حرکت کند برعهده گیربکس خودرو می باشد. بنابراین شما با استفاده از گیربکس ها می توانید سرعت خودرو را کنترل و تنظیم نمایید. از جمله دیگر وظایف گیربکس به شرح زیر می باشد:

در سراشیبی ها و سربالایی ها گیربکس به خوبی می تواند خودرو را کنترل کند. بنابراین پیشگیری از سرعت ناخواسته از دیگر وظایف گیربکس به شمار می رود.

هنگامی که گیربکس بر روی حالت خلاص قرار دارد، موتور بدون حرکت خودرو می تواند روشن بماند. بنابراین گیربکس می تواند کارکرد بدون حرکت را در زمان روشن بودن موتور برای خودرو فراهم کند.

همچنین گیربکس ها تغییر حرکت چرخش چرخ ها را برای خودرو فراهم می کنند. بدین صورت که خودرو می تواند با قرار گرفتن بر روی دنده عقب در جهت مخالف حرکت نماید.

انواع گیربکس خودرو

گیربکس خودرو به دو نوع کلی گیربکس های دستی و اتوماتیک طراحی و تولید می شوند که عبارت است از:

    گیربکس دستی : 

  گیربکس های دستی تشکیل شده از چند چرخ دنده به همراه یک دسته دنده است که به واسطه این دو قطعه و سایر قطعات، سرعت خودرو را تنظیم می کند. تعویض دنده در این گیربکس ها به صورت دستی صورت می گیرد و از جمله گیربکس های اولیه در خودرو محسوب می شوند.

    گیربکس اتوماتیک : 

گیربکس های لوکس و مدرن امروزی به سیستمی بسیار پیشرفته مجهز شده که به صورت خودکار دنده را تعویض می کند. این نوع از گیربکس ها ساختاری ساده تر دارد و برای تغییر سرعت نیازی به درگیری و مداخله دست و پا نبوده و تمامی روند کار به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد.

قطعات گیربکس و عملکرد هر یک چگونه است؟

گیربکس خودرو از قطعات مختلفی ساخته شده اند که هر یک وظایفی را برعهده دارند. از جمله این قطعات به شرح زیر می باشد:

    چرخدنده

  چرخ دنده ها مهم ترین قطعات موجود در گیربکس است که برای تعویض دنده این قطعه مورد استفاده قرار می گیرد. چرخ دنده ها هر کدام برای تنظیم نوع خاصی از سرعت مورد استفاده قرار می گیرد. بدین معنا که چنانچه خودروی شما دارای شش حالت باشد، شش چرخ دنده نیز در گیربکس وجود دارد.

    شافت ورودی

شافت ورودی محور اصلی گیربکس به شمار می رود. این قطعه به واسطه کلاچ خودرو با موتور مرتبط بوده و به صورت یکپارچه بر روی چرخ دنده ای موجود در پوسته گیربکس وصل می گردد.

    شافت واسط

  شافت واسط که به آن محور زیر نیز می گویند، وظیفه منتقل کردن نیرو از محور محرک را به محور متحرک عهده دار می باشد.

    شافت خروجی

محور خروجی نیروی جعبه دنده را به سوی میل گاردان و دیفرانسیل ارسال می کند. قطر این محورها بر اساس گیربکس ها تعیین می شود.

    پوسته گیربکس

تمامی محورهای گیربکس به منظور محافظت در داخل پوسته گیربکس قرار دارد. در نتیجه این قطعه باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند از قطعات گیربکس در برابر ضربه و آسیب محافظت کنند.

    بیرینگ

  بیرینگ یا یاتاقان گیربکس، نوعی چرخ دنده هماهنگ کننده می باشد. این قطعه به صورت دندانه دار طراحی شده و از طریق حرکت کشویی به سوی چرخ دنده های مد نظر هدایت شده و پس از چفت شدن با آن زمینه فعالیتش را فراهم می کند.

    دسته دنده

  در تمامی گیربکس ها قطعه ای به نام دسته دنده وجود دارد که باعث تنظیم حرکت و سرعت خودرو می شود. این قطعه که در گیربکس های دستی کارکرد بیشتری دارد، امکان کنترل حرکت را در اختیار راننده قرار خواهد داد.

