ما را دنبال کنید
آب بندی ماشین صفر چگونه است؟
خودروهای نو نیازمند آب بندی میباشند و چنانچه یک اتومبیل صفر کیلومتر خریده اید بایستی آن را آب بندی کنید تا مدت ها برای شما کار کند

آب بندی ماشین صفر چگونه است؟

هنگامی که یک خودرو صفر کیلومتر باشد بایستی آب بندی شود اما این اصطلاح به چه معناست ؟ اگر بخواهیم تعریفی برای این اصطلاح بگوییم ، آب بندی یعنی آماده کردن موتور و دیگر قطعات خودرو جهت استفاده طولانی مدت است. این موضوع برای اتومبیل ها بسیار مهم بوده و روش های گوناگونی برای این کار وجود دارد که در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی آن ها میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید.

آب بندی ماشین صفر چگونه است؟

آب بندی ماشین چیست؟

با آب بندی کردن اتومبیل، قلق استفاده کردن از آن هم به دستتان میآید. تعریف عام آب بندی ماشین میتوان گفت : کنارآمدن و راه آمدن با اتومبیل و تمامی قطعات آن به جهت آن که برای طولانی مدت از آن استفاده شود . در کل یعنی آماده تر کردن خودرو جهت استفاده آن میباشد.


علت الزام آب بندی خودرو 

آب بندی اتومبیل صفر اهمیت زیادی دارد و شامل رسیدگی به قسمت ها و قطعات مختلف میشود چنانچه اتومبیل صفر تان را جهت استفاده طولانی مدت آماده نکنید عمر موتور و سایر قطعات پایین میآید و چنانچه روند اصولی آب بندی را برای خودروتان پیش ببرید ماندگاری وسیله تان بیشتر شده و هزینه های احتمالی در آینده کم خواهد شد.


نکات مهم در مورد آب بندی ماشین های صفر 

در روند تولید خودروهای امروزی دقت زیادی صرف شده و مراحل دقیقی در روند تولید آن گذرانده شده اما ممکن است در قسمت های مختلف تولید نیز اشتباهاتی رخ دهد در اینجا بایستی به یک نکته دقت شود. **(( همیشه هنگامی که اتومبیلی میخرید قبل از استفاده آن را دقیق چک کنید زیرا ممکن است بعضی از پیچ و قطعه ها شل بسته شوند . کاپوت را بلند کرده و با دقت قطعات و موتور آن را بررسی نمایید و در این راه نیز از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید. ))**


بهترین روش آب بندی کردن خودرو صفر 

برای آب بندی کردن ماشین صفر بایستی با آن رانندگی کرده اما با دونوع میزان فشار موتور ، یعنی بهترین گزینه این است که در حدود 300 کیلومتر اول ، دور موتور و فشاری که به آن وارد میشود متغییر باشد . رینگ و پیستون نیز بایستی چک شود و اصطلاحا آب بندی شود برای اینکار نیز لازم است دور موتور بالاتر از 2 هزار تا 3 هزار و 500 کیلومتر برود که لازمه این کار وارد کردن فشار بر پدال گاز در زمان حرکت خودرو میباشد.

پس از این کار خودروتان نیاز به استراحت داشته تا آسیبی به آن وارد نشود و دور موتور پایین بیاید اما اگر همیشه با دور موتور بالا با ماشین رانندگی شود ، خودرو فشار زیادی تحمل میکند و آسیب میبیند.

آیا اتومبیل های صفر کیلومتر امروزی نیاز به آب بندی دارند؟

برخی افراد معتقدند که کیفیت و نحوه ساخت خودروهای امروزی نیاز به آب بندی آن ها را از بین میبرد اما اینگونه نبوده و موتورهای جدید نیز ، نیازمند اینکار میباشد. آب بندی خودرو به طور صحیح باعث میشود دوام و کارکرد خودرو بهبود و ارتقا پیدا کند. این کار برای 1000 کیلومتر اول که اتومبیل تان می پیماید ، بسیار ضروری میباشد. نگاهی به راهنما و کاتالوگ هر وسیله میتواند به شما در این زمینه کمک کند . در دفترچه راهنما بعضی از خودروهای مدل بالا ، عدم نیاز به آب بندی قید شده است بدین معنا اگر خودرویی شبیه برخی محصولات هیوندا میخرید ، هیچ نیازی به آب بندی و رسیدگی های  اولیه نخواهید داشت اما برای سایر خودروهای بازار ، این کار توصیه میشود . لذا نگاهی به دفترچه راهنمای خودروهای مختلف داشته باشید و ببینید که توصیه به آب بندی کردن یا نکردن مطرح شده است یا خیر.


