ما را دنبال کنید
فلاش کردن موتور چیست؟ | مزایا و معایب
به احتمال زیاد در مورد فلاش کردن موتور اتومبیل مطالبی را شنیده اید اما فلاش کردن موتور خودرو از دیگر روش های برطرف نمودن رسوبات خودرویی و گرفتگی قسمت ها و قطعات داخلی موتور اتومبیل میباشد.

فلاش کردن موتور چیست؟ | مزایا و معایب

موتور خودرو ، قلب اتومبیل است و بدون وجود این قسمت زیر کاپوت ، ماشین چیزی جز یک جسم بی استفاده نیست. لذا راننده ها و مالکان خودرو بایستی بدانند که چگونه از موتور اتومبیل شان نگهداری کنند و آن را سالم و سرپا نگهدارند. به همین علت انواع و اقسام مایعات و مواد مختلف مانند روغن ، چربی زدا و تمیز کننده و ضد یخ جهت استفاده آن ها وجود دارد. از راه های محافظت از پیشرانه خودرو ، فلش کردن موتور میباشد. که در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی این موضوع میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید.

فلاش کردن موتور چیست؟ | مزایا و معایب

فلاش کردن موتور خودرو 

عملیات فلاش کردن موتور خودرو با استفاده از یک مایع پاک کننده شیمیایی انجام میشود و رسوبات، لجن و آلودگی های درون موتور اتومبیل را تمیز میکند. مایع فلاش موتور حاوی موادیست جهت تمیزکردن قطعات متحرک داخلی پیشرانه و جهت بهبود عملکرد آن ساخته شده است. فلاش کردن موتور هنگامی صورت میگیرد که اقدام به تعویض روغن موتور کهنه میکنید. بدین جهت، پس از تخلیه روغن موتور قدیمی ، مایع فلاش ، داخل محفظه روغن موتور ریخته میشود و سپس خودرو به مدت 15 دقیقه درجا کار میکند تا مایع فلش به همه قسمت های موتور برسد. پس از آن این مایع بهمراه رسوبات تخلیه میشود. در مرحله آخر فیلتر روغن تعویض و روغن موتور جدید ریخته خواهد شد.

روغن موتور های جدید دارای مواد پاک کننده و تمیز کننده میباشد که از ایجاد لجن درون موتور جلوگیری میکنند. فراموش نکنید این مواد دوام زیادی نداشته و چنانچه روغن موتور را به صورت منظم تعویض نکنید ، امکان دارد رسوبات و لجن داخل موتور ایجاد شود. در این حالت فلاش کردن موتور بهترین راه جهت نگهداری از موتور خودرو میباشد.

اهمیت فلاش کردن موتور 

یکی دیگر از دلایل شکل گیری رسوبات و لجن در موتور خودرو ، سفرهای کوتاه مدت با میزان توقف و حرکت مداوم میباشد. در این شرایط رطوبت ، تایمی برای تبخیر شدن نخواهد داشت. بدین جهت روغن رقیق شده و ویسکوزیته را افزایش میدهد و منجر به افزایش سایش میان قطعات موتور میشود.

فراموش نکنید محیط های گرم و دارای گرد و غبار برای روغن موتور مضر است زیرا ذرات معلق در هوا میتواند وارد موتور شود. گرما زیاد روغن موتور را تجزیه میکند و باعث ایجاد روغن سوخته میشود. با ته نشین شدن روغن سوخته ، این ماده (شبیه لجن) مسیر ورودی روغن را مسدود کرده و اجازه نمیدهد روغن به برخی قطعات مانند سوپاپ ها برسد.

از آنجا که روغن بعنوان خنک کننده موتور عمل میکند ،با تبدیل شدن به لجن دما روغن بالا رفته و موتور بیش از حد داغ میکند. رسوبات ایجاد شده بر روی پیستون ها و سیلندرها منجر به افزایش هیدروکربن میشود. علاوه بر این ، در موتورهای بنزینی ، فشار بیشتری به کاتالیزورها جهت حذف مواد زائد وارد شده و رسوبات نیز باعث چسبیدن رینگ های پیستون بهم شده و تراکم و قدرت موتور را کاهش میدهد و بر روی عملکرد خودرو تاثیر منفی میگذارد.

فلاش کردن موتور

مزایای فلاش کردن موتور خودرو 

این مزیت فلاش کردن موتور ، تمیز شدن موتور از رسوبات و لجن است و موتور را نیز به حالت اولیه برمیگرداند. از دیگر مزایای این کار کاهش مصرف سوخت میباشد. مواد زائد موجود در موتور باعث تجزیه روغن و افزایش میزان ویسکوزینه میشود ، علاوه بر این رسوبات روی قطعات پیشرانه اصطکاک را افزایش میدهد و منجر به مصرف بیشتر سوخت میشود. از دیگر مزیت های شست و شو که در سال های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده ، کاهش آلاینده هاست. در صورت چسبیدن رینگ های پیستون به هم، روغن وارد محفظه احتراق شده و میسوزد. نتیجتا میزان گازهای خروجی از اگزوز افزایش میابد.

فلش کردن موتور خودرو

معایب فلاش کردن موتور 

هرچند فلاش کردن موتور مزایای زیادی دارد ولی طبق گفته خودروسازان و متخصصان در این حوزه ، دارای معایبی میباشد . خودروسازی فورد با این کار مخالف بوده و در صورت استفاده از مایع فلاش ، دیگر پیشرانه خودرو شامل گارانتی نخواهد شد و هر گونه مسئولیت بر عهده مالک و راننده میباشد. از دیگر معایب فلاش کردن موتور ، این است که ماده شیمیایی علاوه بر زدودن رسوبات و لجن ، ممکن است به برخی قطعات لاستیکی و پلاستیکی پیشرانه آسیب بزند. برخی ماشین بازها نیز برای مخالفت با فلاش موتور میگویند این کار میتواند با جداسازی رسوبات و لجن این مواد را به طور کامل تجزیه نکرده و آن ها را به دیگر بخش های موتور منتقل میکند.

فلاش کردن موتور چیست؟ | مزایا و معایب
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 13 بهمن 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
اقدامات مورد نیاز هنگام ترمز بریدن خودرو
چنانچه خودرو شما دچار ترمز بریدگی شد ، اولین اقدام حفظ خونسردی ایست. بایستی در اولین وهله به فکر راهی برای کاهش سرعت و توقف خودرو باشید.