    میل ماهک

  میل ماهک قطعه ای در گیربکس است که حکم واسط بین ماهک و دسته دنده می باشد. هنگامی که راننده دنده را تغییر جهت می دهد، در واقع میل ماهک را تغییر داده است. هر یک از این گیربکس ها بر اساس نوعشان از مکانیزم مختلفی همچون دستی، خلائی، الکترونیکی و هیدرولیکی استفاده می کنند.

    ماهک

  در انتهای میل ماهک قطعه ای فلزی و خمیده وجود دارد که نیرویی که از طریق دسته دنده به میل ماهک وارد می شود، باعث حرکت این قطعه می گردد. حرکت ماهک باعث درگیری کشویی دنده شده و نتیجتا با فعال شدن چرخ دنده مربوطه سرعت خودرو تنظیم خواهد شد.

    کشویی دنده

  کشویی دنده دارای دو شیار در هر دو طرف است. در یکی از این شیارها ماهک قرار گرفته و حرکت ایجاد می کند و در شیار دیگر نیز یاتاقان و جعبه دنده دیگر قرار دارد.

    دنده برنجی

  دنده برنجی بین دو قطعه یاتاقان ها و دنده های کشویی قرار دارد و برای درگیر شدن این دو قطعه با یکدیگر و انجام هر چه دقیق تر و سریع تر این درگیری، دنده برنجی مورد استفاده قرار می گیرد.

    کاسه نمد

  روان کاری بین قطعات متحرک گیربکس توسط روغن گیربکس صورت می گیرد. بنابراین برای این که این روغن بتواند به خوبی کارکرد داشته و هرز نرود، از نشت یاب یا همان کاسه نمد استفاده می شود. همچنین برای افزایش کیفیت روغن ها این کاسه نمدها کارکرد دارد.

هزینه گیربکس خودرو

گیربکس خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده و هر کدام از جنس و کیفیت مختلفی ساخته شده است. بنابراین قیمت گیربکس خودرو به نوع و کیفیت قطعات آن بستگی دارد. برای داشتن گیربکس باکیفیت و اصل بهتر است بودجه بیشتری را در نظر گرفته و گیربکس مرغوب ترین را خریداری کنید. جهت استعلام قیمت روز و دقیق انواع گیربکس خودرو از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان بازرگانی راد تماس گرفته تا لیست قیمت را برای شما ارسال کنند.

خرید گیربکس خودرو

آیا تاکنون در هنگام خرید گیربکس از خود پرسیده اید که چه گیربکسی خریداری کنیم؟ چه گیربکسی مناسب خودرو شما می باشد؟ این گیربکس باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ کیفیت و نوع گیربکس و سازگاری آن ها با خودروی شما تاثیر بسیاری بر روی کارکرد خودرو دارد. بنابراین باید در هنگام خرید گیربکس ها اطلاعات کاملی در خصوص این قطعه داشته باشید. کارشناسان راد می تواند اطلاعات کاملی را در خصوص انواع گیربکس و سایر ویژگی های آن در اختیار شما قرار دهد. برای کسب اطلاع بیشتر در این خصوص تنها کافیست تمای بگیرید.

روغن گیربکس خودرو

یکی از لازمه های گیربکس خودرو روغن است. روغن گیربکس یکی از مهم ترین عامل در جلوگیری از سائیدگی و خوردگی خودرو بوده و مرغوبیت آن می تواند به صورت مستقیم بر روی کارکرد گیربکس ها تاثیرگذار باشد. روغن گیربکس دارای عمری مشخصی است و پس از مدتی باید تعویض گردد. زمان تعویض روغن گیربکس اهمیت بسیاری دارد و در صورتی که به موقع تعویض گردد، گیربکس خودرو می تواند تا مدت های طولانی بر روی خودروی شما به سلامتی کار کند.

منبع : گروه سئو وبسات بازرگانی راد

گیربکس خودرو چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 03 آبان 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
گیربکس حلزونی چیست و چه کاربردی دارد؟
گیربکس حلزونی یکی از پرکاربردترین نوع گیربکس در دستگاه های صنعتی و ماشین آلات به شمار می رود. و ما در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.