فرآیند آب بندی قطعات و اجزای مختلف خودرو چگونه است؟

برای ورود به فرآیند آب بندی خودرو صفر نیازمند داشتن نقشه و برنامه ای دارید که طی آن به قطعات مختلف رسیدگی میشود و آن ها را آماده رانندگی دائم میکند. آب بندی قطعات مختلف مطابق زیر میباشد:


موتور را بررسی نمایید 

بررسی موتور جهت آب بندی از نان شب نیز واجبتر است پس کاپوت را بالا بزنید و ببینید که آیا همه چیز روبه راه است؟ آیا باتری به درستی کار میکند؟ سیم کشی ها به درستی انجام شده اند؟ قطعات مختلف به درستی در جای خود قرار گرفته اند؟ اوضاع مخزن آب ، لوله ها و فیلتر ها مناسب است؟


روغن داخل مخازن را بررسی نمایید

همیشه روغن های مختلف داخل مخازن خودرو در آب بندی را بررسی نمایید و از محصولات با کیفیت در این زمینه بهره ببرید . توجه داشته باشید روغن های با کیفیت روی عملکرد خودرو تاثیر منفی میگذارد . توصیه هایی در زمینه تعویض روغن برای ماشین صفر نیز وجود دارد . برخی کارشناسان میگویند بهتر است پس از پیمودن هر 2 هزار کیلومتر ، روغن موتور تعویض شود. نخستین بار که به موتور فشار بیاید و خراب شود ، حتی در صورت تعمیر کامل هم فشارهایی به خودرو و قطعات دیگرش تحمیل میشود که جبران ناپذیر است.


از روغن موتور مینرال یا معدنی استفاده نمایید 

برخی نیز معتقدند که بهتر است از روغن موتور مینرال یا معدنی استفاده نمایید بخاطر بسپارید توصیه میشود تا پیش از 6500 کیلومتر اولیه ، برای آب بندی موتور از روغن معمولی استفاده شود تا موتور دچار افت کمپرس نشده و رینگ پیستون ها به خوبی دیواره سیلندر را آب بندی کنند.


مخازن خودرو را بررسی نمایید 

جهت بررسی خودرو و آب بندی قطعات مختلف از جمله مخازن آن نیازمند فردی کاردان در این زمینه دارید.  پس پیشنهاد میشود به یک مکانیک ماهر و کاردان مراجعه کنید و کار بررسی مخازن را به او واگذار نمایید.  لوله های مربوط به روغن ، مخزن آب شیشه پاک کن ، آب رادیاتور و مواردی از این قبیل نیازمند بازرسی میباشد. بایستی لوله های مختلف موجود در قسمت های گوناگون خودرو نیز سالم باشند و در آن ها خبری از رسوب و شکستگی نباشد .


به گرم شدن مقطعی خودرو توجه نمایید 

بایستی اجازه دهید خودرو گرم شود . اما چه زمانی ؟ قبل از هربار حرکت در دفعات نخست استفاده از آن در مسیر آب بندی و هنگامی که مسافت طی شده زیر هزار کیلومتر است. پس از این که خودرو را روشن میکنید و استارت میزنید . خیلی سریع به سراغ حرکت آن نروید و اجازه دهید که ابتدا گرم شود.


قطعات متحرک خودرو را بررسی نمایید 

قطعات مختلف خودرو را بررسی نمایید. توجه کنید وضعیت میل لنگ ها و بلبرینگ ها به چه ترتیب است. چنانچه این قطعات کیفیتخوبی نداشته باشند در دوره آب بندی ماشین با فشاری که به آن ها وار میشود دچار شکست و ترک خوردگی میشود.


سیستم ترمز نیز ، نیازمند بررسی میباشد 

بر روی سطح سیستم ترمز اتومبیل های صفر لایه نازکی وجود داشته که پس از طی کردن چند کیلومتر نخست از بین میرود. با از بین رفتن این لایه وضعیت ترمز در حالت مطلوبی قرار گرفته میشود . در مسیر های پرپیچ و خم و جاده های ناهموار با دقت فراوان رانندگی کنید و سرعتتان را بالا نبرید . در مسیرهای اولیه به سیستم ترمز فشار نیاورید . ترمز های شدید در سرعت بالا به سیستم ترمزتان فشار وارد خواهد کرد.

آب بندی ماشین صفر چگونه است؟
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 02 اسفند 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
بررسی دلایل کاهش شتاب خودرو
کاهش شتاب خودرو دلایل بسیاری دارد برخی از این دلایل کلی بوده و نباید به آسانی از آن گذشت و برخی دیگر نیز به راحتی قابل حل میباشد و هزینه آنچنانی ندارد.