ما را دنبال کنید
چراغ مه شکن خودرو | همه چیز در مورد چراغ مه شکن
در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی نکات مهم که در موقع خرید چراغ مه شکن باید به آن توجه کرد میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید

چراغ مه شکن خودرو | نکات مهم در مورد چراغ مه شکن  خودرویی

 چراغ مه شکن خودرو ( پروژکتور ) از اجزای روشنایی اتومبیل برای ایمنی آن میباشد. چراغ های مه شکن در هنگام دید ضعیف ناشی از شرایط جوی مانند برف و باران و مه بسیار اهمیت دارد.این چراغ ها به گونه ای ساخته شده اند تا نور بیشتری ساتع کنند و سایر رانندگان از وجود این خودرو ها آگاه شوند.

چراغ مه شکن خودرو

چراغ مه شکن چیست ؟

چراغ مه شکن خودرو ، همان طور که از نامش پیداست برای افزایش دید راننده و آگاهی سای خودروها در شرایط جوی نامناسب و دید کم ، اولین بار توسط شرکت بوش آلمان در سال 1930 عرضه شده است. برخی از خودروها در قسمت جلو و برخی دیگر در قسمت عقب هم مه شکن دارند.

چراغ مه شکن پراید 132 - 111 (کاسه فلزی) مدل تایوان

چراغ مه شکن جلو

چراغ مه شکن جلو آن دسته از چراغ هاییست که با هدف انتشار پرتوهای میله ای، با زاویه زیاد نسبت به زمین طراحی شده است چنانچه میخواهید به تفاوت چراغ معمولی ( نور بالا و نور پایین ) با چراغ مه شکن اتومبیل ، پی ببرید فقط کافیست نحوه تابش نور از این دو منبع را با هم مقایسه کنید. در چراغ های معمولی طراحی به گونه ایست که با تابش زاویه کم ، سطح وسیع تری از جاده به وسیله نور ایجاد شده روشن میشود. در حالیکه هدف از زاویه بالا تابش در چراغ های مه شکن ، افزایش دید کلی در فواصل محدود است. زیرا در هنگام مه غلیظ، شما حتی نمیتوانید چند متری خود را ببینید .

برای مطالعه : معرفی انواع چراغ های خودرویی

چراغ مه شکن عقب

عملکرد کلی چراغ مه شکن عقب اتومبیل ، مشابه نوع استفاده در قسمت جلو خودرو است . در واقع این چراغ ها قسمتی از زمین را روشن مینماید که در پشت خودرو واقع شده است و این کار از امکان به وجود آمدن تصادف خودروهای پشتی با خودرو شما جلوگیری میکند. این نکته را فراموش نکنید در شرایط کاهش دید به علت مه یا موارد مشابه ، استفاده از چراغ های معمول میتواند  سایر رانندگان را دیرتر از زمان مورد نیاز جهت توقف کامل مطلع کرده و بدین ترتیب از ایجاد تصادفات جلوگیری نخواهد کرد. نکته مهم دیگر ، این چراغ ها به علت داشتن رنگ یکسان با چراغ خطر ترمز ، بایستی با فاصله ای استاندارد از این چراغ ها قرار گرفته تا در هنگام استفاده از ترمز برای رانندگان عقبی ، مشکلی ایجاد نشود.

رنگ چراغ های مه شکن 

چراغ مه شکن پژو 405 زرد هیلا

اکثر رانندگان میپندارند رنگ زرد، رنگ اصلی چراغ مه شکن میباشد اما برخلاف این باور عمومی مردم ، رنگ زرد ، رنگ اصلی چراغ مه شکن نبوده و هیچ قائده ای در این زمینه وجود ندارد و شما قادرید از  میان رنگ زرد و سفید، هرکدام را که دوست دارید برای این نوع چراغ ها انتاب نمایید. در واقع تنها عامل تاثیرگذار بر روی عملکرد چراغ مه شکن، نحوه تابیدن نور و زاویه تاباندن آن به سمت زمین میباشد.

علت انتخاب نور زرد رنگ چیست؟

نور زرد رنگ نسبت به نور سفید ، اشعه آبی و بنفش کمتری داشته و این ویژگی از انعکاس بیش از حد و تابش خیره کننده در هنگام برخورد نور با قطرات مه و آب جلوگیری میکند. استفاده از این قابلیت میتواند برای رانندگان از مزیت بالایی برخوردار باشد و به همین علت در هنگام طراحی چراغ مه شکن ، از نور زرد استفاده میشود.

زمان استفاده از چراغ های مه شکن

چراغ مه شکن پژو 206 جلو فراز

اغلب رانندگان این گونه تصور میکنند با کمترین مه موجود ، از چراغ مه شکن استفاده کنند اما اینگونه نیست. چراغ های مه شکن برای آب و هوای نا مساعد که غالبا مربوط به مه میشود طراحی شده است. همچنین در هنگام بارش برف و باران شدید نیز ، از این چراغ ها استفاده میشوند . این چراغ ها غالبا برای مشخص شدن حضور شما در جاده طراحی شده تا اینکه مسیر شما را روشن کنند. لذا در شرایطی که دید کافی وجود دارد نیازی به استفاده آن ها نیست و وظیفه روشن کردن مسیر بر عهده چراغ های اصلی میباشد و این چراغ ها فقط در هنگامی که چراغ های اصلی برای مشخص کردن حضور شما در جاده کافی نیست استفاده میشود.

