ما را دنبال کنید
دودی کردن شیشه خودرو و نکات مربوط به آن
دلایل مختلفی برای دودی کردن شیشه خودرو وجود دارد بعضی ها از این شیشه ها خوششان میآید و برخی دیگر به دلایل امنیتی یا جلوگیری از تابش نور خورشید به درون اتومبیل به سراغ شیشه های دودی میروند.

صفر تا صد دودی کردن شیشه خودرو و مقادیر حد مجاز آن 

شیشه های خودرو تاثیر زیادی در ظاهر خودرو دارند. یکی از دلایل دودی کردن اتومبیل ، داشتن ظاهر زیبایی است که در آن به خوبی دیده میشود. تغییر رنگ شیشه ها از ساده و بی رنگ به دودی، از کارهاییست که برای افزایش زیبایی خودرو صورت میگیرد. برخی دیگر به امنیتی و یا جلوگیری از تابش نور خورشید به درون اتومبیل به سراغ شیشه های دودی میروند.

به عنوان مثال در شهرهای آفتابی و جنوبی کشور به علت حرارت زیاد هوا و تابش نور مستقیم از شیشه های دودی استفاده مینمایند. دودی کردن شیشه اتومبیل بایستی توسط یک فرد کاربلد صورت گیرد و همچنین این نکته را فراموش نکنید بایستی میزان درصد مجاز بودن دودی رعایت شود تا مشمول جریمه نشود. در این مقاله از گروه آی تی وبسایت بازرگانی راد به معرفی معایب و مزایای دودی کردن شیشه خودرو میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید.

دودی کردن شیشه خودرو
درصد مجاز دودی کردن شیشه اتومبیل

در ایران نمیتوانید شیشه های خودرو را به هر میزانی که بخواهید دودی کنید ، برای دودی کردن قوانینی وجود دارد و شما فقط مجاز هستید شیشه های خود را تا 35 الی 40 درصد دودی کنید. پیرو این موضوع شما بایستی به طور کامل موضوع جریمه دودی کردن و قوانین راهنمایی رانندگی درباره آن را بدانید تا خدایی ناکرده مشمول جریمه نشوید.

درصد مجاز برای دودی کردن شیشه اتومبیل بایستی به اندازه ای باشد که سرنشینان درون آن از فاصله حدود 5 متری دیده شوند و چنانچه پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل دودی کردن خودرو نتوانند سرنشینان را مشاهده کنند ، میتوانند راننده را جریمه و حتی خودرو را نیز توقیف نمایند.

جریمه دودی کردن خودرو و قوانین راهنمایی و رانندگی در باره آن برای اتومبیل های دیپلمات و مقامات متفاوت است . در این خودروها دودی کردن شیشه اتومبیل به دلیل این است که سرنشینان آن دیده نشوند.

لازم به ذکر است که معاینه فنی اتومبیل نیز برای خود قوانینی در نظر گرفته اند مثلا مراکز معاینه فنی به خودروهایی که شیشه عقب خودرو را دودی کرده باشند برگه معاینه فنی نمیدهند که دلیل آن نیز مسائل امنیتی میباشد.

آموزش نحوه دودی کردن شیشه خودرو 

شیشه های خودرو را میتوان به صورت دستی یا برچسب دودی نمود یا کارخانه سازنده در هنگام تولید ، شیشه های خودرو را دودی میکند.

شیشه های خودرو را کارخانه سازنده دودی کرده باشد

کارخانه سازنده خودرو ، شیشه برخی از اتومبیل ها را دودی میکند. البته این اقدام را طبق استانداردهایی که برای آن تعریف شده انجام میشود . همچنین بایستی قوانین مربوط به راهنمایی رانندگی را در نظر بگیریم.

شیشه های خودرو را به صورت دستی دودی نمایید

برای دودی کردن شیشه خودرو به صورت دستی نیازمند برچسب هستید. در کنار این بایستی یک سری ابزار برای این کار استفاده نمائید که به شرح زیر است :

  • کاتر

  • کاردک

  • لیسه

  • هیتر

  • سشوار خانگی یا سشوار صنعتی

  • و ...

هنگامی که شیشه های خودرو را بصورت دستی دودی نیکنید بایستی به نکات زیر توجه کنید:

دودی کردن شیشه خودرو

عمر برچسب دودی به نسبت شیشه هایی که در کارخانه دودی میشوند متفاوت است اما بایستی یکسری نکات هنگام نصب آن ها در نظر بگیریم . دقت کنید در هنگام نصب نباید گرد و غبار زیر برچسب ها رود و بایستی در هنگام کار ، تمرکز خود را حفظ کنید.

در هنگام نصب بایستی دقت داشته باشید که همه شیشه ها به یک اندازه دودی بشوند.

قیمت بعضی از برچسب ها به نسبت سایر گزینه ها بیشتر است . مثلا برچسب ضد اشعه ماورابنفش نسبت به سایر گزینه ها قیمت بیشتری دارند.

پیشنهاد میشود پس از نصب برچسب برای آنکه چسبندگی آن بیشتر شود یک روز از اتومبیل خود استفاده ننمایید این کار حتی میتواند عمر برچسب دودی را نیز افزایش دهد.

برای خودروهایی که شیشه های آن ها انحنا دارند بایستی دقت بیشتری داشته باشیم . به همین دلیل توجه کنید دودی کردن برخی شیشه ها مانند پژو 206 کمی سخت تر بوده و بایستی به خوبی بخش های مختلف آن را در هنگام کار زیر نظر داشته باشیم.

پیشنهاد میشود از یک کارشناس و متخصص برای نصب شیشه دودی استفاده نمائید.

عمر برچسب دودی 

چنانچه برچسب بی کیفیت باشد یا خیلی زود دچار خرابی شود و تاثیر خود را از دست داده و اگر با کیفیت باشد عمر برچسب دودی تا 10 سال نیز میرسد.

معایب و مزایای دودی کردن شیشه خودرو

دودی کردن شیشه ماشین دارای ویژگی هاییست که هم میتواند دارای جنبه مثبت داشته باشد هم جنبه منفی، به همین دلیل به بررسی هر دو میپردازیم :

مزایا

  • جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خودرو و تحت تاثیر قرار گرفتن وسایل داخل آن

  • جلوگیری از گرم شدن شدن داخل ماشین

  • بالا رفتن مقاومت شیشه ها در هنگام ضربه خوردن که موجب بالارفتن ایمنی سرنشینان میشود.

  • دودی کردن شیشه خودرو باعث میشود خط و خش بر روی شیشه نیفتد .

  • جلوه زیبا و چشم نوازی به ظاهر خودرو میدهند

معایب

از مهمترین معایب دودی کردن شیشه خودرو این است که دید راننده به نسبت قبل محدودتر میشود و به همین علت است که استاندارد خاصی برای این کار در نظر گرفته اند تا دید راننده مناسب باشد.

دودی کردن شیشه خودرو و نکات مربوط به آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 27 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
بررسی انواع روغن ریزی خودرو
روغن ریزی خودرو موضوعیست که حتما هر راننده ای بعد از چند وقت با آن آشنا میشود که در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی انواع روغن ریزی خودرو میپردازیم