در چه مواقعی نباید از چراغ های مه شکن استفاده کرد؟ 


هنگامی که شرایط هوای مه آلود از بین میرود بایستی چراغ های مه شکن را خاموش نمایید . توصیه میشود از شرایط جوی قبل از سفر اطلاعاتی کسب نمایید ، غالبا مه قبل از طلوع آفتاب تشکیل میشود و پس از طلوع خورشید نیز به تدریج از بین میرود لذا در مسیر رانندگی خود مرتبا به شرایط آب و هوا دقت نمایید . هنگامی که خودرو را خاموش میکنید ، چراغ ها نیز به طور اتوماتیک خاموش میشوند و پس از روشن شدن خودرو این چراغ ها به صورت دستی فعال میشوند . چنانچه در حال حرکت هستید و چراغ های اصلی خودرو روشن هستند و هوا مساعد میباشد ، مطمئن باشید چراغ مه شکن خاموش باشد.

نحوه استفاده از چراغ مه شکن

غالبا چراغ های مه شکن از طریق کلید مجزاییدر برخی خودروها و جدا  از دکمه فعال کننده چراغ های جلو فعال میشوند. در برخی خودروها ، این چراغ ها ، به وسیله تعدادی دکمه که 2 عدد میباشند و یکی از آن ها مخصوص چراغ های جلو و دیگری برای چراغ های عقب خودرو تعبیه شده است، فعال میشوند. در سایر خودروها ، این عمل به وسیله کلید های چرخشی صورت میپذیرد، در این خودروها شما به راحتی کلید را در حالت مورد نظر خود قرار داده و چراغ ها را روشن میشوند.

نحوه استفاده از چراغ مه شکن

در بسیاری از خودروها ، نمادی جهت روشن بودن چراغ های مه شکن در نظر گرفته شده است. این نماد معمولا در کنار نماد روشن بودن چراغ های اصلی در صفحه نمایش پشت فرمان نشان داده میشود و شکل ظاهری آن در جهت نماد چرخ های اصلی میباشد. نماد چراغ مه شکن ، محور عقب خودرو ، معمولا ظاهری در جهت خلاف نماد چراغ های اصلی دارد . طراحی چراغ های مه شکن بع گونه ایست که زمانی که چراغ های اصلی خودرو ،خاموش میشود آن ها نیز غیر فعال میشوند.

نحوه استفاده از چراغ مه شکن

بهترین لامپ برای مه شکن خودرو

بنا به توصیه کارشناسان فنی خودرو ، بهترین گزینه لامپ برای نصب در چراغ های مه شکن ، زنون میباشد. زیرا نور بسیار قوی زنون، جاده را همانند روز روشن میکند و مصرف برق بسیار پایینی دارد. علاوه بر این ، طول عمر زنون ، استحکام آن در مقابل رطوبت و ضربات زیاد است. هدلایت ، به علت ظرافت در ساخت و نوع تکنولوژی بکار رفته در آن ، برای مه شکن توصیه نمیشود.

اگر چه امکان دارد هدلایت برای مه شکن از لحاظ نور دهی راضی کننده باشد اما به علت آن که مه شکن به سطح زمین نزدیک بوده ؛ احتماد ورود گرد و غبار و رطوبت به آن بیشتر است، هدلایت کمتر دوام می آورد و بهترین ایده برای هدلایت ، استفاده از آن برای نور بالا و نور پایین داخل کاسه چراغ میباشد.لامپ های هالوژنی نیز که مصرف برق بالایی داشته و نور آن ها به نسبت زنون ضعیف تر هست، فقط از لحاظ اقتصادی به صرفه میباشند و غالبا مه شکن به صورت فابریکی دارای لامپ هالوژنی هست.

سخن پایانی 

ضمن تشکر و قدردانی از مطالعه مقاله فوق از قسمت آی تی گروه بازرگانی راد امیدواریم برای شما سروران مفید واقع شده باشد و به اندازه کافی توانسته باشیم اهمیت استفاده از چراغ جلو را برای شما بازگو نماییم ... چنانچه چراغ های جلو خودرو به هر دلیلی سوخت یا معیوب شد حتما بدون معطلی آن را تعویض نمایید . چراغ های جلو نقش بسیار مهمی در خودرو شما دارد . چراغ های جلو انواع مختلفی داشته که بسته به خودروتان ، میتوانید خریداری نمایید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

چراغ مه شکن خودرو | همه چیز در مورد چراغ مه شکن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 11 آذر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
چراغ جلو خودرو |  همه چیز در مورد چراغ جلو خودرو
در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی نکات مهم که در موقع خرید چراغ جلو باید به آن توجه کرد میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید